Jag planerar att bygga ett hus för sommarbruk här i norden. Storleken är 140 kvm. Vintrarna ska tillbringas i sydeuropa så jag kan inte sticka över och fixa en krånglande luft/luft värmepump om dert blir -30 helt plötsligt. Huset kommer vara isolerat som en ny villa. Mitt ekonomiska perspektiv är 25-30 år. Jag hoppas kunna ställa in värmen på 5 - 10 grader under vintern. Maj - September ska de två kaminerna hålla värmen. Egen skog finns för ved. Jag följde en tidigare tråd med intresse. Jag har fått omvärdera mina planer efter diskussioner. Senast fick jag kalla fötter för vattenburen golvvärme. Vad händer om elen går när det är -30 grader?

Vad finns det för alternativ?
- Vattenburen golvvärme från elpatron.
-Elslingor i golvet
-Radiatorer under fönstren (något jag hittills velat undvika)
-??

Fjärrövervakning/styrning hur viktigt är det?

Något argumernt för någon typ av värmepump trots min skepsism. Vilken typ då?

Några stickord: ventilation, kondens

Tacksam för svar/Sune
 
Bästa alternativet är golvvärme. Skall du ändå ha det så lång tid är frågan om du inte skall investera i något som är bättre. Har du stor tomt kan definitivt jordvärme vara ett alternativ. Själv kör jag med luft/vatten dock till radiatorer då det var det billigaste alternativet då jag redan hade radiatorer. Det har fungerat bra och när det behövts har en elpatron kickat in för att klara värmebehovet. Vilken typ av värmekälla beror lite på var i landet du bor. På landet har jag även en panna som jag kan elda i vid behov.
 
Legalett golvvärme, ingen frysrisk vid strömavbrott.
 
F
Ett riktigt hus bör ha värmen igång året runt. Helst inte under 15 °C. Ställ absolut inte in värmen på 5-10 °C under vintern eftersom det blir stor risk för mögelskador i huset. Värmen i huset gör att fukt torkar och inte kondenseras till vatten där det inte skall finnas vatten. Känner direkt på lukten när ett hus har microbiell lukt och det är nästan mer en regel än ett undantag att sommarhus har det, för att ägarna vill snåla några tusenlappar om året. Dumsnålt!

Golvvärme är populärt. Men tänk på att den tar inte kallraset från fönster. Tex. om köksbordet eller TV-soffan står intill ett fönster när det är kallt ute, då drar det kallt på benen. Även golvvärme har en tröghet i sig och kan inte snabbt korrigera för snabba temperaturväxlingar utomhus. Tänk också på att det kan bli kallt högre upp, tex. i överslafen på en våningssäng. Elektrisk golvvärme är väl sådär eftersom det blir mycket magnetisk stråling av det. Kanske är det farligt?
Jag föredrar vanliga radiatorer under varje fönster, tycker att det är bäst alla kategorier.Även sprider de värmen bättre i huset på olika höjder beroende på kallrasen från fönstren som får luften att cirkulera mer.

Kamier i all ära, men de ger inte värmen där den som mest behövs och det är under fönstren. Det går att koppla en slinga till kaminen och den värmer då radiatorvattnet. Men då behövs något slags överhettningsskydd till tillopp radiatorvattnet så det inte radiatorvattnet blir för varmt.


Satsa kanske på en luft/vatten värmepump. De är vanliga i delar av Skåne där det inte går att borra efter värme i marken, te.x. i Lund. De fungerar ofta riktigt bra. De ger COP över 1 vid utetemperaturer över cirka -12 °C



Hur du gör för att vara säker på att inte huset fryser och ni kan vara lugna om elen går. Så här har en del smarta sommarstugeägare gjort:
  • Fyll upp radiatorsytemet med 50% glykol. Glykolen förhindrar frysing och även vattnets expansionskraft minskar.
  • Se till att det är fall på alla varm- och kallvattenledningar så du från någon låg punkt kan tömma hela systemet innan ni far.
  • Häll en dl glykol i alla vattenlås, även golvbrunnar.
  • Tvätt- och diskmaskin blir väl den svaga punkten här. Jag tror det går att tömma dem. Försök att töm innan och fyll ev. på med en dl glykol.
 
