23 717 läst · 178 svar
24k läst
178 svar
Milersättning 300km
*********** redigerat av moderator ************connywesth skrev:Nej, av det sätt du resonerar som om företag inte ska få ha bruttomarginaler på sin affär tyder på att du inte vet att skvatt om hur företagsekonomi fungerar, jag har drivit företag i många år och varit nära driften av företag och intresserad av företagsekonomi sedan jag var i tidiga tonåren idag fyllde jag 56 årså jag har hållit på med företagsekonomi i mer än 40 år.
Jag vet hur företagsekonomi fungerar! Det gör inte du! Så lägg ner de oinitierade argumenten, ställ gärna frågor när du inte vet, men uttala dig inte om sånt du absolut inte förstår.
Prova att räkna på en 36 månaders leasing på en normal hantverkarbil med garanterat restvärde och hur många mil du behöver fakturera /månad för att få en rimlig bruttomarginal. Och har du problem att räkna hem den för halva ditt milpris så försök göra ett så pass bra jobb i fortsättningen att du inte behöver åka på garantijobb gratis. Du har väl redan 60% marginal på materialet du åker och hämtar på fullt fakturerbar tid i en bil som dina kunder har betalt 3ggr när den leasingavtalet löper ut.
Redigerat av moderator:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Taxichaufförerna tar ca 385 kr per timme och uppåt beroende på tid på dygnet eller om det är helg. Sen tar de dessutom avgift per mil. Du vill INTE att taxin står still och tickar pengar en hel arbetsdag. eller 19 arbetsdagar i rad.Nyfniken skrev:
Man får inte baka in bilkostnaden i timdebiteringen. Har man inte tagit upp bilkostnad som en separat post på fakturan så är det stor risk för att ansökan om ROT studsar tillbaks igen.sunnis skrev:Jag förstår inte ens vad det spelar för roll, bilen är en förutsättning och verktyg för att överhuvudtaget kunna arbeta, precis som alla andra tjänster företaget behöver som redovisning, it-stöd, affärssystem, lokaler, verktyg etc. Ska man faktura redovisningskostnader på fakturan också för det tar 0.1h * 550kr att bokföra och stämma av inbetalningar från kunden som ett UE tillägg för redovisningen? Att kunden betalar in på bankgirot innebär faktiskt en kostnad för företaget.
Kunderna ska stå för de rörliga kostnaderna som milersättning i form av bränsle, sträckslitage om det ens finns något och arbetade timmar. Går inte företaget runt på detta så har man för lågt timarvode. Bilfinansen är helt statisk kostnad månad för månad där man fått en finansförslag som är baserat på årlig körsträcka, servicebehov och restvärde. Oftast är försäkringen inkluderad i finansen.
Känns lite skevt att betala ett underpris på arbetade timmar som är avdragsbart i form av ROT men där flera kostnadsposter istället är pålagt på icke avdragsbara poster, varför har det blivit så? Tror timpriserna måste upp med några hundralappar minst, det har ju stått still i hur många år som helst.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag har aldrig hävdat att "kunden ska känna sig blåst". Var har du fått det ifrån?Fairlane skrev:Gör det?
Få kunden att bli förbannad och känna sig blåst, är ett vinnande koncept?
Man måste inte gå med vinst på alla enskilda delar och jag tycker det är helt ok att hantverkaren tjänar pengar på sitt kunnande och kanske en del på materialet med att lägga på över 40% på bilen, vilket gör att jag som kund får betala med än 50% mer, nej du må vara expert på företagsekonomi men jag köper det inte.
Jag har bara skrivit att "företagen behöver räkna med att göra ett överskott genom att lägga på en bruttomarginal som ska täcka fasta kostnader, kreditförluster när företaget inte får betalt av "dåliga betalare" och så behöver bolaget ha täckning för kapitalkostnader, och ett visst överskott så företaget i slutändan gör en vinst. Så funkar det i alla branscher för alla företag.
