Vissa personer (@Pysslarn) tyckte jag borde printat i ABS för att göra den mer slitstark. Jag är inte så orolig för min PLA men visst kan jag lika gärna göra i ABS.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Vissa personer (@Pysslarn) tyckte jag borde printat i ABS för att göra den mer slitstark. Jag är inte så orolig för min PLA men visst kan jag lika gärna göra i ABS.
Får tacka för uppmärksamheten men minns inte att jag tyckt till i den här frågan. Dock överraskar jag mig själv hela tiden genom att glömma både stort och smått.

Kan väl bara säga att det rimmar med min huvudprincip att välja bästa möjliga lösning — undantaget när man fulsnickrar för att lösa ett problem på kort sikt.

Fascinerande vilka möjligheter som skapas med den här tekniken.
//Ronnie
 
  • Gilla
mkristensson
  • Laddar…
Måste varit plastångorna som fick alla hallänningar att bli samma när jag tänkte. @Frustrator bär självklart skulden till PLA vs ABS diskussionen och inte Ronnie, mea culpa.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R
Ska bara tillägga att man inte behöver en 500kr maskin för att skriva ut en sån.

Marknaden har ju fullkomligt exploderat på sistone, för er som är intresserade av att skaffa en maskin så tycker jag ni ska kolla på t.ex. Creality Ender 3.
Den är helt fenomenal för det priset, bara att läsa recensioner(y)

MEN oavsett maskin så är 3d printning inte plug and play.
Det krävs en hel del av användaren för att få bra utskrifter, det är inte bara att ladda ner en ritning och köra.
 
Redigerat:
Flashforge finder som säljs på Classe är i princip plug and play. Ladda ner deras mjukvara och bara mata in .stl filer. Sen finns det såklart bättre skrivare ute nu om man gar lite högre krav
 
R
Det jag menar är att vill man skriva ut i olika sorters material så kan det vara en del inställningar man behöver göra, även maskinellt med justeringar av plattan, olika nozzles, hot ends m.m

även mjukvarumässigt om man inte bara vill skriva ut färdiga filer.

Den billiga flashforgen på Clas Ohlsson har ju t.ex inte uppvärmd platta vilket gör den olämplig till svårare material än pla.
 
Min Prusa har varit extremt smidig! Tittar man på Youtubes som är 5 år gamla så inser man hur mycket som har blivit förenklat (byggnation, kalibrering, sätta värden manuellt, lagningar, osv). Med detta sagt så menar jag, beroende på behov och ens petighet, att det kommer uppstå problem. Ibland kommer lager skeva, bottenplattan lossna (och din utskrift gå åt helvete), materialet fastnar i munstycket, ful eller dålig finish (återigen beroende på hur petig man är). Men idag krävs det avsevärt mindre från användaren jämfört med för några år sedan.

Om detta hade avskräckt mig - nej inte direkt. Sen har jag inte så stora ambitioner på att göra prydnadsföremål eller att komplicerade saker ska fungera felfritt (t ex att kunna skriva ut gängor, rörliga delar, osv).
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Så här i karantänstudera plockade jag upp två gamla hobbies igen: 3dskrivare och dammsugare.

Jag förstår att det förmodligen, som vanligt, blivit billigare att köpa färdiga saker, men hur kul är det?
 
  • 3D-utskriven vit konisk objekt, likt en dammsugardel, på ett skrivbord med en datorskärm i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivna objekt av en dammsugarkomponent och skalmodeller på ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Så här i karantänstudera plockade jag upp två gamla hobbies igen: 3dskrivare och dammsugare.

Jag förstår att det förmodligen, som vanligt, blivit billigare att köpa färdiga saker, men hur kul är det?
Skickligt av dig.
 
Jag har länge stört mig på att slangen till spånsugen inte sitter fast ordentligt i hyveln och har velat bygga en bättre koppling.

Fyra delar. Printade i PLA med support.
Fyra svarta 3D-utskrivna PLA-delar för koppling till spånsug ligger på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittar bara för långa skruvar men jag ville sätta ihop för att prova funktionen.

Fyra svarta 3D-utskrivna PLA-delar till koppling av spånsug och hyvel med en skruv för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar utmärkt. Med låsringen låst sitter kopplingen som den ska. Inga problem att öppna och stänga. Det finns förbättringspotential men den fungerar som den är.

3D-utskriven svart PLA-koppling med låsring för slang till hyvel på mönstrad yta
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Adapter för att skruva fast anslutningen på hyveln. Helst skulle jag byta ut porten som sitter där idag men eftersom den är nitad och det bär mer emot att borra ur nitarna än det gjort att bara skruva loss den accepterar jag att gå ner fem millimeter i diameter här. Svart adapter för fastsättning på hyvel med gängad anslutning och skruvar, diskuteras i byggforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åt andra hållet en adapter med gängor för att gänga på den på slangen utvändigt för att inte strypa flödet. Närbild av en svart adapter med gängor för att ansluta en hyvel till en slang, med en delvis synlig svart del i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först när jag sitter med delarna i handen inser jag att så fort gängade delen är fastlimmad är det omöjligt att få loss ringen så skruvningen där kunde lika gärna varit lim den också.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Det började med att en polare beställde en Ender 3 från Tjeckien, tänkte "tja kanske skulle vara användbart.."
Sen dagen efter nämnde samma polare att Kjell sålde dom till typ samma peng och sagt och gjort -paket på väg :oops:
Grå, grön, svart och röd, skulle kanske haft en Boschblå också :love:
Har inte börjat kika vad jag "behöver" skriva ut ännu..
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det började med att en polare beställde en Ender 3 från Tjeckien, tänkte "tja kanske skulle vara användbart.."
Sen dagen efter nämnde samma polare att Kjell sålde dom till typ samma peng och sagt och gjort -paket på väg :oops:
Grå, grön, svart och röd, skulle kanske haft en Boschblå också :love:
Har inte börjat kika vad jag "behöver" skriva ut ännu..
Spännande. Återkoppla gärna vad du tycker. Nu med dator i snickarboden är suget att kunna printa småsaker där ute ganska stort.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Spännande. Återkoppla gärna vad du tycker. Nu med dator i snickarboden är suget att kunna printa småsaker där ute ganska stort.
Fanns en fel del godsaker till Festool och Bosch färdigt såg jag. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det började med att en polare beställde en Ender 3 från Tjeckien, tänkte "tja kanske skulle vara användbart.."
Sen dagen efter nämnde samma polare att Kjell sålde dom till typ samma peng och sagt och gjort -paket på väg :oops:
Grå, grön, svart och röd, skulle kanske haft en Boschblå också :love:
Har inte börjat kika vad jag "behöver" skriva ut ännu..
Ajaj. Nu blev jag sugen på en Ender 3 :p Har för visso en helt ny Flashforge finder som legat i kartongen länge nu i väntan på att jag ska få lite tid över. Lockande framför allt med uppvärmd skrivyta och möjlighet att skriva ut rätt mycket större prylar än av flashforge klarar av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.