Hej,

Helt ny här och wow vad mycket jag lärt mig här nu när jag, min sambo och vår lilla bebis letar efter vårt drömhus!

Men...Försökt lästa på alla möjliga ställen om just radon och blir lite knäpp.

Ett hus vi funderar på att köpa har en långtidsmätning av radon och då hamnade årsmedelvärdet på 140 Bq/m3. Huset är från 1977 och har ingen blåbetong eller lättbetong.

Så jag antar att all radon kommer från marken?
Är detta en hög siffra då, borde vi strunta i detta hus? Finns dessutom en mekanisk ventilation installerad i huset som är ett tvåplanshus.

Vore så tacksam för alla svar!
 
Om det är en hög siffra eller ej beror till väldigt stor del hur ni själva uppfattar den.
När jag flyttade in i vårat hus vill jag minnas att gränsen låg kring 400Bq och att man fick bidrag för åtgärd om det var högre än 200Bq
Nu ligger gränsen på 200Bq vid både nyproduktion och befintliga hus.
Dvs ni ligger med god marginal under dem.

Samtidigt så är ju radon inte någon bra sak för små barn som räknar med att bo där under lång tid och kanske till och med under senare tid börja röka själv. Så det är väl inte helt fel att se över hur den mekaniska ventilationen fungerar och se om det går att minska mängden markradon som dras in.

Men personligen skulle jag inte göra någon större åtgärd än så.
Och den största hälsorisken med radon är nog om ni får för er att gå och oroa er kring det istället för att leva och njuta av allt annat som huset ger.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det är en hög siffra eller ej beror till väldigt stor del hur ni själva uppfattar den.
När jag flyttade in i vårat hus vill jag minnas att gränsen låg kring 400Bq och att man fick bidrag för åtgärd om det var högre än 200Bq
Nu ligger gränsen på 200Bq vid både nyproduktion och befintliga hus.
Dvs ni ligger med god marginal under dem.

Samtidigt så är ju radon inte någon bra sak för små barn som räknar med att bo där under lång tid och kanske till och med under senare tid börja röka själv. Så det är väl inte helt fel att se över hur den mekaniska ventilationen fungerar och se om det går att minska mängden markradon som dras in.

Men personligen skulle jag inte göra någon större åtgärd än så.
Och den största hälsorisken med radon är nog om ni får för er att gå och oroa er kring det istället för att leva och njuta av allt annat som huset ger.
Tack snälla för svar!
 
Jag vill minnas att värdet numera bör vara < 100 Bq/m3.
Och misstänker att ni med lite renovering, förbättrad ventilation, målning av källarväggar osv snabbt kommer under detta värde.
 
Tack för svar. Problemet är att det inte finns någon källare, utan endast entreevåning och ett övre plan.

Vi tänkte byta golv i huset, har du kanske möjligtvis något tips på vad man kan göra i samband med det, för at förbättra radonvärdet. Huset har ju redan mekanisk luftventilation.
 
Visst ska man ta radon på allvar, men 140 är ju ett ganska lågt värde. Vet du hur det är fördelat på de två våningsplanen?
 
N Ninox skrev:
Visst ska man ta radon på allvar, men 140 är ju ett ganska lågt värde. Vet du hur det är fördelat på de två våningsplanen?
Det är 160 på nerde våningen och 130 på övervåningen.
 
H
T Tiina.N skrev:
Hej,

Helt ny här och wow vad mycket jag lärt mig här nu när jag, min sambo och vår lilla bebis letar efter vårt drömhus!

Men...Försökt lästa på alla möjliga ställen om just radon och blir lite knäpp.

Ett hus vi funderar på att köpa har en långtidsmätning av radon och då hamnade årsmedelvärdet på 140 Bq/m3. Huset är från 1977 och har ingen blåbetong eller lättbetong.

Så jag antar att all radon kommer från marken?
Är detta en hög siffra då, borde vi strunta i detta hus? Finns dessutom en mekanisk ventilation installerad i huset som är ett tvåplanshus.

Vore så tacksam för alla svar!
Det är en relativt hög halt, gränsen går i dag vid 200 men det siktas mot 100, med småbarn skulle jag se om det går att åtgärda till rimlig kostnad. Själv skulle jag avstå.
 
H HEM2121 skrev:
Det är en relativt hög halt, gränsen går i dag vid 200 men det siktas mot 100, med småbarn skulle jag se om det går att åtgärda till rimlig kostnad. Själv skulle jag avstå.
Saxat från wikipedia ”Radonhalten över öppen mark är normalt mellan 10 och 100 Bq/m3”

När du säger att det är en relativt hög halt. Killgissar du bara vilt eller vad?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
var det länge sedan mätningen gjordes? Finns det bara en mätning? hur många mätpunkter användes?
 
C Christoffer L skrev:
var det länge sedan mätningen gjordes? Finns det bara en mätning? hur många mätpunkter användes?
Mätningen gjordes 2008, så va ett bra tag sedan. Mätningen är utförd med spårfilm med filter enligt metodbeskrivning. Om jag tolkar det rätt så användes två mätpunkter, en på övre plan och en på nedre plan.
 
Så vid ett tillfälle och två mätpunkter... för 12år sen, skulle säga att den mätningen är värd mellan noll och inget. ;)

Med mekanisk ventilation, menar du då riktigt FTX eller fläktar i badrummen? finns huset på Hemnet?

Vi gör mätningar årligen, och det svänger +/- ~50 enheter.

Har ni möjlighet så, fråga om grannarna har gjort mätningar och åtgärder.

Finns huset i Linköping kan man alltid ta en titt på:
http://kartan.linkoping.se?layers=theme-byggaochbo-radonadresser&mapext=181176 6467084 195603 6481049
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H
L lassebrun skrev:
Saxat från wikipedia ”Radonhalten över öppen mark är normalt mellan 10 och 100 Bq/m3”

När du säger att det är en relativt hög halt. Killgissar du bara vilt eller vad?
Nej! Gissar inte, under 200 men kommunerna och EU vill ha det under 100. I den kommunjag tänker köpa hus säger kommunen under 100. Utomhus förångas radonet, det är när det är instängt inomhus som det inte blir bra. De flesta hus byggs idag radonskyddat, är det riktigt högt värde så är radonsäkert det bästa alternativet. Kartor hittar ni på www.sgu.se och här är mer information. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/
 
Tack för svar.

Det som står i hustes beskrivningen är att man installerat novell fläktsystem. Mer än så vet jag dessvärre inte.

Står även att det är mekanisk frånluftsventilation.
 
Skulle inte bry mig ett dugg på 140bq, det är ju lågt, men samtidigt är ju mätningen i det närmaste helt meningslös om det var 12 år sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.