Håller med om 15 grader är det minsta man bör ha i synnerhet då man isolerar med villastandard. 15 grader kör jag på landet året om. Nu är det inte så isolerat då det är ett gammalt stenhus. Trots det så har jag inte mer än förbrukning totalt 800 kr i snitt/månad. Detta inkluderar all el även när man är där. Men när det är lite kyligare så kan man avlasta med vedpanna när man är där och vill ha upp värmen snabbt utan att elpatronen behöver jobba. Det som kostar surt är ju nätavgiften som är drygt 4000 kr på ett år.
 
Har hört att luftvärmepumpar som går att ställa ner på 8gr inte vinner så mycket på det som man tror eftersom avfrostningen tar längre tid =mer ineffektivt.

Så en vanlig luftvärmepump där man kan ställa in ner till 16grader funkar trots allt ganska bra. Så har vi i sommarstugan men den ligger då i mälardalen = inte så kallt på vintern.
 
F Freddan#1 skrev:
Ett riktigt hus bör ha värmen igång året runt. Helst inte under 15 °C. Ställ absolut inte in värmen på 5-10 °C under vintern eftersom det blir stor risk för mögelskador i huset. Värmen i huset gör att fukt torkar och inte kondenseras till vatten där det inte skall finnas vatten. Känner direkt på lukten när ett hus har microbiell lukt och det är nästan mer en regel än ett undantag att sommarhus har det, för att ägarna vill snåla några tusenlappar om året. Dumsnålt!

Golvvärme är populärt. Men tänk på att den tar inte kallraset från fönster. Tex. om köksbordet eller TV-soffan står intill ett fönster när det är kallt ute, då drar det kallt på benen. Även golvvärme har en tröghet i sig och kan inte snabbt korrigera för snabba temperaturväxlingar utomhus. Tänk också på att det kan bli kallt högre upp, tex. i överslafen på en våningssäng. Elektrisk golvvärme är väl sådär eftersom det blir mycket magnetisk stråling av det. Kanske är det farligt?
Jag föredrar vanliga radiatorer under varje fönster, tycker att det är bäst alla kategorier.Även sprider de värmen bättre i huset på olika höjder beroende på kallrasen från fönstren som får luften att cirkulera mer.

Kamier i all ära, men de ger inte värmen där den som mest behövs och det är under fönstren. Det går att koppla en slinga till kaminen och den värmer då radiatorvattnet. Men då behövs något slags överhettningsskydd till tillopp radiatorvattnet så det inte radiatorvattnet blir för varmt.


Satsa kanske på en luft/vatten värmepump. De är vanliga i delar av Skåne där det inte går att borra efter värme i marken, te.x. i Lund. De fungerar ofta riktigt bra. De ger COP över 1 vid utetemperaturer över cirka -12 °C



Hur du gör för att vara säker på att inte huset fryser och ni kan vara lugna om elen går. Så här har en del smarta sommarstugeägare gjort:
  • Fyll upp radiatorsytemet med 50% glykol. Glykolen förhindrar frysing och även vattnets expansionskraft minskar.
  • Se till att det är fall på alla varm- och kallvattenledningar så du från någon låg punkt kan tömma hela systemet innan ni far.
  • Häll en dl glykol i alla vattenlås, även golvbrunnar.
  • Tvätt- och diskmaskin blir väl den svaga punkten här. Jag tror det går att tömma dem. Försök att töm innan och fyll ev. på med en dl glykol.
Håller med om det mesta du skriver men det finns ingen fukt i ett tomställt hus som kan kondesera på fel ställe om du har varmare inne än ute. Så om det tex är under 0 grader ute är det safe att köra + 5 i huset.

Under hösten när luftfuktigheten ute är hög och ingen värme kickar in alls är fuktbelstningen som störst. Då kan man säkert nå luftfuktighet där mögel kan växa.

Egentligen skulle man vilja ha en värmekälla som alltid håller 5-10 grader varmamre än utetemperaturen. Då ligger man alltid under daggpunkten i huset och under RH som mögel gillar.

Radiatorer under fönster är riktigt nice. Vi har våra nedställda på +5 under vintern, som back up om pumpen havererar. En luft/luft VP mot +10 som då tar hela elförbruningen .
 
Tack för era svar.

Huset ligger på samma breddgrad som Stockholm ungefär så mitt scenario med -30 på vintern kanske inte blir det normala. Men kommer hända någon gång de närmaste 30 åren. Tror jag.

