Papphammar666 lilllasrne skrev:
OMG hade jag skrivit om jag fortfarande var en datanörd :rofl:. ..det var ett exempel
Poängen är att offerter och fakturor ska vara transparenta. Det är såväl kunder som seriösa näringsidkare betjänta av.

Hur kan man vara nöjd med en faktura som inte är korrekt specificerad?
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
WillB WillB skrev:
Bevisa och bevisa. Om elektrikern säger nej och säkert därtill med en motivering så får jag acceptera det. Håller för övrigt med dig.
Jag tror att det är lite det här elektrikern vill undvika. Om du kommer med material, som han skall motivera varför det är dåligt, så blir det något som dels tar tid med själva diskussionen, dels så går det då inte att slutföra arbetet eftersom material saknas. Och så blir det ytterligare diskussion om kostnaden för att ordna fram det materialet osv. Därför vill elfirman inte att du ordnar materialet själv. Det kanske inte ens är något fel på det du köpt, men ett fabrikat elektrikern är tveksam över.

Om du köper exakt samma material som elektrikern vill använda, så bör det inte bli något problem. Men då måste ju elektrikern specificera vad du skall köpa, vilket tar tid.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Poängen är att offerter och fakturor ska vara transparenta. Det är såväl kunder som seriösa näringsidkare betjänta av.

Hur kan man vara nöjd med en faktura som inte är korrekt specificerad?
Ja jag vet inte hur andra gör men jag ljuger iaf inte och fattar heller inte diskutionen som är
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
WillB WillB skrev:
Hur är det med resekostnader? Min arbetsgivare betalar mig inte för den tiden jag arbetspendlar. Varför ska man betala en elektriker eller hantverkare för arbetsresan.
Helt övertygad om att ingen elektriker motsätter sig att du flyttar ditt hus inom gångavstånd till företagets lokaler men fram tills dess får du nog räkna med att ingen ger sin tid till dig gratis.
Eller tycker du elektrikern skall åka från företagets lokaler han skall inställa sig vid på morgonen till ditt hus utan lön?
Du jobbar med all säkerhet på ett kontor hela dagarna så vi kan göra en absurd liknelse.
Ska inte elektrikern få betalt för att åka mellan sin arbetsplats och kund borde rimligen inte du heller få betalt för transportsträckor.
Så vi sätter en timer på tangentbordet, tiden du tar på dig för att flytta fingrarna mellan tangenterna borde rimligen inte kunden behöva betala för, tiden från när du reser dig upp för att gå till skrivaren/kopiatorn för och hämta ett papper tills du är tillbaka i stolen igen bör rimligen inte kunden behöva betala för, tiden från när det ringer tills du trycker på svara borde rimligen inte kunden behöva betala för.
Låter ju helt absurt eller hur?

Finns dom som inte fakurerar för restid men då är deras timpris högre istället för ingen vill ge bort sin tid gratis och gissningsvis inte du heller.
 
  • Gilla
batsan och 2 till
  • Laddar…
Detta är inget argument jag kommer att vinna och jag är inte här för att lobba för att hela branschen ska ändra sin modus operandi. Jag skulle faktiskt hellre betala en högre timpris och jag betala gärna för varje påbörjad timmes arbete.

Efter denna debatt på forumet är jag tämligen övertygad om att jag måste hitta en elektriker i mitt närområde så att fingerrörelserna på tangentbordet blir så blir så billiga och effektiva som möjligt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Att man tar betat för resor på tjänstetid är standard i alla branscher. Eller tänker du att elektrikerns arbetsdag ska vara från 6 på morgonen till 20 på kvällen så att han får ihop 8 timmars effektiv arbete?
 
Eller att varje påbörjad arbetstimme och timtaxan kompenserar för restiden från det ena jobbet till det andra.

Men jag är inte här för att argumentera för hur en hel bransch fungerar eller ändra deras arbetssätt. Det var bara en fråga och jag har fått många svar på ämnet.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att det är lite det här elektrikern vill undvika. Om du kommer med material, som han skall motivera varför det är dåligt, så blir det något som dels tar tid med själva diskussionen, dels så går det då inte att slutföra arbetet eftersom material saknas. Och så blir det ytterligare diskussion om kostnaden för att ordna fram det materialet osv. Därför vill elfirman inte att du ordnar materialet själv. Det kanske inte ens är något fel på det du köpt, men ett fabrikat elektrikern är tveksam över.

