Det förekommer ju att firmor framförallt inom service, där de kanske kan göra typ 6 kundbesök på en dag i Järfälla, men har kontoret i Huddinge. Att de bestämmer en punkt, typ Jakobsbergs centrum som utgångspunkt för arbeten i det området. De tycker själva att blir orimligt om de skulle debitera både milsträcka och restid till o från Huddinge, när de i själva verket kanske har 3 kunder i samma kvarter.

Jag anlitade en värmepumpsreparatör till ett samägt fritidshus vi har uppe i fjällen. Där är det långa resvägar. Firman ligger 7 mil från huset. Men han hade ett större installationsuppdrag där han i princip behövde åka förbi huset varje dag. Det kostade totalt 3 besök innan felet var fixat. Noll i reskostnad för de två första, sedan fick vi betala halva resan på det 3e besöket, han hade då ett liknande uppdrag åt vårt håll.

Allt gick på försäkring, så det spelade ju inte så stor roll för mig. Men det gav ett extra bra intryck, helt klart en hantverkare jag kommer att utnyttja igen.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Att hantverkare osv utgår hemifrån är inget konstigt och inget som nödvändigtvis förmånsbeskattas.
Däremot är det omhuldat av en massa regler. Exempelvis får man inte nyttja bilen privat. Alltså, man får inte åka hemifrån på morgonen för tidigt, man får inte parkera hemma på kvällen för sent. Att börja dagen med att åka in till firman, är en förmånsresa, därför ska första resan ske direkt till första jobbet.
Körjournaler förs nästan alltid med hjälp av gps i bilarna, sk digital körjournal. Sen har man ett visst antal mil att köra med bilen skattefritt per år. Men det är nog tänkt som så, att man kanske behöver stanna och handla på vägen hem. Vilket isåfall blir en privat resa.
 
Även jag har vid åtminstone 2 tillfället köpt eget material till bilfirman. Ena gången så var slangen (på min SAAB ungefär samtidigt som konkursen) restad, jag ringde runt till några verkstäder och en i närheten "nappade" på att laga bilen och ganska billigt. Jag dubbelkollade att de kunde få hem material (och påtalade att andra verkstäder sagt nej på detta) och det var inga problem. Efter nån dag ringde de tillbaka och berättade att bilen var nu isärskruvad men slangen var restad. Jag fick själv ringa runt till massa olika saab verkstäder och fick napp på en som hade hemma i lager, ta min 50 år gamla bubbla (som var enda extrabilen jag hade) och åka 7 mil enkel för att köpa en slang och sen leverera till verkstaden, som sen dessutom monterade den felaktigt så jag själv fick strajpa fast den så den inte skulle ta i generatorremmen.

Andra gången var förra hösten när jag själv tänkt byta spindelleder på en BMW, men de satt så fast så jag åkte till lokala verkstan, då hade jag redan handlat material.

Vad gäller el, så installerade jag laddbox nyss, där föreslog elektrikern att boxen (Easee/Tibber) var billigast för mig att köpa själv. Annars så har de elektriker jag haft hemma varit smidiga med att jag kan städa, förbereda osv inför deras jobb, har man förhört sig om priser innan så har de vart ungefär som att köpa själv på nätet (deras netto +10-20%), annars så ligger ju priserna på material tyvärr som standard (om man inte frågar) på en liten rabatt på det löjligt höga listpriset.

Reskostnad kan jag tycka alltid borde vara en viss summe (tex 500kr) per 8/h - givetvis kan en firma bestämma att om jag bor långt bort blir reskostnaden högre (eller lägre). Jag är av åsikten att en duktig hantverkare ska kunna klara sig med en inställelse/inhandlingsresa per dag, att man inte ska dela upp ett jobb som kan ske på en dag på flera dagar och därmed debitera flera reskostnader (om det inte är så att andra pågående jobb hos mig tvingar hantverkaren att dela upp sitt jobb). Dålig planering både map tid och material vill jag inte betala för. Eftersom de dessutom tar ett påslag på materialet är det än mindre rimligt att betala upprepade resor till grossist. Kan de däremot optimera så de besöker gross en gång på en dag för alla kunder, så kan de ju själva spara in, jag har inget emot att den "fasta" summan / påslaget är samma oavsett hur många kunder de klarar av på sitt besök eller om de redan har alla grejjor i bilen. Det är sån planering som ska belöna de som gör ett bra jobb!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur dyrt är det då?

