H Husägaren87 skrev:
@FredrikR Du får gärna skriva här hur det går med din skrivare :D
Paketen fanns prydligt instoppade i Instaboxen i matbutiken på väg hem från jobbet.
Två kartonger med företagslogotyper staplade på en bänk i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ligger dom prydligt på bänken i garaget.
Får se om de hinns öppnas idag. :cool:(y)
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Nylon ska vara lite känsligt och kan dra åt sej fukt men annars vet jag inte om det är nått större problem.

Själv har jag lite problem med att skriva stödutskrift. Vill använda vattenlösligt filament men det läcker så mycket så det förorenar utskriften. Har en reprap guru (prusa) skrivare. Den har dual mk8 geeetech huvven.

Har även problem med ABS utskrifter ibland. Dom vill gärna släppa från bädden och bli skeva.
Har du byggt en låda åt 3d-skrivaren? Det verkar ha hjälpt många att få ABS att svalna på ett bättre sätt och få högre precision.
 
G
När jag fått ordning på min 3d-skrivare och lärt mig lite så kanske detta kan bli nästa maskin att köpa? :D


 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Ont om tid, men tog mig ut och gläntade på locket.
Oöppnad kartong innehållande en omonterad Ender 3 3D-skrivare och dess manual, väl förpackade och redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prydligt förpackad, får se imorgon... :thinking:

<edit>
Denna videon ska vara ett bra komplement till den bifogade manualen som lämnade del att önska enligt en bekant som nyss monterat en Ender 3.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ont om tid, men tog mig ut och gläntade på locket.
[bild]
Prydligt förpackad, får se imorgon... :thinking:

<edit>
Denna videon ska vara ett bra komplement till den bifogade manualen som lämnade del att önska enligt en bekant som nyss monterat en Ender 3.
[media]
Jag skippade manualen direkt och körde efter en kille på Youtube :cool:
När blir det första printen? Är det din första skrivare?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Jag skippade manualen direkt och körde efter en kille på Youtube :cool:
När blir det första printen? Är det din första skrivare?
Japp detta blir premiären! :)
 
F
H Husägaren87 skrev:
Ja risken finns nog om den ligger ute för länge. Min 700g har suttit på sen start.
Man kan väl säkert lägga dom i en tät låda, eventuellt med en sån påse som tar åt sig fukt.
PLA är inte hydrogent alls på samma sätt som PA. PA är väl den plasten man måste ha i vaccumpåse. Kör med ren PA, PA med glasarmering och ”kolfiber” som i praktiken är PA med kolfiberarmering och dessa måste man ha i vaccumpåse annars är dom körda.

Däremot så blir PLA extremt sprött när det sitter kvar i skrivaren, jag tror det blir en reaktion med plasten i mataröret faktiskt.
 
F
H Husägaren87 skrev:
Hej.

Blivit mycket prat i en annan tråd ang 3d program, så jag tänker vi kan fortsätta här. Vet inte om den ligger i rätt forumdel, kanske moderator kan flytta till lämplig plats annars.

Jag skriver mitt senaste inlägg här igen:

Fusion 360 - 495$ /år
Solidworks - 40$ /år

Är fusion värt 12x så mycket? Jag vill gärna inte lära mig, och fastna, i ett program som blir sämre för varje år som går.
Måste bara fråga var du hittar SolidWorks för 40$ / år?
 
F fsn skrev:
Måste bara fråga var du hittar SolidWorks för 40$ / år?
Det var ju i den andra tråden som jag läste i, sen startade jag denna.. Ska se om jag hittar inlägget, återkommer (y)

Edit #1 @DennisCA som skrev detta i en annan tråd, som jag fick googla fram för sökmotorn här är... Ja, nog om det :cool:

"Om du går med i EEA (Experimental Aircraft Association) i amerika så får du rätten att ladda ner SolidWorks och köra det lagligt, så du får Solidworks för priset av medlemsavgiften (40 USD per år):
https://www.eaa.org/eaa/eaa-membership/eaa-member-benefits/Solidworks-resource-center "

Edit #2: Har dock inte provat att bli medlem själv ännu.
 
Redigerat:
Its alive! :love:
Ender 3D-skrivare igång med upplyst kontrollpanel och varumärkeslogotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får kika mer imorgon.
 
F fsn skrev:
PLA är inte hydrogent alls på samma sätt som PA. PA är väl den plasten man måste ha i vaccumpåse. Kör med ren PA, PA med glasarmering och ”kolfiber” som i praktiken är PA med kolfiberarmering och dessa måste man ha i vaccumpåse annars är dom körda.

Däremot så blir PLA extremt sprött när det sitter kvar i skrivaren, jag tror det blir en reaktion med plasten i mataröret faktiskt.
Bör man altså ta bort rullen från skrivaren? Köpte en Ender v2 för ett par veckor den och har bara provskrivit lite StarWars gubbar till barnen. Ska försöka printa disksläde till min antika ibm at som första riktiga projekt.
 
J JohanLun skrev:
Bör man altså ta bort rullen från skrivaren? Köpte en Ender v2 för ett par veckor den och har bara provskrivit lite StarWars gubbar till barnen. Ska försöka printa disksläde till min antika ibm at som första riktiga projekt.
Har haft mina rullar suttit i ett par månader och det har funkat, om den har legat i min förvaringslåda brukar jag testa att bryta av den första decimetern, oftast går den av och det är bara fortsätta bryta tills plasten är mjuk igen.
 
Premiärprinten

"hunden"
 
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Bör man altså ta bort rullen från skrivaren? Köpte en Ender v2 för ett par veckor den och har bara provskrivit lite StarWars gubbar till barnen. Ska försöka printa disksläde till min antika ibm at som första riktiga projekt.
Beror på vilken plast du kör. Är det PA skall du absolut ta ut den och vaccumförpacka eller lägga den i en tät påse med en torrboll eller nåt sånt. PLA är ju inte lika känsligt, det blir ganska sprött om det blivit varmt. Därför kan det närmast munstycket bli sprött. På den ZYYX jag skriver med så blir det nån kemisk reaktion mellan ledarröret och PLA så det är ett maskin-specifikt problem.
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Premiärprinten
[video]
"hunden"
Är det uppvärmd platta på den?

Borde generellt bli kallt när man bygger lite högre med lustiga krymp och kalla bindningar. Funkar kanske till PLA som man bygger lite kallare (runt 40-50 grader kammartemperatur) Men skall man köra PA så antar jag att man måste ha en huv så man kommer upp i kammartemperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.