Hej, Jag undrar om ni kan hjälpa mig att räkna på besparing för att byta pelletspanna mot Luft-vatten?

Pelletspannan krånglar och stannar några gånger per säsong. Jag har bytt ut de flesta reservdelarna.

Huset är 250 kvm
Årlig elförbrukning (allt) är 7500 kwh
Jag använder ca 4,5 pall pellets per år till uppvärmning.

Vad tror ni, är det värt att byta till luft-vatten?
Vad skulle besparingen kunna bli?
 
Låter som en låg förbrukning tycker jag med tanke på husets storlek. Kanske ligger precis vid sydkusten? Antar 80% verkningsgrad i pannan och då ger 4,5 pall pellets ca 14.700 kWh. Av elen får man räkna 5000 kWh som hushålls-el och resten för uppvärmningen på ett eller annat sätt. Blir 17.200 kWh/år för värmen. Med värmepump går det då åt ca 5730 kWh/år el för att driva den. Man sparar alltså 4,5 pall pellets men ökar elanvändningen med ca 3230 kWh/år. Sedan beror det på vad du betalar för pellets och för el.
 
  • Gilla
Alming och 1 till
  • Laddar…
För ett så stort hus är en pelletsförbrukning på under 10 000 kr/år rent sensationellt låg.
En luftvattenpump som kostar 100 000 med installation och allt hinner inte tjäna in sig under sin livslängd på 15-16 år. Bekvämare blir det.
Vad har du för panna och brännare? Fina moderna pelletspannor säljs ofta på Blocket för 8000-12000 om du kan fixa pannbytet själv som ett roligt hobbyjobb.
Mitt bästa tips annars är en luftvärmepump av bra märke, monterad och klar för under 20 000.
Med luftvärmepump slipper du mycket jobb med pelletsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
För ett så stort hus är en pelletsförbrukning på under 10 000 kr/år rent sensationellt låg.
En luftvattenpump som kostar 100 000 med installation och allt hinner inte tjäna in sig under sin livslängd på 15-16 år. Bekvämare blir det.
Vad har du för panna och brännare? Fina moderna pelletspannor säljs ofta på Blocket för 8000-12000 om du kan fixa pannbytet själv som ett roligt hobbyjobb.
Mitt bästa tips annars är en luftvärmepump av bra märke, monterad och klar för under 20 000.
Med luftvärmepump slipper du mycket jobb med pelletsen.
Tack för ditt svar. Jag såg nu att jag missat att räkna in lite pellets. Rätt belopp ska vara 6 pall pellets. Ca 2600kr/pall ger 15600 kr i uppvärmning. Kwh el i huset ligger på 12000 per år - MEN då är en elbil 4500 kwh av det beloppet. Så 7500 kwh att räkna på. Luftvärmepump känns så begränsad i hur många skrymslen den värmer i huset. Men du menar att köra på med pelletsen men komplettera med en luftvärmepump?
 
J Josth skrev:
Låter som en låg förbrukning tycker jag med tanke på husets storlek. Kanske ligger precis vid sydkusten? Antar 80% verkningsgrad i pannan och då ger 4,5 pall pellets ca 14.700 kWh. Av elen får man räkna 5000 kWh som hushålls-el och resten för uppvärmningen på ett eller annat sätt. Blir 17.200 kWh/år för värmen. Med värmepump går det då åt ca 5730 kWh/år el för att driva den. Man sparar alltså 4,5 pall pellets men ökar elanvändningen med ca 3230 kWh/år. Sedan beror det på vad du betalar för pellets och för el.
Tack för svar. Jag hade tappat bort två pelletspallar i beräkningen, rätt belopp ska vara 6 pall pellets. Ca 15600 kr i uppvärmningskostnad per år. Snittpris på elen är väl ca 1,5/kwh? Tack för dina beräkningar.
 
