Jag visade min elanläggning i för ändamålet avsedd tråd men där ska inte lösningar diskuteras så det blir en egen tråd för detta. Först ska ormboet redas ut och eventuellt får en och annan kabel bytas ut eller förses med slang för att få dubbel isolation. Åbäket ser ut så här:
Elektrisk panel med många säkringar, röriga kablar och en effektvakt, i behov av omdaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under centralen sitter en mininorm och en låda med en effektvakt till pannans elkassett. Normlådan har en JFB och en aktiv dvärg som sitter före JFB och matar gruppen som kylfrysarna sitter på. Den andra dvärgen är ledig.
Trasslig samling av elledningar och säkringsdosor, behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta av detta ormbo syns utanför när kåpan sitter på och flera kablar är avmantlade så optimistiskt att det inte går att få in dem under den.

Huset är byggt 1969 och är i ett plan och källare. Centralen sitter i källarens matförråd och syns därför inte normalt. Ursprunglig färg är svart/vit/röd för fas/nolla/skyddsjord men det förekommer både vita och röda faser. Svart/blå/gulgrön är senare utökningar och sannolikt hempul av en oäkta hempulare. På sikt ska en LVVP in och ersätta gamla pannan och behöver därmed en 3-fasgrupp till. Det är här diskussionen kommer in för att hitta bästa lösningen.

Jag kan behålla diazedcentralen. Jag har inget emot dem. Å andra sidan kan jobbet med ormboet bli enklare om jag skruvar bort centralen och då kan man ju lika gärna smälla dit en modern normcentral. Tanken med att behålla den gamla är att sätta upp en undercentral i pannrummet men effektvakten måste sitta kvar i huvuddito. Antingen en 5g2,5 som då sitter efter JFB i huvudcentralen eller en 3x6+10 TN-C med JFB även i undercentralen. I första fallet blir det 3 säkringar i serie, huvudsäkring+kabelsäkring+gruppsäkringar och i det andra behövs inte kabelsäkringen. Resonemanget bygger på att en framtida husägare kan säkra upp till 25A och då behöver grejerna klara det.

Jag är öppen för alla förslag. Vi behöver inte diskutera om jag själv skruvar eller om jag tar dit elektriker, den diskussionen kan tas annorstädes.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
E
Centralen är förvisso fin men du behöver få in minst två fyrpoliga jordfelsbrytare till där.

Jag hade nog övervägt ett byte där faktiskt, du kanske kan sätta din gamla trotjänare i garaget istället?

Märk gärna upp saker som kan missförstås så man slipper lyfta på cebtrallocket, som du skriver med röda faser och Pe samt grön-gula.
 
Om ändå i princip alla ledare ska loss för att korrigera längden så är det kanske läge att byta till en normcentral med dvärgbrytare. Och då är jag ändå en diazedkramare då de har en så bra inverkan på genomsläppt energi vid kortslutning. Men det borde gå fortare och lättare att montera modern material.
 
Jag hade bytt, alla gånger i veckan. Sen hade jag funderat på att byta alla grupper till första dosan. Eller jag hade inte funderat, jag hade gjort det. Då får du enhetliga färger och sen kan du byta grupp för grupp utan att behöva gå in i centralen igen.
 
Mikael_L
Det ser ut som att du bara har en enda ledig säkringsplats, så nuvarande central är i princip fullt utbyggd, det är ett skäl till att byta ut den, för att slippa ännu fler lådor.

Den svåra huvudvärken här är alla kablar som är för korta, de är inte klamrade och de genar slappt i böjen redan som det är nu. Vad ska man ta sig till med det?

En ny central (eller bara flytta befintlig) upp några cm kan ju möjligen lösa det lite, men det bli å andra sidan trångt att få kablarna snyggt förlagda och en fin böj då.
Är det endast utanpåliggande kabel? eller kommer det rör i väggen bakom? Det bestämmer också lite vad man kan/bör/måste göra.

Att byta ut kablar är kanske ett alternativ, du har mycket med äldre färgstandard där, dessutom verkar det inte vara konsekvent med svart/vit för fas/nolla, dvs lite olika för olika grupper.

Den fula billiga snabblösningen är att sätta en eller ett par kopplingslådor av något slag ovanför centralen, så att kabelhärvan bara hamnar i inne i en låda avsedd för kopplingar och enkelisolerad FK/EK. Då är du ju regelmässigt hemma, men estetiskt gick du inte i mål.


