Fairlane
J JohanLun skrev:
Näe, kan det vara rimligt verkligen? Jag räknade snabbt på månadskostnad utslaget till per mil på min personalbil som ska vara kostnadsneutral för mitt företag. Jag får det till typ hälften av det du säger, då är det en passat GTE som kostar nästan en halv mille. Nog måste det gå för en elektriker att hitta en något billigare bil än det, byta något mindre ofta än vartannat år? Kan tänka mig att en "arbetsbil" slits hårdare än en familjebil, men i gengäld behålls fler år. Troligen inte ens leasas utan köps? Men ska man åka flång ny gigantisk dubbelhytt med V8 så kanske det kostar 60 kr milen... Men inte fan får jag sitta på guldtron på kontoret, med diamantbestyckat tangentbord. En arbetsbil ska väl vara en säker och praktiskt bil för att transportera varor och själva elektrikern i? Typ en caddy... Mitt kontor är jäkligt oglamoröst. Landskap. Armbågsavstånd till kollegorna.
Jag räknade på en VW Passat för 350' i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/milersaettning-300km.346497/page-5#post-3868870 den kostade 50 kr/mil

Jag tror inte du kommer under det med en GTE. Värdeminskningen är den stora utgiften och även om en GTE troligen håller värde bättre procentuellt så finns är det på ett högre belopp.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag räknade på en VW Passat för 350' i detta inlägg: [länk] den kostade 50 kr/mil

Jag tror inte du kommer under det med en GTE. Värdeminskningen är den stora utgiften och även om en GTE troligen håller värde bättre procentuellt så finns är det på ett högre belopp.
Ja, hur de som leasar ut bilen räknar vet jag inte, det är svårt att förstå förmånsvärde, leasingavgift, bruttolöneavdrag, men jag vet att de inte bjussar på nåt. När jag körde bilar till de i princip var slut konstaterade jag att det är mycket svårt med en kanske 6år gammal bil att komma under 2000kr/mån för allt, även om man gör det mesta själv.

Skriv av en 250k ny bil på 5 år, lägg på skatt och service mm så borde man landa på 5-6k i månaden, för ett företag som inte betalar moms så lär det gå runt plus att restvärdet garanterat matchar reparationer man har under första fem år...
 
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, hur det kostar dig att företaget leasar bilen vet jag inte, men jag gjorde en snabbsökning:
Privatleasing på 36 månader inklusive service och vinterhjul, 6795:-/månad, exklusive försäkring [länk]
Operationell leasing på 36 månader inklusive service och försäkring 5677:-/mån exkl moms
[länk]
GTE var nog ett dåligt exempel. Jag har haft vanliga golfkombi innan, där är förmånsvärde och leasingavgift mer rakt på. GTE räknade jag skulle kosta mig lika mycket för 3000 mil per år då den är billigare i drift, lägre förmånsvärde, miljöbilspremie mm. Så det var jäkligt svårt att förstå kalkylen. Men jag ser vad den kostar i slutänden på lönespecen. Jag har räknat med att båda kommer kosta mig ca 20-30kr/mil för löneavdrag, förmånsbeskattning och soppa, privat, efter skatt. Vad det exakt blir och vad företaget betalar i leasingavgift har jag inte i huvudet. Men bruttokostnad för en "vanlig" välutrustad Golf GT SC ligger mellan 3300-4200 per månad inkl allt utom soppa för 3000 mil/år har jag för mig. Jag har haft både bensin, gas och diesel. Jag har inte vänt ut och in på uträkningarna, utan det är ungefärligt. En Caddy borde vara billigare?

Hur bilsäljarna får ihop detta med företags och privatleasing? Jag tror faktiskt en del ligger i det att de ser bonusen att de får ut bilar som privatpersoner inte vill köpa nya, men gärna 2-3 år gamla. Troligen köper leasingbolagen dem på nåt avtal billigare. Och varenda repa skärskådas vid återlämning och repareras och rekondas om så behövs, så bilarna kan säljas i otroligt bra skick. Privatpersoner som köper en sprillans ny bil har den sannolikt mer än 2 år, så det blir ingen bra begagnat deal för återförsäljaren. Här får de in massor av begagnade bilar att sälja och tjäna pengar på. Och massor av bilar som åker till märkesverkstad.

Därav tror jag inte en Caddy som slits och slängs och byggs inredning i passar för att leasa på 2 år. Men kostnaden kan inte vara dubbelt, mot en vanlig bil, har jag svårt att tro?

Sen kan man ju resonera att man även ska tjäna på bilen som elektriker - eller så ser man det som ett nödvändigt ont och tjänar pengar på det man är bra på och låter bilen gå på +/- 0?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.