G
H Husägaren87 skrev:
Jag kör add:North PLA filament, svensktillverkat.
Verkar som kjelle har 20% på dom nu: [länk]

Jag har själv funderat på bl-touch, ett system som själv ställer in höjden mellan skrivplattan och munstycket. Sker "digitalt" då den mäter avståndet till plattan och skapar en virtuellt helt plan yta, dvs om plattan slår på ~2mm i ena kanten så sänker den skrivarmunstycket 2mm när den printar, dvs allt blir rätt ändå.
Kolla Google eller YouTube, dom förklarar det nog bättre än mig :rofl:
Den jag tänkte köpa skulle ha det inbyggt (level-ingen)

Såg att de hade trä-pla på siten, skulle vara najs att printa lite finare grejer med det efter man testat i "billigare" plast.

Vilka färger använder man normalt mest? Eller snarare, vilken färg blir oftast snyggast när det är färdigt?
 
G GargamelSE skrev:
Tack.
Några speciella fillament som jag bör köpa med?

Har 2 grejer jag tänkt cadda upp och printa.

Det första, enklare, är ett fodral till metallsugrör som jag kan ha med mig i bilen och placera i efter användning utan att kladda runt nånstans.


Det andra, kommer bli mycket svårare, ska försöka få ihop en större låda, där jag tänkt placera 4-6 flaskor whiskey som en polare ska få när han fyller 30 i mars. Så höjden skulle bli typ 400mm, bredden närmare metern kanske, djuper 600, vilket kan bli lite kämpigt att få till någonlunda struktur på
En så stor låda kommer ta många dagar att skriva ut och enormt mycket filament, lådan kommer nog kosta mellan 500-1000kr :rolleyes: mycket bättre att bygga såna grejer av trä och sen skriva ut detaljer att montera på lådan om man vill.

Angående filament så börja med PLA i lite olika färger :D
 
G GargamelSE skrev:
Den jag tänkte köpa skulle ha det inbyggt (level-ingen)

Såg att de hade trä-pla på siten, skulle vara najs att printa lite finare grejer med det efter man testat i "billigare" plast.

Vilka färger använder man normalt mest? Eller snarare, vilken färg blir oftast snyggast när det är färdigt?
Skönt med inbyggd leveling (y)


Okej, jag köpte bara en färg så kör allt just nu i Glitz Grey, tror jag :p
Men ska nog köpa 2 färger nu när det är 20%.
 
G
Z zzoink skrev:
En så stor låda kommer ta många dagar att skriva ut och enormt mycket filament, lådan kommer nog kosta mellan 500-1000kr :rolleyes: mycket bättre att bygga såna grejer av trä och sen skriva ut detaljer att montera på lådan om man vill.

Angående filament så börja med PLA i lite olika färger :D
Har ingen plats nånstans att hålla på med trä-arbete.
Tanken var att bygga en låda med inbyggt puzzel i, kan visserligen minska ner det där bara en flaska(med kartong) får plats i och sedan printa flera st.
 
G GargamelSE skrev:
Har ingen plats nånstans att hålla på med trä-arbete.
Tanken var att bygga en låda med inbyggt puzzel i, kan visserligen minska ner det där bara en flaska(med kartong) får plats i och sedan printa flera st.
Innan du printar så ser du hur lång tid och hur mycket plast som kommer gå åt (y)
 
G
H Husägaren87 skrev:
Skönt med inbyggd leveling (y)


Okej, jag köpte bara en färg så kör allt just nu i Glitz Grey, tror jag :p
Men ska nog köpa 2 färger nu när det är 20%.
Är det värt att köra på 2.3KG istället för de på 700 gram? Läste nånstans att filamenten drar åt sig vatten osv.
 
G
Tryckte på "beställ" för skrivaren, plud extra extruders samt tog en rulle med trä (30%) 10363kr "bara"
Resten av rullarna tar jag nog via kjell:an
 
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Är det värt att köra på 2.3KG istället för de på 700 gram? Läste nånstans att filamenten drar åt sig vatten osv.
Ja risken finns nog om den ligger ute för länge. Min 700g har suttit på sen start.
Man kan väl säkert lägga dom i en tät låda, eventuellt med en sån påse som tar åt sig fukt.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
H Husägaren87 skrev:
Ja risken finns nog om den ligger ute för länge. Min 700g har suttit på sen start.
Man kan väl säkert lägga dom i en tät låda, eventuellt med en sån påse som tar åt sig fukt.
Oki, beställde 4 rullar från kjell, svänger förbi nån butik och köper nån grej likt torrbollen som kan åka ner i lådan med de öppnade rullarna när de inte används.
 
G GargamelSE skrev:
Oki, beställde 4 rullar från kjell, svänger förbi nån butik och köper nån grej likt torrbollen som kan åka ner i lådan med de öppnade rullarna när de inte används.
Kör på det, blir nog kanon :D vilka färger blev det? Antar att även din skrivare kör e-PLA?
 
G
H Husägaren87 skrev:
Kör på det, blir nog kanon :D vilka färger blev det? Antar att även din skrivare kör e-PLA?
Aurora Green, Glitz Grey, röd, Glitz Sapphire + trä samtidigt med skrivaren.

Vet inte vad e-PLA är.

max.jpg
 
G GargamelSE skrev:
Aurora Green, Glitz Grey, röd, Glitz Sapphire + trä samtidigt med skrivaren.

Vet inte vad e-PLA är.

[bild]
Det är den vanligaste plasten, finns fler typ PETG och sånt, men mest vad du beställde från kjell (y)
 
G
Funkar Cure tillräckligt bra att det inte bli värt att lägga ytterliggare 1500kr för Simplify3D?
 
Nylon ska vara lite känsligt och kan dra åt sej fukt men annars vet jag inte om det är nått större problem.

Själv har jag lite problem med att skriva stödutskrift. Vill använda vattenlösligt filament men det läcker så mycket så det förorenar utskriften. Har en reprap guru (prusa) skrivare. Den har dual mk8 geeetech huvven.

Har även problem med ABS utskrifter ibland. Dom vill gärna släppa från bädden och bli skeva.
 
@FredrikR Du får gärna skriva här hur det går med din skrivare :D
 
  • Gilla
Lindev92 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.