Många äldre hus, som har 80/60 system, är nog som mitt. Det vill säga att värmesystemet är överdimensionerat rejält.
På pannan som jag nyss slängt ut rekommenderades en framledningstemperatur på 80°C vid en yttertemperatur på -20°C. Med min nya anläggning, där jag lättare kan se vad jag har för framledningstemperatur, och framförallt kontrollera den, eftersom shunten nu fungerar, ser jag att vid runt -20°C ute (sånt har funnits goda möjligheter att testa den här vintern) klarar jag mig bra med 43°C i framledningstemperatur. Då håller vi runt 21°C inomhus. Då har jag ändå källare och två hela plan till, samt lite värme i två rum på vinden. Varje våningsplan är på ungefär 100 m². Byggt 1943, väggar med plank, mellanrum, mer plank, puts på utsidan och trätex och tapeter på insidan.

Orimligt? Hade inte elementen varit i dimension som stridsvagnshinder, ja, men nu är de ena riktiga kolosser, så det går alldeles utmärkt.
 
Rodgeman skrev:
Hej. alla glada argumenterare.. *ler*

Jag har idag en gammal Combipanna olja/ved från -67. Den kör jag nu med en pellets brännare sedn snart 2 år.

Nu till det frågan? Jag kommer ju säkerligen innom kort att få investera i värmekällan.. vad ska man då satsa på.. En ny automatpanna Tex. en Thermia Biomatic som jag kan hänga på min nuvarande brännare..

Glömde kanske några saker.. Huset har vad jag tror ett såkallat självdrags ventillation.. Det går en massa stora kanaler i i bjälklagen som sedan mynnar ut till murstocken.. och vad jag sedan tror i kanaler i skorsten. När sotarn var här i vinter på inspektion nämde han att jag innom ett par år behöver fixa till Rökgaskanalen för den börjar torka ur och behöver renoveras.. Det blir ju också en kostnad att ta med i beräkningar..
Ja pannan verkar ha sett sina bästa dagar.. ;)

Vad har du för pelletsbrännare idag??

Skorsten går alltid fixa o de bör även göras med slang då nya pannor ä mycket effektiva.. Bli inte förvånad om du sänker pelletsförbrukningen med 2 ton/år.. ;)

Bra att du isolerar vägarna.. :)
 
Hej. alla glada argumenterare.. *ler*

Jag har idag en gammal Combipanna olja/ved från -67. Den kör jag nu med en pellets brännare sedn snart 2 år.

Nu till det frågan? Jag kommer ju säkerligen innom kort att få investera i värmekällan.. vad ska man då satsa på.. En ny automatpanna Tex. en Thermia Biomatic som jag kan hänga på min nuvarande brännare..

Glömde kanske några saker.. Huset har vad jag tror ett såkallat självdrags ventillation.. Det går en massa stora kanaler i i bjälklagen som sedan mynnar ut till murstocken.. och vad jag sedan tror i kanaler i skorsten. När sotarn var här i vinter på inspektion nämde han att jag innom ett par år behöver fixa till Rökgaskanalen för den börjar torka ur och behöver renoveras.. Det blir ju också en kostnad att ta med i beräkningar..



Ja pannan verkar ha sett sina bästa dagar..

Vad har du för pelletsbrännare idag??

Skorsten går alltid fixa o de bör även göras med slang då nya pannor ä mycket effektiva.. Bli inte förvånad om du sänker pelletsförbrukningen med 2 ton/år..

Bra att du isolerar vägarna..
Vi har idag en Thermia BeQem 15..

Hur menar du det där med att skorsten fixas med slang?? Och sparar jag 2 ton/år bara på att fixa skorsten.. Alltså jag förstår att det inte är någon större mening nu med denna pannan där rökgaserna säker är ett par hundra grader högre en på en ny panna.. *ler*

 
Rodgeman skrev:
Vi har idag en Thermia BeQem 15..

Hur menar du det där med att skorsten fixas med slang?? Och sparar jag 2 ton/år bara på att fixa skorsten.. Alltså jag förstår att det inte är någon större mening nu med denna pannan där rökgaserna säker är ett par hundra grader högre en på en ny panna.. *ler*
Då tycker jag helt klart att ni bara ska köpa pannan "biomatic" utan brännare o fixa bulkförråd om ni inte har det redan..

Att ni skulle spara in pellets beror på bättre verkningsgrad i den nya pannan som även kommer med spaksotning så de bara är att dra i den då du sotar.. :)
Verkningsgraden i en biomatic ligger på 95% vid 15 kW effekt o årsverkningsgraden på 85% då du även kör enbart för vv på sommaren..

Skorsten fixas genom att montera en rostfri syrafast slang o det kostar runt 1000:-/m o de kan behövas då en biomatic är ruskigt effektiv så rökgaserna blir så kalla att det finns risk för kondens.. Rökgas tempen ut från pannan är ca 120 grader om du kör brännaren på 15 kW..