Ja 6 pall pellets med 80% verkningsgrad i pannan ger ca 19.600 kWh. Plus 2500 kWh el ger ca 22.100 kWh för värmen. En värmepump drar då ca 7400 kWh/år. Elförbrukningen ökar med ca 4900 kWh/år. Antag 1,30 kr/kWh för elen så blir det ca 6370 kr. Besparing 15.600 - 6.370 = 9.230 kr/år. En värmepump på drygt 100 tkr tar alltså 11-12 år att spara igen.
 
  • Gilla
Csv7
  • Laddar…
C Csv7 skrev:
Luftvärmepump känns så begränsad i hur många skrymslen den värmer i huset. Men du menar att köra på med pelletsen men komplettera med en luftvärmepump?
Ja så gör många pelletseldare. Min pelletsförbrukning låg på 6 pallar - nu 2,5 pallar, källare och varmvatten. I sovrum som ibland stängs kompletteras med elelement vid behov för att hålla ned pelletsjobbet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
man får titta lite på vilken framledningstemp huset vill ha då pelletsen kan ge en betydligt högre än värmepumpar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Csv7 skrev:
Hej, Jag undrar om ni kan hjälpa mig att räkna på besparing för att byta pelletspanna mot Luft-vatten?

Pelletspannan krånglar och stannar några gånger per säsong. Jag har bytt ut de flesta reservdelarna.

Huset är 250 kvm
Årlig elförbrukning (allt) är 7500 kwh
Jag använder ca 4,5 pall pellets per år till uppvärmning.

Vad tror ni, är det värt att byta till luft-vatten?
Vad skulle besparingen kunna bli?
Hej, läser din tråd om att byta till luft-vatten-pump då våra förutsättningar verkar lika, men vad har du för pelletspanna, du skriver att du har bytt ut dom flesta reservdelarna.
 
S
J Josth skrev:
Ja 6 pall pellets med 80% verkningsgrad i pannan ger ca 19.600 kWh. Plus 2500 kWh el ger ca 22.100 kWh för värmen. En värmepump drar då ca 7400 kWh/år. Elförbrukningen ökar med ca 4900 kWh/år. Antag 1,30 kr/kWh för elen så blir det ca 6370 kr. Besparing 15.600 - 6.370 = 9.230 kr/år. En värmepump på drygt 100 tkr tar alltså 11-12 år att spara igen.
J Josth skrev:
Ja 6 pall pellets med 80% verkningsgrad i pannan ger ca 19.600 kWh. Plus 2500 kWh el ger ca 22.100 kWh för värmen. En värmepump drar då ca 7400 kWh/år. Elförbrukningen ökar med ca 4900 kWh/år. Antag 1,30 kr/kWh för elen så blir det ca 6370 kr. Besparing 15.600 - 6.370 = 9.230 kr/år. En värmepump på drygt 100 tkr tar alltså 11-12 år att spara igen.
Ursäkta min petighet i detta fallet, men en viktig parameter är utelämnad om jag inte ser fel. Abonnemangsavgiften är inte inräknad i ekvationen. Den brukar ligga runt 400 spänn per månad och glöm inte momsen. Den läggs uppe på alla kostnader. Det är svårt att komma under 2 spänn per kwh. Jag anser att det är totalkostnaden för elen allt inräknat man ska räkna på. Tittar man bara på kwh priset netto så är det lätt att bli lite förblindad. Jag har räknat på att sätta in en luftvärmepump för ca 20 tkr. I mitt fall skulle det ta 5-6 år innan den är intjänad. Det tycker jag är mycket.
Mitt elpris/kwh: el=0,53 elskatt=0,44 överföring=0,24 abonnemangsavg=0,68 moms=0,36 summa 2,21/kwh Det är så jag anser att elpriset ska räknas och det förändrar förutsättningarna en del när man jämför olika värmemetoder. Min el är ganska dyr. Jag har ett fast avtal i tre år. Det kan tyckas vara vansinne men jag gör bara av på drygt 5000 kwh/år. Sedan är jag tyvärr tvungen att ha E.on som nätleverantör och dom är inte billigast i landet.
(Observera att handelspriset är 0,53 inkl. moms, därför ska kringkostnader summeras och momsberäknas för sig innan allt slås ihop).
 
