Har en liknande trappa monterad i mitt nya hus.
8 timmar montering trappa. 2-3 timmar till med räcke och spänna ihop allt.
Detta är då i färdigt hål.
 
Att ta upp ett hål, växla av och fixa finishen runt kanterna kan mycket väl ta några dagar i anspråk. Hålet sträcker sig ju över mer än en golvbjälke, så det är inta bara att såga upp ett hål och sätta en list runt kanten...
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Jag har nyss fått monterat en ”byggsatstrappa” från K-Rauta, Fontanot L-formad.

Det tog två rutinerade snickare två hela arbetsdagar att få ihop. Det var uppenbarligen ett h-e att montera. Och då var hålet redan klart.

Nu hade jag fast pris på en större renovering, så det kostade inte mej något extra. Ville bara säga att det kan ta lång tid...
 
  • Gilla
arcobaleno och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har en liknande trappa monterad i mitt nya hus.
8 timmar montering trappa. 2-3 timmar till med räcke och spänna ihop allt.
Detta är då i färdigt hål.
Ja det låter väl lite som man skulle vänta sig. Men sedan gäller det ju att fixa hålet så inte huset rasar. Och det blir ju en del finlir för att få kanten snygg efteråt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Resor fram o tillbaka till arbetsplatsen.
Resor till byggvaruhandeln, kanske ett par vändor.
Eftersom det är på löpande så har du fått en löpande faktura.
Du kan trösta dig med att det kunde ha varit ännu dyrare.
 
  • Gilla
Husnerden och 2 till
  • Laddar…
P patrickolivia skrev:
Tack Svanteman för ditt svar. Hålet växlades av och kanterna målades o allt var städat o klart. Jobbet har jag inte att klaga på men 55 timmar var nog för mycket. Jag har även byggt mycket själv så helt blåst är jag inte. Det var säkert en del meckande med trappan och kanske snickaren var ovan så det tog extra lång tid. Dock borde han kanske ha prutat lite på sin egen arbetstid om han inte riktigt hade koll, tycker jag.

Trevlig helg!
Att skruva trappen gick nog rätt fort, men det hade förmodligen gått 3 gånger så fort om de varit 2 pers.
Hålet däremot, hur gick snickaren mellan planen under arbetet?
Vad stod han på, en byggnadsställning?
Hur är hålet utfört konstruktionsmässigt och finishmässigt?
Inte helt orimliga timmar om det ska växlas av och åka och handlas grejjor.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Jo, det bästa hade nog varit om jag hade varit på plats och kunnat hjälpa till. Men det skulle varit tid bort från mitt jobb oxå. Hålet kapades helt sonika upp, laminaten på övre våningen plockades bort på ca. 15 m2, växlades av, jo, och finishen med en plywood som målades samt vinkellist har jag inget att anmärka på. Kanske lika bra man håller käften, acceptera att jo, det tog kanske 55 timmar. Eller 42, ingen vet. Betala och glöm är väl vad som gäller tydligen...
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
P patrickolivia skrev:
Jo, det bästa hade nog varit om jag hade varit på plats och kunnat hjälpa till. Men det skulle varit tid bort från mitt jobb oxå. Hålet kapades helt sonika upp, laminaten på övre våningen plockades bort på ca. 15 m2, växlades av, jo, och finishen med en plywood som målades samt vinkellist har jag inget att anmärka på. Kanske lika bra man håller käften, acceptera att jo, det tog kanske 55 timmar. Eller 42, ingen vet. Betala och glöm är väl vad som gäller tydligen...
Som sägs här så var priset inget att klaga på per timme utan tvärtom. Jobbet blev bra också. Jag skulle nog betalt utan att klaga.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 8 till
  • Laddar…
Innan man tar en konflikt kan en idé vara att prata med hantverkaren och fråga vad alla timmar gick till. Har man tur rycker han bort några timmar bara för att slippa diskussion.

I ditt fall tycker jag dock timmarna låter rimligt om hålet i bjälklaget dessutom innebar lite krångel. Tycker inte man ska underskatta tiden krångel kan ta i anspråk. Dessutom har han gjort ett bra jobb med finishen vilket även det kan ta en del tid i anspråk.
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Har monterat liknande trappor och vet vilken tid det kan ta. Jag hade betalat och varit nöjd. Visst kan man ifrågasätta (indirekt pruta) men är man nöjd med arbetet kan det ju vara en idé att behålla en god relation till hantverkaren ifråga.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Har monterat en fontonot trappa, och det tog jäkligt lång tid. Har inte ens monterat räcket än.
Montering och håltagning för det priset låter billigt tycker jag.
 
  • Gilla
arcobaleno och 3 till
  • Laddar…
Har satt in exakt en sån trappa.
Det inte så "bara" som man kan tro.
Att montera räcket ensam var ganska bökigt och spindeln var heller inte helt enkelt ensam.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet vet jag att trappor tar otroligt mkt tid. Nu har jag en furuträtrappa som jag skulle justeras och målas och fick en hög offert som jag tänkte, äh så lång tid kan det väl knappast ta. Sagt och gjort gjorde jag själv.
Tog mycket, mycket mer tid än vad jag trodde.

Bara min erfarenhet.
 
  • Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
Har det varit en snickare där i 2-3 dagar och fakturan är på 55h så är något lite galet, det är väl bara räkna på timmarna de varit på plats och lite overhead-tid på det.[/QUOTE]

Vi har ett företag som fixar renoveringar och själva arbete för skulle bli klart inom 3 dagar om det inte blir förhinder i att såga upp ett hål. Så mellan 24- 30 timmar. Men tänkt på det att det tillkommer tid för att bortforsla byggsopor, handla material och tid för att leverera. Men det borde inte ta mer än 10 timmar i en så stor stad . Så max 34 - 40
timmar för en hantverkare.
 
J
Har du beställt jobbet löpande så får du nog ta och betala därefter? 55 timmar låter inte alls orimligt för arbetet i fråga heller. Bara för att något ser enkelt ut behöver det tyvärr inte vara det. Tycker det är ett fruktansvärt oskick att komma i efterhand och klaga när man själv valt att ta räkningen löpande för att man hoppats det ska bli billigare.
 
  • Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.