Det sitter ett filter under luckan till höger (under timräknaren) på avfuktaren, vrid den lilla svarta knoppen så släpper luckan. Men det bör inte ge totalt driftstopp om det inte är helt igensatt.
Om du ställer strömbrytaren på hygrostaten till kontinuerlig fläktdrift på, snurrar fläkten då? (kanske måste rycka och stoppa i närkontakten)
Om fläkten funkar så känn på avluften den ska vara varm och fuktig. Är den inte det så är det troligt att det är något med värmeelementet (relä i hygrostat, värmeelementet eller övertemp skydd) eller möjligen rotorn (rotormotorn) .
 
Tack, ska se hur filtret mår. Har testat sätta den i kontinuerlig drift men den gick inte igång, även provat att dra ut strömmen en stund utan framgång. Inte fått igång fläkten, men får testa om något glappar också då :)
 
Ok, går inte fläkten igång kan ju fläktmotorn ha pajat alternativt relät som styr fläkten.
 
  • Gilla
patrikd84
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Tack, ska se hur filtret mår. Har testat sätta den i kontinuerlig drift men den gick inte igång, även provat att dra ut strömmen en stund utan framgång. Inte fått igång fläkten, men får testa om något glappar också då :)
När jag tog i sär min hygrostat så knackade jag försiktigt på reläna och då blinkade den röd/orangea lampan till på avfuktaren och på så sätt hittade jag felet i min avfuktare, defekta relän.
 
  • Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Skruvade upp alla lock och kikade runt, inget som såg eller luktade bränt i varje fall. Blåste rent filtret som säkert skulle vara bra att byta. Satte ihop och pluggade in, fläkt och allt gick igång igen och alla lampor lyser nu ”rätt”. Får se om den stannar igen, annars känns det som den kan vara värd ett nytt filter :)

Någon som vet vad man kan förvänta sig för livslängd?
 
Gott att det hoppade igång! Svårt att sia om livslängd, men det är ju en i grunden ganska enkel men robust konstruktion som är som gjord för att repareras. De används ju professionellt (corroventa hyr ut) och då servas och lagas de hos corroventa. Min polares hade 48000 på timräknaren, ser inte varför den inte skulle klara lika mycket till. Det jag är osäker på är livslängd hos rotorn.
 
Tack för info, hoppas den går många år till då :)

Är det många som kör årlig service, t.ex. via Anticimex? Byta filter är ju bra att börja med tänker jag, men annars är det väl mest att kontrollera att den håller rätt RF. Hur gör ni?
 
Är väl jävligt onödigt att betala Anticimex för att byta filter och kolla rh i krypgrunden. Köp en temp/rh logger elker trådlös och kolla att rh ligger på max 65%. Köp filtermatta och klipp till filter och byt en gång om året. Kolla att slangar och rör är hela. Klart.
 
  • Gilla
ztocken
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Skruvade upp alla lock och kikade runt, inget som såg eller luktade bränt i varje fall. Blåste rent filtret som säkert skulle vara bra att byta. Satte ihop och pluggade in, fläkt och allt gick igång igen och alla lampor lyser nu ”rätt”. Får se om den stannar igen, annars känns det som den kan vara värd ett nytt filter :)

Någon som vet vad man kan förvänta sig för livslängd?
Vår gamla avfuktare hade nästan 73000 timmar på räkneverket. Den var installerad 2005 och reläna gav upp 2019.
 
  • Drifttimräknare på en röd Corroventa avfuktare som visar nästan 73000 timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S swirve skrev:
Är väl jävligt onödigt att betala Anticimex för att byta filter och kolla rh i krypgrunden. Köp en temp/rh logger elker trådlös och kolla att rh ligger på max 65%. Köp filtermatta och klipp till filter och byt en gång om året. Kolla att slangar och rör är hela. Klart.
Typ så jag tänkte :)

Går det ta vilken filtermatta som helst eller hur vet jag att den är ”rätt”? Fanns att köpa originalvarianten via Anticimex men vore ju skönt att köpa på Jula eller nått istället.
 
Koningsbakkae Koningsbakkae skrev:
Vår gamla avfuktare hade nästan 73000 timmar på räkneverket. Den var installerad 2005 och reläna gav upp 2019.
Vår är med från 2005, många år kvar då ser det ut som :) Inte fuktigt hos oss verkar det som...
 
  • Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…
Det bör gå bra med vilken filtermatta som helst, tveksamt om jula har, men div ventilationsbutiker har! Den ska ju bara hindra partiklar från att nå rotorn. Jag passade på att blåsa rent rotorn med tryckluft när jag hade den ute, misstänker att det kan ge försämrad prestanda om den är dammig.
 
Ok, får kika runt - tack igen!

Där min står är det runt 140 cm i takhöjd, så kommer åt den utan problem - får blåsa rent när jag byter filter :)
 
Om du ska blåsa rent måste du öppna locket och lyfta upp kassetten med rotorn så du kan blåsa bakifrån! Annars blåser du in dammet längre.
 
Ah, ok - fler skruvar som måste lossas då antar jag?

Är det den delen som roterar långsamt där inne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.