Hej alla,
Vårt projekt har precis påbörjats, där vi ska renovera vårt garage till en gäststuga för året runt boende.
Det viktigaste och mest kritiska jobbet är att vi ska gjuta ett nytt betonggolv med VA,golvvärme, isolering etc.
Som synes på bilderna så har vi stora sättningar i väggarna och därför kommer vi behöva förstärka grundmuren/sulan så att den inte rör sig mer i framtiden.
Det visade sig idag när vi bilade upp golvet, att grunden består av kalksten, staplade på högkant!, sedan betongskikt över detta för hålla ihop stenarna. Väggarna består idag av murad kalksandsten.
Hur gör vi bäst för att undergjuta och förstärka grundmuren underifrån, utan att äventyra hela konstruktionen. Vad har ni för förslag? Vår initiala tanke är att gräva en bit under och padda marken sedan
gjuta en kompletterande sula, eventuellt förankrad med kemankare i det befintliga.
Vi tänkte inte gräva på utsidan, om vi verkligen inte måste.
När grundförstärkningen är klar, då börjar vi med VA i marken, makadam 100mm, isolering så djupt som tillåts vattenburen golvvärme, och sedan armerad betongplatta 100mm. Betonggolvet ska slipas och bli yttersta golvskiktet.
Vårt projekt har precis påbörjats, där vi ska renovera vårt garage till en gäststuga för året runt boende.
Det viktigaste och mest kritiska jobbet är att vi ska gjuta ett nytt betonggolv med VA,golvvärme, isolering etc.
Som synes på bilderna så har vi stora sättningar i väggarna och därför kommer vi behöva förstärka grundmuren/sulan så att den inte rör sig mer i framtiden.
Det visade sig idag när vi bilade upp golvet, att grunden består av kalksten, staplade på högkant!, sedan betongskikt över detta för hålla ihop stenarna. Väggarna består idag av murad kalksandsten.
Hur gör vi bäst för att undergjuta och förstärka grundmuren underifrån, utan att äventyra hela konstruktionen. Vad har ni för förslag? Vår initiala tanke är att gräva en bit under och padda marken sedan
gjuta en kompletterande sula, eventuellt förankrad med kemankare i det befintliga.
Vi tänkte inte gräva på utsidan, om vi verkligen inte måste.
När grundförstärkningen är klar, då börjar vi med VA i marken, makadam 100mm, isolering så djupt som tillåts vattenburen golvvärme, och sedan armerad betongplatta 100mm. Betonggolvet ska slipas och bli yttersta golvskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi valde att förstärka befintlig grundmur med en armerad betongsockel (15 cm hög, 40 cm bred). Vi har satt 16 mm armeringsjärn i befintlig sockel med c-c 1 meter. Sedan 12 mm armeringsjärn längsgående i hela plattan. Betongsockeln löper invändigt längs alla väggar.
På detta sätt hoppas vi kunna stabilisera befintlig struktur. Betongen hade S5, SKB och flöt väl under alla håligheter mellan stenarna vilket kändes bra. Totalt gick det åt
3,5 kubik betong.
På detta sätt hoppas vi kunna stabilisera befintlig struktur. Betongen hade S5, SKB och flöt väl under alla håligheter mellan stenarna vilket kändes bra. Totalt gick det åt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att fräsa ur befintliga fogar i tegelmuren. Kör med fogfräs och djup ca 30mm. Ska foga om med murbruk B senare (för kalksandsten). På särskilt utsatta ställen kommer jag även foga in armeringsjärn (kallas helifix) för att "sy ihop" där stenarna separerat för mycket.
Men först ska jag putsa själva sockeln precis under tegelväggen. Funderar på använda cementbruk A till detta. Håller ni med att detta är korrekt??
Syftet med detta är att förstärka underlaget där stenarna ligger. Det har ingen estetisk betydelse utan jag söker endast funktion. Om några veckor kommer jag gjuta betonggolv.
Men först ska jag putsa själva sockeln precis under tegelväggen. Funderar på använda cementbruk A till detta. Håller ni med att detta är korrekt??
Syftet med detta är att förstärka underlaget där stenarna ligger. Det har ingen estetisk betydelse utan jag söker endast funktion. Om några veckor kommer jag gjuta betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finja Teknisk Support har rekommenderat använt Cementbruk A på första tegelfogen för att undvika vittring. Det blir ju bara ca 30 mm djupt.
