Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det det?
Det Svenskar hänger upp sig på är priset på bensin, vägtullar, pizza, och öl. Mjölken kostar förvisso 17kr, men för övrigt tycker jag inte priserna är "väldigt mycket högre". Åtminståne inte vad jag märkt.

Staffan
Jag var rätt mycket i Norge för typ 20 år sedan via jobbet. Allt som liknar affärsresekostnader var extremt dyrt. Men jag kan inte påstå att jag vet något om hur en vanlig månadsbudget ser ut för en medel norrman. Men hotel, enkla restuaranger, bilhyra osv var dyrt. Jag kommer särskilt ihåg när jag, min chef från USA och vår norske agent åt en enklare lunch (hamburgare) visserligen på en hotellrestuarant, men i en förort till Oslo. För oss 3 gick notan på 1 200 norska kronor. Då var det alltså ingen alkohol, bara Coca cola som dryck. Amerikanen tog notan innan han såg beloppet. Han pratar fortfarande om den chocken, senast jag träffade honom för några år sedan. Då fick man räkna med en hundralapp för en kopp kaffe i centrala Oslo.

Att köpa bil är väl också en chockbehandling har jag förstått. Vår norska agent höll just på att byta bil. Han räknade med att få 700 000 i inbyte för sin 7 år gamla Mercedes. Då fick man ge en dryg miljon för en Volvo V70.

Bortsett från att det var dyrt, så tyckte jag att servicenivån var extremt dålig, norrmän var lite på gränsen till ohövliga. På den tiden fanns det som bäst ett korvstånd på Gardemoens flygplats. Det var lite bättre när jagt passerade där för några år sedan. Och attityden i serviceyrken var dålig. En gång när jag flög hem därifrån, så var starten 1,5 h försenad. Kaptenen bad om ursäkt och förklarade att 30 minuter berodde på att besättningen hade kommit in sent från London. Resten av förseningen berodde på att ingen kunde hitta var flygplanet var parkerat på Gardemoens flygplats....
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
T
Visst tycker man inte tre gånger så högt pris inte spelar någon roll på öl , En liten ölburk av märket Carlsberg är nästan tre gånger så dyr – den kostar 29:90 NOK i Norge och 10:90 SEK i Sverige.

Vill du ha lite roligare öl som denna IPA så kostar denna 23:90kr st i Sverige men i Norge kostar den 50 kr st exakt på vinmonopolet.


Flaska Brooklyn East IPA öl med etikett som visar märke och alkoholhalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prova åk till Norge först på semester i 2 veckor, gör sedan bedömningen , prova lev billigt där, sedan billigt i SV så kommer du se en enorm skillnad på maten du får. samt allt roligt du vill göra, eller det du brukar göra. Det är en anledning till varför Norrmännen älskar kostnadsfria fjällturer och är världens största konsument av fryspizza , sedan när dom kommer till Sv lever dom på god mat och dryck samt massa andra nöjen.
 
T Takläggare skrev:
Ja du tänkte högt upp i Norge, du kan snacka med skatteetaten, men du kan välja kildeskatt första tiden om du skriver dig som Norsk medborgare , då har du 25% skatt upp till ca 639750 kr , du kan sedan välja själv när du vill betala vanlig skatt utöver det , på så sätt får du alla avdrag man har rätt till i deklaration , en förmån man får när man invandrar, du kan nu har dubbelt medborgarskap mellan No-Sv sedan Jan i år., så du behöver inte ta bort ditt svenska, brukar bara ta två månader ca att bli norsk när man är nordiskmedborgare.
Norska systemet bygger på att man ska låna, alla förmåner kommer via lån, du tjänar nog mer på smart skatteplanering där .
Du får skilja på medborgarskap och skattemässig hemvist.
Har bott i Norge i 23år, är svensk medborgare. INGEN av mina svenska vänner i Norge har blivit Norsk medborgare. Finns liksom ingen anldening. Har SAMTLIGA rättigheter som en norsk medborgare bortsett från att jag inte får rösta i stortingsvalet.

Är du skattemässigt skriven i Norge spelar det För förmögenhetsskatten heller ingen roll var du har tillgångarna och lånen. Dock blir det knepigt om du har panten i ett land och lånet i ett annat...
 
