47 499 läst · 229 svar
47k läst
229 svar
Elektriker - offert samt eget inköpt material
Ja jag kanske tillhör en minoritet som ofta läser på ämnet innan jag tar hem en hantverkare, så jag vet hur vi kan diskutera samt hur arbetet bör utföras. Det har visat sig irriterande ofta att hantverkarna inte följer dom arbetsinstruktioner som följer med materialet som dom använder och därefter gäller inte tillverkarens garantier för materialet. Detta har dock inte gällt elarbeten, utan andra typer av uppgifter där man använder sig av ett visst system när man utför något.lilllasrne skrev:Mitt sista anförande är ... när en fackman och en lekman inte talar samma språk och denna frågar jag svarar och samtidigt tänker ...hjälp hen fattar inte alls vad jag säger ..
Där och då finns det 100 olika utgångar med att det blev fel för dyrt eller tog för lång tid .....
byte av gammal spis till ny fin häll och inbyggnadsugn och micro ..det brukar vara ny kabel från centralen medans kunden säger ..MEN det har ju funka innan måste du dra ny å dyr kabel ???
Det finns olika yrkes grupper av en anledning och därför blir det svårt i vissa fall ...hade fint ...
En aspekt angående restid och kostnad för bil. När en hantverkare tar sig till och från kunder.
Är att bilen är nödvändig att ha med, innehållande alla tänkbara verktyg som kan behövas för jobbet.
Därför kommer restiden och milen att kosta för kunden.
Är att bilen är nödvändig att ha med, innehållande alla tänkbara verktyg som kan behövas för jobbet.
Därför kommer restiden och milen att kosta för kunden.
Inte många som vet hur dyrt det är med firmabilX Xaktly skrev:
Och i den situationen tycket jag det åligger fackmannen att "tala till bönder på bönders vis" och inte tro att de är lärda och talar latin.lilllasrne skrev:Mitt sista anförande är ... när en fackman och en lekman inte talar samma språk och denna frågar jag svarar och samtidigt tänker ...hjälp hen fattar inte alls vad jag säger ..
Där och då finns det 100 olika utgångar med att det blev fel för dyrt eller tog för lång tid .....
byte av gammal spis till ny fin häll och inbyggnadsugn och micro ..det brukar vara ny kabel från centralen medans kunden säger ..MEN det har ju funka innan måste du dra ny å dyr kabel ???
Det finns olika yrkes grupper av en anledning och därför blir det svårt i vissa fall ...hade fint ...
Du måste kunna ställa dig i motpartens skor för att förstå. Se det ur kundens perspektiv. Sänk dig till min nivå.
I 99 av de 100 utgångarna är det ditt fel. Det tar inte för lång tid eller blir för dyrt om du förklarar pedagogiskt i förväg förutsättningarna. I det sista enstaka fallet har kunden själv kommit med en lampsladd och bett dig skarva från ett gammalt ojordat uttag. Men handen på hjärtat, hur ofta händer det.
Förväntar mig att du håller ditt ord om sista anförandet.
Här vill jag verkligen hålla med. Eftersom jag vill inte ha billiga saker blir priset med tillägget ännu högre. Jag kollar eluttag på nätet och det av tämligen dyra varianter. Clas Ohlsson, Jula, Rusta, Conrad - dessa går bort. Jag kollar på samma webbsidor som fackmännen gör. Det vet man när man är inne på sajten att det är så. Jag vill ha ett bra och rättvist pris på arbetet, ja. Jag vill spara lite genom att köpa in saker själv, ja. Men jag tänker inte snåla och köpa skitkvalité. Inte till mitt hem inte.E eddiw skrev:Herregud, varför tror alla elektriker att varje privatperson handlar billiga skituttag på Rusta eller Jula? Sluta trro att man automatiskt handlar skit bara för att man inte är elektriker, det är bara löjligt. Privatpersoner kan likaväl som en elektriker köpa Schneider, exakt likadant uttag som eleltrikern skulle köpt.
Att en hantverkare har sina verktyg med sig, är något som kunden skall betala extra för? Det är ju helt absurt!X Xaktly skrev:
Att betala för bilen och restiden däremot, är ok. Dvs, de faktiska kostnaderna och inte mer än det. Problem uppstår när rörläggaren bor granne med kunden men ändå debiterar flera mils restid tur och retur firman.
