J joba91 skrev:
Det är under dryckesslagen som dom bästa idéerna uppkommer
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Hade knackat bort de plattorna och bytt ut dem.
Absolut. Kaklet tar den värsta "fukt smällen" och är tätt i sig. Fogarna släpper igenom lite fukt in i fixen, Denna fukt är fuktspärrens arbete att garantera noll fukt in i väggen. Att enbart förlita sig på den sista delen av fuktspärren (som är kakel, fogmassa, fix och fuktspärr) är våghalsigt och inget jag skulle förlita mig på.

Det blaskas en hel del bakom handfat och även om det siliconas runt det nya handfatet så kommer väta att leta sig in förr eller senare, rinna in i hålet och börja sitt arbete att bryta ner fix och fuktspärr för att gå vidare in i väggen.

Som eletriker VET jag att inte ens "spoltäta" uttag är 100% täta förr eller senare så tar sig väta in och man får problem..
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Staffans2000
D droopy skrev:
Absolut. Kaklet tar den värsta "fukt smällen" och är tätt i sig. Fogarna släpper igenom lite fukt in i fixen, Denna fukt är fuktspärrens arbete att garantera noll fukt in i väggen. Att enbart förlita sig på den sista delen av fuktspärren (som är kakel, fogmassa, fix och fuktspärr) är våghalsigt och inget jag skulle förlita mig på.

Det blaskas en hel del bakom handfat och även om det siliconas runt det nya handfatet så kommer väta att leta sig in förr eller senare, rinna in i hålet och börja sitt arbete att bryta ner fix och fuktspärr för att gå vidare in i väggen.

Som eletriker VET jag att inte ens "spoltäta" uttag är 100% täta förr eller senare så tar sig väta in och man får problem..
Håller verkligen inte med dig. Det finns ingen som helst anledning till att reparera skadan när tvättstället täcker densamma. I bästa fall blir reparation betydelselös och i det sämsta, blir det sämre än om inget gjort.
Så. Bort med tassarna!

Staffan
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Alla gör det de anser bäst. Ingen yrkesman skulle lämna det öppet eller få det godkänt av en besiktningsman att låta hålet enbart döljas av tvättstället. Vad händer då man vill flytta på handfatet ? Man skjuter enbart problemet framför sig.
 
Staffans2000
D droopy skrev:
Alla gör det de anser bäst. Ingen yrkesman skulle lämna det öppet eller få det godkänt av en besiktningsman att låta hålet enbart döljas av tvättstället. Vad händer då man vill flytta på handfatet ? Man skjuter enbart problemet framför sig.
Inte alls! Den dagen, den sorgen.
Det är oklokt att reparera något som inte behöver repareras. Om tvättstället flyttas om femtio år, är det sannolikt dags för en allmän uppiffning av badrumet likväl.

Sålunda: Bort med tassarna!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Det blaskas en hel del bakom handfat och även om det siliconas runt det nya handfatet så kommer väta att leta sig in förr eller senare, rinna in i hålet och börja sitt arbete att bryta ner fix och fuktspärr för att gå vidare in i väggen.
Snälla du...

Jag blandar mig inte i det elektriska för det är elektrikerns sak...:giggle:

Du överdriver ju å det vildaste och lever i en fantasivärld med dina uttalande.
Sluta skräm upp Svenssons härinne med löjliga påståenden är du gullig. ;)

"Blaskas" bakom ett handfat som sitter dikt an mot vägg... jisses
"Rinner" in i hålet... jo men säkert likt värsta forsen kan det ta sig ner genom silikonen...
"Bryta ner fix och fuktspärr"... skulle inte tro det eftersom de är just VATTENTÅLIGA !

Som lite information kan jag nämna för dig att det "rinner" vatten genom fixet i en dusch. ;)
Från att man slutar använda en duschzon kontinuerligt så tar det upp till 6mån innan det är torrt bakom kakeln.
Det är liksom inte så att fixet då har vittrat sönder och pulveriserats så plattorna lossnat. ;)

Jag hoppas verkligen du har ett överdrivet innehåll av ironi i dina inlägg. :crysmile:;)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.