W witten skrev:
Jo men kontaminering och källa är ju olika grader av det onda. Jag tänker att om du får bort 1 mm så får du ju ändå bort limresterna som är källan. Sen kan du nog inte få bort det kontaminerade men det är där epoxin får kliva in.
Så sant. Då bilning utav golv är nytt för mig kanske du kan svara på frågorna jag ställde ovan: Är det dammigt? Vad anväder man för maskin? Funkar nån av dessa maskiner: https://www.ramirent.se/hyrmaskiner/byggmaskiner/slip-och-ytbehandling/golvfrasar

Ytan jag har bredspacklat är ca 30 kvm, byggt ~1cm så det lär ju bort. Sedan antar jag man får prova sig fram och se hur betongen ser ut efter någon mm.
 
Ja, det är lösningsmedel (en alkohol) som kan finnas i olika byggnadsmaterial, t.ex. gummi och lacker mm. Men 1-butanol och dess släkting butylacetat finns även i whiskey, röda äpplen mm.

Jag har mätt tVOC med enkla sensorer men i ditt fall måste du göra en ordentlig detaljerad analys. Förut fanns Anozona som gjorde sådana men de verkar ha blivit uppköpta av alsglobal. Det är dock inte helt lätt att tolka resultaten och vilka halter som kan ge besvär. Men eftersom du har så kraftiga besvär så borde det ju vara rätt höga nivåer så analyserna borde ju ge utslag.
 
K KTM950 skrev:
Ja, det är lösningsmedel (en alkohol) som kan finnas i olika byggnadsmaterial, t.ex. gummi och lacker mm. Men 1-butanol och dess släkting butylacetat finns även i whiskey, röda äpplen mm.

Jag har mätt tVOC med enkla sensorer men i ditt fall måste du göra en ordentlig detaljerad analys. Förut fanns Anozona som gjorde sådana men de verkar ha blivit uppköpta av alsglobal. Det är dock inte helt lätt att tolka resultaten och vilka halter som kan ge besvär. Men eftersom du har så kraftiga besvär så borde det ju vara rätt höga nivåer så analyserna borde ju ge utslag.
Antar att jag har rejäla emissioner från golv, då jag fick såpass stora gasfickor, enligt bild ovan, på endast 1-2 dagar. I källarplan direkt under mitt vardagsrum så är det en tvättstuga, vilket lär bidra med fukttillsättning i ovanliggande, dvs mitt betonggolv. Antar att detta kan driva på emissioner också.

Ett fullständigt VOC-prov kostar 3800kr, ganska saftigt. Men som du säger, jag borde ha rejäla nivåer vilket lär ska ses som kraftiga peakar i analysprotokollen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Luftbubblorna är ju märkliga. Är ju nästan som om det vore en fläkt i betonggolvet? Kan väl inte vara emissionerna i sig utan snarare något som expanderar (vatten -> ånga)???
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
Luftbubblorna är ju märkliga. Är ju nästan som om det vore en fläkt i betonggolvet? Kan väl inte vara emissionerna i sig utan snarare något som expanderar (vatten -> ånga)???
Instämmer. Kanske kan vara en kombination utav de båda, fukt från tvättstuga i källaren migrera uppåt i betongen (dvs mitt golv), mixas med limkontamineringar och avges som ånga+emissioner i min lägenhet. Värt att tillägga, innan renoveringen påbörjades har jag alltid upplevt luften som torr i min lägenhet, aldrig haft kondes på fönster, så vattenånga känns tvek.
Väggarna är då helt täta, bredspacklat, spärrmålat och målat dom nyligen.
 
Redigerat:
Gjorde idag ett test. Skar upp plasten vid luftfickan och dammsög vakum mellan golv och plast, förslöt därefter snittet. Övrigt så är det ingen kondens på plasten, snustorrt både på golv å plast. Luftfickan är inspärrad mellan lite prylar som jag har i lägenheten, fickan mäter ca 2m x 50 cm. Efter ca 2 min fylldes fickan upp igen och blev ca 8cm hög. Gjorde samma sak en gång till och efter 2 min var den uppfylld igen.

Övrigt så inspekterade jag väggarna lite närmare idag. Alla väggar har fina trådar över sig som kan vara flera decimeter långa (se bild) . Har ingen aning vad det kan vara, kan de vara från spindlar eller kvalster? Eller mögel?
 
  • Närbild på en mörk vägg med fina trådar som kan vara från spindlar eller kvalster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huh, läskigt. Kan det vara sprickor eller övertryck från källaren? Är det en kemisk reaktion så borde den ju avstanna, kan ju inte skapa så mycket gas speciellt länge? Om du är extra känslig kanske det är läge att hitta en annan lägenhet - samtidigt vill man ju inte sälja till nån annan som får problem så du borde ju lösa problemet innan... Epoxy, tät plastmatta, limma fast golvsockeln, fylla med akrylfog typ? Så du inte får upp nåt. Borde gå att tillämpa metoder som folk med markradon använder?
 
