Hej alla,

Vårt projekt har precis påbörjats, där vi ska renovera vårt garage till en gäststuga för året runt boende.

Det viktigaste och mest kritiska jobbet är att vi ska gjuta ett nytt betonggolv med VA,golvvärme, isolering etc.
Som synes på bilderna så har vi stora sättningar i väggarna och därför kommer vi behöva förstärka grundmuren/sulan så att den inte rör sig mer i framtiden.

Det visade sig idag när vi bilade upp golvet, att grunden består av kalksten, staplade på högkant!, sedan betongskikt över detta för hålla ihop stenarna. Väggarna består idag av murad kalksandsten.

Hur gör vi bäst för att undergjuta och förstärka grundmuren underifrån, utan att äventyra hela konstruktionen. Vad har ni för förslag? Vår initiala tanke är att gräva en bit under och padda marken sedan
gjuta en kompletterande sula, eventuellt förankrad med kemankare i det befintliga.
Vi tänkte inte gräva på utsidan, om vi verkligen inte måste.

När grundförstärkningen är klar, då börjar vi med VA i marken, makadam 100mm, isolering så djupt som tillåts vattenburen golvvärme, och sedan armerad betongplatta 100mm. Betonggolvet ska slipas och bli yttersta golvskiktet.


Garage under renovering med synliga sättningar i väggar och uppbrutet betonggolv för gäststugaprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättningar i en betonggrund med synlig kalkstensstruktur och rasmassor, behov av förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättningar i garagegrund med synlig kalkstensmur och uppgrävd jord som behöver förstärkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad interiör av ett garage under renovering med spruckna väggar och synliga sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage i renoveringsfas med uppbilat betonggolv och synliga grundmursättningar, förberett för golvförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enplanshus med rött tak som skall renoveras till en gäststuga, med sättningar i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av garageomvandling till gäststuga med markeringar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi valde att förstärka befintlig grundmur med en armerad betongsockel (15 cm hög, 40 cm bred). Vi har satt 16 mm armeringsjärn i befintlig sockel med c-c 1 meter. Sedan 12 mm armeringsjärn längsgående i hela plattan. Betongsockeln löper invändigt längs alla väggar.

På detta sätt hoppas vi kunna stabilisera befintlig struktur. Betongen hade S5, SKB och flöt väl under alla håligheter mellan stenarna vilket kändes bra. Totalt gick det åt Grundmur förstärkt med armeringsjärn och grus inför gjutning av armerad betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn placerat i grus för förstärkning av grundmur inför gjutning av betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armerad betongsockel under konstruktion med armeringsjärn, stenfyllning och träformar i renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn och trästöttning längs en grundmur i ett pågående byggprojekt för att förstärka strukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn i befintlig grundmur med ny betongsockel och trästöttor på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn placerade i mönster på grus med träformar inför gjutning av betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armerad betongsockel gjuten i ett rum under renovering, med träformar och armeringsjärn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyblandad armerad betongsockel invändigt i byggnad med förstärkningsjärn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny armerad betongsockel på grus med armeringsjärn är gjuten längs husets grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3,5 kubik betong.
 
  • Gilla
Rossoneri93
  • Laddar…
Håller på att fräsa ur befintliga fogar i tegelmuren. Kör med fogfräs och djup ca 30mm. Ska foga om med murbruk B senare (för kalksandsten). På särskilt utsatta ställen kommer jag även foga in armeringsjärn (kallas helifix) för att "sy ihop" där stenarna separerat för mycket.

Men först ska jag putsa själva sockeln precis under tegelväggen. Funderar på använda cementbruk A till detta. Håller ni med att detta är korrekt??
Syftet med detta är att förstärka underlaget där stenarna ligger. Det har ingen estetisk betydelse utan jag söker endast funktion. Om några veckor kommer jag gjuta betonggolv. Renoveringsarbete på en tegelvägg med urfrästa fogar och en delvis putsad sockel under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Om sockeln är gjord av betong så är A-bruk rätt.
Regeln är inte starkare bruk än underlaget.

