Tja! Tar gärna smakråd som kommer från erfarenhet. Ritningar är en sak men har ni sett det här med egna ögon tar jag gärna lärdomar och misstag. Vad är bättre att göra i ett litet badrum på 1.9x1.4=2.6kvm:
  • Att antingen köra på mindre klinkers på 15x15 och ha osymmetriskt kakel på 20x40,
  • eller att sträva efter symmetri och ha kakel på 30x60 som faller i linje med klinkers på 30x30 samt 15x15 i duschen.
Problem med 30x60 är att jag har ett inskjutet fönster som man behöver kaklar runt, hur problematiskt är det att skära 30x60 plattorna?
Samt att duschen blir exakt 65cm bred om jag ska få till 4 hela 30x30 plattor, räcker det?

Tror att mitt bästa alternativ är att köra på 15x15 klinkers och hoppas på att de kan fixa 20-30x30 kakel. Fanns inget i sortimentet konstigt nog. Jag är tvungen att köra med denna leverantör. :confused:0qwZwNK.png9nFVcZv.png
 
BirgitS
I ett så litet badrum skulle jag undvika olika storlekar på klinkern på golvet. Det fungerar när duschen är en mindre del av den synliga golvytan men i ditt fall kommer ju i stort sett duschen vara hälften av den synliga golvytan (dvs. när man räknat bort det som är runt och under toa och kommod. Om du kan göra en ritning ovanifrån med olika storlek på klinker och med toa + kommod så ser du nog vad jag menar.

65 cm bred dusch låter smalt när det är en duschvägg eller -dörr på sidan. Det går ju bra att duscha i ett badar som är 70 cm men då gör det ju inget om en armbåge puttar ut duschdraperiet vid behov.
 
  • Gilla
InciliusAlvarius
  • Laddar…
65 cm är ruskigt smal dusch. Jag hade undvikit att ha smalare än 80x80 cm. Duschväggen måste ju inte vara i en kakelfog heller så lås dig inte vid det utan se till att du har svängrum i duschen och innanför dörren.
 
Redigerat:
  • Gilla
InciliusAlvarius
  • Laddar…
20x40 kakel och 20x20 klinker? Kan det vara nåt?
 

Bästa svaret

Kan bara hålla med BirgitS.... absolut inte olika storlekar på golvet när det är så litet...

Gjorde ett till en kund nyligen med 30x60 samt 15x15 i duschzonen men tyckte inte alls det blev snyggt.
Rekommenderar klart 15x15 på hela golvet istället så ni klarar ett vettigt fall i duschen.

InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Att antingen köra på mindre klinkers på 15x15 och ha osymmetriskt kakel på 20x40,
Tänker du dig vanliga vita matta 20x40 så kan jag rekommendera att kolla på 25x40 istället.
Personligen har jag själv 20x40 men ångrar mig bittert då jag tycker 25x40 ger ett bättre intryck.

Fogföljd mellan golv och väggar strävar man sällan mot när man kör med plattor mindre än 60x60.

Keiller Keiller skrev:
20x40 kakel och 20x20 klinker? Kan det vara nåt?
Än om du har en väggplatta som heter 20x40 så är den ju inte 200x400mm och den plattan och eventuella 20x20 på golvet kommer ändå inte att kunna följa fogarna då de är av olika sorter.
 
Lägg golvet diagonalt, det löser alla problem med synk av fogar.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Än om du har en väggplatta som heter 20x40 så är den ju inte 200x400mm och den plattan och eventuella 20x20 på golvet kommer ändå inte att kunna följa fogarna då de är av olika sorter.
Okej, jag trodde i min enfald att en sån benämning på kakel och klinker var mått i cm. Jag behöver nog läsa på i ämnet om jag ska komma med smakråd :oops:
 
Som påtalats tidigare, 65cm duschhörn är alldeles för smalt. Men tycker ju det borde gå att skära kuvert istället för att gå över på 15*15.
 
Keiller Keiller skrev:
Okej, jag trodde i min enfald att en sån benämning på kakel och klinker var mått i cm. Jag behöver nog läsa på i ämnet om jag ska komma med smakråd :oops:
Tyvärr är det väldigt vanligt att det blir missar då många tror att det förhåller sig så men man måste alltid kolla millimetermåtten speciellt om man ska passa ihop olika typer av plattor.
Benämningen på kakel & klinker är oftast i cm men det betyder som sagt inte att de är exakt den storleken.

Hade själv en kund för en del år sedan som valde vita 30x60 till väggarna men till den ena väggen valde de att golvplattan skulle gå upp som en fondvägg så de beställde 30x60 av den modellen med.
Men de var inte exakt samma storlek som de vita så de vågräta fogarna kom att tanda.
Nu valde jag att sätta de så rätt som möjligt mot de vita mitt på väggen och sen blev tandningen nedåt och uppåt så det stör inte ögat så värst mycket men dock är där inte fogföljd.

En duschvägg med gråa klinkerplattor i 30x60 cm som inte matchar exakt i storlek, vilket skapar en ojämn fogföljd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avgränsningen blev rätt snygg på ritningen när duschväggen avgränsade imo, men insåg att det är också tänkt att den ska vara infälld när den inte används så ja det blir ett konstigt parti. I vilket fall har jag inte råd med designmissar då jag måste sälja om 2 år.

