23 717 läst · 178 svar
24k läst
178 svar
Milersättning 300km
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Bruttomarginalen jag diskuterade var 30% före avdrag för fasta kostnader. (1-0,7 => 0,3 dvs 30%). Från denna bruttomarginal ska dras kostnaden för "dåliga betalare" som i snitt kanske variera från 3-8 procent, beroende på olika anledningar. då är man nere på 22-27 procent före de fasta kostnaderna, som kan vara 10-20 procent i sig, om företaget har en normal verksamhet med ca 1,0-1,5 MSEK i omsättning. Då är du nere i betydligt lägre marginaler, ändå ska skatt dras från det resultat som är kvar, med 21,4% för ett AB, för en enskild firma är de betydligt högre marginalskatt.Fairlane skrev:Du har inte hävdat att kunden ska känna sig blåst, men det är det man gör som kund om du lägger på en marginal på över 40% på bilen. Det är väl bra att kunna täcka upp för kunder som inte betalar men med 40% täcker många icke-betalare. Så vanligt är det nog inte och om det är det ska man nog fundera på varför.
Klart man måste tjäna pengar, men 40% marginal på bilen... Det är väl inte bilen man ska leva på utan sin kompetens?
Det händer att jag reser till kund och kan fakturera resa och övernattning. Inte ens chans i världen att vi lägger på 40% på resa och hotell. Vi gör vinsten på timpengen. Då har jag jobbat på både små och stora bolag, inget av dessa företag har gjort som du hävdar att man ska göra om man kan företagsekonomi.
De pengar som blir kvar kan företagaren/ägaren ta ut som utdelning och då skattas ytterligare 30% bort innan "vinsten" hamnar i ägarens privata "plånbok/bankkonto".
De byggare jag känner till tar dessutom ut löner som jag aldrig skulle jobba för, det är ofta mindre än A-kassenivå. Och det är ingen av de jag känner som har någon avsättning till tjänstepension över huvud taget. Sånt har ju varenda kotte när man jobbar för större företag.
Så om man sammanfattar det så är 30% bruttomarginal i minsta laget.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om man dividerar självkostnaden med 0,7 så får man en bruttomarginal på 30%, sen lägger man på moms efter det.P Pin skrev:
70% dividerat med 0,7 blir 100%. Då menar jag att om självkostnaden nmotsvarar 70% av vad kunden kommer betala så är det enkelt att dividera med 0,7 för att få fram kundens pris exklusive moms. 0.3 / 1,0 blir 30%.
Observera att påslag och bruttomarginal är räknas ut på olika sätt. bruttomarginal kallas också för TG1 (Täckningsgrad, uttryckt i procent). TB1 (Täckningsbidrag, uttrycks i kronor och ören).
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Som du beskrev det var 50 kr/mil en självkostnad? Eller har jag missuppfattat något om det?F fsn skrev:
Ett företag fakturerar normalt inte självkostnaden utan att lägga på en marginal, en vanlig TG brukar vara 30%, men den kan variera stort mellan olika företag.
Som kund vill i vart fall jag att företaget kan tjäna pengar så de överlever som företag och finns kvar om jag skulle behöva köpa mer eller reklamera något. Så det är ett måste att företaget gör vinst, så företaget tål svackor i konjungturen och kan fullfölja sina garantiåtaganden, samt att ägarna tycker det är värt att låta företaget leva vidare. Om ägarna inte tycker det så lägger de helt sonika ner företaget, och investerar i andra mer lönsamma projekt.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, underleverantörer är det vanligt att man dividerar med 0,8 eller 0,9 för att få 20% respektive 10% (som exempel). Att det är lägre marginal på underleverantörernas tid beror på att det normalt är mindre risk för leverantören. Om leverantören köper in material eller bidrar med servicebil så har leverantören först tvingats ligga ute med mycket pengar under en viss tid så leverantören har en högre riskkostnad och en högre kapitalkostnad. Men för underleverantörens arbetskostnad så delar leverantören och underleverantören på riskkostnaden (risker kan vara reklamation, att inte få betalt, att materialet är fel så det måste göras om en del arbete för att ta några exempel i högen).Nyfniken skrev:
Andra kostnader för leverantören är Marknadsföring, försäljning (träffa kunden, intervjua kunden om kundens behov m.m., Skriva offerter, offerter som inte blir affär (en offert som inte blir affär kostar lika mycket som en offert som blir affär, i princip i alla fall), skriva avtal).
Ett företag måste täcka alla sina kostnader och det är de kunder som beställer och betalar som måste betala för de kunder som begär offert, men som inte beställer eller skiter i att betala. Så är det i alla branscher.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag ifrågasätter inte din beräkning på 50 kr/mil. Beloppets storlek var inte intressant för det resonemang jag förde i inlägget. Det kunde stått 37 kr/mil eller 137 kr/mil så hade den formel jag presenterade sett exakt likadan ut i alla fall. Om de som läser tråden har andra siffror i just deras fall så är det enkelt att byta ut dessa konkreta belopp i den formel jag presenterade.F fsn skrev:
Jag har ingen ambition att jag ska täcka alla möjliga enskilda fall, Jag diskuterar principerna och formlerna i största allmänhet, så var och en av inläggets intresserade läsare kan anpassa det efter sina individuella behov.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Du är fri att välja vilken leverantör du vill, det har jag inga synpunkter på, det är ditt val. Jag vill bara visa på rimligheten i bruttomarginalen.Nyfniken skrev:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 153 inlägg
Felen jag anser att du gör är följande:connywesth skrev:Bruttomarginalen jag diskuterade var 30% före avdrag för fasta kostnader. (1-0,7 => 0,3 dvs 30%). Från denna bruttomarginal ska dras kostnaden för "dåliga betalare" som i snitt kanske variera från 3-8 procent, beroende på olika anledningar. då är man nere på 22-27 procent före de fasta kostnaderna, som kan vara 10-20 procent i sig, om företaget har en normal verksamhet med ca 1,0-1,5 MSEK i omsättning. Då är du nere i betydligt lägre marginaler, ändå ska skatt dras från det resultat som är kvar, med 21,4% för ett AB, för en enskild firma är de betydligt högre marginalskatt.
