Litet trådlyft jag vet, men tyckte formuleringen i Harvias FAQ var så intressant:

Kan en s.k. jordfelsbrytare installeras i ett bastuaggregats strömkrets för att eliminera risken för elektrisk stöt?

Jordfelsbrytare kan inte installeras i bastuaggregats strömkrets, eftersom bastuaggregatets jordning ger ett tillräckligt effektivt skydd. Jordfelsbrytare används för att garantera säkerhet hos små elektriska apparat liksom kaffebryggare.
http://www.harvia.fi/content/sv/1/5/FAQ.html

Så länge som inte läckströmmen från fas till jord drar säkringen så är det ok enligt dem eller?
 
Det börjar med ett felaktigt påstående, men det räcker med att byta ordet kan mot behöver.

Resten av texten har de rätt i, en fast installerad apparat behöver vanligen inte skyddas av en JFB. Det huvudsakliga syftet med JFBer är precis som de säger att skydda vid användning av handhållna apparater.

Men olyckor sker även med fast installerad elmateriel och JFB gör livet betydligt mindre obehagligt där.
 
Hej

Tänkte låna tråden en liten stund. Har exakt samma bastuaggregat med samma kontrollpanel. Den har inte använts sen jag köpte huset, flera år alltså. JFB låser direkt när jag vrider panelen. Tro det är inte ens värt att försöka hitta läckan och laga den. Men det jag undrar om...är att jag har huvud JFB och det är den som löser ut. Om jag köper ny bastuaggregat kommer den lösa ut JFB? Alltså måste alla aggregater kopplas utan JFB?
 
bortek bortek skrev:
...Om jag köper ny bastuaggregat kommer den lösa ut JFB? Alltså måste alla aggregater kopplas utan JFB?
Kort svar - nej.

För övrigt kostar ju inte ett bastuaggregat av standardmodell en förmögenhet så jag skulle absolut byta ut det.
 
A andreasö skrev:
Köpte ett hus för ett tag sen och tänkte testa bastun för första gången igår.
Ställde upp termostaten till 70grader och den hoppa igång utan problem.
Sen när bastun blivit runt 70grader stängde den av sig, sen när den skulle hoppa igång och värma igen så löser den ut jordfelsbrytaren i proppskåpet.

Sen när jag vrider ner termostaten till mindre än vad värmen är inne i bastun så kan jag vrida på jordfelsbrytaren utan att den löser ut, sen när jag vrider på termostaten så aggregatet ska börja värma igen så löser den ut jordfelsbrytaren.

Kan inte något om el och ännu mindre om bastu installationer. Vet inte vart jag ska börja felsöka?
Skulle lika gärna kunna varit jag Som skrivit inlägget. Jag har samma märke (tylö), jordfelsbrytare går igång över 70 grader och jag köpte hus ungefär samtidigt som du. Min lösning är helt enkelt att basta vid 70 grader. Visst, det hade varit trevligare med 10 grader mer, men du kan basta så mycket längre tid med lägre temperatur. Man får njuta av varmare bastu när man tar in på hotell tex (vilket i o f s inte blir aktuellt så länge pandemin pågår).
 
  • Gilla
Pergottfrid
  • Laddar…
Kan uppdatera lite hur det gått för mig med våran.
Pratade med den lokala elektrikern som sa att det inte fungerar att ha jordfelsbrytare med bastuaggregat.
Att jfb var inkopplad efter att bastun byggdes.
Så han kopplade aggregatet utanför jfb och det verkar fungera bra nu.
Vi har visserligen bara använt det 1 gång men då funkade det bra.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Hade elektrikern något belägg för detta påstående? Det är visserligen sant att alla värmekällor förr eller senare riskerar att krackelera och får isolationsfel som som löser en JFB, vilket alltså är ett tidigt och tacksamt tecken på att det är dags för byte. Det förekommer också att aggregat som inte använts på länge drar till sig fukt som löser en JFB. Då får man försöka torka ut aggregatet först. En värmeapparat som man kastar vatten på ska hålla tätt, och man vill inte att den ska börja läcka. Nu märker du läckaget först när du tar i aggregatet... Så det är lite tidigt att säga att det "funkar".
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade elektrikern något belägg för detta påstående? Det är visserligen sant att alla värmekällor förr eller senare riskerar att krackelera och får isolationsfel som som löser en JFB, vilket alltså är ett tidigt och tacksamt tecken på att det är dags för byte. Det förekommer också att aggregat som inte använts på länge drar till sig fukt som löser en JFB. Då får man försöka torka ut aggregatet först. En värmeapparat som man kastar vatten på ska hålla tätt, och man vill inte att den ska börja läcka. Nu märker du läckaget först när du tar i aggregatet... Så det är lite tidigt att säga att det "funkar".
Kan det har nått att göra med hur bastuaggregat är (simpelt)konstruerade? Vart är det som kan bli fuktigt som gör att jfb löser ut?
Dom aggregaten jag och bekanta har står det i instruktionsböckerna att dom ska kopplas utanför jfb.
Gör en dålig slinga att jfb löser ut? Jag har bränt av slingor i drift och då har det varit som tomtebloss
 
Som sagt, ska det tåla att kasta vatten på så ska det också tåla det utan att lösa en JFB. Tillverkarna som skriver "ska" skulle jag rata. Kan inte deras aggregat hålla tätt så välj ett annat fabrikat. Jag tror dock att de inte vet själva utan bara tolkar det undantag som Finnarna fick med i elinstallationsreglerna...

