Tänkte bara kolla här vad som anses vara skäligt för att montera en spiraltrappa. Modellen fås fram med nedanstående länk. Bor i Finland så därför är texten på finska. Den är 120 cm i diameter och höjden blev 253 cm.

https://www.netrauta.fi/kierreporras-klan-korkeus-253-306cm-lapimitta-120cm-eri-varivaihtoehtoja

Hantverkaren skickade i dag en räkning på hela 55 timmar jobb på monteringen av trappan. Ett hål på 140x140 cm tog han upp i mellangolvet. Med kilometerersättning och lite material landade fakturan på hela 25.945 Kr med moms.

Jag är själv företagare och förstår att tid är pengar för alla och envar. Men att lägga 55 timmar på monteringen av denna lilla spiraltrappa kan väl inte vara möjligt, eller???

SANKLAN120_2.jpg
 
Vi vet ju inte alls några förutsättningar här men ja det är ju inte snabbt arbetat direkt.
Du får inte kolla priser här då det är från tiden då böcker var intressant men enhetstider kan man ju kolla på.

Det säger 11,2h på trappa.
Hålet är ju svårare det ska kanske växlas av, efterlagas, anpassa golv och göra snyggt också. Sånt kan ta tid.

Men där har du en hum iaf. Ensam snickare får man kanske lägga på lite tid också.
Sedan tillkommer transporter dit och från osv också om det har ingått.
 
  • Öppen bok med text och tabell om installationstider och kostnader för en spiraltrappa, inklusive ritning på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en offertlista med postningar för rivning, linoleummatta och hårt fiberunderlag, och arbetslön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får kanske tillägga att det är räknat på en "riktig" trappa. En universal, passa allt för 8-10000 från Bauhaus är kanske ett helvete att montera och få bra, vad vet jag ska inte bygga spiraltrappa innan tidigast nästa år.
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Själva monteringen av trappan borde väl gå rätt snabbt. Men upptagning av hålet, avväxling av bjälkar, det kan vara ett väldigt stort arbete, och det kan gå på en förmiddag.

Ingår även all återställning av kanter runt hålet, målning? Hur är det med räcke runt hålet?

Jag tror att med ideala förutsättningar, så skulle det kunna gå på halva tiden (inget behov av avväxling). Med lite otur skulle det kunna tagit 5ggr längre tid. Behov att bryta upp golv på hela våningen osv.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
Vad kom ni överens om innan då ? Ingenting?
 
S Svanteman skrev:
Får kanske tillägga att det är räknat på en "riktig" trappa. En universal, passa allt för 8-10000 från Bauhaus är kanske ett helvete att montera och få bra, vad vet jag ska inte bygga spiraltrappa innan tidigast nästa år.
Tack Svanteman för ditt svar. Hålet växlades av och kanterna målades o allt var städat o klart. Jobbet har jag inte att klaga på men 55 timmar var nog för mycket. Jag har även byggt mycket själv så helt blåst är jag inte. Det var säkert en del meckande med trappan och kanske snickaren var ovan så det tog extra lång tid. Dock borde han kanske ha prutat lite på sin egen arbetstid om han inte riktigt hade koll, tycker jag.

Trevlig helg!
 
S Stefan1972 skrev:
Vad kom ni överens om innan då ? Ingenting?
Nä precis. Enda jag sade att då jag kommer hem från mitt jobb utomlands om 2 veckor skall trappan vara klar. My mistake att inte kolla med snickaren om uppskattad tidsåtgång. Borde ju ha ringt några klockor om han sagt 50-60 timmar...
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
sunnis
Har hantverkaren varit där i nästan 7 man-arbetsdagar och monterat och pysslat med trappen? Har dom faktiskt lagt dom mantimmarna som fakturan specificerar så kan det ju vara så att det tog så lång tid förutsatt att de har jobbat på aktivt och är yrkesvana och vet vad de sysslar med. Har det varit en snickare där i 2-3 dagar och fakturan är på 55h så är något lite galet, det är väl bara räkna på timmarna de varit på plats och lite overhead-tid på det.
 
  • Gilla
Patricxs
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Själva monteringen av trappan borde väl gå rätt snabbt. Men upptagning av hålet, avväxling av bjälkar, det kan vara ett väldigt stort arbete, och det kan gå på en förmiddag.

Ingår även all återställning av kanter runt hålet, målning? Hur är det med räcke runt hålet?

Jag tror att med ideala förutsättningar, så skulle det kunna gå på halva tiden (inget behov av avväxling). Med lite otur skulle det kunna tagit 5ggr längre tid. Behov att bryta upp golv på hela våningen osv.
Se mitt svar ovan till Svanteman. Jo, det är svårt att säga hur länge något kan ta. Jag hade oxå beställt ett rakt räcke som monteradas uppe. Tack för ditt svar, Hempularen!
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
A
P patrickolivia skrev:
Med kilometerersättning och lite material landade fakturan på hela 25.945 Kr med moms
Måste vara rätt låg timkostnad iaf med 55 timmar till det priset:thinking:
 
  • Gilla
Malvis och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Har hantverkaren varit där i nästan 7 man-arbetsdagar och monterat och pysslat med trappen? Har dom faktiskt lagt dom mantimmarna som fakturan specificerar så kan det ju vara så att det tog så lång tid förutsatt att de har jobbat på aktivt och är yrkesvana och vet vad de sysslar med. Har det varit en snickare där i 2-3 dagar och fakturan är på 55h så är något lite galet, det är väl bara räkna på timmarna de varit på plats och lite overhead-tid på det.
Tack för ditt svar Sunnis! Han var ensam snickare på plats. Erfaren och yrkesvan. Dock kanske ej proffs på att montera spiraltrappor tydligen. Även om han sa att han gjort det förr.
Jag tog själv hem trappan och packade upp allt i en fin rad. Så det var bara att dyka i, liksom. Ingen transport, alltså. Jag har ingen koll när och hur länge han har varit där. Han har dock fakturerat 95 km x 5.20 Kr i ersättning från hemmet till byggplatsen, motsvarar ca. 7 vändor / dagar.
 
  • Arg
Bengt Hjalmarson
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Måste vara rätt låg timkostnad iaf med 55 timmar till det priset:thinking:
Jo, inga Stockholmspriser ut på landet i alla fall!
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
P patrickolivia skrev:
Tack Hålet växlades av och kanterna målades o allt var städat o klart. /QUOTE]

Ja med det skulle jag säga att 55 timmar inte är orimligt.
 
Utan att veta hur den trappan monteras. Men trappmontering innebär ofta några tunga lyft. Då kanske det har behövt vara minst två gubbar på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.