G
Efter läst denna tråd, så började jag få reklam från autodesk med 40% rabatt på facebook appen.
 
G GargamelSE skrev:
Efter läst denna tråd, så började jag få reklam från autodesk med 40% rabatt på facebook appen.
På med foliehatten :geek:
Har du bara läst tråden eller även skrivit? Har du klickat på någon länk i tråden?
Annars kan jag tycka det är lite märkligt, för det innebär att Google läser av texten på skärmen och hittar ord den söker på och visar motsvarande reklam..

OBS, vi ska inte gå off topic med detta nu (y)
 
Om nu Fusion blir knepigare för hemanvändning och Solid Edge erbjuder en helt gratis version så bör valet vara enkelt.
Autodesk har lite för många parallella program i sin säck, de har tex både Fusion och Inventor som de inte riktigt lyckas att positionera mot varandra. Inventor skall konkurrera med Solid Works och Solid Edge och bör vara strået vassare än Fusion.
Solid Works har lyckats bäst att ta marknadsandelar utan att egentligen vara markant bättre än Solid Edge.
lite äpplen och päron, den ene är bättre på just den här funktionen och den andre bättre på den där osv
Inventor "klev ut på banan" väsentligt senare än de båda andra och har därför tvingats jobba för att komma ikapp.
Hur Inventor står sig feature för feature mot SE och SW idag vet jag inte.
 
Jag tror dom håller på att positionera F360 som eventuell ersättare för Inventor. Som jag förstår det är Inventor en dead end, dom förlorade kriget mot Solidworks där, så dom försöker etablera F360 genom att göra det gratis för hobbyister och det funkade ju riktigt väl, och med tiden flytta över Inventors features till F360. Då skulle dom ha ett program med stort allmänt stöd och kunna gå bort från inventor till den mera lönsamma prenumerationsmodellen.

Nu sköt dom den strategin i foten dock med detta. Det kommer förhindra att F360 når samma dominans på marknaden som dom ville uppnå tror jag. Och Solid Edge och andra program börjar konkurrera med F360 med gratisversioner för hobbyanvändare, riktigt fel tid för Autodesk att börja dra åt snaran...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
G
Hej.
Jag är ute efter nåt 3D-program, kan tänka mig betala ett par tusen kronor om året för en "fullvärdig" version som funkar utan några större begränsningar, men vill kunna vrida och vända och testa rörelser där bitarna stannar om någon annan del skulle ta emot (t.ex ett stopp).

Till programmet så skulle jag även vilja köpa en 3d-skrivare av lite bättre kvalité, gärna en med 2 eller fler färger i samma utskrift (såvidare inte priset drar iväg enormt).
Gärna en skrivare som går att köpa inom europa och har vettig utskriftsnoggranhet, och där man inte måste efter-modda mosfetter o.dyl. :D

Förslag?
 
Jag saxar DennisCAs inlägg ifrån en annan tråd:
"
Därför kan det vara värt att tänka på att Siemens erbjuder en community-version av Solid Edge som är gratis, den är offline och inget online tjafs med nya prenumerationer och evigt ändrande features:
https://solidedge.siemens.com/en/solutions/users/hobbyists-and-makers/
"

Om du kan köra SolidEdge gratis, då är erbjudandet svårslaget.
som sagt tidigare, SolidEdge och SolidWorks är huvudkonkurrenter, de går att jämföra funktion för funktion.
Båda systemen klarar de flesta industriers behov.
 
Ingen CAM modul i Solid Edge dock, då behöver man ett separat program för det. Samma för SolidWorks tror jag, separat CAM där också.

Inget jag brytt mig i då jag huduvsakligen vill ha 2D ritningar i PDF och utskrivet format.
 
G
H hyggabus skrev:
Jag saxar DennisCAs inlägg ifrån en annan tråd:
"
Därför kan det vara värt att tänka på att Siemens erbjuder en community-version av Solid Edge som är gratis, den är offline och inget online tjafs med nya prenumerationer och evigt ändrande features:
[länk]
"

Om du kan köra SolidEdge gratis, då är erbjudandet svårslaget.
som sagt tidigare, SolidEdge och SolidWorks är huvudkonkurrenter, de går att jämföra funktion för funktion.
Båda systemen klarar de flesta industriers behov.
Tack.
Ska testa den hemma (kanske inte ikväll, ska testa några av mina 50+ whiskeys :D)
Nu återstår det bara att hitta en bra skrivare som inte kostar för mycket, även om jag tar den på företaget.
 
G
H hyggabus skrev:
Jag saxar DennisCAs inlägg ifrån en annan tråd:
"
Därför kan det vara värt att tänka på att Siemens erbjuder en community-version av Solid Edge som är gratis, den är offline och inget online tjafs med nya prenumerationer och evigt ändrande features:
[länk]
"

Om du kan köra SolidEdge gratis, då är erbjudandet svårslaget.
som sagt tidigare, SolidEdge och SolidWorks är huvudkonkurrenter, de går att jämföra funktion för funktion.
Båda systemen klarar de flesta industriers behov.
Vilket hopp från gratis till minst 750kr/månad om man vill köra betalvarianten.
Nu ska jag iaf installera SE
 
G
Jag tänkte beställa denna (idag). Som jag läst runt lite, så verkar denna vara "bäst".
Förslag på tillbehör att beställa när jag ändå har spender-brallorna på?
 
Vad ska du beställa? :D
 
G GargamelSE skrev:
Det jag inte länkade!




















Denna [länk]
Kul!
Du kommer säkert blir jättenöjd :D
Själv kör jag en Ender 3 v2 (y)
 
G
H Husägaren87 skrev:
Kul!
Du kommer säkert blir jättenöjd :D
Själv kör jag en Ender 3 v2 (y)
Tack.
Några speciella fillament som jag bör köpa med?

Har 2 grejer jag tänkt cadda upp och printa.

Det första, enklare, är ett fodral till metallsugrör som jag kan ha med mig i bilen och placera i efter användning utan att kladda runt nånstans.


Det andra, kommer bli mycket svårare, ska försöka få ihop en större låda, där jag tänkt placera 4-6 flaskor whiskey som en polare ska få när han fyller 30 i mars. Så höjden skulle bli typ 400mm, bredden närmare metern kanske, djuper 600, vilket kan bli lite kämpigt att få till någonlunda struktur på
 
G GargamelSE skrev:
Tack.
Några speciella fillament som jag bör köpa med?

Har 2 grejer jag tänkt cadda upp och printa.

Det första, enklare, är ett fodral till metallsugrör som jag kan ha med mig i bilen och placera i efter användning utan att kladda runt nånstans.


Det andra, kommer bli mycket svårare, ska försöka få ihop en större låda, där jag tänkt placera 4-6 flaskor whiskey som en polare ska få när han fyller 30 i mars. Så höjden skulle bli typ 400mm, bredden närmare metern kanske, djuper 600, vilket kan bli lite kämpigt att få till någonlunda struktur på
Jag kör add:North PLA filament, svensktillverkat.
Verkar som kjelle har 20% på dom nu: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/3d-skrivare/filament

Jag har själv funderat på bl-touch, ett system som själv ställer in höjden mellan skrivplattan och munstycket. Sker "digitalt" då den mäter avståndet till plattan och skapar en virtuellt helt plan yta, dvs om plattan slår på ~2mm i ena kanten så sänker den skrivarmunstycket 2mm när den printar, dvs allt blir rätt ändå.
Kolla Google eller YouTube, dom förklarar det nog bättre än mig :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.