Har inte en aning on pris på bränsle,och tillgång.Men eftersom det satsas,så har man väl förmodligen koll på läget.Att starta mera rapsproduktion går ju snabbt,bara att plöja och så.Sedan är det raffinaderikapacitet som ska till.Hur som helst,de har förmodligen tänkt till.
 
Ett försök att återföra tråden till frågan.

En modern, men dyr, pelletsanläggning sköter sig själv. Sotningen erbjuder sig allt fler sotare att ta hand om helt. Installera och glöm precis som med VP. Däremot kostar det i drift.


Vad som är bäst i det ensklilda fallet beror helt på förutsättningarna.




Till att börja med fastigheten, två ytterligheter:

1. Dåligt isolerat hus med låg värmetröghet.
2. Välisolerat med hög värmetröghet.

I det första fallet kommer effektbehovet att variera mycket med utetemperaturen, medan det i det senare fallet varierar lite.
Stora effektvariationer är aldrig bra, men är mer negativt för VP då man måste ha en större pump för att slippa spetsa så mycket med el/olja. Den stora effektvariationen drar dessutom med ett behov av ett överdim. radiatorsystem, om man vill ge VP goda drifts förutsättningar. Pellets är mindre problem med effekten, men har öven den trösklar m.a.p. storlek.




För det andra, radiator systemet:

För att ge VP höga COP ska man ha låga framledningstemp. , vilket betyder stora radiatorer. Beroende på hur systemet är dim. är det lätt eller svårt att åstadkomma. I extrem fallen så måste hela systemet bytas, eller så är det redan kraftigt över dim. .




För det tredje, ventilationen:
Vilken typ av ventilationssystem man har påverkar driftsförutsättningarna.

Frånluft och självdrag ger ett system där effektbehovet varierar kraftigt med utetemp., vilket leder till ett stort effektbehov. Det är mer negativt för VP än för pellets.
För att minska problemen för VP måste man dim. elementen större.

TFX ger betydligt mindre effektbehovs variationer p.g.a. energiåtervinningen. Och ger VP gynsammare arbets vilkor.
Om man redan har TFX och värmesystemet är dim för det så se om radiatorer, har TFX installerats efteråt har värmesystemet dim. upp.




För det fjärde, tröskeleffekter hos investeringen:

Här finns många fallgropar och en orsak till att det inte är lätt att svara på frågan.

Vid en låg förbrukning är kanske fortsatt eldrift billigast.
Instegskostnaden beror ju på vad som redan finns.

Om man börjar från noll (med befintlig vattenburenvärme) så kostar ofta en pellets anläggning minst lika mycket som en VP.(Beroende på vilken anläggning man själv har brukar man hävda att den en eller den andra är billigast). Har man en måttlig förbrukning och inte förstora effektbehov, så torde jordVP eller luft/vattenVP komma bäst ut. Har man däremot stor förbrukning eller stora effektbehov så ligger pellets bättre till. Däremot finns det tröskeleffekter även på pelletseffekt.

Måste man göra betydande ändringar i radiator systemet för VP ska det naturligtvis tas med i kalkylen.




Nu låter det ovanstående som om det nästan är omöjligt att få ekonimiska driftsförutsättningar för VP, men så är det inte. Det krävs dock en ordentlig analys av situationen. En joker i leken är att det kan vara olika lönsamhet på de olika alternativen även för röris, så begär nogrant specade offerter med riktiga kostnads kalkyler, nöj er inte med lite löst prat.




Ytterligare ett stort problem är oförutsägbarheten hos energipriserna. Rent termodynamiskt är de flesta VP installationer i bästa fall ett nollsummespel. Det är dagens dibiteringssystem som gör dem lönsamma, men i framtiden kan det ändras. Å andra sidan kanske biobränslen används till fordon och elen genereras i kärnkraftverk i europa som helhet, eller så fångas koldioxiden från kolkraftverk och pumpas ned i berggrunden. Osäkerheten talar för korta avskrivningstider.

Valet får var och en göra själv.



 
Om jag förstått det hela rätt angående värmepump eller pellets så skall det inte vara någon idè att installera värmepump om man har ett enrörssystem. Eftersom det säjs att man behöver högre framledningstemp i ett enrörssystem jämnfört med ett tvårörssysyem och då får ju elpatronen gå in och stödvärma väldigt ofta.Så det skulle vara mer lönsamt att installera en pellets anläggning till ett enrörssystem.Detta svar fick iallafall jag när jag pratade med en försäljare på IVT. // Håkan
 
Håkan skrev:
Om jag förstått det hela rätt angående värmepump eller pellets så skall det inte vara någon idè att installera värmepump om man har ett enrörssystem. Eftersom det säjs att man behöver högre framledningstemp i ett enrörssystem jämnfört med ett tvårörssysyem och då får ju elpatronen gå in och stödvärma väldigt ofta.Så det skulle vara mer lönsamt att installera en pellets anläggning till ett enrörssystem.Detta svar fick iallafall jag när jag pratade med en försäljare på IVT.  // Håkan
Det handlar mer om man har ett låg- eller högtemperatursystem än om man har en- eller tvårörssystem. Själv har jag ett lågtemperatur enrörssystem med vp och det fungerar bra.
 
Vad är det som skiljer? Grova eller klena rör?
 
Högtemperatur har mindre värmeavgivande yta som därför blir hetare för att avge lika mycket värme som ett lågtemp med stor radiatoryta.

