O Steamboy skrev:
Det verkar föreligga ett litet missförstånd här. Det är företaget som betalar den anställdes lön, inte kunden.
Indirekt är det ju så att det är kunden. Intäkterna måste ju täcka kostnaderna och helst av allt generera en vinst.
Om inte företaget får några intäkter så blir det svårt att driva en verksamhet.

Sen är det ju uppenbart att olika kunder gillar olika upplägg. I slutändan måste det mest rättvisa bli att debitera kunden för resan för annars gynnas / missgynnas olika kunder berorende på restid, längd av arbete mm.

En annan sak att fundera över: Ponera att hantverkaren ska utföra ett enkelt arbete som tar en timme, och har restid på minst lika mycket + administration osv. Det som kan hända då är att Hantverkaren tackar nej fast han eg har tid, för att det specifika jobbet i sig inte är så lönsamt.
 
  • Gilla
WillB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
O Steamboy skrev:
Jag arbetar på kontor. Självklart får jag både lön och resetraktamente av min arbetsgivare, men vad får dig att tro att våra kunder betalar särskilt för det? Jag sätter mig ofta i en taxi, kliver på ett tåg, reset med flyg eller checkar in på ett hotell för att genomföra möten och arbeten åt kund. Många gånger gör vi det dessutom för att försöka vinna affärer eller bara vårda relationen till tidigare kunder. Det är inget vi tar betalt för. Detta finansierar vi istället helt enkelt genom att ha tillräckliga marginaler på de tjänster och produkter vi faktiskt säljer.
Jag har jobbat många år som IT-konsult med resor både inom Sverige och utomlands. Det du säger stämmer rätt bra, vi fakturerar inte alltid kunden restid och resekostnader, men det beror rätt mycket på situationen. Är det lång tid på samma ställe ingen reskostnad, men annars kan det mycket väl bli det.
Extremfallet för mig var när en kund undrade om jag kunde vara med på ett möte en timme i Jordanien. För att jag skulle hinna vara med var jag tvungen att resa dagen innan och efter mötet tappade jag ytterligare en arbetsdag för att det inte fanns en flight hem. 3 dagar, två hotellnätter skulle de fått betala för ett entimmesmöte. Extrem, javisst och de valde att köra mötet utan mig och skicka resultatet till mig för översyn.

Jag har också haft fysiska möten hos andra kunder där mötet är en timme långt och resan lika mycket. Beroende på om det är en kund vi har mycket affärer med, en kund vi tror vi kan få stora affärer med eller en kund som inte genererar eller kommer generera mer pengar så väljer vi om det kostar eller inte.

Således är det för mig helt ok att betala elektrikerns restid till mig. Nästa jobb kan ju bli veckan efter, om 1 år, 5 år senare eller aldrig.
Efter att ha flyttat måste jag hitta en ny elektriker och jag är mer orolig att hitta en som inte är duktig eller en som tycker att Ahlsells prislista är den jag ska betala efter. Tydlighet vinner alltid. Hittat jag en duktig och vettig elektriker så kommer alla grannar få rekommendationer om denne.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt tänkt Fairline
Det är viktigt med transparens
Det vinner alla på
Tyvärr finns det hantverkare som gör sitt bästa för att skörta upp kunderna och det finns även kunder som inte vill betala en rimlig timpenning för arbetet
Det är ett dilemma i vårt samhälle
Har hört av en hel del som frågat mig om jobb att jag kostar för mycket per timme, de har andra som kan göra det för halva priset
Det jag säger åt dessa är att de ska anlita de billigare och att jag inte är intresserad :cool:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har en elektriker jag litar på - bekant till bekant - och jag skulle aldrig tvivla på att köpa materialet genom honom. Dels blir det inte väsentligt mycket dyrare och dels är det inga problem att få något utbytt om det skulle gå sönder. Har satt in en hel del Plejd i huset och hans priser var kanske 2-5 % högre än på nätet men då stödjer jag också en bekant. Har aldrig varit några problem att få tag på honom på semester och helger om det varit något och han jobbar otroligt effektivt också så jag är säker på att jag spar pengar på timdebiteringen genom att låta honom jobba med de prylarna han är van vid (Schneider Exxact uteslutande - förutom elcentralen och kablarna då så klart)

