Såg ej din 1:a bild. Det är öppet tillräckligt ser jag. Då kommer vattnet från annat håll. Fuktigheten får ej ligga över 70% nån längre tid
 
Om du har uteluftventilerad krypgrund och jordlukt i huset så har du mögel någonstans
Prata med försäkringsbolaget om vilken hjälp du kan få
Förslag är att du tätar och isolerar krypgrunden samt installerar en styrd luftavfuktare och ser till att RF ligger så lågt du kan
Samt ett element som ser till att temperaturen är 10grader varmare än ute med ett övertryck med styrd fläkt som du kör från solsidan ev med solvärmelåda

Möglet sitter troligen i golvspånet mot trossbotten så en sanering kan bli omfattande
 
Det lät ju inte alls bra, att det kan vara mögel i spånet.
Dom hade haft en vattenläcka förut och det är där jag tycker det var mest mögelprickar, kan ju hända att dom som gjorde jobbet fuskade.
 
B Bewearn skrev:
Det lät ju inte alls bra, att det kan vara mögel i spånet.
Dom hade haft en vattenläcka förut och det är där jag tycker det var mest mögelprickar, kan ju hända att dom som gjorde jobbet fuskade.
Ja spånskiva och fukt är riktigt jobbigt ihop med glasull i trossbotten det är mycket svårt att torka
Så mögellukten kommer nog därifrån
 
Så kan det vara, men det luktar mer källare än mögel så jag håller tummarna för att det är mögelfritt... :)
 
H håbbe1961 skrev:
Inte mycket tapp om golvbjälklaget är tätt, har själv kört så i 10 år
alltså hämta luft från bodelen, blåsa ut från krypgrunden till utomhus?

kör ni något kanalsystem i krypgrunden?
 
D Derbyboy skrev:
alltså hämta luft från bodelen, blåsa ut från krypgrunden till utomhus?

kör ni något kanalsystem i krypgrunden?
Absolut inte fuktig inomhusluft blåst via krypgrunden
Får du kondens på kalla ytor och sporer damm mögel

Övertryck i krypgrund kontrollerad temp o fukt 10 grader varmare än ute med så låg RF som det bara går ventilera ut vid torr väderlek
 
A
Är det inte ett svagt undertryck som rekommenderas istället,man vill väl inte trycka upp luften i krypgrunden till huset,
många avfuktare(sorption)har väl en sån funktion?
en sugande fläkt som går alltid.
 
Handyman 1 skrev:
Är det inte ett svagt undertryck som rekommenderas istället,man vill väl inte trycka upp luften i krypgrunden till huset,
många avfuktare(sorption)har väl en sån funktion?
en sugande fläkt som går alltid.
Ja man vill gärna ha övertryck så att inte fuktig luft kommer in i krypgrunden
Men samtidigt vill man inte ha luft från krypgrunden in i bostaden förr så eldade man och sög luft från krypgrunden utifrån till eldstaden
Idag med ftx blir det knepigare
 
A
Men för att få ett övertryck måste ju luften sugas någonstans ifrån,utifrån eller inifrån huset?
 
Handyman 1 skrev:
Men för att få ett övertryck måste ju luften sugas någonstans ifrån,utifrån eller inifrån huset?
Ja uteluft vid torr väderlek och stängt vid fuktigt o kall väderlek
 
En liten följdfråga, det blev grävt en potatiskällare bredvid grunden som dom drog två ventilationsrör till från grunden.
I dom rören blåste det luft från grunden in till potatiskällaren varje gång jag kollade, fukthalten ligger mellan 80-90%.

Nu har jag pluggat ena röret och på det andra har jag satt en slang som går till ett rör upp mot taket med utsugsfläkt bara för att slippa ha luften från grunden in dit.
Behöver man ventilation till en potatiskällare och är det bra fukthalt? Inte sett något mögel där, än.
 
Nu har jag varit i kontakt med ett företag som ska besikta min krypgrund gratis så får jag se vad dom säger.
Försäkringsbolaget tog inte på sig nåt alls för att det var en gammal skada och pekade på undersökningsplikt.

Igår efter jobbet upptäckte jag även att det kommer regnvatten in i ett rum, så det är ju också kul.
Även där hjälper inte försäkringen då taket är äldre än trettio år.

Någon som vet ungefär vad materialet kan kosta om man lägger nytt tak på det gamla och använder det gamla som kondensskydd? Ungefär 120 kvm²
 
A
Beror förstås på vilken plåt mm,men runt 25000kr skulle jag gissa på.
 
Inte helt säker men tror det är vanligt plåttak, tp20.
Men det lät inte alltför dyrt, så länge jag kan hålla nere arbetskostnader.

Hört siffror på runt 150 för takbyte via firma
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.