Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
En läsvärd artikel i BBC om att många inte tillfrisknar efter Covid. Man börja se ett ökat söktryck på ME/Kronisk trötthetsmottagningarna. Risken tycks heller inte vara beroende av hur svår coronasjukdom man haft. Hur många som drabbas är oklart men minst ett par % ser det ut som.

How is the virus causing long Covid?
There are lots of ideas, but no definitive answers.
The virus may have been cleared from most of the body, but continues to linger in some small pockets.
"If there's long-term diarrhoea then you find the virus in the gut, if there's loss of smell it is in the nerves - so that could be what's causing the problem," says Prof Tim Spector, from King's College London.
The coronavirus can directly infect a wide variety of cells in the body and trigger an overactive immune response which also causes damage throughout the body.
One thought is the immune system does not return to normal after Covid and this causes ill-health.
The infection may also alter how people's organs function. This is most obvious with the lungs if they become scarred - long-term problems have been seen after infection with Sars or Mers, which are both types of coronavirus.
But Covid may also alter people's metabolism. There have been cases of people struggling to control their blood sugar levels after developing diabetes as a result of Covid, and Sars led to changes in the way the body processed fats for at least 12 years.
There are early signs of changes to brain structure, but these are still being investigated. And Covid-19 also does strange things to the blood, including abnormal clotting, and damaging the network of tubes that carry blood around the body.

[länk]
Det är väl egentligen ingenting nytt.
Folk kan få men efter en förkylning. Skillnaden är att folk är mer uppmärksamma
3
För många är symptomen ganska milda har jag fått för mig.
 
B Byggdjuret skrev:
Bra att du nämner att ac inte är själva boven. Men det hade jag kolla på.
Det skulle vara om den varit avstängd länge och det byggts upp någonting på fläktbladen. Men jag vet inte alls
Men jag vet att det är inte corona... ;)
Kanske tänker du på Legionella?
 
B Byggdjuret skrev:
Det är väl egentligen ingenting nytt.
Folk kan få men efter en förkylning. Skillnaden är att folk är mer uppmärksamma
3
För många är symptomen ganska milda har jag fått för mig.

Mång kommer aldrig tillbka till arbetsvivet vet man efter linknande händelser. Svår ME sägs vara lika förstörande för livkvaliten som cancer i livets slutskede. Men det finns ju grader i helvetet och en del tillfrisknar så småningom.

Det är nog inte så att ett par procent drabbas av kronisk sjukdom efter en förkylning.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Har du några belägg för 'ett par procent'? Det skulle innebära att tusentals, kanske tiotusentals, svenskar har kroniska problem redan nu?
 
T
useless useless skrev:
Har du några belägg för 'ett par procent'? Det skulle innebära att tusentals, kanske tiotusentals, svenskar har kroniska problem redan nu?
Opublicerat data från en tracking-app, enligt artikeln. Det finns en möjlighet att datat inte är av allra högsta kvalitet...
 
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att mellofinalen förra året var en av de stora superspridarevents och att det var ett stort misstag att inte förbjuda dessa sammankomster en vecka tidigare (som Danmark gjorde).
Helt överens!
Träffade en person som ett par dagar efter att ha varit där blev sjuk m hög feber, hosta, halsont etc. Samma sak med resten av familjen. Dock testades inte personen (eftersom man endast testade personer som skulle läggas in på sjukhus) så helt säker på diagnosen kan man inte vara men gissningsvis var det covid-19.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mång kommer aldrig tillbka till arbetsvivet vet man efter linknande händelser. Svår ME sägs vara lika förstörande för livkvaliten som cancer i livets slutskede. Men det finns ju grader i helvetet och en del tillfrisknar så småningom.

Det är nog inte så att ett par procent drabbas av kronisk sjukdom efter en förkylning.
Inte helt oväntat att du drar in ME i det hela...
 
KristinaRT
T tanaris skrev:
Opublicerat data från en tracking-app, enligt artikeln. Det finns en möjlighet att datat inte är av allra högsta kvalitet...
Finns en fantastisk artikel i läkartidningen skriven av en läkare som drabbats av långdragna och allvarligt aktivitetsbegränsande symtom efter covid-19.
https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2020/09/utkast-till-minnesord-over-en-alskad-hjarna/

Inte det vanligaste, och inte samma sak som ME, men helt klart en allvarlig följd av covid-19
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Bra att du nämner att ac inte är själva boven. Men det hade jag kolla på. ;)
Ja, många tror ju att slangen till AC:n innehåller luft och att den blåser in frisk luft. Eller flyttar smutsig luft mellan olika rum i det här fallet då. När jag berättar för dem att det är vätska i slangen och att det funkar som ett kylskåp tror de att jag ljuger :-D
 
OK, i Storbritanninen har ett stort antal smittade inte kommit till allmänhetens eller myndighetens kännedom de senaste veckorna pga att man lagrar testresultaten i Excel, och där hade antal kolumner nu nått max...