Vi har renoverat rätt mycket i huset och eldelen har säkert gått på 50 tkr (all el är utbytt - dock inte rören - en hel del nya uttag, fasadbelysning, Plejd m.m.).
Nyckeln är att hitta en bra elektriker genom någon bekant eller rekommendationer så behöver du inte bekymra dig för oskäliga påslag och du stödjer samtidigt en lokal företagare.
 
H HMJ1 skrev:
Den var bra. Du får nog utveckla det lite grann.
Eftetsom jag har både advokater och en elektriker i familjen så vet jag. Du?
Beror väl på vad som åsyftas.
Jurist ~4,5år

Grundutbildning installationselektriker ~1,5 år (1500p)
Lärling ~1 år (1600h)
Elinstallatör ~4,5 år (4 år praktik + 6 mån AL/A utbildning)
Förr var ju även lärlingstiden längre.

Så syftar du bara på det som krävs för att söka lärling så, absolut. Men gissar att de flesta syftar på kraven för att driva eget.
 
M MangeH skrev:
Indirekt är det ju så att det är kunden. Intäkterna måste ju täcka kostnaderna och helst av allt generera en vinst.
Om inte företaget får några intäkter så blir det svårt att driva en verksamhet.

Sen är det ju uppenbart att olika kunder gillar olika upplägg. I slutändan måste det mest rättvisa bli att debitera kunden för resan för annars gynnas / missgynnas olika kunder berorende på restid, längd av arbete mm.

En annan sak att fundera över: Ponera att hantverkaren ska utföra ett enkelt arbete som tar en timme, och har restid på minst lika mycket + administration osv. Det som kan hända då är att Hantverkaren tackar nej fast han eg har tid, för att det specifika jobbet i sig inte är så lönsamt.
Håller med dig. Hantverkaren behöver inte ta ett jobb om det anses vara olönsamt av olika anledningar inklusive kundens villighet att betala för exempelvis en lång resväg.

Vi som bor nära storstan eller bebyggelser kan vara lite bortskämda i detta avseende. Värre är det om man bor i glesbygden. För då, nu när jag tänker på det, är det viktigare att hantverkaren får betalt för längre restider.
 
WillB WillB skrev:
Hej!

Tack för att du tog dig tiden att ge ett utförligt svar. Jag vill kommentera några saker.

Det finns de av oss som skulle köpa det billigaste av allting (läs Clas Ohlsson) men jag är inte en av dem. Jag letar på många sidor där det är uppenbart att fackmän handlar och det är inte billiga saker.

Om jag köper vissa saker och elektrikern underkänner det för att jag har tänkt helt fel, då har jag, inom en viss tid, returrätt med obrutna förpackningar. Vissa saker har jag köpt för att jag vet att jag vill ha just den produkten och då är elektrikerns uppdrag att installera det. Man kan ställa sig frågan om var gränserna dras. Om jag hittar en lampa som jag vill ha, ska elektrikern underkänna det? Eller gäller det bara vissa saker som eluttag? Elektrikern får bevisa att det jag har valt absolut inte fungerar eller är direkt livsfarligt. Annars är det jag som kund som väljer vilka produkter jag vill ha i mitt hem. Elektrikerns jobb är att installera det på ett fackmannamässigt sätt så att det inte blir någon ”ful el”. I mitt fall kommer jag behöva elektrikerns råd och vissa saker så elektrikern kommer att köpa in saker åt mig. Men här är mitt problem med det. Ponera att elektrikern köper prylar för 1000kr och vill ta ett prispålägg på 50% (helt tagit från luften). Det är 500kr. Ponera att elektrikern köper prylar för 10.000kr. Nu ska jag betala 5.000? Varför? Om vi förutsätter att hela inköpet görs på samma ställe av elektrikern, hur blev jobbet att beställa saker 4.500kr dyrare? Jag går inte med på det.