Jag kan också passa på och länka till tråden där du lagt upp fler bilder, om nu någon undrar varför jag vet mer än vad som framkommer i denna tråd. Kolla här för fler bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-557#post-3885212
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-558#post-3885743
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C
Kanske går att få till en låda där rören kommer ner med lite reglar och gips? Sedan sätta en bred normkapsling dikt lådan?

skulle bli snyggt det.

Hager Gamma finns med 18-moduls bredd har jag för mig. 18x3 allt 18x4 hade väl funkat fint där.

Om du då också snörar om alla grupper till första kopplingsdosa som tidigare påpekats så får du löst det problemet med kabellängderna/färgerna också.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Den enda lediga platsen är ena dvärgen. Dessutom som jag skrev i andra tråden så är det 3 enfasgrupper som lånat andra grupper. Så den är mer full än full. 4 grupper är 3-fas, 3 längst till vänster och fjärde längst till höger. Kanske frigjordes den fjärde i samband med installationen av elkassetten på pannan vilket bör vara sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Kök och badrum renoverades 2004 och jag antar att det var då JFB kom in. I samband med det jordades alla uttag. Vid fråga sa säljaren att elen då gjordes av "en som kan el". Det gjorde inte så mycket då jag dömde ut elen redan vid visningen och bestämde mitt maxbud till 250k under områdets marknadsvärde. Övriga spekulanter kanske skrämdes iväg av elsystemet för mitt första bud räckte.

Jag har funderat på att täcka ormboet men jag skulle inte känna mig nöjd med det. Alla rör och EKK/EKLK kommer från ovan eller från vänster, inget rör bakom vad jag kan se. All el i källaren är utanpåliggande utom i gillestugan där det är infällt i betongen och där har man "glömt" 2 av de 3 lamputtagen. Här behöver jag lamputtag med jord och helst med klor. Vet inte om det går att få tag i längre, hos Jula etc finns bara ojordade kvar.

Idén att tråda om till första dosa köper jag, det verkar vettigt. Jag kan inte säga att jag kan montera en torix korrekt så jag byter till Wago i så fall. Det behövs i vilket fall, dosan dit större delen av vardagsrummets uttag går har en i mina ögon dåligt monterad torix på PE när den gröngula anslutits till de röda PE.

Det är inget jättejobb att byta de EKK som är för korta. Det är ändå inte bara centralen som behöver fixas. Det kommer mer. Exempelvis lite plåtkulo som dragits till belysning i källargången. Drar man fingret på kulon brummar det skönt. I ett av källarrumen som de kallade lekrum finns ett innertak och en vad jag trodde takdosa. Det sitter en kupa där som man ju gör när man drar iväg en ledning till en armatur. Det är ingen dosa där, bara en krok och ett hål.Ur hålet kommer en SKX.

Någon som sett plåtkulo i ett hus byggt 1969? I källaren dessutom?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eldon har en serie som de har utformat för att passa som ersättare till gamla diazed-centraler, som brukar vara breda och låga.
[länk]
Så här kan du välja på 405 och 510mm bredd. och du får då 40 eller 52 moduler.
Nuvarande är 380x305 och utrymmet mellan mätartavlan och väggen är knappt 405, tveksamt om en 405 går in. Annars gillar jag plastfriheten hos DBQ nu när jag tittat på dem, visste inte att sådana fanns. Denna central sitter inte precis i möbelutställningsdelen så estetik är inte prioriterat.
 
E
En liten utmaning vore om du sågade de runda hålen i elcentralen till att passa Din-norm. Och sedan monterade Din skenor, PEN, PE, N samt normapparater.
Det kallas återanvändning?
Men du får slipa och spray måla efter sågning, lägg upp bilder på hur det blev.

Men ska du byta kablarna som du skriver har du alla möjligheter att få det riktigt bra med en normcentral annars.
 
Logad Logad skrev:
Jag kan behålla diazedcentralen. Jag har inget emot dem. Å andra sidan kan jobbet med ormboet bli enklare om jag skruvar bort centralen och då kan man ju lika gärna smälla dit en modern normcentr
Blir kanske lite tajt att byta central och korta/förlänga ledningar. Sätt en större normcentral som är så stor att den översta raden kan bli fri, och på den skenan fyller du upp med plintar ( numrerade och får plats många )) och kopplar in utgående grupper och ner till respektive säkring, noll och jord ansluts som vanligt på plint upptill. Då först kan det bli ett snyggt jobb i centralen och är helt enligt regelverken som en del ska påpeka.
 