Är värmepumpar så robusta så att man kan lämna dem i 7 månader i 30 år utan att de fallerar?Det är väl inget system, men vågar man lita på värmepumpar och i så fall vad är minst riskabelt? Hur klarar de -30 grader.

Min backup plan är oljefyllda element som kan få stå på låg värme. Borde fungera lika bra som glycolfyllda radiatorer?
Att stänga av vatten ligger i mina planer men vet inte hur det lirar med några av uppvärmningsalternativen, som vattenburen golvvärme?

Kallras ska inte vara ett stort problem i slutet av april till början av oktober? I så fall får vi härda ut.

Kan det vara en bra idé att fjärrstyra värmen så att man kan anpassa den efter yttertemperatur.
15 grader på hösten och 5 grader i februari vid -10 utomhus?

Vi har ett 50 år gammalt sommarhus på samma tomt. Den har vi tömt på vatten och stängt av elen i sedan den var ny. Det har fungerat men med att nytt hus vill jag inte göra detsamma.

Tacksam för ny input/Sune
 
Vår stuga ligger i Strängnästrakten. 57kvm med dålig isolering. 10 cm stående timmer och i vissa delar 10 cm isolering. I taket kanske 20 cm isolering. Äldre kopplade 2-glasfönster som är ganska stora. Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kyl/frys, el-golvvärme i badrum, värmekabel på inkommande vatten osv.

Har en 12 år gammal Panasonic luftvärmepump som står på 17 grader ungefär året om. På sommaren kör vi den ibland som AC.

Ställer ut 4 st oljefyllda elelement i stugan inställda på låg temp till hösten, som backup OM/NÄR värmepumpen havererar. De får då också stötta med värme i de rum som ligger längst bort ifrån luftvärmepumpen.

Då är temperaturen i halva stugan ungefär 17 grader och i de kallare sovrummen 12-14 grader. När vi kommer dit vintertid någon enstaka gång så drar vi på elementen i sovrummen, ökar värmepumpen till 23 grader och tänder eventuellt en brasa. Då blir det snabbt varmt och skönt på ett par timmar.

Totalt förbrukar vi på det här sättet i genomsnitt omkring 6500kWh/år de senaste 4 åren.

Dec-Mar snittar vi ungefär 1000kWh/mån i förbrukning.
 
Redigerat:
F
S skalm99 skrev:
Tack för era svar.

Huset ligger på samma breddgrad som Stockholm ungefär så mitt scenario med -30 på vintern kanske inte blir det normala. Men kommer hända någon gång de närmaste 30 åren. Tror jag.

Är värmepumpar så robusta så att man kan lämna dem i 7 månader i 30 år utan att de fallerar?Det är väl inget system, men vågar man lita på värmepumpar och i så fall vad är minst riskabelt? Hur klarar de -30 grader.

Min backup plan är oljefyllda element som kan få stå på låg värme. Borde fungera lika bra som glycolfyllda radiatorer?
Att stänga av vatten ligger i mina planer men vet inte hur det lirar med några av uppvärmningsalternativen, som vattenburen golvvärme?

Kallras ska inte vara ett stort problem i slutet av april till början av oktober? I så fall får vi härda ut.

Kan det vara en bra idé att fjärrstyra värmen så att man kan anpassa den efter yttertemperatur.
15 grader på hösten och 5 grader i februari vid -10 utomhus?

Vi har ett 50 år gammalt sommarhus på samma tomt. Den har vi tömt på vatten och stängt av elen i sedan den var ny. Det har fungerat men med att nytt hus vill jag inte göra detsamma.

Tacksam för ny input/Sune
Du bör inte understiga 15 C. I annat fall kommer huset att röra sig onödigt mycket, sprickor, dörrar svåra att stänga och risk för krackeleringar i fuktspärrar tex under klinkers. Speciellt om du bygger i trä.
Ha absolut inte 5 C inomhus när det är - 15 C utomhus. Men få lyssnar på detta, så är det. Att spara el ligger många tungt om hjärtat tyvärr. Ungefär som en som börjar röka trots attde vet om att de kommer att bli sjuka, lyssnar inte. Har aldrig fattat varför?

Om långt under 15 C inomhus kan det bildas kondens på fel ställen i väggarna och mögelrisk, om det snabbt en dag blir soligt och varmt utomhus.