//AA
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
S saiter skrev:
Om sockeln är gjord av betong så är A-bruk rätt.
Regeln är inte starkare bruk än underlaget.

//AA
Sockeln består av en salig blandning av natursten, cementfattig betong, grov ballast. Antagligen från 1935.
Men kör på Cementbruk A då?
 
Ja. (y)

//AA
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Delvis putsad tegelvägg med synligt skadat murbruk och grushög vid basen på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Finja Teknisk Support har rekommenderat använt Cementbruk A på första tegelfogen för att undvika vittring. Det blir ju bara ca 30 mm djupt.

Alltså den fog som nedersta raden av teglet vilar på. Det är kalkbruk där idag.

Vad anser ni? Det avviker ju lite från praxis att inte använda hårdare bruk än befintligt.
 
En murad vägg med ett rött märke, omgiven av betong och grus på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör på A-bruk där också.
Håller nog bra om det är 30mm djupt.

//AA
 
Putsat de gamla betongsocklarna nu. Gått åt ca 100 kg Cementbruk A. Rätt djupa hål på sina ställen, 30mm. Körde med fogfräs/mejsel/stålborste för att ta bort lös betong. Slammade också ett lager innan puts. Nyputsade betongsocklar i ett rum under renovering med grusgolv och en svart hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverade betongsocklar som nyligen putsats i ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ska börja lägga cellplast nästa vecka.
250mm S100 på ställen där det är grus.
100 mm S100 där sockeln redan är gjuten.

Betong med armering och golvvärme. Golvet ska slipas enligt HTC Bronze.

Nu till den kluriga frågan. Jag vill ha betonggolvet flytande, dvs att det inte har kontakt med grundmuren. Jag vill helt enkelt minska risken för sprickor. Å andra sidan så är ju gamla muren fastförankrad i den nygjutna sockelförstärkningen.

Dessutom vill jag isolera golvet från kanterna för slippa stora köldbryggor där. Då tänkte jag mig 10 mm cellplast. Problemet blir ju så klart att jag får en springa i hela huset som måste åtgärdas.

Har ni bra förslag?
 
Så här ser det ut idag. Renoveringsarbete med temporära stålstöd, exponerade takbjälkar och grusgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilsbygger
  • Laddar…
Passar på att fråga er i ett helt annat ämne. Hur fasiken bedömer man skicket på takpappen? Eftersom jag ska isolera taket invändigt med cellulosa så kommer jag inte kunna inspektera råsponten på insidan i framtiden.

Tagit några bilder på takpappen vid stuprören. Den är ganska styv och torr men den är hel vad jag kan se. Skar bort en liten bit och bryter man den så knäcks den. Jag förstår att den haft sina bästa dagar, men jag hade helst velat vänta med taket till om några år.. Rött tak på en villa med skorsten, synlig från ovan i dagsljus, omgiven av grönska och gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre takpapp med sprickor nära stuprör, upplevs styv och torr, bredvid exponerad råspont och ytterhörn av byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av äldre takpapp vid stuprör, styv och torr med synliga sprickor och åldersspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal takpapp som är sprucken och bryts vid böj nära ett stuprör, med synlig råspont ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var det dags för att förbereda cellplast och armering inför golvgjutning.
Jag behöver hjälp med att ta fram rätt armering samt hur jag tänker kring cellplastval.

Cellplast S100, med varierande tjocklek.
Armering 6-150. Räcker detta generellt? Tänker inte bara på last, utan även spricktålighet.

Hur förstärker jag golvet där punktlast vid kant kommer uppstå?

Jag ska gjuta in två fästplåtar i golvet vid enda fönstret. Det blir alltså en punktlast vid betongkanten. Hur armerar jag här? Fästplåten kommer vara 80*80 mm. Lasten ca 12 kN på det vänstra benet.

Någon som har god kunskap i armering?


Renoveringsprojekt med synliga träbjälkar, limträbalk, HEA100 stålbalk och fönster, planering för golvarmering och cellplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Metalplatta med fyra ben som illustrerar en fästplatta för punktlast, relaterat till frågor om armering och golvgjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.