N Nps skrev:
OK så om det är som du säger så är det ingen som tycker att hantverkarna har ett ofattbart högt påslag på material inköp. Det är ingen som tycker att tim priset är svindyrt. Det är ingen som anser att restid/kilometer kostnaden är dyr. . JAG TROR ATT DU LJUGER. Jag tror jag kan hitta 100 inlägg på 10 minuter där alla spyr galla över våra priser. Jag undrar om det är någon av er som är insatta i vad svenska välfärden kostar i skatter. Räkna på den
Det är ju i själva verket minst två frågor detta.

Hantverkarens kommunikation samt vad det kostar att få arbete utfört.

Är hantverkaren tydlig i sin kommunikation så ökar förståelsen hos kunden både för prissättning och slutgiltig kostnad, detta minskar också sannolikheten att kunden är missnöjd i efterhand.

Jag är medveten att det kostar att ta in hantverkare, därför gör jag i princip allt arbete själv då jag inte är beredd att betala de summorna för det (dessutom tycker jag det är skoj).

Hade hantverkarna varit tydligare med sin debiteringsmodell, innan arbetet påbörjas, så får kunden möjlighet att avgöra om den tycker det är värt det. Men ska man bara berätta hälften av kostnaderna så är det inte konstigt att folk är missnöjda när fakturan kommer.
Hade man också varit ärligare från början tror jag också förståelsen för priset skulle vara högre.
 
A
I ts fall tycker jag väl inte att hantverkaren har brustit på något sätt efter vad som redogjorts,mycket låg timpenning i sammanhanget,ts är nöjd med jobbet men "tror"att det tagit för länge,för att citera ts:
"Enda jag sade att då jag kommer hem från mitt jobb utomlands om 2 veckor skall trappan vara klar. My mistake att inte kolla med snickaren om uppskattad tidsåtgång".
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
I ts fall tycker jag väl inte att hantverkaren har brustit på något sätt efter vad som redogjorts,mycket låg timpenning i sammanhanget,ts är nöjd med jobbet men "tror"att det tagit för länge,för att citera ts:
"Enda jag sade att då jag kommer hem från mitt jobb utomlands om 2 veckor skall trappan vara klar. My mistake att inte kolla med snickaren om uppskattad tidsåtgång".
Jag invände förvisso mot påståendet om att folk förväntar sig att hantverkare jobbar gratis, i detta fall tror jag inte alls det är orimligt med tidsåtgången, vilket också många skrivit.
Det jag menade på är att om hantverkaren varit proaktiv så hade man meddelat innan arbetet att man tror det tar 40-60 timmar, och sedan när man skickar fakturan bara skrivit med exempelvis, dag 1, tog upp golv och började göra öppningen.
Då hade det inte varit några frågetecken för kunden.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
N Nps skrev:
OK så om det är som du säger så är det ingen som tycker att hantverkarna har ett ofattbart högt påslag på material inköp. Det är ingen som tycker att tim priset är svindyrt. Det är ingen som anser att restid/kilometer kostnaden är dyr. . JAG TROR ATT DU LJUGER. Jag tror jag kan hitta 100 inlägg på 10 minuter där alla spyr galla över våra priser. Jag undrar om det är någon av er som är insatta i vad svenska välfärden kostar i skatter. Räkna på den
Kommunikation är a och o. Att informera sig är väl aldrig fel om man känner sig osäker eller då något blivit otydligt sagt eller formulerat.

Men blandar inte du äpplen med päron nu? Källa till eskalerande konflikt verkar ofta vara just bristande kommunikation. Att man sedan kan tycka att prissättningar numer skjutit i orimliga höjder, av olika skäl, är väl en sak för sig. Men för många kunder som vill göra nytt hemmavid eller är i behov av åtgärder nånstans som de själv inte kan eller vill fixa, så finns trots allt få alternativ:
Att strunta i nytt eller låta det förfalla.. eller låta anlita någon som kan utföra det oavsett (o)rimlig kostnad.

Men, notera.. man vill rimligen ha en tydliggjort prisbild, allra helst på papper innan jobben tar vid; men hur som.. åtminstone vill man informera sig och reda rimligt i förutsättningarna, innan man betalar.