Jag kommer inte att vinna argumentet om betalning för bilresan till jobbet dvs hem till mig. Men vi ska inte förlöjliga det exemplevis genom att elektrikern kom hem till mig bara för att skruva in en glödlampa och då vill jag bara betala för fem minuters jobb och inget annat. Det finns någonting som heter ”varje påbörjad timme” och det är jag helt med på. Men det är inte mitt ”fel” om elektrikern har sitt hem eller kontor en mil eller tre mil ifrån mig och kanske har 3 mil till åt fel håll till nästa jobb.

Jag hävdar fortfarande att jag ska betala rätt pris för det faktiska utförda jobbet och inget annat. Men vi har den kulturen i Sverige att vi ska betala elektrikerns bilresa så jag kommer som sagt inte vinna den striden. Får se vilka elektriker är tillräckligt hungriga för ett jobb.

Den här långa diskussionen om garanti som har skapats i denna tråd har jag inte så starka åsikter om. Om elektrikern godkänner det jag har köpt, som troligtvis kommer från samma leverantörer som de själva väljer, så förväntar jag mig att elektrikerns arbete håller måttet. Prylarna har sin egen garanti tid. Och det här med billiga kontra dyra saker med bättre kvalité, i mitt JM-byggda hus har inte JM satt in de bästa finaste sakerna. Grejerna är ganska enkla och billiga.

Men som sagt tack till dig och er andra som har tagit er tiden att hjälpa mig med mina frågor!
Bara en enkel fråga du har inhandllat material själv, men tyvärr lite fel Elektrikern får åka därifrån och komma tillbaka en annan dag(detta blir dyrt för kund i slutändan) Hälsningar Elektriker
 
O
Q Qwirk skrev:
Beror väl på vad som åsyftas.Jurist ~4,5år
En jurist är ingen advokat.
Så här ser kraven ut:

Samhällsvetenskapligt gymnaiseprogram ~3 år
Juristexamen på högskola ~4,5 år
(Kvalificierad juridisk praktik ~ 3 år)
Advokatexamen ~6 mån

Så totalt 11 år om man räknar på samma sätt som du gjort från att någon lämnat grundskolan till att de i praktiken kan plocka ut en auktorisation.

Q Qwirk skrev:
Grundutbildning installationselektriker ~1,5 år (1500p)
Lärling ~1 år (1600h)
Elinstallatör ~4,5 år (4 år praktik + 6 mån AL/A utbildning)
Förr var ju även lärlingstiden längre.
Lärlingstiden är enbart ett påhitt av facket och inskrivet i kollektivavtal. Det har i första hand med regleringen av löner att göra. Dessutom ingår lärlingstiden i den tid som får räknas som praktiktid. Sen är jag rätt skeptiskt till att betrakta normal arbetstid med normal lön som utbildning. Så pratar vi faktiskt utbildning är det knappast mer 2 år enligt din uppräkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
En jurist är ingen advokat.
Så här ser kraven ut:

Samhällsvetenskapligt gymnaiseprogram ~3 år
Juristexamen på högskola ~4,5 år
Kvalificierad juridisk praktik ~ 3 år
Advokatexamen ~6 mån

Så totalt 11 år om man räknar på samma sätt som du gjort från att någon lämnat grundskolan till att de i praktiken kan plocka ut en auktorisation.
Därav "vad som åsyftas" då det inte var helt tydligt vad man menar. Samhälle är inget du måste gå, räcker med HP. Men då kan man väl lägga in Gymnasiets Elutb á 3 år istället. Om det är på den nivån vi håller det.

Men jag har inga problem med din uppställning av tid om du plockar bort gymnasietiden, man bör väl rimligen räkna all tid som krävs för att plocka ut en behörighet/titel? Räknas bara tid i skolbänken med teori kan du nog närma dig ~6 mån för elinstallatör om du är lite effektiv med tiden. Alla tentor, prov och inlämningar går ju att skriva av om du besitter förkunskaperna så ~3 dagar med effektiv provskrivning för att bli installation:are.