Mätte i duschen och kände att 65 kunde räcka, men så sant att det är draperiet som vilseleder, hårt glas är inte samma sak.

70cm verkar vara max om det ska se någorlunda vettigt. Har redan minskat kommoden till 55.
https://i.imgur.com/5PNlndH.png

Tack!

Jag får kakel och klinkers gratis från en leverantör, måste välja deras sortiment, och storlekarna verkar vara 15x15-30x30 och 20x40, 30x60, kan hända att jag hittar något kakel på 20x30, det tror jag hade passat väl med 15x15.

Väldigt nyfiken på varför du ångra dig? Jag har tänkt blanka, föredrar själv matta men med risk för att de ser lite smutsigare ut när man ska sälja. 25x40 finns men av ett snäppet billigare kakel.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Än om du har en väggplatta som heter 20x40 så är den ju inte 200x400mm och den plattan och eventuella 20x20 på golvet kommer ändå inte att kunna följa fogarna då de är av olika sorter.
Oj! Det var en game changer.. då var det verkligen bättre att inte försöka köra på symmetri. 15x15 med 20-25x40 verkar vara bättre valet då. Kan tillägga att jag ser att det kanske är snyggare med 25 men har tänkt välja vit fog som får allt kakel att smälta samman mer.

lS4kNwE.jpg iMGqw4k.jpg
 
Redigerat:
När vi gjorde vårat badrum valde jag taktiskt att frångå symmetri mellan golv och vägg just pga de skäl som Paul säger. Säg att ni köper kakel som är 30*60 men i verkligheten är de 297*597mm. Sedan skaffar ni 30*30 till golvet och det är det faktiska måttet. Då kommer det bli 3mm förskjutning för varje kakelplatta.. Så linjerar en platta kommer nästa inte göra det.

Att frångå gör det dessutom enklare att få det hela snyggt, dvs få ut så hela plattor som möjligt på både vägg och golv vilket i min mening ger ett bättre resultat!

Tycker även det är viktigare (om möjligt) att man istället försöker linjera med fast inredning, tex att fogen bakom handfatet är centrerad med blandaren, att wcn är centrerad mot kaklet osv. :)
 
  • Gilla
InciliusAlvarius
  • Laddar…
Ett pågående badrumsprojekt med vita väggplattor och ljusgråa golvplattor under plattsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har du en bild på vårt badrum under plattsättningen :) 25*45 på väggarna, 15*15 i duschen och 30*30 på resterande.

Vitt matt på väggen, ljusgrått på golvet, ljusgrå fog på väggarna och grå på golvet.

Vit fog rekommenderar jag inte då det är det samma som konstant rengöring :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
InciliusAlvarius
  • Laddar…
BirgitS
Nu när man ser hur långt in i duschen som fönstret går funderar jag på om du inte bör skydda fönstret på något sätt, genom att välja en U-dusch eller åtminstone ha ett tillklippt duschdraperi som gardin över fönstret.
 
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Väldigt nyfiken på varför du ångra dig? Jag har tänkt blanka, föredrar själv matta men med risk för att de ser lite smutsigare ut när man ska sälja. 25x40 finns men av ett snäppet billigare kakel.
Jag ångrar mig just därför att det hade blivit färre plattor på höjden och det ändrar utseendet avsevärt.
25x40 är även billigare än 20x40 hos min leverantör men det betyder inte att kvaliten är sämre i mitt fall iaf.
Rekommenderar ALLTID matta plattor i badrum då kalkfläckar syns enormt mycket mer på blanka plattor.

InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
har tänkt välja vit fog som får allt kakel att smälta samman mer.
Snälla... lägg ner tanken med omedelbar verkan...
Vit fog är totalt värdelöst då den blir smutsig omedelbart du börjar bruka badrummet.
Vad jag förstått så innehåller dessutom vit fog så mycket mer kalk för att få den vit vilket tydligen ska göra att den är porösare och mer mottaglig för smuts också.
Vita plattor = Silvergrå fog (ljusaste grå)

J Jarlsgård skrev:
När vi gjorde vårat badrum valde jag taktiskt att frångå symmetri mellan golv och vägg just pga de skäl som Paul säger.
Ja, personligen tycker jag det är bättre det bryter helt så det inte ser ut som man försökt få fogföljd men misslyckats. ;)

J Jarlsgård skrev:
Där har du en bild på vårt badrum under plattsättningen :) 25*45 på väggarna, 15*15 i duschen och 30*30 på resterande.
I ditt fall tycker jag det är ok att välja större plattor utanför duschen då duschzonen mer "är en del för sig själv" och lever sitt eget liv.
Men jag gillar inte olika storlekar på golv när det är ett kvadratiskt golv och mer "allt i ett" som typ detta jag gjort.
Här ser man också hur fogarna tandar mellan 30x60 och 15x15.

Modernt badrum med vita väggplattor och mörkgrå matta golvplattor, vita badrumsmöbler och duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.