D Derbyboy skrev:
@Zodde

Vad driver dig till att sitta och skriva saker som du uppenbarligen inte behärskar?

Sluta med den stilen. Ska du skriva något fortsättningsvis i den här tråden får du bistå med laghänvisningar. Det duger inte med att ”jag har gjort så”.
Tagga ned.
Du skriver att man måste skatta för aktievinster i Sverige i 10 år efter man flyttat från utomlands-
Du undviker att skriva att detta BARA gäller OM man äger aktier den dan man flyttar och att det bara är värdestegringen som skett INNAN man flyttar från Sverige som skall beskattas i Sverige. (Ganska naturligt då man annars lätt kunnat undvika skatt genom att flytta till tex Malta som har 0% skatt på reavinster)

Från din egen länk : "Sveriges rätt att beskatta kapitalvinster har förlängts jämfört med tidigare bestämmelser men det finns en begränsning som innebär att endast värdeökningar innan utflyttning får beskattas här i landet."
 
D Derbyboy skrev:
NU FÅR DU FANIMEJ SLUTA SKRIVA DIREKTA FELAKTIGHETER!

Medborgarskap spelar roll när det kommer till att bestämma skatterättslig hemvist.

Vänligen se artikel 4 i det nordiska skatteavtalet

Ger mig till viss del, det finns ett undantag ganska långt ned där medborgarskap faktiskt spelar roll men det är inte relevant i TS situation och absolut inget argument för att byta medborgarskap.

" om han stadigvarande vistas i flera stater eller om han inte vistas stadigvarande i någon av dem, anses han ha hemvist endast i den stat där han är medborgare;"
 
Z Zodde skrev:
Tagga ned.
Du skriver att man måste skatta för aktievinster i Sverige i 10 år efter man flyttat från utomlands-
Du undviker att skriva att detta BARA gäller OM man äger aktier den dan man flyttar och att det bara är värdestegringen som skett INNAN man flyttar från Sverige som skall beskattas i Sverige. (Ganska naturligt då man annars lätt kunnat undvika skatt genom att flytta till tex Malta som har 0% skatt på reavinster)

Från din egen länk : "Sveriges rätt att beskatta kapitalvinster har förlängts jämfört med tidigare bestämmelser men det finns en begränsning som innebär att endast värdeökningar innan utflyttning får beskattas här i landet."

Då får man kika i skatteavtalet med Malta och se vad som händer med reavinsten om man flyttar dit.
 
Z Zodde skrev:
Ger mig till viss del, det finns ett undantag ganska långt ned där medborgarskap faktiskt spelar roll men det är inte relevant i TS situation och absolut inget argument för att byta medborgarskap.

" om han stadigvarande vistas i flera stater eller om han inte vistas stadigvarande i någon av dem, anses han ha hemvist endast i den stat där han är medborgare;"
1) Det är inte ett undantag

2) det är den s k stegen som används för att avgöra var en person har skatterättslig hemvist enligt avtalet.

3) Du har ingen aning om det är relevant eller inte för Bulldozer. Du vet inte ens hur artikel 4 ska tillämpas.

Behåller Bulldozer sin bostad i Sverige men vistas både i Norge och Sverige så kan det hela mycket väl komma att avgöras av stegen.

Tycker du jag låter insatt? Tro mig du vill inte diskutera det nordiska skatteavtalet med mig. Det kommer bara bli än pinsammare för dig än vad det redan är.
 
D Derbyboy skrev:
1) Det är inte ett undantag

2) det är den s k stegen som används för att avgöra var en person har skatterättslig hemvist enligt avtalet.

3) Du har ingen aning om det är relevant eller inte för Bulldozer. Du vet inte ens hur artikel 4 ska tillämpas.

Behåller Bulldozer sin bostad i Sverige men vistas både i Norge och Sverige så kan det hela mycket väl komma att avgöras av stegen.

Tycker du jag låter insatt? Tro mig du vill inte diskutera det nordiska skatteavtalet med mig. Det kommer bara bli än pinsammare för dig än vad det redan är.
Trodde aldrig jag skulle bevittna penismätning i ett så udda ämne som nordiska skatteavtal.... :crysmile:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
1) Det är inte ett undantag

2) det är den s k stegen som används för att avgöra var en person har skatterättslig hemvist enligt avtalet.

3) Du har ingen aning om det är relevant eller inte för Bulldozer. Du vet inte ens hur artikel 4 ska tillämpas.

Behåller Bulldozer sin bostad i Sverige men vistas både i Norge och Sverige så kan det hela mycket väl komma att avgöras av stegen.

Tycker du jag låter insatt? Tro mig du vill inte diskutera det nordiska skatteavtalet med mig. Det kommer bara bli än pinsammare för dig än vad det redan är.
Tagga ned, jag vill gärna diskutera och lär mig gärna nytt men...
a) Vem f*n är Bulldozer?
b) Du vet inget om mig så påståendet att jag inte vet hur artikel 4 ska tillämpas lr jag inte vill diskutera slår bara tillbaka på dig själv
c) Vi vet lite om TS situation yes, det jag vände mig mot var att ba'fatt han ville pröva lyckan i Norge skulle han överväga byte av medborgarskap. Högst nån % av alla svenskar i Norge har faktiskt gjort det vilket pekar på att det i de allra flesta fall inte spelar nån roll, sen finns det alltid undantag som jag erkände jag inte hade koll på lite högre upp.
d) ett erkännande att du ockås hade fel angående att aktietransar under 10år ska beskattas i Sverige hade också varit klädsamt om du nu kan erkänna fel...
 
A) Bulldozer är TS, de som vet de vet. Han går fram som en Bulldozer, särskilt på diverse på elforumet.

B) Jo jag vet tillräckligt för att skriva som jag gjorde. Det framgår av vad du skriver att du inte vet hur ett skatteavtal ska läsas.

C) Det var inte vad du skrev. Du kanske menade det men det ska vi inte behöva gissa oss till.

D) Jag är den första att erkänna när jag har fel. Jag har inte skrivit något annat än att tioårsregeln (3:19 IL) gäller men att man alltid måste kika i skatteavtalen eftersom tioårsregeln ofta har begränsats i avtalen.
 
@Zodde

Om du inte hade med dig några aktier till Norge utan plötsligt började ”handla via svenska banker” den dagen du fick skatterättslig hemvist där så kan du va lugn. Ta inte ut din nervositet på mig.
 
a) Fine
b) Nej, det vet du inte. I Norge skapades en gång ett ord som heter hersketeknikk, det är det du prövar dig på här.
c) Ingen regel utan undantag sägs det. Jag fokuserade på reglen och har 2ggr erkänt att jag inte hade koll på detta undantag.
d) Regeln är solklar. Det du nämner gäller bara om du har orealiserade vinster när du flyttar ut. Från dag 1 i Norge kan man köpa/sälja göra hur mycket vinster som helst under dessa 10år utan att Sverige öht behöver bli inblandat. Det skall vi inte behöva gissa oss till :)
 
D Derbyboy skrev:
@Zodde

Om du inte hade med dig några aktier till Norge utan plötsligt började ”handla via svenska banker” den dagen du fick skatterättslig hemvist där så kan du va lugn. Ta inte ut din nervositet på mig.
Återigen försöker du dig på hersketeknikker, att förminska din motdebattant. Leder sällan till nåt kontruktivt..
"plötsligt började handla" ? Du vet ingenting även om du låtsas.
 
Rätt, jag vet ingenting om din aktiehandel.

Mycket av det du skrivit har varit fel samtidigt som du låter bombsäker. Samtidigt fortsätter du att benämna medborgarskapsbestämmelsen i artikel 4 som en undantagsregeln. Alla som är insatta i regeln kan därmed dra slutsatsen att du inte är kunnig på området. Inget konstigt med det!

Hävdar en person att man kan måla plastfärg på silikatfärg så förstår målaren att personen inte är en målare.
 
D Derbyboy skrev:
Rätt, jag vet ingenting om din aktiehandel.

samtidigt som du låter bombsäker. Samtidigt fortsätter du att benämna medborgarskapsbestämmelsen i artikel 4 som en undantagsregeln. Alla som är insatta i regeln kan därmed dra slutsatsen att du inte är kunnig på området. Inget konstigt med det!

Hävdar en person att man kan måla plastfärg på silikatfärg så förstår målaren att personen inte är en målare.
"Mycket av det du skrivit har varit fel "

ETT fel har jag erkänt nu 4 ggr, Det är fortsatt ETT fel, det blir inte fler för att jag ursäktar det i varje inlägg.
Dina fel har du dock aldrig erkänt.
Ångrar att jag öht gick i svarsmål med dig.
Jag har aldrig stött på dig tidigare men det fina med BH är att man kan bedöma en skribent utifrån ration inlägg/likes.
Din ratio med mindre än 0.2 likes per inlägg är mycket lågt och det borde jag fångat upp, my mistake.
Att du sen ger TS öknamn som "bulldozer" bekräftar bara ovanstående-

Quote "Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience."

Over n out.
 
Haha, jag söker inte likes eller vänner. Jag söker svar, korrekta svar.
 
Z Zodde skrev:
Att du sen ger TS öknamn som "bulldozer" bekräftar bara ovanstående-
Det var Staffan som själv givit sig namnet Bulldozer tidigare. Det har jag inget med att göra dock vill jag hävda med bestämdhet att det verkligen inte är ett öknamn.

Ps, kan du inte erkänna igen, det är så kul ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.