O Steamboy skrev:
Lärlingstiden är enbart ett påhitt av facket och inskrivet i kollektivavtal. Det har i första hand med regleringen av löner att göra. Dessutom ingår lärlingstiden i den tid som får räknas som praktiktid. Sen är jag rätt skeptiskt till att betrakta normal arbetstid med normal lön som utbildning. Så pratar vi faktiskt utbildning är det knappast mer 2 år enligt din uppräkning.
Jag vet att lärlingstiden inte är ett krav för annat än ECY-cert. Men ytterst få företag anställer någon direkt från skolan, jag skulle inte göra det iaf. Så länge man är inskriven i EKP räknas all tid man gör.
 
S stefan57 skrev:
Bara en enkel fråga du har inhandllat material själv, men tyvärr lite fel Elektrikern får åka därifrån och komma tillbaka en annan dag(detta blir dyrt för kund i slutändan) Hälsningar Elektriker
Vad är frågan?
 
Staffans2000
jbr jbr skrev:
Vad är frågan?
Det var ingen fråga, utan ett påhittat scenario :D.

Staffan
 
WillB WillB skrev:
Hej!
Jag erkänner att jag orkar inte söka i och läsa hela forumet efter svar så jag ställer frågorna själv. Om har tips och råd till mig så tackar jag så mycket i förväg.

Jag ska anlita en elektriker. Jag är okunnig och ska inte ge mig in på saker jag inte kan. Jag ska inte göra några nybyggnationer eller renovationer. Mycket av det jobbet jag vill ha gjort är tämligen enkla saker som att byta el uttag, viss lampupphängning mm. Så här är grejen:

Jag vill köpa de nya eluttagen själva. Vi har alla eluttag med två uttag och vi vet att dessa räcker inte och således blir massa grenuttag. Jag tittar på eluttag med fyra uttag i fyrkant och vågrätt rad och dosorna som ska sitta bakom.

Jag som inte kan el: Om vi bortser från ev. spackel o målning som kan bli nödvändigt, är detta någonting som kan lätt fixas av en elektriker? Eller är det något jag inte tänker på? Jag menar, varför är det alltid bara två uttag? Har det med hur det är med elen som är dragen fram till uttagen? Snälla hjälp mig förstå detta. Jag vill byta ut ca 80% av alla eluttag i min villa (byggt av JM färdigställd 2006).

Sedan det andra viktiga: Hur är det med en elektrikers attityd när kunden kommer med massa saker som skall installeras som de inte fick köpa in själva med tilläggspris? Detta är väldigt viktigt för mig att förstå.

Sista saken: Vad ska jag vara obs på när det gäller hur elektriker tänker och jobbar när det gäller offert och vad de ska ta betald för? En sak jag lärde mig här på forumet var att de kan inhandla saker till deras fackmans priser men fakturerar kunden listpriser. En annan sak jag lärde mig här på forumet var "extra kostnader" för bilning men det är nog inte aktuellt i mitt fall. Hur är det med resekostnader? Min arbetsgivare betalar mig inte för den tiden jag arbetspendlar. Varför ska man betala en elektriker eller hantverkare för arbetsresan.

Summa summarum vill jag betala en elektriker för sin tid och kunskap när han, eller hon, utför arbetet. Och jag vill inhandla egna saker för installation. Och jag vill inte bli blåst i offerten eller fakturan.

Om ni orkade läsa så här långt. Tack så hemskt mycket.

Vänliga hälsningar

William i Vallentuna
(elektriker välkomna att kontakta mig om ni vill göra jobbet och inte tycker att jag är helt dum i huvudet)
Om du inte köper värsta billigaste skitgrejjerna från Jula själv så har i alla fall de 2 elektriker jag har haft här varit fine med det.
 