J JohanLun skrev:
Huh, läskigt. Kan det vara sprickor eller övertryck från källaren? Är det en kemisk reaktion så borde den ju avstanna, kan ju inte skapa så mycket gas speciellt länge? Om du är extra känslig kanske det är läge att hitta en annan lägenhet - samtidigt vill man ju inte sälja till nån annan som får problem så du borde ju lösa problemet innan... Epoxy, tät plastmatta, limma fast golvsockeln, fylla med akrylfog typ? Så du inte får upp nåt. Borde gå att tillämpa metoder som folk med markradon använder?
Inte supertrevligt. Lägenheten är extremt dåligt ventilerad, alltid varit ett undertryck, sådär tjutande gött när alla fönster är stängda och tjejen undrar ibland om ytterdörren har gått i baklås (krävs lite kraft pga suget). Gissar på att underliggande tvättstuga har ett någorlunda övertryck för att blåsa ut fukt när man tvättar. Så om sprickor, glapp finns kan trycket i min lägenhet suga upp delar av fukten och luften från tvättstugan. Så tror inte att allt i luftfickan är emissioner utan är nog mest luft, men luften driver upp koncentrationen utav emissionerna, min teori iaf.

Nej fy fasen, vill inte skicka vidare detta problem. Måste lösas innan jag säljer.
Första natten efter jag rev ut mattorna sov jag och tjejen i lägenheten, hade inga känningar då. Nästa dag flytspacklade jag, och efter det (minns ej när) så började mina problem. Så jag den bästa lösning kan vara att ta bort flytspacklat, fräsa bort till ren betong eller max 2 cm (borde man våga ta), flytspackla upp och lägga diffusionstät epoxi på. Dyrt och drygt, men hoppas de löser problemet. Jäkla meck mitt golvprojekt blev :)
 
Har man alvarliga problem med vissa emotioner så bör man nog överväga att hyra in hjälp.
Gag skulle nog i ditt fall fräst av ytan någon mm under limmet där huvudparten av problmet verkar ligga och spackla om ytan. Huruvida det teoretiskt kan tränga igenom flera dm är nog till spågumman att utröna. Att försöka hermetiskt tätt för något du och andra ej tål är nog lite Rysk roulett. Med en dammsugare på utsidan och en damm fångare inne så bör arbetsmiljön vara ok om man inte är överenergisk.
Om man får bort 99,9% av problemet är lösningen lite enklare.
 
Hur funkar ventilationen? Vilken typ av väggfärg användes?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur funkar ventilationen? Vilken typ av väggfärg användes?
Lägenheten är på ca 40kvm. 1rok. I vardagsrummet är det en enkel tilluftsventil genom vägg, självdrag/kalldrag eller vad det heter. I kök finns 2 utsugsventiler kopplat till samma rör, ventröret är kopplat till grannen ovan och löper ut på taket antar jag, och i badrummet har jag ett utsug. Så kanske snålt med tillsättning utav luft, därav tjutande från fönster, så öronproppar i när man sover om man inte har ett fönster öppet. Har snackat med styrelsen om ventilationen, tafatt respons..

Bredspacklade alla väggar med Beckers spackel. Målat med Jotun produkter, först deras spärr/grundfärg, 4 väggar målade med deras ultramatta färg, 2 väggar målade jag med deras kalkfärg, alla färger är vattenbaserade. Har inte målat kök än.
 
Ja. Kanske för snålt med friskluft in i Lgh. Har du koll så att det inte är någon emission från väggfärgen också?
 
K kest skrev:
Har man alvarliga problem med vissa emotioner så bör man nog överväga att hyra in hjälp.
Gag skulle nog i ditt fall fräst av ytan någon mm under limmet där huvudparten av problmet verkar ligga och spackla om ytan. Huruvida det teoretiskt kan tränga igenom flera dm är nog till spågumman att utröna. Att försöka hermetiskt tätt för något du och andra ej tål är nog lite Rysk roulett. Med en dammsugare på utsidan och en damm fångare inne så bör arbetsmiljön vara ok om man inte är överenergisk.
Om man får bort 99,9% av problemet är lösningen lite enklare.
Funderat på det också, man kanske borde kontakta styrelsen?
Tror det kommer göra skillnad att fräsa bort, har ändå bott två år i lägenheten innan jag började renoveringen, hade då inga sånna här aggressiva symptom.

Vad är det smidigaste sättet att ta bort spacklet och nån mm av betongen, hyra en VON ARX FR200E hos ramirent? Har du någon erfarenhet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja. Kanske för snålt med friskluft in i Lgh. Har du koll så att det inte är någon emission från väggfärgen också?
Det är de, vädrat mycket som lösning. Inte kollat, men känns mindre troligt.
 
Det sägs i tråden att plast inte skulle hjälpa. Men innan hade du ju en plastmatta där. Den stoppade ju detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.