Tänkte köpa på mig lite nya brandvarnare. Jag vill inte koppla till larmtjänst eller ha någon trådlös anslutning mellan brandvarnare. Vanliga brandvarnare fungerar bra för mig. IKEA säljer en som marknadsförs som "optisk" och Biltema säljer en som marknadsförs som "med fotoelektrisk sensor". Båda kostar lika mycket. Går det att säga vilken teknik som är bäst av dessa två?

https://www.biltema.se/hem/sakerhet/brandvarnare/brandvarnare-li-ion-batteri-2000037961
https://www.ikea.com/se/sv/p/vakta-brandvarnare-optisk-20281886/
 
Låter som olika namn på samma teknik.
Och spontant litar jag mer på nått från IKEA än från Biltema ;)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Bägge två kommer att ge upp inom ett fåtal år för att det samlas fett och damm i dem. Billigt, men fungerande skulle jag välja då man får köpa nya rätt ofta (jag byter brandvarnare vart tredje år).

Jag hade valt IKEAs pga designen.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Det är skillnad på dem då den ena reagerar på vattenånga, men det gör inte den andra. Tror även att den ena reagerar snabbare på matos än den andra, men har för mig att båda reagerar lika snabbt på brandrök. Så beroende på vart de ska sitta så kan den ena eller andra vara bättre, minns dock inte vilken som är vilken.
 
H hjulia skrev:
Det är skillnad på dem då den ena reagerar på vattenånga, men det gör inte den andra. Tror även att den ena reagerar snabbare på matos än den andra, men har för mig att båda reagerar lika snabbt på brandrök. Så beroende på vart de ska sitta så kan den ena eller andra vara bättre, minns dock inte vilken som är vilken.
Du tänker inte på den joniserande?

Vad jag kan hitta så är ofta formuleringen runt optiska:
"En optisk brandvarnare använder en fotoelektrisk sensor"
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tänker inte på den joniserande?

Vad jag kan hitta så är ofta formuleringen runt optiska:
"En optisk brandvarnare använder en fotoelektrisk sensor"
Kan mycket väl vara så. Minns att optiska är den ena varianten, men vad den andra heter vet jag inte.
 
Joniserande brandvarnare är oftast bättre då de tål fett och damm bättre.
 
En brandvarnare ska i för sig bytas var femte år ändå. Så kör på en billig och ersätt dom med jämna mellanrum.
Och som någon sa, jag hade litat mer på Ikeas produkter än Biltemas. Ikea lär ha gjort sitt kvalitet-test jobb
 
R rindler skrev:
Apropå brandvarnare. Är det någon skillnad på en temperaturvarnare (som man kan ha i garage/tvättrum eller andra dammiga/fuktiga ställen) som [länk] jämfört med en vanlig termometer (med logik)?
Nej. Designad för att gå länge på batteri samtidigt som den samplar ofta, det är väl det som är nyckeln här?
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
Karlia
Kolla gärna någon "bäst i test" för brandvarnare. För 10 år sedan köpte jag från biltema, lyckades inte få den att varna trots att jag höll ett ljus under. Råd och rön skrev när jag kollade att just den brandvarnaren inte var ok.

Fick lämna tillbaka dem till biltema trots att plasten hade smält något på den ena efter ljuset.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Kolla gärna någon "bäst i test" för brandvarnare. För 10 år sedan köpte jag från biltema, lyckades inte få den att varna trots att jag höll ett ljus under. Råd och rön skrev när jag kollade att just den brandvarnaren inte var ok.

Fick lämna tillbaka dem till biltema trots att plasten hade smält något på den ena efter ljuset.
Om inte ljuset sotar så skall den normalt sett inte larma. De varnar för att "sikten" är sämre, inte för att det är varmt.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Sant. Men den hade fortfarande inte fått godkänt av råd och rön. Jag hade trott att de CE-märkta brandvarnare som fanns i butik skulle vara ungefär likvärdiga. Det var de inte.

Tänker att optisk eller inte, inte är det viktigaste valet utan att välja en som är bra. Förhoppningsvis kommer den ju inte behöva användas, men när den behövs..
 
Karlia Karlia skrev:
Sant. Men den hade fortfarande inte fått godkänt av råd och rön. Jag hade trott att de CE-märkta brandvarnare som fanns i butik skulle vara ungefär likvärdiga. Det var de inte.

Tänker att optisk eller inte, inte är det viktigaste valet utan att välja en som är bra. Förhoppningsvis kommer den ju inte behöva användas, men när den behövs..
Just @rindlers inlägg är ju viktigt här, det finns också andra sätt att övervaka om det brinner. Ju fler olika tillverkare och sätt att övervaka, desto säkrare är du. Du vet ju inte om de fungerar bra förrän det faktiskt brinner...

Sedan kan man ha olika ytterligare säkerhetslösningar som sprinklers mm. Dessa anses ju dock ha större nackdelar än fördelar i vanliga hushåll.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Haha, varje gång jag steker något går sprinklern på. Nej, det verkar inte så smart.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.