  • Gilla
WillB
  • Laddar…
Hej Alla,

Jag drog igång värsta debatten här och det har varit lärorikt med allas inlägg. Även om jag inte håller med om alla saker så har jag lärt mig och det var syftet.

Största debatten var ersättning om resväg till elektriker. I mitt första inlägg ifrågasatte jag detta och som jag har nämnt i några av mina kommentarssvar, jag är inte här för att lobba för att en hel bransch ska ändra på sitt arbetes- eller faktureringssätt. Detta är någonting jag måste ta i beaktande och för att hålla mina kostnader nere behöver jag hitta en elektriker, förhoppningsvis en seriös och duktig sådan, i mitt närområde.
S stefan57 skrev:
Bara en enkel fråga du har inhandllat material själv, men tyvärr lite fel Elektrikern får åka därifrån och komma tillbaka en annan dag(detta blir dyrt för kund i slutändan) Hälsningar Elektriker
Jag kan tillägga att det jag tittar på när det gäller eluttag är det klart bättre grejer än det som JM har installerat i mitt hur. "Skitgrejer" är kanske att ta i, det som JM använde, men det är definitivt det billigaste standard grejer som finns på marknaden. Men när jag blir osäker på det som behövs så kommer jag behöva använda elektrikerns kunskap och låter hen köpa in grejerna åt mig.

Men tänk på det här scenariot: Jag vill ha nya eluttag. Ponera att jag säger till elektrikern att köpa en och installera den. Ponera bara. Det kostar 300kr plus tilläggspriset. Säg 450 kr totalt. Nu ponera att jag vill ha 15 stycken och byter eluttag överallt i huset. Ska jag betala 300 x 15 + 150 x 15? Varför? Det är samma arbetsmoment för elektrikern att beställa dessa. 1 eller 15. Jag har lite svårt för det. Det kommer att ta längre tid att installera 15 men det betalar jag genom timpriset.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
WillB WillB skrev:
Hej Alla,

Jag drog igång värsta debatten här och det har varit lärorikt med allas inlägg. Även om jag inte håller med om alla saker så har jag lärt mig och det var syftet.

Största debatten var ersättning om resväg till elektriker. I mitt första inlägg ifrågasatte jag detta och som jag har nämnt i några av mina kommentarssvar, jag är inte här för att lobba för att en hel bransch ska ändra på sitt arbetes- eller faktureringssätt. Detta är någonting jag måste ta i beaktande och för att hålla mina kostnader nere behöver jag hitta en elektriker, förhoppningsvis en seriös och duktig sådan, i mitt närområde.

Jag kan tillägga att det jag tittar på när det gäller eluttag är det klart bättre grejer än det som JM har installerat i mitt hur. "Skitgrejer" är kanske att ta i, det som JM använde, men det är definitivt det billigaste standard grejer som finns på marknaden. Men när jag blir osäker på det som behövs så kommer jag behöva använda elektrikerns kunskap och låter hen köpa in grejerna åt mig.

Men tänk på det här scenariot: Jag vill ha nya eluttag. Ponera att jag säger till elektrikern att köpa en och installera den. Ponera bara. Det kostar 300kr plus tilläggspriset. Säg 450 kr totalt. Nu ponera att jag vill ha 15 stycken och byter eluttag överallt i huset. Ska jag betala 300 x 15 + 150 x 15? Varför? Det är samma arbetsmoment för elektrikern att beställa dessa. 1 eller 15. Jag har lite svårt för det. Det kommer att ta längre tid att installera 15 men det betalar jag genom timpriset.
Vad är det för uttag som kostar 450kr/st ..
Guldpläterade?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Vad är det för uttag som kostar 450kr/st ..
Guldpläterade?
Jag var nog otydlig. Jag skrev ponera att eluttaget kostade 300 plus ett pristillägg på 150. Vad eluttaget kostar och exakt hur mycket pristillägget är vet jag inte. Det var enbart ett räkneexempel, en hypotetisk övning.

Nej jag vill inte a guldpläterade eluttag. Däremot svart och antracitgrå tilltalar mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.