Många usa pickuper är lastbil registrerade på grund av skatten plus idag har många sina vuxna barn boende hemma så säg att normal familjen har 2 bilar plus barnens bilar kan bli många bilar det och dom som har inneboende med där är en bil till
 
Om man hyr ut ett rum och så vill den å ha bil. Regeringen vill ju att vi privarpersoner ska hyra ut om vi kan, men då får dom inte äga någon bil om familjen redan har 2st. Det kan inte stämma? :thinking:
 
Många har företag hemma med vett flera bilmekaniker som har verksamheten hemma var vanligt för med bensinmack hemma man bor i huset
 
O
J JeLö skrev:
Så här står det på boverkets hemsida. Det är alltså inte jämförbart med lastbil som jag antydde i mitt första inlägg. Man kan inte alltid ha rätt.
Är man läskunnig så inser man omedelbart att domen handlar om en företagare som parkerat en lastbil tillhörande sitt företag på tomten. Då ansågs lastbilen inte vara avsedd för bostadsfastighetens behov. Om jag däremot köper en liten lastbil som jag har för att köra skräp, frakta min fyrhjuling, båt eller minigrävare på så är det något helt annat. Så att hänvisa till den domen och kategoriskt hävda att privatpersoner inte får parkera sin lastbil hemma håller inte.

R roli skrev:
Då är vi "olagliga". På vår tomt står det 2 personbilar en mopedbil och en släpvagn, för några år sedan stod det vintertid även en båt på inregistrerad trailer. Allt borde väl räknas som fordon då de har reg. skylt eller? På grannens tvärs över gatan står det 4 personbilar.
Lagen finns men efterlevs bara när någon socialt missanpassad gnällspik anmäler sin granne och därmed tvingar någon stackare att agera. Normalt sett skiter alla i lagen och samhället fungerar utmärkt ändå. Finns gott om exempel där byggnadskontoret mycket väl vet att ett helt kvarter bryter mot detaljplanen, men då de inte aktiv letar svartbyggen, och ingen i området är missnöjda får det vara. Sen kommer dagen, som i Jönköping nyligen, när någon anmäls och helt plötsligt tvingas man sätta åt alla. Detta trots att ingen av de berörda, och som detaljplanen påstås vara till för att skydda, har några invändningar mot hur det ser ut. De enda som är upprörda är tjänstemännen på plankontoret som mår dåligt av blotta tanken på att deras överförmynderi inte drivs igenom. Gubbarna på bygglovskontoret får sedan den otacksamma uppgiften att verkställa övergreppen på de stackars medborgarna. Det hela är en rätt vedervärdig historia.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Morgonskiftet och 11 till
  • Laddar…
Maria T
J JeLö skrev:
Tyvärr inte. En åkeriägare i kommunen som bodde lite i utkanten av orten, och hade två lastbilar på tomten, fick för inte så längesen höga vite för att ha parkerat två lastbilar på tomten.
Man får parkera längs gatan men inte på sin egen uppfart. :sleep:
Intressant, och gjorde mig nyfiken. På en angränsande gata finns en fastighet där det så gott som alltid står en skolskjuts och två "rullstolstaxi" på uppfarten, står ett känt företagsmärke på bilarna dock tror jag inte att det är den fastighetsägaren som äger företaget. Kan tycka att det då skulle gälla samma som för åkeriägaren. Dessa fordon irriterar inte mig, möjligtvis de närmsta fastigheterna då fordonen står väldigt tajt och ibland bara centimeter från vägen/körbanan.
 
Jag får känslan av att gnälla på grannarna är nåt som är mer vanligt idag med dagens husköpare
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
A
Ja,du vet,curlade fram i livet:thinking:
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Att gnälla på grannarna är inte ett nytt fenomen förbehållet "nittiotalisterna" utan går säkert att hitta bland alla åldersgrupper, jämför "en man som heter Ove".

Hur ofta är inte grannskapets ordningspolis en äldre herre, kanske pensionerad?
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
A
Jag kanske var lite ironisk igen! Älskar dock den filmen:)
 
  • Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Att gnälla på grannarna är inte ett nytt fenomen förbehållet "nittiotalisterna" utan går säkert att hitta bland alla åldersgrupper, jämför "en man som heter Ove".

Hur ofta är inte grannskapets ordningspolis en äldre herre, kanske pensionerad?
skulle gissa mer på folk föda på 80talet tror folk alltid har gnällt på grannarna men dom då aldrig anmälde att nån hade husvagnen vid huset eller festade för mycket eller nåt annat
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
skulle gissa mer på folk föda på 80talet tror folk alltid har gnällt på grannarna men dom då aldrig anmälde att nån hade husvagnen vid huset eller festade för mycket eller nåt annat
Och jag tror du har fel ;)
 
  • Gilla
Danie_K och 1 till
  • Laddar…
Vid skolan finns en villaägare som har ett jättebåtsläp med stor båt på från höst till vår. Alltså ett sådan man måste dra med traktor. Det står precis vid häcken till grannen. Otroligt fult. Är DET ok då? :)
 
elpaco elpaco skrev:
Vid skolan finns en villaägare som har ett jättebåtsläp med stor båt på från höst till vår. Alltså ett sådan man måste dra med traktor. Det står precis vid häcken till grannen. Otroligt fult. Är DET ok då? :)[/QUOTE).
Detta har jag också undrat över. Måste vara samma båt vi tänker på, då din historia låter som det kunde vara där jag bor, ute på en halvö.
 
elpaco elpaco skrev:
Vid skolan finns en villaägare som har ett jättebåtsläp med stor båt på från höst till vår. Alltså ett sådan man måste dra med traktor. Det står precis vid häcken till grannen. Otroligt fult. Är DET ok då? :)
Japp, såvitt jag vet är det ok.
 
Förvara en husbil utomhus är inte att rekommendera prata med en säljare i byn idag han säger att han rekommenderar minst en carport men bäst är att förvaras inomhus han ser ofta några år gamla husbilar med fuktskador i speciellt i taken för mig är det idiotiska att nåt så dyrt stånde ute en husbil idag går ju på minst 500000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.