De pengar som blir kvar kan företagaren/ägaren ta ut som utdelning och då skattas ytterligare 30% bort innan "vinsten" hamnar i ägarens privata "plånbok/bankkonto".
De byggare jag känner till tar dessutom ut löner som jag aldrig skulle jobba för, det är ofta mindre än A-kassenivå. Och det är ingen av de jag känner som har någon avsättning till tjänstepension över huvud taget. Sånt har ju varenda kotte när man jobbar för större företag.
Så om man sammanfattar det så är 30% bruttomarginal i minsta laget.
- att du verkar anse att man ska ha 30% bruttomarginal på alla delar (det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen?)
- bruttomarginal brukar man använda när man talar om handelsföretag, tillverkande företag och industriföretag. För konsultföretag och tjänsteföretag är det en mindre intressant siffra
- kunderna reagerar på höga milkostnader, då är det sällan en bra idé att lägga en hög marginal där
I övrigt så är dina byggarevänner troligen rätt usla på att ha beläggning om de tar ut löner under a-kassa. Eller kanske de tar ut mer i form av utdelning?
Vad gäller skattesatserna som man ska betala innan man har pengarna i handen så gäller det samtliga branscher och egentligen oavsett om man har egen firma eller är anställd.
Så vad säger grundkursen i ekonomi om missnöjda kunder?
OBS! Jag säger inte någonstans att hantverkaren inte ska få tjäna pengar, men jag föredrar att de gör det via sin hantverksskicklighet, inte genom påslag på bilen.
Det är jag fullt medveten om, har själv skickat en del RUT fakturor för IT stöd, men inte sänker vi vårt arvode och lägger på en högre mildebitering. Kunden får såklart stå för de rörliga kostnaderna företaget har för transporten, men några finansiella poster för bilfinansiering känner jag inte till.L lordi skrev:
Intressant. Hur mycket räknar skatteverket med som shablonbelopp för körersättning?Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet ingen som sänker sin timkostnad för att höja mildebiteringen. Det är ju en fördel för kunden, och affären i sig, om man gör tvärtom, för då blir det ju en större summa som är berättigad till ROT.sunnis skrev:Det är jag fullt medveten om, har själv skickat en del RUT fakturor för IT stöd, men inte sänker vi vårt arvode och lägger på en högre mildebitering. Kunden får såklart stå för de rörliga kostnaderna företaget har för transporten, men några finansiella poster för bilfinansiering känner jag inte till.
Däremot så godtar de inte att man hoppar över bilkostnaden, därav min fråga till Paul här ovan. Intressant att veta hur skatteverket räknar
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Ärligt talat har jag inte en susning men denna texten går ju att läsa på Skatteverkets hemsida under reglerna:L lordi skrev:
Citat:
I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om.
Med de avslutande orden i den texten så har jag nog lite tagit för givet att de använder sig av någon form av schablonbelopp eftersom de är superglada för detta i många andra fall.
Det jag egentligen mest ville få fram är att den som jag tolkar det inte bara "studsar tillbaka" som du nämnde utan jag tolkar texten som att man bara helt sonika inte får ut de pengarna man sitter och väntar på.
Men det kanske är så att det blir en process innan... någon annan kanske har koll på detta...
Ok. Tror det kan bero lite på vilken handläggare på SKV som får ärendet. Vet att de ibland vill ha in kompletterande uppgifter.Paul-Staffanstorp skrev:Ärligt talat har jag inte en susning men denna texten går ju att läsa på Skatteverkets hemsida under reglerna:
Citat:
I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om.
Med de avslutande orden i den texten så har jag nog lite tagit för givet att de använder sig av någon form av schablonbelopp eftersom de är superglada för detta i många andra fall.
Det jag egentligen mest ville få fram är att den som jag tolkar det inte bara "studsar tillbaka" som du nämnde utan jag tolkar texten som att man bara helt sonika inte får ut de pengarna man sitter och väntar på.
Men det kanske är så att det blir en process innan... någon annan kanske har koll på detta...
Men det hade varit kul att veta vad de anser vara en rimlig bilkostnad.
Det händer ofta att jag inte tar upp någon körersättning när jag har nära till kund och bygglada.
Skatteverket har inte opponerat sig än sålänge.
Enda gången de hört av sig är när jag skickade in rot på ett fastpris jobb och skrev 1 tim 95 tusen
Men det redde upp sig när jag redovisade hur många timmar jag faktiskt hade varit där.
Skatteverket har inte opponerat sig än sålänge.
Enda gången de hört av sig är när jag skickade in rot på ett fastpris jobb och skrev 1 tim 95 tusen
Men det redde upp sig när jag redovisade hur många timmar jag faktiskt hade varit där.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Har fått en känsla av att just detta är en sak de lägger fokus på detta året...kulle skrev:
Min rörläggare fick två förfrågningar/varningar på kort tid i somras och då hotade de med att "nästa gång" han inte redovisade körkostnader (övrigt) så drog de av för beräknade körkostnader innan utbetalning.
Sen hur det var tänkt att göras vet jag inget mer exakt om.