Hej!
jag hittar ingen info näre jag sökt .
jag undrar om någon vet bladlängd på denna äldre clas ohlson såg?
Även om någon har en ev manual etc. En äldre grön bandsåg märkt med Clas Ohlson, med en tydlig varningsetikett och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kanske någon bara har lite historia om den.

tack på för hand
 
Ur Clas Ohlsons katalog 1995 S


Bandsåg med tre hjul för största möjliga sågdjup. Ram av vridstyv stålprofil. Stabilt sågbord, ställbart 0-45°. Kullagrade hjul diam. 170 mm. Dubbla bladledare med kullager som stödrullar. Tre bladhastigheter: 120 m/min; för metall, 750 m/min för trä/plast; 1200 m/min för bandslipning. Uttag för spånsug, diam 32 mm. Sågens totala höjd är 650 mm, bredd 750 mm. Bordets storlek 400x400 mm. Avstånd sågblad - stativ 360 mm. Såghöjd max 145 mm. Sågbladets längd 1783 mm. Levereras med: motor 220V/400W samt strömbrytare med 0-brytare, Klyvlinjal, geringslinjal med djupanslag, cirkelsågningslinjal, profilsliptillsats, planskiva (diam 150 mm). Vikt inkl, motor ca 30 kg


40-3175 .................................................................2598:-
 
  • Gilla
ThomasRättvik och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Hej!
jag hittar ingen info näre jag sökt .
jag undrar om någon vet bladlängd på denna äldre clas ohlson såg?
Även om någon har en ev manual etc.[bild]
kanske någon bara har lite historia om den.

tack på för hand
Har du hittat ngn manual?
Varför glider gummiringarna som sågbladet ligger på av? Vet du hur man ställer in så att det inte händer?
Har köpt den nyligen verkar inte vara mycket använd så jag har hopp om nya spolar till min veranda.

Glad om jag får svar
 
fahlis fahlis skrev:
Ur Clas Ohlsons katalog 1995 S


Bandsåg med tre hjul för största möjliga sågdjup. Ram av vridstyv stålprofil. Stabilt sågbord, ställbart 0-45°. Kullagrade hjul diam. 170 mm. Dubbla bladledare med kullager som stödrullar. Tre bladhastigheter: 120 m/min; för metall, 750 m/min för trä/plast; 1200 m/min för bandslipning. Uttag för spånsug, diam 32 mm. Sågens totala höjd är 650 mm, bredd 750 mm. Bordets storlek 400x400 mm. Avstånd sågblad - stativ 360 mm. Såghöjd max 145 mm. Sågbladets längd 1783 mm. Levereras med: motor 220V/400W samt strömbrytare med 0-brytare, Klyvlinjal, geringslinjal med djupanslag, cirkelsågningslinjal, profilsliptillsats, planskiva (diam 150 mm). Vikt inkl, motor ca 30 kg


40-3175 .................................................................2598:-
Du verkar veta allt om denna bandsåg. Jag har precis köpt en beg men problemet är att gummiringarna som sågbladet ligger på glider av efter ngn minuts körning. Hur ställer jag in detta?
Har du ngn manual?
 
S
Om du inte redan fått svar:
Hör med
mailto:maskinverkstaden@clasohlson.se

Jag köpte ny gummiringar för nåt år sedan, Lite att kämpa med för att kränga på. Lika så med ny drivrem.
Bandsågsblad 30-2966-6 eller 30-2966-10.
Om du behöver bladledarna så har dom raka utgått men vi har fortfarande den vinklade i sortimentet med artikelnummer 50-1431.

Fråga om manual, men tror att den går att hitta på nätet. Bra maskin, min modell har nr:40-2970 ser väldigt lik ovanstående.

Mvh
/S
 
Hej har fått tag på gummiringarna men hur bär man sig åt för att få på dessa? Måste jag ta bort hjulen de sitter på? Mycket tacksam för råd, vill kunna börja såga mina verandaspolar.
Mvh ann marie
 
S
A Ann Marie skrev:
Hej har fått tag på gummiringarna men hur bär man sig åt för att få på dessa? Måste jag ta bort hjulen de sitter på? Mycket tacksam för råd, vill kunna börja såga mina verandaspolar.
Mvh ann marie
Vad jag kommer ihåg så får man ta i ganska mycket. Ringen är ganska stel. Kan vara svårt att få den att äntra. Se til att hjulet är rent så du inte får med sågspån under. Jag tror jag jobbade bit för bit så att först kom den upp på kanten runt om och sedan gunde jag sakta maka in den på plats runt om. Jag hade hjulen monterade hela tiden.
Efteråt passade ja på att smörja hjulaxlar och sådant. Använd en bra olja sparsamt, absolut inget 5-56. Och som generell varning: aldrig silikon!

Lycka till
 
Tack för tipset ska försöka igen. Ann marie
 
A Ann Marie skrev:
Hej har fått tag på gummiringarna men hur bär man sig åt för att få på dessa? Måste jag ta bort hjulen de sitter på? Mycket tacksam för råd, vill kunna börja såga mina verandaspolar.
Mvh ann marie
Var fick du tag på gummiringar? :)
 
Adamsnickare Adamsnickare skrev:
Var fick du tag på gummiringar? :)
Ja ring claes olsson i innsjön de är service inriktade och har dessa gummiringar. De sa att man bör byta alla även om detbara är en som felar. Jättesvårt att kränga på, men med suport lyckades vi.
 
A Ann Marie skrev:
Ja ring claes olsson i innsjön de är service inriktade och har dessa gummiringar. De sa att man bör byta alla även om detbara är en som felar. Jättesvårt att kränga på, men med suport lyckades vi.
Bruksanvisning för Bandsåg nr 40-3175 från Clas Ohlson med illustration av sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en likadan med bruksanvisning. Har precis beställt gummiringar på Clas Olssons. Jag läste under recensioner att bäst är att lägga dem i varmt vatten innan man kränger på dem, det underlättar.
Är det någon som vet vilken drivrem som är rätt till denna? min är längd 710, men verkar lite lång.
 
A Ann Marie skrev:
Ja ring claes olsson i innsjön de är service inriktade och har dessa gummiringar. De sa att man bör byta alla även om detbara är en som felar. Jättesvårt att kränga på, men med suport lyckades vi.
Efter att en av gummiringarna havererat limmade jag fast en remsa kraftigt läder av ett övergivet bälte. Har hållit långt över förväntan faktiskt. Om du gör det, tunna ut ändarna och låt dem överlappa varandra.

Manual däremot... Någon som har en sådan?
 
P Patrik Frisk skrev:
Hej!
jag hittar ingen info näre jag sökt .
jag undrar om
P Patrik Frisk skrev:
Hej!
jag hittar ingen info näre jag sökt .
jag undrar om någon vet bladlängd på denna äldre clas ohlson såg?
Även om någon har en ev manual etc.[bild]
kanske någon bara har lite historia om den.

tack på för hand
Har manual kan kopiera och skicka mot portokostnad. Adress tack
 
Min adress:

Bo Nathorst Westfelt
Humlevägen 53
18694 Vallentuna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.