Förlåt, 5 mm menade jag.
Det klarar du med den men varför ingen list till din platonmatta?
 
L Lerstenstegel skrev:
Förlåt, 5 mm menade jag.
Det klarar du med den men varför ingen list till din platonmatta?
Om du kikar på dom första bilderna så gick den upp 50cm till, grävde runt där för 15år sen så kg har inte hunnit :rolleyes: kapa ner förens nu... ska beställa list vilket år som helst :)
 
Aha men den gör sig bättre bakom putsen nu när du ändå är igång. Behöver bara lite nät över "flärpen" och några cm till och en omgång med ditt grövre b-bruk, sen över med allt när du kör 133 så är den osynlig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok ja då kanske jag ska ordna med en sån då
Kanske ska laga i lite med 133, innan jag kör hela då får jag ju testa på bruket
 
Spacklat idag, gick runt 7-8kg A46 till första vändan.
Närbild av ett betongtrappsteg delvis spacklat, spackelspad och svarta räcken, väntar på att torka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var riktigt usel yta så det får bli minst 2 spacklingar, närbild på ett steg.

Närbild av ett betongsteg efter spackling, visar ytan före andra spacklingsomgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig för idag, hoppas det hinner torka tills ikväll
Närbild av nyspacklade trappsteg utomhus med varningsskylt och avspärrningstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar ha varit en gjuten ränna mellan sista steget och stora klumpen längst ner.
Ska göra rent och se om jag kan mixtra till nåt....
Funderade på att klyva ett 50 rör och gjuta dit
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Har ju tänkt behandla trappen med Betoflex som tätskikt / ytskikt och den kan man få i vilken färg man vill om jag fattade rätt.

Kommer troligen att byta fasad till sommaren, då blir det vit 145mm dubbelfas panel, ska man ha trappen och grunden i samma färg och ska den vara ungefär som på sista bilden, typ betonggrå?
 
Testade lite med 133 idag och det funkade riktigt bra.
Tyvärr blir man ju lite för noga när man har ögonen 20cm från det man putsar, man vill ha en helt perfekt yta utan minsta rygg eller liknande men det är svårt iaf som nybörjare.

Blir det bra väder så ska jag blanda en säck och dra hela ytan

Putsningsarbete på en husvägg med ojämn yta och en gipsputsad kula som detalj, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torkade fort som attan längst ner där jag inte putsat nåt innan, trots att jag vattnade med vattenslangen
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Just ja, kommer att gräva till vänster om trappen hela vägen så jag kommer sätta listen till platonmattan utanpå så det blir lika hela vägen
 
Om vädret är på min sida imorgon så ska jag lägga på sista lagret med 133, är egentligen rätt nöjd som det är men lägger på ändå.
Vägg under renovering med pålagt och områden där puts ska läggas på vid vattenutkast och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har börjat på sidan med vattenutkastet, tror det räcker med 2 lager 133 där nu om jag får till ytterhörnet... men det ska ju målas så jag kan väl bättra det några gånger utan att det syns.

Knackat bort lös puts från grunden vid trappen, få se om jag lagar i det eller spacklar stegen när jag får tid och vädret vill
 
Jag ser "rosor (de grova maskorna efter att stenar har rullat)" i det och ser en skurbräda i spannen. Det blir mycket lättare om du använder en filtbräda.
Dra på hela och spara lite bruk i spannen, sen när du filtar så kan du stoppa i eventuella småhål med bruk och filta ihop dem nästan direkt så blir ytan perfekt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag använde den sist för att få lite grövre yta när jag bestämt mig att dra ytterligare en sväng på allt, tänkte att det nästa lager biter bättre i en skrovlig yta än en helt slät

Handhållet putsblock med orange skumunderlag för att skapa grövre ytor före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det en sån jag ska använda? Konstigt nog har jag en men vet inte till vad jag har köpt den...
 
Hornbach dit är det väl en 40mil enkel resa :D

Ska åka å kika vad som finns här
 
Fick faktiskt tag på en filtbräda det trodde jag inte...
Nu är däremot vädret mot mig...

Var dit idag och det är väldigt ojämn färg trots att det är 133 över hela ytan, trodde det skulle bli ungefär samma färg på hela ytan men det kan iof ha med vädret att göra, inte spelar det nån roll heller då det ska målas.

Ska jag blöta på hela ytan, blanda 133 ganska löst, lägga på med svärdet (hela ytan?) vänta lite, ståla sen filta när det är ganska hårt?
 
Vattna ordentligt innan du blandar sen blanda det ganska löst men du ska ändå kunna ha mycket på stålet utan att det rinner av. Vattna igen men med duschmunstycket denna gång, vänta tills där inne är "pölar" med vatten på ytan (någon minut)
Allt fram till hörnen ska på på samma gång
Om du får på allt tillräckligt snabbt kan du ståla igen men det behövs inte, gör det bara så jämt du kan på första så fixar du det med filten.
Filten ska vara doppad i vatten sen avdragen, bruket ska torkat tillräckligt torrt att det endast blir svag vacuum mellan filt och vägg. Det ska följa med lite men filten ska absolut inte kunna sitta fast själv rakt på väggen.
Du får en känsla för vad du kan fixa när du kör med filten, vissa hål går att köra ihop men du ska inte försöka för många varv.
Vill den inte på typ tre varv är det bättre du lägger på en liten klick på hålet och försöker igen.
Annars kommer du ta för mycket material från sidorna och hålet kommer försvinna men där kommer vara en svacka istället.
 
  • Gilla
anhack och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.