Ojsan, hade jag en tråd om mitt plåttaksbyte. Får uppdatera.

Total var taket ca 205 kvadratmeter.
Kostnader (ink.moms) i stora drag för nyanskaffning av material, betalda april 2019
  • Plåten, Lindab SRB 25 "Båstad". 94.000 kr
  • Råspont 20x95: 24.366 kr
  • Underlagspapp 2200: 7.048 kr
  • Glespanel (läkt för råspont): 1.075 kr
Totalt 126.489 kr

Tillkommer mindre anskaffningskostnader som jag inte orkar jaga upp fakturorna för. Maskinspik (råspont, papp), pappklister, vindskivor, skruv till läkten och annat lite smått och gott.

Sedan finns det ytterligare kostnader som inte har direkt med anskaffningen att göra men som ändå kostade i detta byte. Kan vara bra att ha det som referens ifall någon annan vill byta tak, men beroende på projekt kan man kanske eller kanske inte ha dessa kostnader.
  • Ställningshyra två månader, hel ställning inklusive lämning, hämtning men ej montering: 28.125 kr
  • Containerhyra och deponiavgift för gamla eternittaket (ca 3 ton): 7.147 kr
  • Taksäkerhet, stege och hel brygga mellan skorstenarna, löplina: ca 20.000 kr
  • Hängrännor Rheinzink hela längden samt fyra nedsläpp inkl. lödkolv och utrustning: 14.863 kr
Kan ha missat några mindre utgifter men i grova drag kan detta hjälpa någon annan att lista ut vad ett takbyte kan kosta.

Klickplåten i sig var väldigt lätt att lägga, om det var vindstilla kunde man rent av på en person bära upp en plåt och lägga den själv. Men enklast om man är två.

Baksidan av huset med taksäkerhetslösning
Nytt plåttak på hus med skorstenspipa vid solnedgång, säkerhetsställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan med solcellsrails monterade, takfönstret utbytt mot nybyggd liten kupa
Renoverat hus med nytt plåttak och byggnadsställning runtom, takfönster och skorsten synligt.

Framsidan med solceller och kupan klar med plåt och fönster
Rött hus med nytt plåttak och solcellspaneler, liten kupa och stege lutad mot fasaden.

Otroligt välbevarat undertak av stickor som jag var sugen på att bara reparera och tjära över :)
Rödfärgat hus i två våningar under takomläggning med byggnadsställningar, gammalt tak och en stege som leder upp till taket.
 
  • Gilla
Kahh77 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.