Är de gips eller vad är de för material som skivan är? =)
 
M Mlindahl skrev:
Är de gips eller vad är de för material som skivan är? =)
6 mm repgips :) Repgips är den tunnare gipsskivan som oftast används utanpå befintligt schyssta väggar.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
6 mm repgips :) Repgips är den tunnare gipsskivan som oftast används utanpå befintligt schyssta väggar.
Okej ska göra något liknande men har valt MDF istället.
Får se hur reslutat blir av de hela =)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
So it has begun.
Tomt rum med trägolv, tapetserade väggar och en öppen spis, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stege i ett rum under renovering med verktyg och väggdekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vilken fin öppen spis!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Visst är det en härlig känsla när allt är en enda stor röra? :cool:
Renoverat rum med tapetserade väggar, ej färdigställda lister och byggmaterial utspridda på bord och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men våd för våd har vi tagit oss fram.
Renoverat rum med nyinstallerad taklampa, tapetserade väggar och fönster samt byggstege och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ikväll åkte i alla fall de sista listerna upp och fodren runt fönsterna. Jag hann även med två skenor i taket. Det är verkligen en härlig känsla när man kan plocka ner verktyg och byggställning med vetskapen att de gjort sitt på ett tag framöver. Lite små saker som en alulist och lite fog/färg är kvar att göra. Sannolikt blir det morgondagens projekt. Sedan är det dags för lite möbler :)
Nyligen monterade vita fönsterfoder och taklister mot mönstrad tapet och en trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med mönstrad tapet, uppsatta gardiner, vita lister och ett vitt runt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade vita lister och foder runt ett fönster med mönstrad fönsterbänk i ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nylagda golv och skyddspapper som täcker fönsterfoder och delar av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 6 till
  • Laddar…
Snyggt och tight!
En "klutt" latex i spikhålen i sockeln och fodret tar jobbet till nästa nivå! :ok:
 
  • Gilla
viggen_l och 1 till
  • Laddar…
Två barn och en äldre person med vattenflaska utomhus på en grusig stig vid skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har vi drabbats av det där som bara drabbar andra. Min kära Nönnö (plastmormor sen innan min födsel) som hjälpt mig genom livet drabbades av en svår cancerdiagnos i juni. I augusti lämnade hon jordelivet under lugna och kärleksfyllda förhållanden :cry: Det är en enorm sorg och förlust i mitt liv.

Det fanns en sak som vi alltid har delat och det är glädjen i att spendera sommarloven i Norge på hennes fäbodgård. Hon och morfar brukade bo där hela somrarna. Jag, mamma och bror brukade åka upp till dem varje sommar för att spendera en vecka i fjällen utan el och vatten. Första gången jag var där enligt gästboken var 1993. Sedan dess har jag varit dit varenda gång och alltid valt Norge framför strandsemester.

2018 började jag och Nönnö att åka upp dit med mina barn för att liksom börja om cykeln. Och cirkeln blev verkligen sluten. De två sista somrarna vi hade där uppe blev fantastiska.

Här är lite bilder som vi tog 2019.
Två barn framför gammal seterstuga, pojke i pyjamas & flicka öppnar dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En traditionell fäbodgård med timmerbyggnader, grästak, och omgivande gröna landskap i Imsdalen, Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En traditionell norsk fäbodgård med två trästugor omgivna av grön äng och träd i Imsdalen, Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får betar nära traditionella trästugor på en fäbodgård i norska fjällen under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man står på en klippa och blickar ut över ett vidsträckt fjällandskap, symboliserar minnen och arv från en älskad plastmormor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Både vi som anhöriga och hon själv var väl medveten och införstådd i vad som skulle ske och att tiden var knapp. Covid-19 fick stryka på foten och att umgås stod högst upp på priolistan. I samband med detta insåg jag också den stora sorgen i att mista Seterstugan i Norge med alla dess minnen. För er som känner till min egen sommarstuga så är den rakt av ett substitut för Norge.

Hon hade hur som helst inga biologiska barn. Men våra släktband var dock starkare än formaliteter och papper.. så det var med delad glädje och sorg när jag fick höra att hon hade skrivit hela fäbodgården uppe på Gåla Seter i Imsdalen - på mig :cry:

Det känns helt otroligt att kunna få ge mina barn det bästa jag har fått under min uppväxt :heart:

För någon vecka sen åkte jag och bror upp dit för att ordna med lite papper. Så vem vet, kanske dyker det upp en tråd nästa är med rubriken ”34 år, saknar erfarenhet och ska renovera en seterstuga från 1811” :geek:


Min bror till vänster och jag
Två män framför en gammal fäbodstuga med grästak i Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
ådal och 39 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Snyggt och tight!
En "klutt" latex i spikhålen i sockeln och fodret tar jobbet till nästa nivå! :ok:
Det står på att-göra-listan imorgon :cool: Inga spikhål här inte!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
[bild]

Tyvärr har vi drabbats av det där som bara drabbar andra. Min kära Nönnö (plastmormor sen innan min födsel) som hjälpt mig genom livet drabbades av en svår cancerdiagnos i juni. I augusti lämnade hon jordelivet under lugna och kärleksfyllda förhållanden :cry: Det är en enorm sorg och förlust i mitt liv.