Om du köper exakt samma material som elektrikern vill använda, så bör det inte bli något problem. Men då måste ju elektrikern specificera vad du skall köpa, vilket tar tid.[/QU
H hempularen skrev:
Jag tror att det är lite det här elektrikern vill undvika. Om du kommer med material, som han skall motivera varför det är dåligt, så blir det något som dels tar tid med själva diskussionen, dels så går det då inte att slutföra arbetet eftersom material saknas. Och så blir det ytterligare diskussion om kostnaden för att ordna fram det materialet osv. Därför vill elfirman inte att du ordnar materialet själv. Det kanske inte ens är något fel på det du köpt, men ett fabrikat elektrikern är tveksam över.

Om du köper exakt samma material som elektrikern vill använda, så bör det inte bli något problem. Men då måste ju elektrikern specificera vad du skall köpa, vilket tar tid.
Jag hör vad du säger, det gör jag. Men lyssna. Det är mitt hem och jag måste få bestämma vad jag vill ha installerat i det. Om jag hittar t ex eluttag som jag gillar, vilket jag kikar på just nu, och som inte är det billigaste från Clas Ohlsson eller Jula, så vill jag ha det installerat. Om jag inte bryter förpackningen och måste skicka tillbaka varorna för att elektrikern säger varför det inte fungerar så är det okej med mig. Jag går inte riktigt med på att detta är en diskussion elektrikern vill undvika, det måste hen acceptera. Jag kan också tillägga att det finns vissa saker jag vill ha ändrat och installerat men där jag har ingen aning om vad som är bäst och dessa saker kommer elektrikern att inhandla åt mig. Det blir lite av både.
 
Men då är det väl bara att säga att just de här uttagen vill jag ha. Är de OK om jag köper in dem. Och ta den diskussionen i förväg. Du kanske får svaret "vi installerar 100 sådana varje vecka".

Men säger elfirman "vi har aldrig sett modellen förut, men av dokumentationen att döma så ser de OK ut", då får du räkna med att det kan visa sig att modellen på något sätt strular, det kanske tar 3 ggr så lång tid att installera.

Men OM det är en okänd produkt, så tror jag att många elfirmor antingen tvärvägrar eller starkt avråder. Avrådan är då ett sätt att markera att de inte vill få skulden om prylarna senare visar sig fungera dåligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När jag skulle byta elcentral här hemma för en del år sedan, så gjorde jag just så. Jag köpte material, jag hade kontakt med en elektriker sedan tidigare som accepterade att jag gjorde en del själv, och att jag köpte materialet. Jag handlade HAGER prylar på elbutik.se. På den tiden hade elbutik Hager säkringar av "quickconnect" typ, där man alltså inte behöver skruva varken fasskenan (om den är av rätt typ), eller utgående "grupp fas". Men då sålde elbutik.se bara Hager jordfelsbrytare av traditionell typ, man behövde alltså skruva fasskenan.

Jag påpekade detta för elektrikern, som då inte hade arbetat med Hager quick connect (han var 3 månader från pension), men han hade stort förtroende för Hager prylar.

Nåväl när han var färdig hade vi en glappkontakt i centralen, visade sig att på en av jordfelsbrytarna hade han inte skruvat fasskenan...

Den andra jordfelsbrytaren såg helt OK ut. Typ 2 år senare upptäckte jag att på den hade han visserligen dragit skruvarna, men skenans gaffelkontakter låg ovanpå skruvskallen. Han hade dragit skruvarna för att installera byglingar till undre nivån i centralen (det finns en andra anslutning för sådant, som dras med samma skruv). Så han hade skruvat först, och sedan skjutit in skenan.

Ännu mera förvånande var att jordfelsbrytaren inte hade tagit skada. Jag hade väntat mig helt sönderbrända kontakter, nästan all ström i huset hade alltså passerat en koppling där skenan bara ligger ovanpå en skruvskalle. Men det var tydligen så bra fjädring i skenan att det hade blivit skapligt kontakttryck ändå.

Detta var ju iofs nästan oförlåtligt klantigt, men jag känner mig lite medskyldig. Om jag hade låtit elektrikern köpa materialet, så hade han troligen installerat varianten av Hager som han var väl förtrogen med, och felet hade aldrig uppstått. Jag hade låtit elektrikern köpa tråd för de interna dragningarna i centralen. För jag var osäker på vad som behövdes. Det kablaget, totalt ca 5 meter fick jag med 20% "rabatt" betala ca 350% över priset på elbutik.se (drygt 700 kr överpris). Men det visste jag i förväg, så det är inget jag blev sur över.
 
Redigerat:
Jag brukar beställa färdiga centraler för mitt behov då jag tycker att förtjänsten kontra tiden inte är värt besväret ...
 
O
P ppettersson skrev:
Eller tycker du elektrikern skall åka från företagets lokaler han skall inställa sig vid på morgonen till ditt hus utan lön?
Det verkar föreligga ett litet missförstånd här. Det är företaget som betalar den anställdes lön, inte kunden. Självklart skall elektrikern ha lön när han åker mellan arbeten. Det betyder inte att företaget skall ha betalt från kunden mellan innan, mellan och efter arbeten. Det är helt enkelt inte att ha enbart debiterbar arbetstid i ett företag.

P ppettersson skrev:
Du jobbar med all säkerhet på ett kontor hela dagarna så vi kan göra en absurd liknelse. Ska inte elektrikern få betalt för att åka mellan sin arbetsplats och kund borde rimligen inte du heller få betalt för transportsträckor.
Jag arbetar på kontor. Självklart får jag både lön och resetraktamente av min arbetsgivare, men vad får dig att tro att våra kunder betalar särskilt för det? Jag sätter mig ofta i en taxi, kliver på ett tåg, reset med flyg eller checkar in på ett hotell för att genomföra möten och arbeten åt kund. Många gånger gör vi det dessutom för att försöka vinna affärer eller bara vårda relationen till tidigare kunder. Det är inget vi tar betalt för. Detta finansierar vi istället helt enkelt genom att ha tillräckliga marginaler på de tjänster och produkter vi faktiskt säljer.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det verkar föreligga ett litet missförstånd här. Det är företaget som betalar den anställdes lön, inte kunden. Självklart skall elektrikern ha lön när han åker mellan arbeten. Det betyder inte att företaget skall ha betalt från kunden mellan innan, mellan och efter arbeten. Det är helt enkelt inte att ha enbart debiterbar arbetstid i ett företag.


Jag arbetar på kontor. Självklart får jag både lön och resetraktamente av min arbetsgivare, men vad får dig att tro att våra kunder betalar särskilt för det? Jag sätter mig ofta i en taxi, kliver på ett tåg, reset med flyg eller checkar in på ett hotell för att genomföra möten och arbeten åt kund. Många gånger gör vi det dessutom för att försöka vinna affärer eller bara vårda relationen till tidigare kunder. Det är inget vi tar betalt för. Detta finansierar vi istället helt enkelt genom att ha tillräckliga marginaler på de tjänster och produkter vi faktiskt säljer.
Hade varit intressant att få reda på vad ni debiterar för detta
Säkerligen mer än vad en hantverkare tar betalt :cool:
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Att man tar betalt för "restid" har ju också att göra med att det är olika långt till olika kunder. Lade man allt på timtid så gynnas de som bor långt bort och de som bor i närheten missgynnas.

Ponera t ex att en kund har en enplansvilla 100 m ifrån rörfirman i utkanten av Stockholm och att de andra bor 4 mil bort, på en central adress utan parkeringsmöjligheter på gatan, i lägenhet 5 tr upp utan hiss eller en hiss där man inte får in "material". Kommer att bli betydligt mer spring och restid för jobbet i lägenheten. Därav att det oftast är logiskt med timpris för "hantverksjobbet" och sen restid eller liknande för att täcka upp olika omständigheter att ta sig dit.
 
E
Vad om man tog betalt för 1 timme endast?
Men debiterade 1500:- för den.
Material till inköpspris.

Vet inte vad Skatteverket skulle gilla detta.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.