Staffan
Mellan 4000-6000kr i månaden är helt normalt dyrt eller inte, men det är sanningen Hälsningar Stefan
 
E
Jag visste inte att elektrikern hade länge utbildning än advokaten, men det stämmer ju faktiskt!
Det beror bara på hur man ställer upp det hela.

Det man bör tänka på är att det varit gyllne tider för de flesta hantverkare i rätt många år nu beroende på den väldigt höga konjunkturen med dessförinnan var livet som elmicklare ingen dans på rosor.

Medans advokaten kanske glidit ner för skidbacken i betydligt mer maklig fart på sitt bananskal och det syns inget slut på backen inom överskådlig tid.
 
Antar följande: 20 arbetsdagar per månad, 250 arbetsdagar per år.

4000/20=200
6000/20=300
Alltså 200-300 kr per arbetsdag.

2500 mil per år ger ca 10 mil per arbetsdag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Antar följande: 20 arbetsdagar per månad, 250 arbetsdagar per år.

4000/20=200
6000/20=300
Alltså 200-300 kr per arbetsdag.

2500 mil per år ger ca 10 mil per arbetsdag.
Vet bara att totalkostnad per mil ligger på 40-60 kr milen beroende på bil (kolla med bilhandlare)
 
S stefan57 skrev:
Vet bara att totalkostnad per mil ligger på 40-60 kr milen beroende på bil (kolla med bilhandlare)
Kör ca:1500mil säg 50kr =75000kr/12månader =6250kr
 
Fairlane
Ja 40-60 kr/mil är rätt rimligt. Det kan bli lite lägre med vissa bilar och mycket högre med andra.
De flesta har nog dålig koll på det. I en annan tråd hade vi ju ett inlägg som tyckte att den högre inköpskostnaden för en dyrare bil inte gjorde den märkbart dyrare per mil eftersom den hade bra andrahandsvärde, låg skatt och billig försäkring. Det skulle tydligen kompensera att inköpspriset var 3 ggr högre (minst). Då har man inte så jättebra koll.
 
Ville bara säga att det inte är gratis med firmabil, (utöver detta behöver man ofta inredning i bilarna för 15000-20000kr exklusive montering
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Köper helt ditt resonemang om att det inte går att lägga massvis med tid för att spara småpengar och när du pratar om faktiska priser hos grossist så är det inga fantasipriser naturligtvis.

Problemet är när kunder debiteras priser baserade på exempelvis Ahlsells bruttoprislista, eventuellt med en "fin" rabatt. Då blir prisbilden en aning annorlunda. Samtliga priser inklusive moms.

Ahlsell Elbutik
1841421 594:- 115:-
1840822 300:- 76:-
1822121 370:- 69:-
1820286 582:- 90:-

Nu vet "alla" här att absolut ingen betalar Ahlsells officiella priser men då det ofta verkar som elektriker refererar till dessa som någon slags sanning är det kanske inte så konstigt att det startas typ en tråd i veckan kring denna fråga.

Jag tror ingen slutkund bryr sig nämnvärt om prylen levereras av Elbutik eller Ahlsell. Däremot tror jag de flesta bryr sig om att priset är rimligt. Sätts priset utifrån Ahlsells hittepåprislista blir det sällan det. Om det som du antyder sätts utifrån vad du faktiskt betalar är det nog inte många som klagar men så görs det uppenbarligen inte alltid.
Roade mig med att logga in på Ahlsell 1841421 kostar 98 SEK.Jag tolkar det som att du säger att den kostar 594 SEK och att elbutiken tar 115.SEK. Jag kan ju förstås ha missuppfattat dig. Men priset är på min sida endast 98 SEK


EDIT såg nu att du menade bruttopris!
 
Och mitt pris för just det uttaget är hos Ahlsell är 107,35 + moms och hos Elektroskandia 119,48 + moms allt med mina rabatter. Listpriset är 475:- hos Ahlsell och hos Elektroskandia är listpriset 290:-.
 
Deb


E El-Löken66 skrev:
Jag visste inte att elektrikern hade länge utbildning än advokaten, men det stämmer ju faktiskt!
Det beror bara på hur man ställer upp det hela.

Det man bör tänka på är att det varit gyllne tider för de flesta hantverkare i rätt många år nu beroende på den väldigt höga konjunkturen med dessförinnan var livet som elmicklare ingen dans på rosor.