I ett tvårörssystem är radiatorerna parallellkopplade men i ett enrörssytem är radiatorerna seriekopplade och det första elementet i en slinga får då varmare vatten än nästa element i slingan och man behöver då komensera med ett lite större element för att få samma effekt ut. 7% extra för varje efterföljande element tror jag man brukar räkna med.

 
Håkan skrev:
Om jag förstått det hela rätt angående värmepump eller pellets så skall det inte vara någon idè att installera värmepump om man har ett enrörssystem. Eftersom det säjs att man behöver högre framledningstemp i ett enrörssystem jämnfört med ett tvårörssysyem och då får ju elpatronen gå in och stödvärma väldigt ofta.Så det skulle vara mer lönsamt att installera en pellets anläggning till ett enrörssystem.Detta svar fick iallafall jag när jag pratade med en försäljare på IVT.  // Håkan

det blir näsan aldrig bra med värme pump i enrörs system. men i en del funkar det.
 
då var vi tilbaka på mitt första inlägg, 3:e svaret i tråden.

ta reda på vilken framlednings temp du behöver vid svinkyla...

men det har vi inte fått svar på....
 
När det är riktigt kallt (10-20 minus) behöver jag ha ca.60-70 grader på elementen. Har jag för mig.
 
Håkan skrev:
När det är riktigt kallt (10-20 minus) behöver jag ha ca.60-70 grader på elementen. Har jag för mig.
så fort man paserar 55 tycker jag att man inte ska instalera värmepump, trots att en del pumper kan tillverka 65 gradit vatten
 
Håkan skrev:
När det är riktigt kallt (10-20 minus) behöver jag ha ca.60-70 grader på elementen. Har jag för mig.
Man brukar försöka kolla vid noll grader ute. Det är en bättre "standard temp." eftersom man nästan alltid kan mata ut varmare vatten än vad som är dim., om man har en panna.

Troligen är ditt system olämpligt för VP, men det gäller att systemet är ordentligt inreglerat för att säga säkert.
 
Jag kollade för en stund sedan, +2 ute och 40 grader på elementen.
 
poiu skrev:
Håkan skrev:
När det är riktigt kallt (10-20 minus) behöver jag ha ca.60-70 grader på elementen. Har jag för mig.
Man brukar försöka kolla vid noll grader ute. Det är en bättre "standard temp." eftersom man nästan alltid kan mata ut varmare vatten än vad som är dim., om man har en panna.

Troligen är ditt system olämpligt för VP, men det gäller att systemet är ordentligt inreglerat för att säga säkert.

Nä!
om han idag har en elpatron på 9kW så kan han ju dra på fullt o se vilken temp radiatrosystemet får & kan får också en koll på hur långt 9kW räcker
 
Carman skrev:
Nä!
om han idag har en elpatron på 9kW så kan han ju dra på fullt o se vilken temp radiatrosystemet får & kan får också en koll på hur långt 9kW räcker
Nu följer jag inte med för fem öre.

Det intressanta för frågan om det funkar med VP är vilka temp. värmesystemet arbetar med vid "normala" drift förhållanden.
Framför allt om man har en oljepanna och ett vanligt 80/60 system, så har man i de allra flesta fall överskotts effekt så att man klarar mer än DUT. Därför kollar man vid mer "normala" temperaturer. En van installarör kan sedan direkt säga om det blir bra med VP.


Håkan skrev:
Jag kollade för en stund sedan, +2 ute och 40 grader på elementen.
Vad var det för temp. på natten.
Hur länge har desa temperaturer varat.
Är huset värmetrögt.
Var i Sverige ligger huset.
Skriv upp fram- och returtemp. och utetemp. kan vara bra att ha om du funderar på ändringar i ditt värmesystem.
 
Hej. alla glada argumenterare.. *ler*

Jag har idag en gammal Combipanna olja/ved från -67. Den kör jag nu med en pellets brännare sedn snart 2 år. Beredaren i pannan är slut så vi har satt dit en liten 60 liters elberedare som pannan matar. Jag har ju ingen aning om pannans verkningsgrad. men tror inte den är så hög längre. Just nu håller jag på att renovera och bygga om köket och kommer då att lägga till en 45mm isolering på ytter väggarna.. Samtidigt har jag beställt fönster till huvudplanet.. 128 kvm som levereras och monteras i mitten av april.. dåå kommer även restarande rum att isoleras upp med en 45:a isolering.. Nästa etapp blir att lägga på en 50 mm skiva på utsidan när fasaden ska fodras om..

Nu till det frågan? Jag kommer ju säkerligen innom kort att få investera i värmekällan.. vad ska man då satsa på.. En ny automatpanna Tex. en Thermia Biomatic som jag kan hänga på min nuvarande brännare.. Eller att investera i Bergvärme pump.. Eller kanske Jordvärme Pump?? Dom 2 sistnämda känns ju som ett smidigt alternativ då det känns ganska själv skötande.

Jag har en äldigt stor äng i anslutning till pannrummet.. som går att plöjja ner slang i..

Så om ni alla GOA Gubbar där uta har lite bra för och emot så är jag väldigt tacksam.

Glömde kanske några saker.. Huset har vad jag tror ett såkallat självdrags ventillation.. Det går en massa stora kanaler i i bjälklagen som sedan mynnar ut till murstocken.. och vad jag sedan tror i kanaler i skorsten. När sotarn var här i vinter på inspektion nämde han att jag innom ett par år behöver fixa till Rökgaskanalen för den börjar torka ur och behöver renoveras.. Det blir ju också en kostnad att ta med i beräkningar..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.