Vi kanske får starta en gallup hur ofta JFBn löser för bastuaggregat.

Även om man är envis så ser jag det fortfarande som direkt dumdristigt att helt lämna dessa aggregat utanför en JFB. Man kan istället sätta en JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA.

En JFB skyddar inte mot kortslutning i själva slingan, eller tomtebloss när den brinner av etc. JFBn skyddar ifall aggregatets berörbara hölje blir spänningsförande av felet.
 
Det finns två problem med basutuggregat och jordfelsbrytare. Det största är isolationsfel i värmelementen. Och det kan det vara både i nya och äldre, även om det säkert är vanligare på äldre aggregat.

Men sedan finns det ett litet fusk, som är vanligt.

Ett äldre bastuaggregat (nya också??) har för det mesta 400V element. Det behövs därför ingen nolla till aggregatet. Men så har man kontrollpanelen, ofta med någon form av klocka. Kontrollpanelen skall oftats drivas med 230V, och därmed krävs nolla.

Detta löste någon av de stora tillverkarna (osäker på om det var Tylö) ända fram till mitten av 80 talet genom att i fabriken sätta en bygel mellan nollanslutningen och skyddsjord. Man tyckte "det är ju så lite ström". den skulle ju bara försörja kontrollpanelen. Detta var även då ett grovt fel.

Om man har ett sådant aggregat och installerar jordfelsbrytare i efterhand, så kan bygeln göra att jordfelsbrytaren löser ut även av andra belastningar. Men i den del fall löser den inte ut förrän man använder bastun.

Så det kan vara läge att kolla anslutningen. Även om det finns framdragen nolla, så kan bygeln från fabriken vara kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Har levt hela mitt liv med att basta och ett antal år både utan och med jordfelsbrytare, men aldrig kramat, gosat eller pillat på ett bastuaggregat när det har varit påslaget känns lite fel liksom!
 
H hempularen skrev:
...en bygel mellan nollanslutningen och skyddsjord. Man tyckte "det är ju så lite ström". den skulle ju bara försörja kontrollpanelen.
Jaha man gjorde så... Har faktiskt slagits av den tanken ibland, just hur man har löst försörjning av kontrollpanel när man har 400V-element.
(Är det månne en lösning som även har funnits på äldre spisar? En del hade ju ibland klocka och tidur)


Jag har ett nyare tyskt aggregat och där är det 230V även för elementen, vet inte hur det är generellt bland de olika tillverkarna.

Elektriskt kopplingsschema för 9 kW 400V AC 3N med sex 1500W element och anslutningar markerade U, V, W, N, PE.





wildeside wildeside skrev:
Har levt hela mitt liv med att basta och ett antal år både utan och med jordfelsbrytare, men aldrig kramat, gosat eller pillat på ett bastuaggregat när det har varit påslaget känns lite fel liksom!
Jättebra ju. :thinking:
 
jbr jbr skrev:
(Är det månne en lösning som även har funnits på äldre spisar? En del hade ju ibland klocka och tidur)
Jag vet att ugnslampan på 400V spisar ofta har ett motstånd i serie, så att det skall bli ungefär 230V till lampan. Kanske en liknande lösning till klocka osv?
 
Tack alla för era bidrag. Jag har nog fått svaret. Åker till bastuspecialisten i helgen och kollar vad har de för utbud.

Live Long and Prosper!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som sagt, ska det tåla att kasta vatten på så ska det också tåla det utan att lösa en JFB. Tillverkarna som skriver "ska" skulle jag rata. Kan inte deras aggregat hålla tätt så välj ett annat fabrikat. Jag tror dock att de inte vet själva utan bara tolkar det undantag som Finnarna fick med i elinstallationsreglerna...

Vi kanske får starta en gallup hur ofta JFBn löser för bastuaggregat.

Även om man är envis så ser jag det fortfarande som direkt dumdristigt att helt lämna dessa aggregat utanför en JFB. Man kan istället sätta en JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA.

En JFB skyddar inte mot kortslutning i själva slingan, eller tomtebloss när den brinner av etc. JFBn skyddar ifall aggregatets berörbara hölje blir spänningsförande av felet.
Nu vet jag inte om det står ska eller bör.
Det är iaf Harvia som nog måste vara en av dom största tillverkarna av bastuaggregat, både när det gäller ved och el.
Harvia el aggregat är populära här uppe då det är "riktiga" bastuaggregat och inte nått som fjes-värmer och bara ser snyggt ut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.