Staffan
Det spelar väl ingen roll vart "gubben" bor utan det handlar väl om vart firman ligger. Hantverkarens anställningsplats är ju på firman och det är därifrån han ska utgå. Hur skulle det annars fungera om hantverkaren bor 5 mil från firman och ett jobb ska utföras 100 meter från firman, ska då kunden betala för tio mils resa??
Jag fick svar från en firma i Huddinge och jag frågade dem om resekostnader eftersom jag bor i norrort och de svarade inget problem då de har en elektriker som jobbar i området. Så var firmans brevlåda bor och var elektrikern bor kan ha betydelse.
Men bostadsorten spelar ingen roll då servicebilen normalt ska stå på firman när man inte använder den för jobb. Jag tror knappast att någon elektriker har nått önskemål om att åka servicebil hem och betala skatt för bilförmånen på en bil som är svår att använda privat.
Är det så svårt att förstå att det NORMALA är att servcemontörer som åker på småjobb utgår från företaget. Det är där jobben "planläggs" och det är där ev material finns (för det lilla sortiment man har i en servicebil täcker bara en liten del av behoven).
Ps
Det kan ju tänkas att den enda lediga montören bor i Södertälje är du då beredd att betala även för dom extra milen ?
Är det så svårt att förstå att det NORMALA är att servcemontörer som åker på småjobb utgår från företaget. Det är där jobben "planläggs" och det är där ev material finns (för det lilla sortiment man har i en servicebil täcker bara en liten del av behoven).
Ps
Det kan ju tänkas att den enda lediga montören bor i Södertälje är du då beredd att betala även för dom extra milen ?
Verkligheten är som bekant en annan. Hantverkaren tar med sig bilen hem, som en oskattad förmån.E elmont skrev:
Att då debitera kunden för mil som aldrig körts, är måhända inte olagligt, men väldigt svårt för firman att motivera, när montören i verklighet bara kört runt kvateret.
Det är naturligtvis ingen regel att montören använder tjänstebilen för privata resor till och från arbetet, men heller inget undantag.
Staffan
Och för att vara konsekvent så bör då kunden betala för körningen från elektrikerns bostad även om denne bor 10 mil på andra sidan stan? Eller gäller det bara när det kan gynna kunden?
Och i dag MÅSTE man föra "loggbok" på servicebilen och tar man bilen hem syns det i "loggboken" och där kan skattmasen kolla vart bilen står på nätterna. Skulle det då visa sig att elektrikern har den hemma åker denne på en rejäl skattesmäll. Den risken vill knappast någon elektriker utsätta sig för bara för att en kund ska få jobbet någon hundring billigare.
Och i dag MÅSTE man föra "loggbok" på servicebilen och tar man bilen hem syns det i "loggboken" och där kan skattmasen kolla vart bilen står på nätterna. Skulle det då visa sig att elektrikern har den hemma åker denne på en rejäl skattesmäll. Den risken vill knappast någon elektriker utsätta sig för bara för att en kund ska få jobbet någon hundring billigare.
Ja, det är svårt för mig att förstå. Jag blev erbjuden att betala den faktiska resekostnaden och inte från firmans adress i Huddinge. Jag kan inte svara på vilka kostnader jag skulle åka på i ditt scenario.E elmont skrev:Men bostadsorten spelar ingen roll då servicebilen normalt ska stå på firman när man inte använder den för jobb. Jag tror knappast att någon elektriker har nått önskemål om att åka servicebil hem och betala skatt för bilförmånen på en bil som är svår att använda privat.
Är det så svårt att förstå att det NORMALA är att servcemontörer som åker på småjobb utgår från företaget. Det är där jobben "planläggs" och det är där ev material finns (för det lilla sortiment man har i en servicebil täcker bara en liten del av behoven).
Ps
Det kan ju tänkas att den enda lediga montören bor i Södertälje är du då beredd att betala även för dom extra milen ?
Kan tillägga att jag har haft både servicetekniker här till min IVT pump, takläggare och trädgårdshjälp till trädbeskärning och ingen av de har fakturerar resekostnader. Konstigt, det där. De lever väl antar jag på det utförda arbetet.