Håller med om storlek på klinkers och som du säger så är våran dusch i nisch så det blir en snygg avgränsning.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Toalett framför kakelvägg med asymmetrisk linjering mellan klinkergolv och kakel samt blå detaljer på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en annan bild som visar att det inte är symmetri mellan klinker och kakel (eller ja, det linjerar ju mot duschen)
Vägg med klinker och kakel i badrum där symmetri saknas, med detaljer av rör och duschkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har även en fondvägg, denna linjerar ju då med golvet men inte med kaklet :cool:(y)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Så är det ju...
Fondväggen är ju prio i detta fallet.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu när man ser hur långt in i duschen som fönstret går funderar jag på om du inte bör skydda fönstret på något sätt, genom att välja en U-dusch eller åtminstone ha ett tillklippt duschdraperi som gardin över fönstret.
Jag har verkligen svårt att hitta en bra lösning. Fönstret är 54cm ifrån väggen och gör det svårt att installera något på den väggen. Den är rätt högt upp också, en stång eller w/e funkar inte. Tidigare var duschen på andra väggen , så det är ju en förbättring. tar gärna tips.
 
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Jag har verkligen svårt att hitta en bra lösning. Fönstret är 54cm ifrån väggen och gör det svårt att installera något på den väggen. Den är rätt högt upp också, en stång eller w/e funkar inte. Tidigare var duschen på andra väggen , så det är ju en förbättring. tar gärna tips.
Hafa igloo finns i en modell som bör funka rätt bra! Ska se om jag kan hitta den, det kräver dock mer bredd än 65cm skulle jag tro!

Edit:
Hitta den
https://www.golvpoolen.se/badrum/du...ITjXCnQ_SyBs8iH-nbx_ZLXuLswmhei0aAtzFEALw_wcB
 
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Oj! Det var en game changer.. då var det verkligen bättre att inte försöka köra på symmetri. 15x15 med 20-25x40 verkar vara bättre valet då. Kan tillägga att jag ser att det kanske är snyggare med 25 men har tänkt välja vit fog som får allt kakel att smälta samman mer.

[bild] [bild]
lite offtopic, men vad använder du för att göra ritningarna?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Rekommenderar ALLTID matta plattor.

Vit fog är totalt värdelöst då den blir smutsig omedelbart du börjar bruka badrummet.

Vita plattor = Silvergrå fog
Tänker vit fog för kakel och beige på klinkers för att det ska se ut som en helheltlig yta. Blank kakel för att det skiner.

Tbh är meningen att det ska se riktigt fint ut, så går det att städa upp och fräscha upp så kan vi leva med det.

Lätt att fastna på något fint men opraktiskt, lyssnar på vett om fler säger samma då ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Tänker vit fog för kakel och beige på klinkers för att det ska se ut som en helheltlig yta. Blank kakel för att det skiner.

Tbh är meningen att det ska se riktigt fint ut, så går det att städa upp och fräscha upp så kan vi leva med det.

Lätt att fastna på något fint men opraktiskt, lyssnar på vett om fler säger samma då ;)
Du väljer ju själv men det är ett rent hel*ete att hålla rent vita fogar och blanka plattor från kalkfläckar som sagt.
Kräver i princip daglig skötsel med gummiskrapor och helst trasa för att torka torrt.
Kalk biter fast snabbt och sen är det skit att försöka få bort tyvärr.
 
Kan inte uttala mig om hafa, har själv svedbergs :crysmile: mest att de var ifrån dem jag sett modellen ;) principen är dock den samma mellan haafa och inr :love:

InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Tänker vit fog för kakel och beige på klinkers för att det ska se ut som en helheltlig yta. Blank kakel för att det skiner.

Tbh är meningen att det ska se riktigt fint ut, så går det att städa upp och fräscha upp så kan vi leva med det.

Lätt att fastna på något fint men opraktiskt, lyssnar på vett om fler säger samma då ;)
Vit fog är svårt. Det är inte helt ovanligt att vita plattor inte är helt vita. Då kommer fortfarande fogen att synas och är plattorna något mörkare eller gula i nyansen så framhävs detta istället och de ser konstant sketna ut.

Håller med Paul om matt. Har blankt på gästtoan där nere och i mina ögon ger det ett "billigt" intryck.. Lite som högblanka kök :surprised:

Nädu, jag säger ljusgrå fog. Har du 20*40 plattor med de måtten du har så kommer fogen framhäva plattorna på ett bra sätt och det kommer se smakfullt ut. På golvet hade jag valt en fog som är nära plattornas nyans :D
 
  • Gilla
InciliusAlvarius och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Jag har verkligen svårt att hitta en bra lösning. Fönstret är 54cm ifrån väggen och gör det svårt att installera något på den väggen. Den är rätt högt upp också, en stång eller w/e funkar inte. Tidigare var duschen på andra väggen , så det är ju en förbättring. tar gärna tips.
U-duschar är bra, typ
duschbyggarna-round-de-luxe-u-dusch-.jpg
https://www.hemgallerian.se/u-dusch-mot-plan-vagg/8932-duschbyggarna-round-de-luxe-u-dusch-.html
finns från många tillverkare

Duschgardin:
Man sätter alltså upp typ en vanlig gardinstång ovanför fönstret som går ut en bra bit på sidan av fönstret och på den hänger man upp ett duschdraperi som man har klippt ner så det ser ut som en vanlig gardin. När man duschar drar man för gardin så att den skyddar fönstret.

Edit: Några andra hann visst före, men nu finns det en bild i tråden också.
 
J Jarlsgård skrev:
principen är dock den samma mellan haafa och inr :love:
Korrekt, de verkar tänkta till att fungera på samma sätt iaf.
Sen vet jag inte hur Haft fungerar i praktiken men INR är fantastiska att montera och strular aldrig.

J Jarlsgård skrev:
Håller med Paul om matt. Har blankt på gästtoan där nere och i mina ögon ger det ett "billigt" intryck.. Lite som högblanka kök :surprised:
Huvudet på spiken för så är det faktiskt i mina ögon med... det ser billigare ut... hehe
 
BirgitS
Sen det där med kalkfläckar beror väl lite på var i landet man bor, det är ju skillnad på att bo i Skåne med hårt vatten och på andra ställen med mjukt vatten.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Korrekt, de verkar tänkta till att fungera på samma sätt iaf.
Sen vet jag inte hur Haft fungerar i praktiken men INR är fantastiska att montera och strular aldrig.



Huvudet på spiken för så är det faktiskt i mina ögon med... det ser billigare ut... hehe
Tur för mig att jag var en glad amatör som glömde prima när jag satte kaklet. Så kaklet på ena väggen har släppt helt. Enda som håller ihop det är fogen som jag tydligen fick ihop *nybörjarmiss*. Så nu måste jag riva ner allt och då ryker det blanka!

Den största nackdelen med blankt tycker jag är alla reflektioner. Har man fönster blir det ännu värre imo.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.