Här finns test där biomatic är med http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/moderna_pelletspannor_2005.pdf
Det blir samma sak om du bara sätter din brännare i en biomatic som i testet biomatic 20+

Här finns test med Bequem i äldre pannor http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/kvrapport9juni2004.pdf
 
2:an skrev:
Att ni skulle spara in pellets beror på bättre verkningsgrad i den nya pannan som även kommer med spaksotning så de bara är att dra i den då du sotar..
Verkningsgraden i en biomatic ligger på 95% vid 15 kW effekt o årsverkningsgraden på 85% då du även kör enbart för vv på sommaren..
Har Thermia äntligen fått fingrarna ur *#*#* och bestämt sig för att ordna spaksotning?
 
2an: Så om jag fattar dig rätt så förordar du att jag ska satsa på min inslagna väg på Pellets.. INTE VP?? Är det så du menar..

Och det du säger om 2 ton pellets / år.. Vad gällde det?? Hoppas att min besparing på en ny panna ska ge mångfallt det.. denna vinter har det gått ca 3 ton / vecka.. >:(

Ja självklart inte bara den nya pannan då.. utan i kombination med Fönster och Isolering.. men jag vet inte riktigt.. men säg att jag ger min nu varande panna en bra värdering och verkningsgrad på ca: 50% Så borde jag med en ny Thermia BioMatic kapa 3 ton till 1,5-1,8 Ton.. /vecka bara med pannan.. Eller??
 
poiu skrev:
2:an skrev:
Att ni skulle spara in pellets beror på bättre verkningsgrad i den nya pannan som även kommer med spaksotning så de bara är att dra i den då du sotar..  
Verkningsgraden i en biomatic ligger på 95% vid 15 kW effekt o årsverkningsgraden på 85% då du även kör enbart för vv på sommaren..
Har Thermia äntligen fått fingrarna ur *#*#* och bestämt sig för att ordna spaksotning?
Jepp o de ska även passa till befintliga biomatic.. :)
 
Rodgeman skrev:
2an: Så om jag fattar dig rätt så förordar du att jag ska satsa på min inslagna väg på Pellets.. INTE VP?? Är det så du menar..

Och det du säger om 2 ton pellets / år.. Vad gällde det?? Hoppas att min besparing på en ny panna ska ge mångfallt det.. denna vinter har det gått ca 3 ton / vecka..  >:(

Ja självklart inte bara den nya pannan då.. utan i kombination med Fönster och Isolering.. men jag vet inte riktigt.. men säg att jag ger min nu varande panna en bra värdering och verkningsgrad på ca: 50% Så borde jag med en ny Thermia BioMatic kapa 3 ton till 1,5-1,8 Ton.. /vecka bara med pannan..  Eller??
3 ton/vecka hmmm...
Det är omöjligt att köra igenom din brännare för även om du kör max (100%) matning så får du bara igenom 5 kg pellets/timme el ca 850 kg om den går dygnet runt i 7 dygn.. Om din brännare är på 15 kW så får du bara igenom 3,1-3,3 kg/timme vilket gör ca 550 kg/vecka..

De va inte du som va o skrev på pellets.info härom veckan??

 
Sorry.. / Månad ska det vara..

Nej har inte skrivit på Pellets info..
Vad skulle jag skrivit då.. *Nyfis*
 
Rodgeman skrev:
Sorry.. / Månad ska det vara..

Nej har inte skrivit på Pellets info..
Vad skulle jag skrivit då.. *Nyfis*
Hur stor yta värmer du??
Går brännaren dygnet runt??
Hur ser pannan ut invändigt, bör vara svart??
Hur ser röken ut, även den svart förmodar jag??

Det va bara nå svamel om studiebesök på pelletsfabrik mm som det skrevs om på pellets.info..
 
Hur stor yta värmer du??
Går brännaren dygnet runt??
Hur ser pannan ut invändigt, bör vara svart??
Hur ser röken ut, även den svart förmodar jag??

Det va bara nå svamel om studiebesök på pelletsfabrik mm som det skrevs om på pellets.info..
Ytan jag har full värme på är i dag ca: 128+65 kvm men skulle vilja köra lite mer värme i källaren och garage.. vilket också är på 128 kvm..

193 nu och ev. då 320 kvm

Brännaren går väl var 10:e - 15:e min dygnet runt ja.. Röken man ser ute när den lämnar skorsten syns knappt..
När jag askar ut och skrapar i Vedstaden (Bränner i Oljestaden) är sotet/askan gråaktig..

Roger
 
Måste bara rätta mig själv.. på ett tidigare inlägg i tråden. Skrev först 3 ton/vecka.. vilket blev /mån men det är ju hlt fel.. Det går åt ca: 3000:-/mån.. VAd jag egentligen menar är:

Det ghar nu ett par månader gått åt ca: 1Pll/2 veckor= 2 Pll/ månad Vilket då ger 832kg/pll * 2 = 1664 Kg/månad..

Förstår 2an:s rekaktion. när jag sa 3 ton/vecka.. falla ju på sin egen orimlighet.. ;D

Nä under dessa dryga månade med dygns meddeltemp. på ungerfär -10-12 grader går det åt 1,5-1,6 ton / Månad..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.