M MarkThor skrev:
Bara hantverkare och taxiverksamheter som tar betalt för restid. Helt galet. Jobbat inom rekrytering och IT, skulle kunden se att fakturan innehåller ersättning för restid till kundmöte alt en kostnad för att jag skall kunna ha tjänstebil så skulle kunden ramla av stolen. :crysmile:
Jag jobbar inom it och har flertalet kunder där restid står med i avtalet och där jag också specar det på fakturan. Inga konstigheter så länge man är tydlig med det från början.

Det är likadant inom it som det borde vara inom hantverksyrkena: kommunicera!

Drar jag en faktura till kund på 100000 utan att det står mer än ”arbete” på den, så får jag ganska omgående ett samtal från den kunden.
Skickar jag däremot fakturor som vanligt där varje timma är redovisad, så är det väldigt långt mellan samtalen om fakturans innehåll.
 
  • Gilla
Jonas_i_torpet och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt varför ett sånt här problem uppstår. Det är väl bara för hantverkaren att bifoga en kopia av sin dagbok med fakturan, så blir allt klarlagt. Om han bara har fört den på papper så går det i värsta fall att ta en bild av den med mobilen och mejla eller messa den till kunden.
 
A andersmc skrev:
Jag förstår inte riktigt varför ett sånt här problem uppstår. Det är väl bara för hantverkaren att bifoga en kopia av sin dagbok med fakturan, så blir allt klarlagt. Om han bara har fört den på papper så går det i värsta fall att ta en bild av den med mobilen och mejla eller messa den till kunden.
Eller så kollat kunden på resultatet ist och slutar trams med dagböcker och skit för små jobb för 25 tusen,

1000 timmar + då är det en annan sak
 
S Sylvek skrev:
Eller så kollat kunden på resultatet ist och slutar trams med dagböcker och skit för små jobb för 25 tusen,

1000 timmar + då är det en annan sak
Kunden bedömer arbetet och betalar vad det är värt! Ja, det är ju en omvälvande tanke och hade säkert förändrat förhållandet mellan kund och hantverkare.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M MarkThor skrev:
Bara hantverkare och taxiverksamheter som tar betalt för restid. Helt galet. Jobbat inom rekrytering och IT, skulle kunden se att fakturan innehåller ersättning för restid till kundmöte alt en kostnad för att jag skall kunna ha tjänstebil så skulle kunden ramla av stolen. :crysmile:
Om du måste åka från Stockholm till Göteborg i tjänsten så betalar du väl inte biljetten själv, samt du har väl lön för det. Eller??? Tror oxå att din lilla laptop är yttelitepytte lättare att kånka på än, Skruvdragare, Sticksåg, Handklinga, Långpass, Vinkelhake, Slipmaskiner, Tvingar, Blocknycklar, Skiftnycklar, Skruvmejslar, Stämjärn, Hammare, Gummiklubba, Filar, Kniv, Överhandsfräs, Bågfil, Skruvar, Skruvbeslag, Lim, Spik, Vinkelkap/Slip, Slippapper, Färg, Penslar, Virke, Färg, mm.mm.mm.mm. Nejdå det tar jag på bussen och står för själv. Halåå verkligheten....
 
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
L LaryL skrev:
Om du måste åka från Stockholm till Göteborg i tjänsten så betalar du väl inte biljetten själv, samt du har väl lön för det. Eller??? Tror oxå att din lilla laptop är yttelitepytte lättare att kånka på än, Skruvdragare, Sticksåg, Handklinga, Långpass, Vinkelhake, Slipmaskiner, Tvingar, Blocknycklar, Skiftnycklar, Skruvmejslar, Stämjärn, Hammare, Gummiklubba, Filar, Kniv, Överhandsfräs, Bågfil, Skruvar, Skruvbeslag, Lim, Spik, Vinkelkap/Slip, Slippapper, Färg, Penslar, Virke, Färg, mm.mm.mm.mm. Nejdå det tar jag på bussen och står för själv. Halåå verkligheten....
Självklart är det skillnad på mängden verktyg som behövs inom yrkena. De som däremot är väldigt likt är priset för resorna men med en väsentlig skillnad. För samma pengar som snickare skulle ha för att åka 30-45min enkel till ett jobb, det skulle jag komma fram och tillbaka med bil, mellan Stockholm - Göteborg. (Säkert ett par gånger också).
 
M MarkThor skrev:
Självklart är det skillnad på mängden verktyg som behövs inom yrkena. De som däremot är väldigt likt är priset för resorna men med en väsentlig skillnad. För samma pengar som snickare skulle ha för att åka 30-45min enkel till ett jobb, det skulle jag komma fram och tillbaka med bil, mellan Stockholm - Göteborg. (Säkert ett par gånger också).
Du är anställd va? Dvs du driver inte eget företag? Har du någon insikt i ekonomin i företaget du jobbar på? Lek med tanken att du skulle åka mellan olika kunder hela dagarna så att din tid i bilen skulle vara 2-3 timmar om dagen. Skulle du då ställa upp gratis för din arbetsgivare med bil bensin och tiden? Samt givetvis jobba från 06:00-18:00 för att få ihop dina 8 timmar. :thinking:
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Jag tycker det låter helt ok. Du börjar med att skriva att han borde pruta några timmar, varför? Du har ingen aning hur mkt jobb han lagt, han Kanske redan har prutat? Han har tagit upp hål, hämtat material, snyggat till runt hålet, målat, spacklat, monterat räcke och trappa.
 
  • Gilla
LaryL och 1 till
  • Laddar…
M MarkThor skrev:
Självklart är det skillnad på mängden verktyg som behövs inom yrkena. De som däremot är väldigt likt är priset för resorna men med en väsentlig skillnad. För samma pengar som snickare skulle ha för att åka 30-45min enkel till ett jobb, det skulle jag komma fram och tillbaka med bil, mellan Stockholm - Göteborg. (Säkert ett par gånger också).
Du glömmer bort din lön nu oxå, igen.
 
Tycker det är fullt rimligt.
Har själv nyligen monterat en liknamde trappa fast i gjutjärn. Tog mig två dag att handla, ta upp hål och växla av. En dag att montera trappan. En dag att justera och montera räcke mm. Men sen... Finishen.. är jag fortfarande inte klar med. Så för min del, som amatör, säkert två veckor totalt tid i slutändan. Det är i detaljerna det sitter.
 
  • Gilla
arcobaleno och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.