Fantastiskt att du bygger ett hus från början av seklet! Tänk så många sådana hus som byggts i historien- utan en massa dokumentation, bara ritningarna. En bedrift att bygga 2020!
 
JanneJanne123
Tror du menar början av förra seklet? 2000 byggdes många hus, men inte i den här stilen.
 
  • Haha
  • Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Lite uppdaterade bilder från senaste bygglov:

[bild]

På bilderna nedan så ser man det "nya" utsticket som istället för att ha (del)formen av 8 kantigt torn nu mera blir en "klassisk rektangulär" glasveranda i sekelskiftesstil blir lite "platt" på ritningen, men jag tror det blir bra baserat på inspirationsbilder från liknande byggnader.
Jag tror även balkongerna är "nya" om jag minns rätt från föregående bygglov.


[bild]
[bild]


All feedback mottas som sagt tacksamt. Det finns ju mängder med planer och sektioner såklart för den som är intresserad.
Hej !
Fantastiskt roligt att få se något som detta, har inte läst alla inlägg men jag hoppas verkligen du klarar att få färdigt detta fina hus.
Har inte riktigt klart för mig hur det det ligger placerat i omgivningarna men att det hamnar i en passande miljö där det kan synas för andra.
Hälsningar Bengt i Tollered
 
Staffans2000
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tror du menar början av förra seklet? 2000 byggdes många hus, men inte i den här stilen.
Jag tänkte precis detsamma.
Dessutom passar ett sådant hus överallt.

Staffan
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Nu är det äntligen dags för en uppdatering! Nu är ritningarna klara för bygglovsansökan och nu följer lite fasader och planlösningar!

Lite "putsande" är kvar på fasaderna, lite brädor som skall ha andra bredder m.m. för att få till stilen till 100% (enligt min arkitekt som förstår sig på detta bättre). Även snickarglädje etc. är väl än så länge mest illustrativt.

Fasad mot "vägen":
[bild]
Från ena sidan:
[bild]
Mot baksida/trädgård:
[bild]

Planlösning nedre plan:
[bild]
Planlösning vån 2:
[bild]
....sedan finns det en rejäl källare under allt också! :)

Skall också bygga ett uthus som detalplanen medger och vill då göra det i samma stil. Lite komplicerat blev planlösningen då jag gärna vill få ingången på kortsidan för att kunna placera huset på tomten som jag vill. Som det är nu är kanske fönster och dörr för "tätt" placerade? Tanken är att få till en farstukvist i samma stil som huset på detta uthus också, även om det inte är med på ritningen.

Fasader:
[bild]

Planlösning:

[bild]

Hade såklart varit trevligt med lite färg på fasaderna, men får se om jag kan få till det i någon uppdatering framöver.

Känner mig nöjd, men tar väldigt gärna emot feedback, kritik och frågor, än så länge går ju saker att ändra! :)

Ska försöka bättre mig med uppdateringar framöver, men det har varit fullt upp med annat. Måste ändå säga att själva "grundformen" på huset till stor del är baserad på ett förslag från en användare härifrån!
Hej!
Ser på din planlösning för första gången och tänker på att sovrummen är förhållandevis små. Byggde 1997 och har väl alltid tyckt att sovrummen på 10-12 kvm är lite för trånga. Alla sovrum i huset behöver inte vara stora men ett eller två kan gärna vara något större. Kanske svårt att ändra på det nu men kanske värt en tanke.
Hälsningar Bengt i Tollered
 
Kör hårt! :cool:
 
Coolt hus! Var i landet ligger det? :thinking:
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Coolt hus! Var i landet ligger det? :thinking:
El stockholmo
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Hej @skyisthelimit

Först vill jag instämma i hyllningarna - äntligen någon som vill och vågar bygga klassiskt vackert!

Vi håller själva på att rita på ett nybyggt hus med drag från sekelskiftet, men då mer åt nationalromantiskt/jugend-håll.

En fråga som jag inte vet hur du har angripit, för att få rätt proportioner i den externa fasaden, är socklarna på huset där huset möter källaren/bottenplattan.

