Det är ingen vad jag kan se som nämnt cirulationpumpen om den är rätt inställd.
Bra en liten tanke. !

Själv har jag bergvärme med en arbetstank.
Det gör ju att pumpen har längre arbetscyckler och uppehåll som är klart skonsammare för den.
Hoppas det löser sig för ts.
/Peter
 
När jag köpte min Nibe för ett par år sedan var säljaren på nibe väldigt uppmärksam på att vi hade Golvvärme. Han sade att med så liten volym i systemet så behövs det en panna som fungerar som en "acumulator" Det gör att den ((VVM310) har en betydligt större vattenvolym för värmen och mindre slingvolym för varmvattnet, än vad alternativet VVM320 har som omvänt har en stor varmvattenbehållare, och mindre slinga för värmen. . Det är säkert så att du ahr den senare varianten hos dig. Det innebär att om de skulle behövt byta ut inomhusdelen, så skulle det vara på ganska stor bekostnad av varmvattenvolym. I vårt fall har vi gott om plats och har en stor vvberedare i serie emd värmepumpen. Men utan den ahde det nog inte blivit några goa duschar när barnen är klara:). Det jag funderar på är hur mycket 1 element kommer hjälpa. Om det är en vanlig panelradiator så innehåller den inte någon större vattenvolym. Nu gissar jag bara som lekman. men i vårt fall har vi två separerade kretsar, en för Högtemp (Radiatorer) och en för lågtemp (Golvvärme). Det bör ni också ah om det är rätt, då golvvärme max skall ha 30 grader och radiatorer ofta 55-60 grader. Det är inte risk att det är golvvärmen som ställer till det, oberoende av radiatorkretsen. Det är normalt denna med sin låga volym som behöver en arbetsvolym, utifrån den infon jag fick. I så fall ser jag inte hur ett element till skulle hjälpa er. Golvvärmen kommer fortfarande få lika lite volym att jobba med. Om det är så, så är det lite knivigare. Då harman nog bara två val. Lyckas knö in en arbetstank, elelr riskera mindre varmvatten om inne delen byts till en som har bättre arbetsvolym.. Detta kan säkert någon som vet mer om VVS svara på, men en tanke.
 
J Jonasdzm skrev:
Vad är rätt flöde?

Vi har luftat alla element.
Alla termostater är fullt öppna.
Elementen saknar, vad jag kan se, returvattenstrypning.
Trycket ligger runt 0.8 - 1.2 bar.

Fortfarande ligger vårt flöde på 5 liter/min och pumpen löser ut med felmeddelande om lågt flöde. :thinking:
man stryper inte på returen ( det var för länge sen när det inte fanns möjlighet att göra det på ett mer exakt sätt på ventilen där termostaten sitter)

Normalt gäller att deltaT ( temperaturen mellan utgående och ingående skall vara mellan 8-10 grader) av vilken anledning stänger pumpen av?
Hög temperatur utgående eller hög temp retur?
 
V Värmeinjusterare skrev:
man stryper inte på returen ( det var för länge sen när det inte fanns möjlighet att göra det på ett mer exakt sätt på ventilen där termostaten sitter)

Normalt gäller att deltaT ( temperaturen mellan utgående och ingående skall vara mellan 8-10 grader) av vilken anledning stänger pumpen av?
Hög temperatur utgående eller hög temp retur?
Har du läst tråden? TS har en toppmodern Daikin inverterpump där flödesvakten bryter.
 
GoC GoC skrev:
Har du läst tråden? TS har en toppmodern Daikin inverterpump där flödesvakten bryter.
exakt. Har sagt det från början att det är flödesproblem. Detär en jävla skillnad mot en för liten systemvolym som merparten i denna tråd tror är lösningen på alla problem.

För stort tryckfall i systemet för intern pump och lösningen är en extern CP med bypass.
 
M mojjen skrev:
((VVM310) har en betydligt större vattenvolym för värmen och mindre slingvolym för varmvattnet, än vad alternativet VVM320 har som omvänt har en stor varmvattenbehållare, och mindre slinga för värmen. . Det är säkert så att du ahr den senare varianten hos dig.
TS har en Daikin bergvärmepump. Vad skulle dom ha för nytta av en Nibe elpanna avsedd att kopplas till en luft/vattenvärmepump?
 
G gdsaren skrev:
exakt. Har sagt det från början att det är flödesproblem. Detär en jävla skillnad mot en för liten systemvolym som merparten i denna tråd tror är lösningen på alla problem.

För stort tryckfall i systemet för intern pump och lösningen är en extern CP med bypass.
Jag själv snöade in på volymen, jag har en on/off pump som jobbar mot ett gammalt system byggt för självcirkulation. Fyrtumsrör som grövst och trekvarttum som klenast. En rejäl volym vatten att jobba med och ett system som går så lätt att ett så högt delta 7 grader aldrig går att nå. Men det bara fungerar :)
Hur de nya inverterpumparna fungerar är mig en gåta, men ett system borde vara enkelt och en arbetstank med en större volym med varmare vatten som shuntas ut på golvslingorna var den gamla lösningen. I begynnelsen så körde man väl golvslingorna från VV-beredarens mantel.
 