Medans advokaten kanske glidit ner för skidbacken i betydligt mer maklig fart på sitt bananskal och det syns inget slut på backen inom överskådlig tid.
Vet inte riktigt vad du pratar om i din jämförelse med advokatyrket och elektrikern?Hantverkarna kom på grön kvist i och med ROT som över en natt gjorde att man kunde dubbla och tredubbla timlönerna. I tillägg inköpa sk ROT bilar , dvs i folkmun, alla möjliga biffiga vans och RAM truckar med Hemi V8. Eftersom man genomgående i tråden märker ett tydligt missnöje med ersättningar öppna och dolda så är det kanske något man bör ta till sig?
Det blir tillslut orimliga ersättningsnivåer och det som ROT och RUT skulle stävja får motsatt effekt med mer svartarbete.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja 40-60 kr/mil är rätt rimligt. Det kan bli lite lägre med vissa bilar och mycket högre med andra.
De flesta har nog dålig koll på det. I en annan tråd hade vi ju ett inlägg som tyckte att den högre inköpskostnaden för en dyrare bil inte gjorde den märkbart dyrare per mil eftersom den hade bra andrahandsvärde, låg skatt och billig försäkring. Det skulle tydligen kompensera att inköpspriset var 3 ggr högre (minst). Då har man inte så jättebra koll.
S stefan57 skrev:
Vet bara att totalkostnad per mil ligger på 40-60 kr milen beroende på bil (kolla med bilhandlare)
 
E elmont skrev:
Och mitt pris för just det uttaget är hos Ahlsell är 107,35 + moms och hos Elektroskandia 119,48 + moms allt med mina rabatter. Listpriset är 475:- hos Ahlsell och hos Elektroskandia är listpriset 290:-.
Elektrikers nettopris plus 15-25% tycker jag är rimligt. Ahlsell -20% är inte rimligt. Sist tror jag de tog Elektroskandia listpris -20%. Då kanske det inte var katastrof. På ett jobb med material för en eller ett par tusenlappar är det av mindre betydelse, för ett stort jobb kan skillnaden bli enorm.

Edit; kollade just min senaste faktura, jag fick "ospecificerad" rabatt på encentral och 3-fas uttag som då vart ca 25% över elbutik.se (troligtvis för att jag själv kollat upp vad jag ville ha och ungefär vad det kostade). På övrigt ca 30-35% på Elektroskandia listpris -> drygt dubbla priset av elbutik.se priser. I detta fall prioriterade jag snabbhet, då det var en laddboxinstallation där jag skulle få 50% bidrag. Men jag visste ju vad som gällde när jag beställde också. Förra eljobben var det betydligt mer material, ett annat bolag och diskussion kring priserna innan, och då var det har jag för mig +15% på deras nettopris vilket innebar har jag för mig ett pris som ibland låg över och ibland under näthandeln.

Men jag tycker det är ett jävla skit med dessa sjuka listpriser, de kan bara vara till för att lura upp kunder på läktaren. Listpriser är väl nästan alltid högre än "normalpris", men kanske 20-30%. Inte tre - fyrdubbla priset...
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Ja 40-60 kr/mil är rätt rimligt. Det kan bli lite lägre med vissa bilar och mycket högre med andra.
De flesta har nog dålig koll på det. I en annan tråd hade vi ju ett inlägg som tyckte att den högre inköpskostnaden för en dyrare bil inte gjorde den märkbart dyrare per mil eftersom den hade bra andrahandsvärde, låg skatt och billig försäkring. Det skulle tydligen kompensera att inköpspriset var 3 ggr högre (minst). Då har man inte så jättebra koll.
Näe, kan det vara rimligt verkligen? Jag räknade snabbt på månadskostnad utslaget till per mil på min personalbil som ska vara kostnadsneutral för mitt företag. Jag får det till typ hälften av det du säger, då är det en passat GTE som kostar nästan en halv mille. Nog måste det gå för en elektriker att hitta en något billigare bil än det, byta något mindre ofta än vartannat år? Kan tänka mig att en "arbetsbil" slits hårdare än en familjebil, men i gengäld behålls fler år. Troligen inte ens leasas utan köps? Men ska man åka flång ny gigantisk dubbelhytt med V8 så kanske det kostar 60 kr milen... Men inte fan får jag sitta på guldtron på kontoret, med diamantbestyckat tangentbord. En arbetsbil ska väl vara en säker och praktiskt bil för att transportera varor och själva elektrikern i? Typ en caddy... Mitt kontor är jäkligt oglamoröst. Landskap. Armbågsavstånd till kollegorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.