På äldre hus ser man i regel en hussockel i stil med:

Entré till en äldre byggnad med röd fasad och vit sockel, markerad med en röd pil, och trappsteg upp till dörren, markerad med en grön pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där den röda pilen pekar på sockeln. Observera att dörren ligger "ovanför" (den gröna pilen) dvs i golvhöjden i huset ligger precis ovanför den utanpåliggande sockeln.

Min grova förståelse av hur äldre hus byggdes är förenklat:

Schematisk illustration av fasadsektion med fönster, fönsterfoder, sockel och golvbjälklag över torpargrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs ovanpå den murade grunden så var man tvungen att bygga ett golvbjälklag, och detta täcktes på utsidan av fasaden och där satte man i regel också en dekorerande sockel som var en del i att rama in fasaden.

När man bygger nya hus, med modern teknik, används vad jag förstår antingen en betongplatta, eller så bygger man källare.

Med betongplatta är min förståelse att det ser ut så här ungefär:

Schematisk illustration av en husfasad med markeringar för sockel och fönster monterat på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs golvet ligger nu direkt på betongplattan. Vad jag då har sett är att antingen så utelämnar många husbyggare sockeln (vilket då inte ger samma estetiska uttryck), alternativt bygger de sockeln i höjd enligt bilden ovan, dvs på träväggen. Men detta trycker ju ihop avståndet från ca 0.7m till 0.5m och imop försämrar estetiken.

Fråga till dig: Hur har ni tänkt/löst detta?

Min förståelse är också att det kan se delvis annorlunda ut om man bygger nytt med källare, och det vore intressant att höra dina insikter även här:

Sektionsskiss av fasad med markering av sockel, källarbjälklag och fönster för att diskutera byggnadsproportioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..

Min fråga är helt enkelt om ni har tänkt på detta och isåfall hur? ;)

Mvh Peter
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Det finns lösningar för att höja sockeln..
Ska se om jag kan hitta några exempel...
Jag håller helt med dig, sockelns höjd är extemt viktig för att få till rätt proportioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns lösningar för att höja sockeln..
Ska se om jag kan hitta några exempel...
Jag håller helt med dig, sockelns höjd är extemt viktig för att få till rätt proportioner.
Min grova förståelse / vinkel skulle vara om man kunde "bygga ner fasaden" lite, delvis utanpå betongplattan/källaren i enlighet med bilden nedan.

Schematisk bild av fasaddetalj med fönster, fönsterfoder, sockel och betongplatta/källare, måttangivelser inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta möjligt? Svårt?

Enda nackdelen jag annars kan komma på är att man effektivt sett "stjäl" ca 20cm byggnadshöjd från husets grund, vilket i områden med begränsningar i byggnadshöjd (suck) är ett avvägande.

Å andra sidan möjliggör det att enklare utveckla "vackra standards" för hur man ska bygga klassiskt vacker arkitektur baserad på moderna byggmetoder oavsett om man avser att bygga hus med eller utan källare.
 
Sjukt upptagen på jobbet idag men sök på platta med förhöjd sockel.
Roddade mycket med detta för några år sen inför ett bygge.
Hittar inte på allt nu bara.
Ska se om jag hittar det ikväll. Men det är inte alls ovanligt att man bygger platta med förhöjd sockel. Finns flera sätt att göra det på.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt problematiken här? Du vill ha en synlig offerbräda?
Det är bara att dra ner läkten för panelens luftning och skruva fast offerbrädan. Eller vill du att grunden går ut och livar med offerbrädans ytterkant?
 
Det man eftersträvar på hus med en äldre arkitektur är en hög sockel. Dvs att huset är upphöjt ifrån marken.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det man eftersträvar på hus med en äldre arkitektur är en hög sockel. Dvs att huset är upphöjt ifrån marken.
Man eftersträvar både hög sockel/grund (jag använder ev begreppet sockel felaktigt), men även att fasadens ”golvsockel” (en bredare liggande planka) ligger i höjd direkt nedanför golvhöjd istället för direkt ovanför golvhöjd.

Det senare för att uppnå vackrare proportioner i husets fasad/foder/listverk mm. Pss som äldre hus uppfördes exteriört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.