Du som företagskund eller konsument väljer ju själv vilken leverantör du vill ha.
connywesth skrev:
Ja du, du förklarade för mig att jag inte begriper ett skit om företagsekonomi, med utropstecken till på köpet. Jag startade företag när jag var 17 och hade 2 heltidsanställda när jag fortfarande gick i gymnasiet. Så du kan ta dina generella företagsekonomi och 40 års erfarenhet och göra vad du vill med det. Förklara istället varför du behöver ha in 95kr/mil för ett enkelt hantverkarskåp som man leasar för 3kkr/månad exkl moms. Speciellt då det tidigare nämndes 2000 kundmil/år.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
och du hävdar då at du har byggt upp ditt företag utan att ha någon bruttomarginal, eftersom det var det du gick i gång på? Eller har jag fel? Varje företag behöver lägga på en bruttomarginal så man kan täcka sina fasta kostnader, kreditförluster, kapitalkostnader och göra vinst. Motsätter du dig det?F fsn skrev:Ja du, du förklarade för mig att jag inte begriper ett skit om företagsekonomi, med utropstecken till på köpet. Jag startade företag när jag var 17 och hade 2 heltidsanställda när jag fortfarande gick i gymnasiet. Så du kan ta dina generella företagsekonomi och 40 års erfarenhet och göra vad du vill med det. Förklara istället varför du behöver ha in 95kr/mil för ett enkelt hantverkarskåp som man leasar för 3kkr/månad exkl moms. Speciellt då det tidigare nämndes 2000 kundmil/år.
I inlägg #114 så var det en siffra på milkostnad på bil med 50 kr/mil. Det var den siffra jag utgick ifrån. Sen dividerar man med 0,7 och lägger på moms. så får man fram ett belopp man kan debitera en konsument. Hur användaren kommit fram till 50 kr/mil, får du fråga användaren, men jag tycker siffran ser rimlig ut, även 65 kr per mil är en rimlig kostnad beroende på vilken typ av bil och utrustning man har.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Hahaha.... när e jobbar ju säkert gratis för det är roligt.Nyfniken skrev:
Skatteverket drar av schablonbelopp på det de skall betala ut om vi inte redovisar körersättningar i rotansökningen.L lordi skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 153 inlägg
Du har inte hävdat att kunden ska känna sig blåst, men det är det man gör som kund om du lägger på en marginal på över 40% på bilen. Det är väl bra att kunna täcka upp för kunder som inte betalar men med 40% täcker många icke-betalare. Så vanligt är det nog inte och om det är det ska man nog fundera på varför.connywesth skrev:Jag har aldrig hävdat att "kunden ska känna sig blåst". Var har du fått det ifrån?
Jag har bara skrivit att "företagen behöver räkna med att göra ett överskott genom att lägga på en bruttomarginal som ska täcka fasta kostnader, kreditförluster när företaget inte får betalt av "dåliga betalare" och så behöver bolaget ha täckning för kapitalkostnader, och ett visst överskott så företaget i slutändan gör en vinst. Så funkar det i alla branscher för alla företag.
Du som företagskund eller konsument väljer ju själv vilken leverantör du vill ha.
Klart man måste tjäna pengar, men 40% marginal på bilen... Det är väl inte bilen man ska leva på utan sin kompetens?
Det händer att jag reser till kund och kan fakturera resa och övernattning. Inte ens chans i världen att vi lägger på 40% på resa och hotell. Vi gör vinsten på timpengen. Då har jag jobbat på både små och stora bolag, inget av dessa företag har gjort som du hävdar att man ska göra om man kan företagsekonomi.
För att alla ska förstå, varför dividerar du med 0.7?connywesth skrev:och du hävdar då at du har byggt upp ditt företag utan att ha någon bruttomarginal, eftersom det var det du gick i gång på? Eller har jag fel? Varje företag behöver lägga på en bruttomarginal så man kan täcka sina fasta kostnader, kreditförluster, kapitalkostnader och göra vinst. Motsätter du dig det?
I inlägg #114 så var det en siffra på milkostnad på bil med 50 kr/mil. Det var den siffra jag utgick ifrån. Sen dividerar man med 0,7 och lägger på moms. så får man fram ett belopp man kan debitera en konsument. Hur användaren kommit fram till 50 kr/mil, får du fråga användaren, men jag tycker siffran ser rimlig ut, även 65 kr per mil är en rimlig kostnad beroende på vilken typ av bil och utrustning man har.
japp. 50kr/mil på fakturan till slutkund. Det förutsätter då att kunden står för sin kostnad och andra delar av verksamheten står för sina delar av bilkostnaden. Så igen, räkna på det du som vet allt om kronor, ören och företagsekonomi eller lägg ner.connywesth skrev:och du hävdar då at du har byggt upp ditt företag utan att ha någon bruttomarginal, eftersom det var det du gick i gång på? Eller har jag fel? Varje företag behöver lägga på en bruttomarginal så man kan täcka sina fasta kostnader, kreditförluster, kapitalkostnader och göra vinst. Motsätter du dig det?