Det fanns en sak som vi alltid har delat och det är glädjen i att spendera sommarloven i Norge på hennes fäbodgård. Hon och morfar brukade bo där hela somrarna. Jag, mamma och bror brukade åka upp till dem varje sommar för att spendera en vecka i fjällen utan el och vatten. Första gången jag var där enligt gästboken var 1993. Sedan dess har jag varit dit varenda gång och alltid valt Norge framför strandsemester.

2018 började jag och Nönnö att åka upp dit med mina barn för att liksom börja om cykeln. Och cirkeln blev verkligen sluten. De två sista somrarna vi hade där uppe blev fantastiska.

Här är lite bilder som vi tog 2019.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]


Både vi som anhöriga och hon själv var väl medveten och införstådd i vad som skulle ske och att tiden var knapp. Covid-19 fick stryka på foten och att umgås stod högst upp på priolistan. I samband med detta insåg jag också den stora sorgen i att mista Seterstugan i Norge med alla dess minnen. För er som känner till min egen sommarstuga så är den rakt av ett substitut för Norge.

Hon hade hur som helst inga biologiska barn. Men våra släktband var dock starkare än formaliteter och papper.. så det var med delad glädje och sorg när jag fick höra att hon hade skrivit hela fäbodgården uppe på Gåla Seter i Imsdalen - på mig :cry:

Det känns helt otroligt att kunna få ge mina barn det bästa jag har fått under min uppväxt :heart:

För någon vecka sen åkte jag och bror upp dit för att ordna med lite papper. Så vem vet, kanske dyker det upp en tråd nästa är med rubriken ”34 år, saknar erfarenhet och ska renovera en seterstuga från 1811” :geek:


Min bror till vänster och jag
[bild]
Beklagar sorgen Chris :heart:
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Åsa Lund
Beklagar sorgen!
Men hon kände nog vad du kände för både henne och setern och visste att stället hamnar i rätt kärleksfulla händer nu.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Beklagar sorgen.

Men ni verkar ha passat på att leva och umgås. Bygga minnen och bra känslor.
Sorgen kan vara stor men så länge man minns en människa finns de alltid kvar med oss.
Och va fint att dina barn hann få ett par somrar där också.

En del familj får vi genom blod, andra får vi genom det vi bygger tillsammans.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
EvaMLin
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jo, men varför ge upp nu? :)

Alla lister är nu satta, fönsterbrädan grundad, övervåningen städad och en liten list mellan skrubb och rum ditskruvas. Tankevurpa vad gäller golvskarven men va tusan, det finns fler fel :crysmile:

Kan säga att jag tar kväll med en härlig känsla i kroppen :heart: Idag var ändå en bra dag när jag lyckades lösa ett problem jag trodde skulle förstöra två veckor till :)(y)
Tack för att du löste ett av mina bryderier ang nivålisten! Skitsmart att kapa ur den!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag vill inte kalla det tur då skyddsutrustning är ett aktivt val. Men ändå :)

Hand håller en trasig slitskiva, med en Dremel borr i bakgrunden, text om säkerhet vid användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person iförd skyddsmask och hörselkåpor pekar på skråma på skyddsglasögonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag blev det lite alulister runt spisen. Finns säkert massvis av smarta och snyggare lösningar. Men jag kom inte på någon och ville inte lägga mer tid än nödvändigt.

Skadad skärande skiva på en bitshållare med ett arbetsbord och skyddsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alulister monterade runt en spis i ett hörn med skruvar på träunderlag, oputsad finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en alulista monterad runt en spis, med en skarv mellan list och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite städning kvar men det får ni leva med :)

Nyinstallerade alulister runt en spis på ett snedställt foto, med ved inuti och en grå skyddsplatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann även med att sätta upp en dimmer vilket blev ett otroligt lyft.
Dimmerknapp installerad på vägg med blommigt tapetmönster, bilden är tagen i sned vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Marlen & Per: varför blir alla bilder på snedden? :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Nu skjuter jag vilt till höger och vänster..

Men vi tänkte bygga ut några kvadrat :seenoevil: Mer om det kommer såklart. Men utbyggnaden är framtidssäker för att både jag och sambon ska kunna bli äldre och drabbas av funktionsnedsättning. Det innebär att vi på samma plan kommer att ha tvättstuga, sovrum och badrum. Sovrummet kommer att bli tillräckligt brett för att två rullstolar ska gå in på varsin sida 100cm säng osv. Jag försöker tänka långsiktigt :)
Handritad skiss av en planlösning för en utbyggnad med ett sovrum och ett badrum anpassat för rullstolsåtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritningen är inte den slutgiltiga. Mellanväggen mellan de två rummen ska vara möjlig att ta mer för att göra rummet större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.