Alltså den fog som nedersta raden av teglet vilar på. Det är kalkbruk där idag.
Vad anser ni? Det avviker ju lite från praxis att inte använda hårdare bruk än befintligt.
Alltså den fog som nedersta raden av teglet vilar på. Det är kalkbruk där idag.
Vad anser ni? Det avviker ju lite från praxis att inte använda hårdare bruk än befintligt.
Putsat de gamla betongsocklarna nu. Gått åt ca 100 kg Cementbruk A. Rätt djupa hål på sina ställen, 30mm. Körde med fogfräs/mejsel/stålborste för att ta bort lös betong. Slammade också ett lager innan puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska börja lägga cellplast nästa vecka.
250mm S100 på ställen där det är grus.
100 mm S100 där sockeln redan är gjuten.
Betong med armering och golvvärme. Golvet ska slipas enligt HTC Bronze.
Nu till den kluriga frågan. Jag vill ha betonggolvet flytande, dvs att det inte har kontakt med grundmuren. Jag vill helt enkelt minska risken för sprickor. Å andra sidan så är ju gamla muren fastförankrad i den nygjutna sockelförstärkningen.
Dessutom vill jag isolera golvet från kanterna för slippa stora köldbryggor där. Då tänkte jag mig 10 mm cellplast. Problemet blir ju så klart att jag får en springa i hela huset som måste åtgärdas.
Har ni bra förslag?
250mm S100 på ställen där det är grus.
100 mm S100 där sockeln redan är gjuten.
Betong med armering och golvvärme. Golvet ska slipas enligt HTC Bronze.
Nu till den kluriga frågan. Jag vill ha betonggolvet flytande, dvs att det inte har kontakt med grundmuren. Jag vill helt enkelt minska risken för sprickor. Å andra sidan så är ju gamla muren fastförankrad i den nygjutna sockelförstärkningen.
Dessutom vill jag isolera golvet från kanterna för slippa stora köldbryggor där. Då tänkte jag mig 10 mm cellplast. Problemet blir ju så klart att jag får en springa i hela huset som måste åtgärdas.
Har ni bra förslag?
Passar på att fråga er i ett helt annat ämne. Hur fasiken bedömer man skicket på takpappen? Eftersom jag ska isolera taket invändigt med cellulosa så kommer jag inte kunna inspektera råsponten på insidan i framtiden.
Tagit några bilder på takpappen vid stuprören. Den är ganska styv och torr men den är hel vad jag kan se. Skar bort en liten bit och bryter man den så knäcks den. Jag förstår att den haft sina bästa dagar, men jag hade helst velat vänta med taket till om några år..
Tagit några bilder på takpappen vid stuprören. Den är ganska styv och torr men den är hel vad jag kan se. Skar bort en liten bit och bryter man den så knäcks den. Jag förstår att den haft sina bästa dagar, men jag hade helst velat vänta med taket till om några år..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det dags för att förbereda cellplast och armering inför golvgjutning.
Jag behöver hjälp med att ta fram rätt armering samt hur jag tänker kring cellplastval.
Cellplast S100, med varierande tjocklek.
Armering 6-150. Räcker detta generellt? Tänker inte bara på last, utan även spricktålighet.
Hur förstärker jag golvet där punktlast vid kant kommer uppstå?
Jag ska gjuta in två fästplåtar i golvet vid enda fönstret. Det blir alltså en punktlast vid betongkanten. Hur armerar jag här? Fästplåten kommer vara 80*80 mm. Lasten ca 12 kN på det vänstra benet.
Någon som har god kunskap i armering?
Jag behöver hjälp med att ta fram rätt armering samt hur jag tänker kring cellplastval.
Cellplast S100, med varierande tjocklek.
Armering 6-150. Räcker detta generellt? Tänker inte bara på last, utan även spricktålighet.
Hur förstärker jag golvet där punktlast vid kant kommer uppstå?
Jag ska gjuta in två fästplåtar i golvet vid enda fönstret. Det blir alltså en punktlast vid betongkanten. Hur armerar jag här? Fästplåten kommer vara 80*80 mm. Lasten ca 12 kN på det vänstra benet.
Någon som har god kunskap i armering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder