OM du råkar ut för ett riktigt dolt fel, som solklart uppfyller alla kriterier. Så skall du kunna få ersättning även om du överhuvudtaget inte var inne i huset själv, eller genom bes. man före köpet.

Undersökningsplikten handlar inte om en faktisk skyldighet att undersöka huset. Men sådana fel som du borde upptäckt om du hade undersökt huset, kan du inte räkna med att få ersättning för. Och bara för att du undersöker huset, så behöver inte ouptäckta fel vara att betrakta dom dolda. Men man har möjligen ett (svagt) argument, "felet kunde inte upptäckas av den erfarne bes. mannen XX". Och är det då ett fel som ligger på marginalen, borde det gått att se eller inte, så kanske argumentet kan väga över bedömningen.

Men just huruvida ett fel gick att upptäcka eller inte är bara ett av kriterierna. Det viktigaste kriteiret om du skall kunna få ersättning, är om du har råkat ut för ett fel som du objektivt sett inte borde behöva räkna med att det finns. Och i den bedömningen kommer framfröallt ålderrelaterade fel, eller fel som beror på eftersatt underhåll, om huset tydligt är eftersatt osv in. Även priset kan spela in, är huset "onormalt" billigt, så kan man behöva räkna med att det finns en anledning till det.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för förtydligandet.
Är det här i Dolda Fel som diskussionen kring "Köparens kontra säljarens besiktning" kommer in ? Att köper man in sig på säljarens besiktning anses man kanske inte fullt ut fullföljt sin undersökningsplikt (av någon juridisk orsak som jag inte förstått än), tar man som köpare dit en egen besiktningsman så får man ett starkare case, tar man som köpare dit 3 oberoende besiktningsmän så har man än bättre läge osv :)
Det finns, som sagt var, inget krav i lagen på att man ska undersöka nånting. Det enda som står är att man inte kan ställa säljaren till ansvarig för fel som är förväntade utifrån fastighetens ålder och skick eller borde ha upptäckts om man undersökt huset.

Men vid en eventuell rättstvist så har man förmodligen en bättre sits ju mer dokumentation man själv har.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara två hus ute i Täby iaf på booli, båda ligger bra bit över 8 miljoner i utgångpris

[bild]
]
Enebyberg räknas till Danderyds komun. Är bra mycket högre tryck på visningarna i Enebyberg än Täby.

Jag köpte ett hus i Täby i våras. Säljaren (Läs Mäklaren) bistod med ett besiktningsprotokoll men var noga med att poängtera vikten av att göra en egen besiktning. Säljarna var med när vi gjorde vår besiktning med den person vi anlitat. Det tog ca 4h, och säljarna som även var med när den första gjordes berättade att denna tog ca 1,5h. Vår besiktning hittade en del saker som han missat.

Men vi träffade på en del mäklare som aktivt bidrog till att vi avstod vissa objekt helt, eftersom vi upplevde att dessa var där en snabb förtjänst i egen ficka.

(Tittade på ca 20 hus i Danderyd, Täby)
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Enebyberg räknas till Danderyds komun. Är bra mycket högre tryck på visningarna i Enebyberg än Täby.

Jag köpte ett hus i Täby i våras. Säljaren (Läs Mäklaren) bistod med ett besiktningsprotokoll men var noga med att poängtera vikten av att göra en egen besiktning. Säljarna var med när vi gjorde vår besiktning med den person vi anlitat. Det tog ca 4h, och säljarna som även var med när den första gjordes berättade att denna tog ca 1,5h. Vår besiktning hittade en del saker som han missat.

Men vi träffade på en del mäklare som aktivt bidrog till att vi avstod vissa objekt helt, eftersom vi upplevde att dessa var där en snabb förtjänst i egen ficka.

(Tittade på ca 20 hus i Danderyd, Täby)
Tack för input !
Finns det någon korrelation mellan husen ni tittade på och hur du upplevde mäklarna ? t.ex. vissa i tråden menade att de upplever försäljningen av husen i det lägre prisspannet för kommunen som mer stressade än de lite dyrare husen. Eller var det en viss typ av hus t.ex. eftersatt underhåll, äldre etc. där du upplevde att Mäklaren stressade ?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för input !
Finns det någon korrelation mellan husen ni tittade på och hur du upplevde mäklarna ? t.ex. vissa i tråden menade att de upplever försäljningen av husen i det lägre prisspannet för kommunen som mer stressade än de lite dyrare husen. Eller var det en viss typ av hus t.ex. eftersatt underhåll, äldre etc. där du upplevde att Mäklaren stressade ?
Då jag vet vad renoveringar kostar i främst tid samt mig egna förmåga så var det aldrig aktuellt med ett "renoveringsobjekt". Så enda vi tittat på i längre spannet kom vi aldrig så långt som att se det från gatan för att förstå att det inte var för oss.