En luft/vatten värmepump har en elpatron inbyggd som säker back-up. Onödigt är det med oljefyllda radiatorer. Du kan ju ställa en på 2 kW löst i mitten av huset med termostat på 10 C.
Du kan ju via en app övervaka huset och be en granne hjälpa till vid problem.
 
Redigerat:
S skalm99 skrev:
Tack för era svar.

Huset ligger på samma breddgrad som Stockholm ungefär så mitt scenario med -30 på vintern kanske inte blir det normala. Men kommer hända någon gång de närmaste 30 åren. Tror jag.

Är värmepumpar så robusta så att man kan lämna dem i 7 månader i 30 år utan att de fallerar?Det är väl inget system, men vågar man lita på värmepumpar och i så fall vad är minst riskabelt? Hur klarar de -30 grader.

Min backup plan är oljefyllda element som kan få stå på låg värme. Borde fungera lika bra som glycolfyllda radiatorer?
Att stänga av vatten ligger i mina planer men vet inte hur det lirar med några av uppvärmningsalternativen, som vattenburen golvvärme?

Kallras ska inte vara ett stort problem i slutet av april till början av oktober? I så fall får vi härda ut.

Kan det vara en bra idé att fjärrstyra värmen så att man kan anpassa den efter yttertemperatur.
15 grader på hösten och 5 grader i februari vid -10 utomhus?

Vi har ett 50 år gammalt sommarhus på samma tomt. Den har vi tömt på vatten och stängt av elen i sedan den var ny. Det har fungerat men med att nytt hus vill jag inte göra detsamma.

Tacksam för ny input/Sune

Har 2 x 3 år med två luftvärmepumpar utan några driftstörningar. Det har redan betalat sig men den största vinsten är kylan på sommaren!

Om du kan välj två eller fler mindre pumpar så får du lite redundans och bättre spridning av värmen vilket då också minskar energibehovet.

Att köra så och med några elradiatorer nedställa för fryskydd är mest ekonomiska och hög säkerhet.

Kan du dessutom styra så med ledning av utetemperaturen blir det extremt snålt men jag känner inte till någon standardlösning för det.
 
F
Ulltand Ulltand skrev:
Har 2 x 3 år med två luftvärmepumpar utan några driftstörningar. Det har redan betalat sig men den största vinsten är kylan på sommaren!

Om du kan välj två eller fler mindre pumpar så får du lite redundans och bättre spridning av värmen vilket då också minskar energibehovet.

Att köra så och med några elradiatorer nedställa för fryskydd är mest ekonomiska och hög säkerhet.

Kan du dessutom styra så med ledning av utetemperaturen blir det extremt snålt men jag känner inte till någon standardlösning för det.
Ingen optimal lösning med bara luft/luft värmepumpar om de inte är kompletterade med el-radiatorer under fönstren. Annars kallras och dragit av kalluft vid golven.
Nästan alla hus som är från innan 80/90 talet har felberäknade värmesystem och ventilation. Man skall inte sätta in något själv utan att låta en ingenjör göra en beräkning. Värmefirmorna kan sällan räkna, men de är bra på att säga: Vi rekommenderar det här!
Ha alltid skriftligt underlag med beräkningar är mitt tips. Blir billigast i längden. Men nästan ingen gör ju så, för de är lite sparsamma och tänker inte långsiktigt.
 
F Freddan#1 skrev:
...Ha absolut inte 5 C inomhus när det är - 15 C utomhus...
Det är precis då man kan ha 5 grader inomhus.
Sedan innan mildvädret kommer med 10 grader, dimma och duggregn då måste tempen upp så att huset inte blir den kalla kroppen som drar åt sig kondens.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Om man är rädd för fukt borde man väl kunna ställa några sorptionsavfuktare strategiskt utplacerade i huset. Håller ner fuktigheten, värmer huset och spillvattnet kan man leda ner i golvbrunnar som då inte torkar ut.

Jag är fullständig amatör och är inte att lita på, men någon kan gärna förklara varför det vore fel. Jag tycker det låter vettigt.
 
Jag tror det viktigaste du kan göra är att se till att övervaka huset på distans och se till att en granne kan inspektera vid behov, mot betalning av lite whisky. Oavsett värmesystem så bör du räkna med strömavbrott som kan sträcka sig flera dagar.

Jag hade:
Välj det värmesystem du vill ha
Granne + whisky
Distansövervakning
Dieselvärmare som grannen kan sätta på i värsta fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.