Oväntade andra saker kan fö tillstöta oavsett hur det var när man började.. som exv. att jobbet av olika anledningar tar längre tid än tänkt.. eller att det inte blir fackmässigt utfört eller annat motsvarande strul. Men även i dessa fall rör det ytterligare nåt annat. Fortsatt gäller hela vägen (för båda parter).. att informera sig så gott det går och kommunicera tydligt. Att försöka förhålla sig vettigt till KTjL och att försöka vara tydlig om förutsättningarna tycks inte alltid vara det lättaste. Många verkar hellre välja undvikande-beteenden.. som bristande kommunikation om prissättningen, vilket sedan lätt bäddar för tillkommande strul som tar tid och energi. Det kostar på för bägge parter.
 
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
K
S Svanteman skrev:
Men där har du en hum iaf. Ensam snickare får man kanske lägga på lite tid också.
Jag älskar att han har specificerat tidsåtgång på varje steg. 0,08 h är fem minuter, varav säkert en gick åt att specificera det steget på fakturan, eller steget där de specificerat dimensionen på bjälken :rofl::love:
 
Bara hantverkare och taxiverksamheter som tar betalt för restid. Helt galet. Jobbat inom rekrytering och IT, skulle kunden se att fakturan innehåller ersättning för restid till kundmöte alt en kostnad för att jag skall kunna ha tjänstebil så skulle kunden ramla av stolen. :crysmile:
 
  • Gilla
J.Wentzel och 3 till
  • Laddar…
Ja, dom flesta andra lägger det på timdebiteringen istället då kommer man undan allt gnäll.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, dom flesta andra lägger det på timdebiteringen istället då kommer man undan allt gnäll.
Ja så är det säkert! Skulle gärna se det hos hantverkarna också. Kokar varje gång jag ser specen för kostnader. Baka in det, ta ett timpris/fastpris måste vara ett bra sätt att undvika tjafs. (Och nej, timpriset borde inte ändras avsevärt om man bakar in ex 2000kr för restid).
 
M MarkThor skrev:
Bara hantverkare och taxiverksamheter som tar betalt för restid. Helt galet. Jobbat inom rekrytering och IT, skulle kunden se att fakturan innehåller ersättning för restid till kundmöte alt en kostnad för att jag skall kunna ha tjänstebil så skulle kunden ramla av stolen. :crysmile:
Lite skillnad på timpris och modeller för affärer och debitering.
 
  • Gilla
MarkThor
  • Laddar…
M MarkThor skrev:
Bara hantverkare och taxiverksamheter som tar betalt för restid. Helt galet. Jobbat inom rekrytering och IT, skulle kunden se att fakturan innehåller ersättning för restid..
Men "vi" tar ju också ut över 1000kr i timmen, äpplen och päron.
 
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lite skillnad på timpris och modeller för affärer och debitering.
Absolut, håller med dig! Men enligt mig går samma sak att göra i byggbranschen. De har så mycket statistik och data på tidigare jobb så det går att uppskatta ett skäligt timpris inkl alla dessa småpluttarna till tilläggskostnader. Skrev mest för att jag var irriterad specen jag fått på min egen faktura. Stänger diskussionen nu, det tar utrymme från trådskaparen.
 
Jo det är klart att det går, men branschen vill av nån anledning inte.
 
  • Gilla
MarkThor
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men "vi" tar ju också ut över 1000kr i timmen, äpplen och päron.
haha point taken! Måste bara kontra med att utvecklarlöner inte är gratis heller. Som jag skrev innan så stänger vi den här diskussionen nu. Vill inte ta mer plats från trådskaparen.
Ha en fin helg!
 
G
Jag är glad att jag inte hamnade som hantverkare i livet. Skitkass timpeng och "alltid" tjaffs om det. Startade eget förra året och fakturerar mellan 800-2000kr/timmen normaltid.
 
  • Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
A
Ja,att offra sin kropp i yrket lönar sig inte,välj om möjligt annat är mitt råd:thinking:
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.