Men jag upplevde en del bagatelliserande från några mäklare kring vissa punkter i besiktningsprotokollen. Vi tittade på ett hus med utgång strax under 11mkr, och golven i i badrummen saknade fall helt. Kommentaren kring detta var "Ja, men idag ser du sällan badrum som är korrekt byggda ändå" . Faller väl mer under kategori nonchalant.

I något fall så var det tal om en snabb deal, men då lade vi inga bud med hänvisning till att vi ville göra allt på rätt sätt.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Enebyberg räknas till Danderyds komun. Är bra mycket högre tryck på visningarna i Enebyberg än Täby.

Jag köpte ett hus i Täby i våras. Säljaren (Läs Mäklaren) bistod med ett besiktningsprotokoll men var noga med att poängtera vikten av att göra en egen besiktning. Säljarna var med när vi gjorde vår besiktning med den person vi anlitat. Det tog ca 4h, och säljarna som även var med när den första gjordes berättade att denna tog ca 1,5h. Vår besiktning hittade en del saker som han missat.

Men vi träffade på en del mäklare som aktivt bidrog till att vi avstod vissa objekt helt, eftersom vi upplevde att dessa var där en snabb förtjänst i egen ficka.

(Tittade på ca 20 hus i Danderyd, Täby)
OKej, de var dock de enda husen som du ser på min screenshot som fanns att söka på :p Jag hade flickvän från Enebyberg för hundra år sedan, bode hon och jag sade hon var från täby :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
OKej, de var dock de enda husen som du ser på min screenshot som fanns att söka på :p Jag hade flickvän från Enebyberg för hundra år sedan, bode hon och jag sade hon var från täby :D
Farsan jobbade i Täby för massor av år sen, kollade nu var jag tror det var, och det var 50m från gränsen till Enebyberg enl Google. Jag gissar det i verkligheten är en flytande gräns? Sollentuna gränsar ju till både Täby och Danderyd även om det känns långt från där jag bor...
 
J JohanLun skrev:
Farsan jobbade i Täby för massor av år sen, kollade nu var jag tror det var, och det var 50m från gränsen till Enebyberg enl Google. Jag gissar det i verkligheten är en flytande gräns? Sollentuna gränsar ju till både Täby och Danderyd även om det känns långt från där jag bor...
Jo frågar du någon som bor i villaområdet i sumpan så bor de i Bromma :)

Sjukt det inte är ett enda hus till salu i Täby dock.

Edit: finns yngre ser jag nu om jag tar bort mitt filter på max 1930
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sjukt det inte är ett enda hus till salu i Täby dock.

Edit: finns yngre ser jag nu om jag tar bort mitt filter på max 1930
Jaha, då är det inte konstigt. Före 1930 fanns bara några bondgårdar i Täby.
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Jaha, då är det inte konstigt. Före 1930 fanns bara några bondgårdar i Täby.
Ok 1930 låg Täby i Täby och inte i Näsby.
 
Är inte både Enebyberg och viggbyholm från 1910? Och i Täby kyrkby finns ju många gamla hus... Men detta kanske inte räknades till Täby förr i världen?
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Är inte både Enebyberg och viggbyholm från 1910? Och i Täby kyrkby finns ju många gamla hus... Men detta kanske inte räknades till Täby förr i världen?
Det som idag heter Täby kyrkby är egentliga Täby, där ligger Täby kyrka och gård. Sen bildades den större kommun som idag kallas för Täby genom att slå ihop Täby med andra småhusområden. Alla de där områdena är från förra sekelskiftet, ofta med början på 10-talet. Den stora tillväxten i kommunen kom på 70-talet.
 
Redigerat:
Nu känner jag att egentigen borde detta brytas ut till en egen tråd, jag hoppas TS har överseende. Det verkar då vara samma sak med Täby Kyrkby /Täby som med Sollentuna, som är egentligen från början var beläget i Norrviken, där man (enl Wikipedia) köpte mark från Kista gård och bildade Norrvikens villastad invid den månghundraåriga Sollentuna kyrka. Det roliga är att området Kista tydigen fått sitt namn för den gård som heter Kista gård hade samma ägare som den "riktiga" Kista gård i Sollentuna, varför det blev två Kista. Tyvärr verkar Kista gård i Kista förfalla mer och mer.
 
B b8q skrev:
Jaha, då är det inte konstigt. Före 1930 fanns bara några bondgårdar i Täby.
Det förklarar det :p Kanske också förklarar varför det finns hus för åtta millar :D
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för input !
Finns det någon korrelation mellan husen ni tittade på och hur du upplevde mäklarna ? t.ex. vissa i tråden menade att de upplever försäljningen av husen i det lägre prisspannet för kommunen som mer stressade än de lite dyrare husen. Eller var det en viss typ av hus t.ex. eftersatt underhåll, äldre etc. där du upplevde att Mäklaren stressade ?
Självklart är det ju de billiga husen som det stressas på. Oftast är det lockpris och då får man in flera budgivare. Det brukar skena iväg tills man har två budgivare kvar.

Dyra hus och de med mindre andel lockpris brukar generellt ha en långsammare budgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.