Felmeddelande på datorskärm om Excel som inte kan uppdateras pga maximal storlek nådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du några belägg för 'ett par procent'? Det skulle innebära att tusentals, kanske tiotusentals, svenskar har kroniska problem redan nu?
I BBC artiklen jag länkade tidigare finns en referesn till en undersökning som landar där.

Efter tex SARS så är det flera 10-tals procent som drabbas kroniskt. Man vet inte heller där vad det beror på.

En FB i Sverige har 12.000 medlemmar där den ständiga frågan är varför biir jag inte frisk?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte helt oväntat att du drar in ME i det hela...

Nej inte oväntat för den som är påläst. En stor majoritet av de som drabbas av ME gör det efter en infektionssjukdom.

Vår främsta forskare på området professor Jonas Bergquist varnade för att det skulle kunna komma och det står att läsa även i BBC- artikeln. Trycket på dessa mottagningar ökar men det krävs mins 6 månader med symtom och att man uteslutit alla andra sjukdomstillstånd först.
 
BirgitS
T tanaris skrev:
Har den här varit uppe än? Om inte, läsvärt om R-värden, Sverigebilden och ren otur.

[länk]
Det var mycket intressant i den artikeln.
This highly skewed, imbalanced distribution means that an early run of bad luck with a few super-spreading events, or clusters, can produce dramatically different outcomes even for otherwise similar countries.
who told me that Japan focused on the overdispersion impact from early on, likens his country’s approach to looking at a forest and trying to find the clusters, not the trees. Meanwhile, he believes, the Western world was getting distracted by the trees, and got lost among them.
Cevik identifies “prolonged contact, poor ventilation, [a] highly infectious person, [and] crowding” as the key elements for a super-spreader event.
...
But we don’t need to know all the sufficient factors that go into a super-spreading event to avoid what seems to be a necessary condition most of the time:
Why haven’t our usual analytic tools—case studies, multi-country comparisons—given us better answers? It’s not intellectually satisfying, but because of the overdispersion and its stochasticity, there may not be an explanation beyond that the worst-hit regions, at least initially, simply had a few unlucky early super-spreading events.
But why Daegu in February and not Seoul, despite the two cities being in the same country, under the same government, people, weather, and more? As frustrating at it may be, sometimes, the answer is merely where Patient 31 and the megachurch she attended happened to be.
Overdispersion makes it harder for us to absorb lessons from the world, because it interferes with how we ordinarily think about cause and effect.
In reality, although Sweden joins many other countries in failing to protect elderly populations in congregate-living facilities, its measures that target super-spreading have been stricter than many other European countries. Although it did not have a complete lockdown, as Kucharski pointed out to me, Sweden imposed a 50-person limit on indoor gatherings in March, and did not remove the cap even as many other European countries eased such restrictions after beating back the first wave.
...
From an overdispersion and super-spreading point of view, Sweden would not necessarily be classified as among the most lax countries, but nor is it the most strict. It simply doesn’t deserve this oversize place in our debates assessing different strategies.
In fact, Europe’s achieving a measure of success this summer and relaxing, including opening up indoor events with larger numbers, is instructive in another important aspect of managing an overdispersed pathogen: Compared with a steadier regime, success in a stochastic scenario can be more fragile than it looks.
As Kucharski put it, a relatively quiet period can hide how quickly things can tip over into large outbreaks and how a few chained amplification events can rapidly turn a seemingly under-control situation into a disaster.
Japan har, precis som Sverige, svårt att ta till lagliga stora nedstängningar men lyckades ändå få ner smittspridningen:
Japan thus carried out a cluster-busting approach, including undertaking aggressive backward tracing to uncover clusters.
It’s not always the restrictiveness of the rules, but whether they target the right dangers.
...
Countries that have ignored super-spreading have risked getting the worst of both worlds: burdensome restrictions that fail to achieve substantial mitigation. The U.K.’s recent decision to limit outdoor gatherings to six people while allowing pubs and bars to remain open is just one of many such examples.”
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En FB i Sverige har 12.000 medlemmar där den ständiga frågan är varför biir jag inte frisk?
Fast det var väl så att när den FB-gruppen skulle få sina medlemmar att fylla i en enkät om symtom så var det inte mer än typ 10 % som gjorde det. Med 12 000 medlemmar så räcker det ju egentligen med att det är 1 % av dem som verkligen fortfarande är sjuka och ett par gånger i veckan klagar för att det ska upplevas som att det är jättemånga. Jag har förstås ingen aning om hur det är i den gruppen men det är ju stor risk för att anhöriga och nära vänner också går med i gruppen för att stödja saken, liksom att de som har tillfrisknat också fortsätter att vara med.

Så för mig visar det endast att det finns några hundra som har långvariga symtom men inget om hur vanligt det är egentligen. Det måste till en objektiv kartläggning via sjukvården för att man ska veta det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Kanske tänker du på Legionella?
Legionella och ac? Den var rolig!
Men jag ska ge dig lite lite rätt.
Om du kyler ner luften med vatten skulle det kunna finnas en liten chans.
Men de flesta ac behöver inte vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.