I inlägg #114 så var det en siffra på milkostnad på bil med 50 kr/mil. Det var den siffra jag utgick ifrån. Sen dividerar man med 0,7 och lägger på moms. så får man fram ett belopp man kan debitera en konsument. Hur användaren kommit fram till 50 kr/mil, får du fråga användaren, men jag tycker siffran ser rimlig ut, även 65 kr per mil är en rimlig kostnad beroende på vilken typ av bil och utrustning man har.
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Att bilen rullar en mil, kostar givetvis inte i närheten av 50 kr.
När man gör privatekonomiska kalkyler på kostnad fr bilägande, så brukar man ta den totala kostnaden för en bil under ex, 3 år som man har bilen. Kostnaden inkluderar då både värdeminskning, räntekostnader och bränsle, reparationer osv. Och delar med antal körda mil under perioden. Då kommer man upp i den typen av milkostnader.
Men den huvudsakliga kostnaden för en bil ligger i att den blir äldre, oavsett om man kör den eller inte. Och där kommer ju den hårt kritiserade metoden som vissa hantverkare har, att debitera för "servicebil" in, alltså en ren debitering för att bilen står och blir äldre medan hantverkaren arbetar.
Modellen är ju inte helt orimlig, eftersom en dags åldrande för bilen faktiskt är en väsentlig kostnad. Det som blir tokigt är om man både tar ut för att bilen står och minskar i värde OCH en hög milkostnad. Å andra sidan så kostar ju bilen en dags värdeminskning oavett om den ens är med ut till kund (ex. om två gubbar ibland åker ut till en kund med "bara" en bil). Så den typen av kostnader känns som att det borde vara inbakat i timpriset.
När man gör privatekonomiska kalkyler på kostnad fr bilägande, så brukar man ta den totala kostnaden för en bil under ex, 3 år som man har bilen. Kostnaden inkluderar då både värdeminskning, räntekostnader och bränsle, reparationer osv. Och delar med antal körda mil under perioden. Då kommer man upp i den typen av milkostnader.
Men den huvudsakliga kostnaden för en bil ligger i att den blir äldre, oavsett om man kör den eller inte. Och där kommer ju den hårt kritiserade metoden som vissa hantverkare har, att debitera för "servicebil" in, alltså en ren debitering för att bilen står och blir äldre medan hantverkaren arbetar.
Modellen är ju inte helt orimlig, eftersom en dags åldrande för bilen faktiskt är en väsentlig kostnad. Det som blir tokigt är om man både tar ut för att bilen står och minskar i värde OCH en hög milkostnad. Å andra sidan så kostar ju bilen en dags värdeminskning oavett om den ens är med ut till kund (ex. om två gubbar ibland åker ut till en kund med "bara" en bil). Så den typen av kostnader känns som att det borde vara inbakat i timpriset.
Du kommer förbi det kalkylmässiga osäkerheten genom att helt basera beräkningen på leasing med garanterat restvärde. Då har du i princip bara bränsle och spolarvätska att bry dig om.H hempularen skrev:Att bilen rullar en mil, kostar givetvis inte i närheten av 50 kr.
När man gör privatekonomiska kalkyler på kostnad fr bilägande, så brukar man ta den totala kostnaden för en bil under ex, 3 år som man har bilen. Kostnaden inkluderar då både värdeminskning, räntekostnader och bränsle, reparationer osv. Och delar med antal körda mil under perioden. Då kommer man upp i den typen av milkostnader.
Men den huvudsakliga kostnaden för en bil ligger i att den blir äldre, oavsett om man kör den eller inte. Och där kommer ju den hårt kritiserade metoden som vissa hantverkare har, att debitera för "servicebil" in, alltså en ren debitering för att bilen står och blir äldre medan hantverkaren arbetar.
Modellen är ju inte helt orimlig, eftersom en dags åldrande för bilen faktiskt är en väsentlig kostnad. Det som blir tokigt är om man både tar ut för att bilen står och minskar i värde OCH en hög milkostnad. Å andra sidan så kostar ju bilen en dags värdeminskning oavett om den ens är med ut till kund (ex. om två gubbar ibland åker ut till en kund med "bara" en bil). Så den typen av kostnader känns som att det borde vara inbakat i timpriset.
@connywesth Du hade mycket synpunkter men ingen ambition att direkt följa upp och verifera det med en riktig beräkning? Efter att ha googlat i 30 sekunder så är jag förvånad faktiskt.F fsn skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Det har inte slagit dig att hans senaste inlägg var 01.30 imorse och att det är tisdag och normal arbetsdag för de flesta så han kanske är lite upptagen med viktigare saker...F fsn skrev: