Hej!

Jag har en Daikin Altherma (EKHBH008BB9WN), som har börjat tappa tryck på senaste tiden.

Just nu får jag fylla på vatten i systemet minst 1 gg i veckan. Ibland oftare.
Trycket ska enligt installatören ligga på knappt 1 bar, så jag brukar fylla upp till 1 bar de gånger det behövs.
(Jag vet dock inte vid vilken framledningstemperatur jag ska ha <1 bar?. När det är kallt satan ute så går trycket utan vidare upp till 1,3 bar).

Av någon anledning blir det alltid en jäkla massa luft i systemet. Det sitter en liten mässingskruv högst uppe på reservvärmaren som tydligen ska användas för att lufta. Jag kan utan problem lufta ett par ggr dag.

Några notiser som kan vara intressanta:

* Jag har inga problem med att få värme i huset.
* Det verkar inte komma nått vatten ur värmepumpens övertrycksventil
* För mindre än ett halvår sedan byttes värmeväxlaren då den hade spruckit
* Det kommer dock lite vatten ur, vad jag antar är övertrycksventilen, på ett stort 300 literskärl som står bredvid värmepumpen. Vetefan vad det heter. Ackumulatortank kanske? Ganska säker på att den håller hushållsvarmvattnet iallafall. Tror bara det heter varmvattentank.

Så för att summera själva frågeställningen;
Varför tappar jag tryck i systemet? Vart kommer all luft ifrån och vart tar allt vatten vägen?

Tackar :)
 
Redigerat:
Vad är det för reservvärmare du släpper luft ur?
Låter som om du släpper ut trycket ur expansionskärlets blåsa.
Det är en röd burk med en däcksventil på toppen. Det skall du i alla fall inte släppa luften ur.
 
GoC GoC skrev:
Vad är det för reservvärmare du släpper luft ur?
Låter som om du släpper ut trycket ur expansionskärlets blåsa.
Det är en röd burk med en däcksventil på toppen. Det skall du i alla fall inte släppa luften ur.
Det sitter en vattenfylld tank högst uppe på innerdelen som tydligen är en elektrisk reservvärmare. Ovanpå denna sitter en luftventil.
Rakt under sitter expansionskärlet.

Har tittat i installationsmanualen för precis som dig så trodde jag det var expansionskärlet jag var o fingrade på.
 
Reservvärmen sitter inne i innedelen till VP, det är ju bara en liten svart burk med en värmepatronen i.
Några bilder skulle så klart underlätta.
 
Schematisk illustration av en värmepanna med numrerade huvudkomponenter för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida från en manual om värmesystem innefattande text och numrerad lista med komponenter och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är på 1:an som jag luftar systemet.
Hoppas bilderna syns. La upp de med mobilen så kanske blir pannkaga av allting.
 
Nr 1 är en automatisk avluftare. Den skall du väl inte pilla på.
 
GoC GoC skrev:
Nr 1 är en automatisk avluftare. Den skall du väl inte pilla på.
Jag har absolut ingen aning. Den består av en liten mässingskruv iallafall.
Det var installatören som sa åt mig att jag skulle skruva ut den för att lufta systemet.

Skruven i sig har dock varit inskruvad sen jag flyttade in för typ 2,5 år sedan. I Daikins manual står det dock att det ska skruvas ut, minst två varv.
 
Ja den skall väl vara lite urskruvad för att fungera automatiskt.
Men det löser oavsett inte problemet vart vattnet tar vägen.
Men ställ ett kärl under röret från säkerhetsventilen på värmesystemet.
Det kan vara tomt på luft i expansionskärlet, eller blåsan kan vara trasig, så att när värmen i systemet ökar så ökar trycket och vattnet rinner ut genom säkerhetsventilen.
 
Japp, jag hänger på en plastpåse eller nått så får vi se om där kommer nått vanne.

Jag är inte riktigt med på varför den skruven har varit inskruvad dock.
När installatören bytt värmeväxlaren så sa han att jag kunde behöva lufta systemet några ggr efteråt, så visade han genom att skruva ut mässingskruven för att därefter skruva den i botten igen.

Den verkar ju dock funka som tänkt när den är utskruvad för ibland när cirkulationspumpen går så hör jag den pyttsa ut lite luft.

Angående en annan fråga jag hade;
När ska jag ha 1 bar i tryck?
 
olabroberg olabroberg skrev:
.

Angående en annan fråga jag hade;
När ska jag ha 1 bar i tryck?
När det inte är kallt som satan. Så det är rätt som du har med variation mellan 1-1,3. Men det där är inte så jäkla viktigt.
Mer viktigt att reda ut vart vattnet tar vägen
 
GoC GoC skrev:
När det inte är kallt som satan. Så det är rätt som du har med variation mellan 1-1,3. Men det där är inte så jäkla viktigt.
Mer viktigt att reda ut vart vattnet tar vägen
Yes sir!

Jag börjar med ditt tips o kollar om det kommer nått från slangen på övertrycksventilen.
Tycker jag borde märkt att flera liter vatten försvunnit dock.

Eller det kanske inte handlar om liter.
Har ju absolut ingen aning om hur mycket vanne han sörplar i sig när jag fyller på.
 
Nu har jag haft en plastpåse hängandes på slangen till övertrycksventilen på VP:n och där har inte kommit en enda droppe vatten.

Däremot kommer det en del vatten från övertrycksventilen på varmvattentanken?
 
Blir lite enklare om du tar några bilder på din installation. Och vad som sker var.
 
Det ska komma lite vatten från varmvattenberedarens säkventil efter varje dusch, gör det inte det så kommer den explodera vid expansionen kallt till varmt vatten i tanken.
 
Inre delar av en värmepanna med kopparledningar, cirkulationspump och reglerventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delar av en värmepanna med kopparledningar, cirkulationspump och reglerventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delar av en värmepanna med kopparledningar, cirkulationspump och reglerventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital värmeregulator visar 29.0°C, intill en tryckmätare, med oidentifierbara rör och sladdar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna av märket Daikin med koppartuber och ventiler i en grönrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepannrum med kopplade rör, expansionskärl och styrenhet på en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.