M Masthugg skrev:
Det sägs i tråden att plast inte skulle hjälpa. Men innan hade du ju en plastmatta där. Den stoppade ju detta.
Delvis ja, dock har min hud blivit betydligt värre sedan jag flyttade in, trodde de kunde bero på vattnet pga annat pH, känsligt för det. Har även haft extrem spänningshuvudvärk sedan jag flyttade in, uppsökte läkaren för ca 1år sedan om det, dom trodde det beror på för mycket skärmtid på jobbet... Har även fått torrare ögon sedan jag flyttat in, behandlar med sörjande droppar. Första veckorna i lägenheten kliade det på kroppen. Så i efterhand så har jag haft ganska mycket symptom men aldrig kopplat det till lägenheten. Antar att de två plastmattorna som låg där innan hindrade en stor del av emissionerna men inte helt.
 
Epoxi, plastmatta, ökad vent, flytta... Hoppas den som flyttar in inte är lika känslig...
 
A Appeplan skrev:
Gjorde idag ett test. Skar upp plasten vid luftfickan och dammsög vakum mellan golv och plast, förslöt därefter snittet. Övrigt så är det ingen kondens på plasten, snustorrt både på golv å plast. Luftfickan är inspärrad mellan lite prylar som jag har i lägenheten, fickan mäter ca 2m x 50 cm. Efter ca 2 min fylldes fickan upp igen och blev ca 8cm hög. Gjorde samma sak en gång till och efter 2 min var den uppfylld igen.

Övrigt så inspekterade jag väggarna lite närmare idag. Alla väggar har fina trådar över sig som kan vara flera decimeter långa (se bild) . Har ingen aning vad det kan vara, kan de vara från spindlar eller kvalster? Eller mögel?
Ser ju ut som skrapmärken.
 
Ett mekaniskt ventilerat golv kanske även skulle hjälpa? Givet att det kopplas till frånluft då.
 
J JohanLun skrev:
Epoxi, plastmatta, ökad vent, flytta... Hoppas den som flyttar in inte är lika känslig...
Ändra eller justera ventilationen verkar styrelsen inte vara så intresserad av.. Snackade med dom om ventilationen nästan direkt efter jag flyttade in.

Blir epoxi efter jag har fräst upp golvet och flytspacklat om, hoppas de lugnar sig då.
 
K KTM950 skrev:
Ser ju ut som skrapmärken.
Icke, trådar likt spindeltråd. Finns på alla väggar.
 
A ati skrev:
Ett mekaniskt ventilerat golv kanske även skulle hjälpa? Givet att det kopplas till frånluft då.
Är det som funkar bäst för emissioner. Dock bor jag inte i ett hus. Då styrelsen inte va så sugna på att kalibrera ventilationen i min lägenhet så trycket blir normalt så tror jag inte dom har nåt intresse av att installera golvventilation.
 
Kanske kunde det bli bättre om du, eller någon annan, målar taket i källaren med fuktspärr av något slag. Kanske blir det bättre då golvet inte konstant matas med mycket fukt. Hoppas du får ordning på det snart så du kan flytta.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Kanske kunde det bli bättre om du, eller någon annan, målar taket i källaren med fuktspärr av något slag. Kanske blir det bättre då golvet inte konstant matas med mycket fukt. Hoppas du får ordning på det snart så du kan flytta.
Hade nog hjälpt en del, eller installerat ett fläktutblås i tvättstugan. Styrelsen skulle nog kräva en ordentlig utredning innan dom gör några åtgärder.
 
En nödåtgärd under tiden kan vara att införskaffa ett par luftrenare med aktivt kol. En sådan reducerar VOC.nivån. Finns för någon tusenlapp med helt OK ljudnivå.

I övrigt så verkar det troligast med att det skett en reaktion med flytspacklet tycker även jag. I det läget är det kanske onödigt att bekosta en VOC-analys.

Om det är otillräckligt med ersättningsluft in i lägenheten så ryck bort några tätningslister i fönstren överkant.
 
A Appeplan skrev:
Hade nog hjälpt en del, eller installerat ett fläktutblås i tvättstugan. Styrelsen skulle nog kräva en ordentlig utredning innan dom gör några åtgärder.
Du skall inte testa med en hygrometer i tvättstugan. Är det hög luftfuktighet så är det inte bra för dig eller för huset och så har du svart på vitt att visa styrelsen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
En nödåtgärd under tiden kan vara att införskaffa ett par luftrenare med aktivt kol. En sådan reducerar VOC.nivån. Finns för någon tusenlapp med helt OK ljudnivå.

I övrigt så verkar det troligast med att det skett en reaktion med flytspacklet tycker även jag. I det läget är det kanske onödigt att bekosta en VOC-analys.

Om det är otillräckligt med ersättningsluft in i lägenheten så ryck bort några tätningslister i fönstren överkant.
Har redan en riktigt bra luftrenare som går på högvarv, märker just nu ingen nämnvärd skillnad på mina symptom i lägenheten om det är avstängd eller påslagen. Jäkligt effektiv mot damm och pollen annars.

Känns som den troligaste orsaken iaf. När jag har gasfilter på halvmasken känner jag inga symptom i lägenheten. När jag slipade spackel görde jag partikelfilter och fick symptom vilket borde stödja att de rör sig om emissioner.

Har alltid ett eller flera fönster öppet när jag är hemma, dock lite kyligt på vintern.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Du skall inte testa med en hygrometer i tvättstugan. Är det hög luftfuktighet så är det inte bra för dig eller för huset och så har du svart på vitt att visa styrelsen.
Kan vara värt ja, lämpligt riktvärde för fuktighetskvot inomhus?
 
A Appeplan skrev:
Kan vara värt ja, lämpligt riktvärde för fuktighetskvot inomhus?
De här artiklarna är bra.
https://www.byggahus.se/varme/luftfuktighet-inomhus-guide

Sida 3 av 12
Det finns inga ”gränsvärden”, vad jag vet. Min rekommendation är dock att man inomhus ska undvika att i långa perioder ha en relativ luftfuktighet som överstiger 75% RF. Om luftfuktigheten i längre perioder överstiger detta kan det uppstå både problem med mögel, kvalster och kemisk nedbrytning av material.
 
a.o.f a.o.f skrev:
De här artiklarna är bra.
[länk]

Sida 3 av 12
Det finns inga ”gränsvärden”, vad jag vet. Min rekommendation är dock att man inomhus ska undvika att i långa perioder ha en relativ luftfuktighet som överstiger 75% RF. Om luftfuktigheten i längre perioder överstiger detta kan det uppstå både problem med mögel, kvalster och kemisk nedbrytning av material.
Tack för tips.
I lägenheten har jag alltid upplevt luften som torr. Luftrengöraren brukar visa mellan 40-55% RF.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.