E
J jonaserik skrev:
Blir kanske lite tajt att byta central och korta/förlänga ledningar. Sätt en större normcentral som är så stor att den översta raden kan bli fri, och på den skenan fyller du upp med plintar ( numrerade och får plats många )) och kopplar in utgående grupper och ner till respektive säkring, noll och jord ansluts som vanligt på plint upptill. Då först kan det bli ett snyggt jobb i centralen och är helt enligt regelverken som en del ska påpeka.
Men han gillade inte färgerna?
Och så var det någon kittelkulo.

Så alla kablarna ska bytas?!
 
E El-Löken66 skrev:
Men han gillade inte färgerna?
Talade inte om färgerna , bara vad som är möjligt att göra på ett någotsånär enkelt sätt. Sen är det upp till TS att bestämma sig.

Edit : Elen går i en isolerad kopparkabel och är färgblind i mörkret där
 
E
J jonaserik skrev:
Talade inte om färgerna , bara vad som är möjligt att göra på ett någotsånär enkelt sätt. Sen är det upp till TS att bestämma sig.

Edit : Elen går i en isolerad kopparkabel och är färgblind i mörkret där
Ja.
Man kan göra som du skriver.
Det är en bra lösning.
Men ska kablar dras eller ej?
 
tommib
EDIT: Det här stycket nedan är en skitdålig idé, gör inte så...
En variant är ju att sätta en normlåda med radplint längst upp mot taket och sen en normal central nedom denna. Det kanske blir lite tårta på tårta iofs och drar man sig inte för att lyfta på centrallocket och pilla så gör den ingen större nytta.

Givet hur det ser ut skulle jag nog satsat på att byta alla kablar till första dosa/apparat. Det låter inte som att det är ogörligt. Jag hade plåtkulo i mitt hus från 1966 så att det skulle finnas i ett från 1969 är väl inte omöjligt.

Angående Eldon DBQ så måste jag lyfta ett litet varningens finger för den. Jag har en DBQ240 och den är för all del väldigt trevlig i sitt format i och med att den är bred och låg. Tyvärr är den också "grund", endast 8 cm. Det gör att det är väldigt trångt bakom DIN-skenorna för kablar/enkeltråd och man måste i stort sett skruva loss skenorna för att kunna jobba bakom dem. Ja, skruva loss. De sitter med två skruv, inga fiffiga lösningar för att fälla ut apparaterna när man jobbar i skenan eller så. Över lag känns den väldigt primitiv jämfört med den Hager gamma (i plåt) som sitter nedanför hemma hos mig. Snabbplintarna i DBQ är i mitt ickeprofessionella tycke också ganska knöliga att använda med FK, kardelerna vill gärna spreta upp i mejselhålet. Även där är Hagers N/PE-plintar helt överlägsna. Snabbplintarna sitter också på en DIN-skena vilket gör den delen av centralen onödigt hög, man skulle kunnat krympa den istället och använda en mer yteffektiv plint.

Om man verkligen har ont om plats och Eldons DBQ är det enda som passar, eller om centralen måste vara grund av en eller annan orsak, så går den an. Installerar man den bara en gång så går det väl också an. Skulle jag faktiskt arbeta med det professionellt och ta betalt för min tid skulle jag välja en annan central så ofta jag bara kunde. Det är för mig väldigt märkligt att inte någon av de andra stora tillverkarna erbjuder formatet bred/låg. Det har vad jag minns diskuterats lite här för några år sedan och någon anförde något om att skenorna blir för långa men det måste väl ändå vara upp till installatören att se till att det blir bra tycker jag.

Som ny central skulle mitt tips vara en Hager Gamma 4x18 Plåt. Den är 355 mm bred (och 625 mm hög) och torde rymma allt och ändå ha en del expansionsmån för nya normapparater. Gissningsvis är den ändå inte lika hög som mätartavlan bredvid. Om du är för lat för att byta alla gruppledningar så kan du använda hela översta raden till radplintar men det blir kanske lite tight med alla N/PE i plintarna.

Här är en länk. E-nummer är väl 22 909 50 misstänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Logad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.