S
S Stego1 skrev:
Ursäkta min petighet i detta fallet, men en viktig parameter är utelämnad om jag inte ser fel. Abonnemangsavgiften är inte inräknad i ekvationen. Den brukar ligga runt 400 spänn per månad och glöm inte momsen. Den läggs uppe på alla kostnader. Det är svårt att komma under 2 spänn per kwh. Jag anser att det är totalkostnaden för elen allt inräknat man ska räkna på. Tittar man bara på kwh priset netto så är det lätt att bli lite förblindad. Jag har räknat på att sätta in en luftvärmepump för ca 20 tkr. I mitt fall skulle det ta 5-6 år innan den är intjänad. Det tycker jag är mycket.
Mitt elpris/kwh: el=0,53 elskatt=0,44 överföring=0,24 abonnemangsavg=0,68 moms=0,36 summa 2,21/kwh Det är så jag anser att elpriset ska räknas och det förändrar förutsättningarna en del när man jämför olika värmemetoder. Min el är ganska dyr. Jag har ett fast avtal i tre år. Det kan tyckas vara vansinne men jag gör bara av på drygt 5000 kwh/år. Sedan är jag tyvärr tvungen att ha E.on som nätleverantör och dom är inte billigast i landet.
(Observera att handelspriset är 0,53 inkl. moms, därför ska kringkostnader summeras och momsberäknas för sig innan allt slås ihop).
Glömde säga att jag är pelletsfantast. Jag komner att göra av på knappt 5 pallar i år. Mitt pelletspris/kwh ligger på ca 63 öre/kwh med hänsyn tagen till verkningsgrad.
 
Redigerat:
Elabbonnemang måste du ju ha för att driva pelletsens tändelement, fläkt och cirkulationspump.
 
  • Gilla
Fotstad
  • Laddar…
5-6pall / år, köper på kampanj och betalar ungefär 2100kr/pall(52säck).

Har gjort mig ett excelldockument där jag kan mata in en elförbrukning och så räknar dockumentet ut kostnaden för varje rad på elräkningen.

Skulle ta 15+ år innan värmepumpen ens började spara några pengar, ännu längre tid efter att jag satt in luft-luft (primärt för att kunna kyla på sommaren).

Min panna fungerar klockrent, så sålänge jag inte behöver kasta ut hela installatationen pga haveri så är det pellets som gäller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bra om du talar om var du köper pellets för 2100 pallen. Kör själv fortfarande pelletspannan på elpatron då det enligt mitt excelark blir i stort sett samma kostnad för el som för nyköpt pellets.
Tändelement, fläktar, nya plåtdelar till brännaren sparas ju in. Det är inte gratis att elda pellets.
 
G Granström2 skrev:
Bra om du talar om var du köper pellets för 2100 pallen. Kör själv fortfarande pelletspannan på elpatron då det enligt mitt excelark blir i stort sett samma kostnad för el som för nyköpt pellets.
Tändelement, fläktar, nya plåtdelar till brännaren sparas ju in. Det är inte gratis att elda pellets.
Jula, genom att kombinera två kampanjer vilket går att göra 2-3helger om året.

Ganska regelbundet kör dom sin "Jula Club Smart" kampanj där du gör ett köp på avbetalning, får det räntefritt i tio månader och betalar man av allt inom tio månader så får man 10% av köpesumman tillbaka iform av bonuspoäng.

Mer sällan kör dom en helgkampanj där man får extra bonuspoäng för sina köp.

Normalt ger ett köp med vanliga julakortet motsvarande 50kr för 2500kr(precist under ordinarie för en pall).

Köp med Jula Club Smart ger alltid 30% extra bonuspoäng, men under helgkampanjen får man 3x så man får bonuspoäng motsvarande lite över 150kr för varje pall.


Så bor man nära Jula,kan förvara ett gäng pallar och kombinerar kampanjerna så får man tillbaka 400kr per pall i form av bonuspoäng..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.