GoC GoC skrev:
Jag själv snöade in på volymen, jag har en on/off pump som jobbar mot ett gammalt system byggt för självcirkulation. Fyrtumsrör som grövst och trekvarttum som klenast. En rejäl volym vatten att jobba med och ett system som går så lätt att ett så högt delta 7 grader aldrig går att nå. Men det bara fungerar :)
Hur de nya inverterpumparna fungerar är mig en gåta, men ett system borde vara enkelt och en arbetstank med en större volym med varmare vatten som shuntas ut på golvslingorna var den gamla lösningen. I begynnelsen så körde man väl golvslingorna från VV-beredarens mantel.
fast kondensering sänker verkningsgraden med ca 30-40%
 
useless useless skrev:
TS har en Daikin bergvärmepump. Vad skulle dom ha för nytta av en Nibe elpanna avsedd att kopplas till en luft/vattenvärmepump?
Nu föreslog jag väl inte riktigt att han skulle sätta in en Nibe panna, utan försökte belysa hur de vid min installation tydligt vägde in val av inne del utifrån hur värmesystemet såg ut, hur stor systemvolym som behövdes och valde komponenter därifrån.
I mitt fall resulterade det i att man valde en enhet som är har stöd för Varmvattenproduktion, men inte har en direkt egen vv beredare. Volymen i Pannan var istället främst avsedd att fungera om en arbetstank. Bergvärmepumparna kanske inte fungerar likadant. Men behovet av systemvolym bör vara liknande.
Det jag ville föra fram är att det uppenbart skiljs på detta. Och om TS fått en Värmepump där det inte finns någon ackumulator volym, och hans systemvolym är väldigt låg. så kanske Daikin precis som Nibe har alternativ för detta. Men då sannolikt på bekostnad av varmvattenvolym. Har inte Daikin det eller ett utbyte av inne delen är otänkbar, så måste man ju lösa volymen på något sätt.
Det är väl i praktiken exakt det som installatören vill lösa med en arbetstank. TS problem är att han inte bedömer att det finns plats. Då är ju det enda alternativet en annan enhet, som bygger på ovan resonemang, om det är en arbetstanks fråga.
Går detta lösa med en extra panelradiator som borde ge ett volymtillskott på runt 5liter så kan det ju dock knappast vara Vattenvolymen som är problemet. Det är ju heller inte effektuttaget som är problemet, så med extra radiatorer så borde väl flödet i systemet minska, då den värmeavgivande ytan ökar??

Om man försöker gissa vad TS har för volym, så uppfattade jag att en våning var GV en radiatorer fördelat på 3 st. Om det är lika stora plan och huset var 175m2, så har han ca 85m2 GV. Vid 20 rör borde det ge upp till 350m slang á 0,2l, totalt max 70L. 3 Radiatorer om det var vanliga panelradiatorer borde ge 15-20l på radiatorerna totalt plus framledning. Så rimligt att anta kanske 20-30L totalt i radiatorkretsen. Det ger i så fall en systemvolym i huset på ca 100L. Som lekman och som jag miss resonemangen så låter det väldigt lågt. En tumregel verkar vara ca 20L per KW på pumpen. Det borde rimligen innebära att man behöver höja volymen med upp till 100L om inte värmepumpen har denna volymen i sitt system vill säga.
 
Jonas Persson
Kommentar från en annan amatör:p

Tror volym var viktigt när pumpen bara har till/från, 0 eller 100% effektuttag. Lite vatten och 8-10 kW fungerar inte, det förstår nog alla. Än värre blir det om flödet är lågt då det vatten som passerar pumpen värms för mycket och pumpen blir överhettad.

Men detta är en inverterpump som kan reglera effekten från kanske 10% upp till 100%. Därmed kan den avge lite effekt utan att bli överhettad.

Vi vet som sagt var inte hur anläggningen ser ut, sitter alla radiatorer parallellt och utan några strypningar, samma för golvvärmen. Troligtvis inte då den larmar för låga flöden, inte överhettning.

Att sätta in en tank som man värmer upp vattnet i och som sedan värmer elementen med är också en lösning för de gamla pumparna som bara har 0 eller 100% effektuttag. Skälet är att varje grad extra som du värmer sänker effektiviteten och i detta fall värmer du tanken mer än vad elementen behöver.

Den mest effektiva anläggningen har radiatorer som är dimensionerade för låga deltavärden, vattnet ska bara vara någon grad över önskad temperatur. Förr i tiden var vattnet kanske 70 grader (50 över rummets temp), många anläggningar idag räknar med 50 grader (30 över rummet) jag utgick från 40 grader. Mina element känns ofta kalla, fast de värmer.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Jonas Persson
Här är status på min värmepump just nu, IVT 512C. Utetemperatur 13 grader och pumpen har precis startat.

Display visar en IVT 512C värmepumps status med kategorier som kompressorstatus 'Värme' och kompressoreffekt på 30%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och elementen är inte ens ljumna.
Översiktspanel av IVT värmepump som visar temperaturer vid kompressor, förångare och kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KVS630
  • Laddar…
Okej.

Jag tror jag löste mitt problem.

Tack för att ni tog er tid. Kan ev vara samma fel ts har. Inget fel på min pump.

Samtliga 20 termostater i mitt hem hade förra ägaren ställt in på lägsta genomströmmningen, de flesta kom det knappt något vatten egenom alls. Det fungerade att motionera piggen, men själva mekaniken i ventildelen hade låst sig på lägsta. Fanns ingen möjlighet att skruva ut pigghuset då det var helt igenbegat med skit och satt så in i norden hårt fast. Annars hade man kanske kunnat finjustera så man fått max igenomströmmning på de lätta sättet.

Jag bytte samtliga 20st i dag till nya från danfoss och nu ligger flödet stadigt på ca 15liter/minuten.

Nu ska jag bara jaga luft nästkommande dagar.

Bifogar en film på den gamla ventildelen.
 
  • Närbild av en hand som håller en bytt termostatventil med synliga tecken på slitage och skit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Lörne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.