Redigerat:
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
T
Z Zodde skrev:
Du får skilja på medborgarskap och skattemässig hemvist.
Har bott i Norge i 23år, är svensk medborgare. INGEN av mina svenska vänner i Norge har blivit Norsk medborgare. Finns liksom ingen anldening. Har SAMTLIGA rättigheter som en norsk medborgare bortsett från att jag inte får rösta i stortingsvalet.

Är du skattemässigt skriven i Norge spelar det För förmögenhetsskatten heller ingen roll var du har tillgångarna och lånen. Dock blir det knepigt om du har panten i ett land och lånet i ett annat...
Ja nog har du skillnader , du kan inte jobba som polis eller på olika myndigheter som utlänning i landet, sedan är det skillnader på studielån, samt hjälp om du får problem i utlandet, dessa är bundna till medborgare.

Sedan den stora skillnaden är din pension som dom flesta inte tänker på , om du flyttar hem till Sverige med norsk pension,
Då åker du på svensk skatt på din Norska pension. både den som betalas av nav och den privata delen.

Sverige o Norges beskattning skiljer sig åt, norska AFP (Avtalefestet Pensjon) ska beskattas med full skatt enligt Svenska skatteverket .

(Detta säger skatteverket om den Norska pensionen som betalas till Sverige)
Om pensionen utbetalas av NAV anses det vara en pension som utbetalas pga av socialförsäkringslagstiftningen i Norge. Enligt den svenska lagstiftningen ska pensioner som utbetalas pga av socialförsäkringslagstiftningen beskattas i Sverige.

Så tar du din Norska pension till Sverige så kommer du åka på ca 100000 kr mer i skatt per år än att du bor kvar i Norge, så kanske lika bra ni skriver över er till norska medborgare.
 
Redigerat:
T Takläggare skrev:
Ja nog har du skillnader , du kan inte jobba som polis eller på olika myndigheter som utlänning i landet, sedan är det skillnader på studielån, samt hjälp om du får problem i utlandet, dessa är bundna till medborgare.

Sedan den stora skillnaden är din pension som dom flesta inte tänker på , om du flyttar hem till Sverige med norsk pension,
Då åker du på svensk skatt på din Norska pension. både den som betalas av nav och den privata delen.

Sverige o Norges beskattning skiljer sig åt, norska AFP (Avtalefestet Pensjon) ska beskattas med full skatt enligt Svenska skatteverket .

(Detta säger skatteverket om den Norska pensionen som betalas till Sverige)
Om pensionen utbetalas av NAV anses det vara en pension som utbetalas pga av socialförsäkringslagstiftningen i Norge. Enligt den svenska lagstiftningen ska pensioner som utbetalas pga av socialförsäkringslagstiftningen beskattas i Sverige.

Så tar du din Norska pension till Sverige så kommer du åka på ca 100000 kr mer i skatt per år än att du bor kvar i Norge, så kanske lika bra ni skriver över er till norska medborgare.

Att en svensk inte kan jobba som polis i Norge ser jag inte som någon tappad rättighet...
Får jag problem i utlandet så hjälper ju Sverige mig som svensk medborgare, tror inte Norge är bättre där.



Specialavtal finns ibland. När jag jobbade i Danmark hade jag sk "forskerskatt", utlänningar med särkilld kompetens hade 30% inkomstskatt i 5år. Portugal hade länge noll skatt på Svensk tjäsntepensioner.
Men skatt på pension i Sverige o/e Norge påverkas inte av medborgarskap
 
Redigerat:
T
Z Zodde skrev:
Att en svensk inte kan jobba som polis i Norge ser jag inte som någon tappad rättighet...
Får jag problem i utlandet så hjälper ju Sverige mig som svensk medborgare, tror inte Norge är bättre där.



Specialavtal finns ibland. När jag jobbade i Danmark hade jag sk "forskerskatt", utlänningar med särkilld kompetens hade 30% inkomstskatt i 5år. Portugal hade länge noll skatt på Svensk tjäsntepensioner.
Men skatt på pension i Sverige o/e Norge påverkas inte av medborgarskap
Nej skatten på pension påverkas inte av medborgarskap , utan av att Norge har låg skatt på pension , och allt som kommer över till Sverige ska skattas enligt Svenska skatteregler som är högre , därför får du dålig pension från Norge om du flyttar hit igen., som sagt runt 100 tusen mer i skatt än att man bor kvar i Norge.

Inte bara Polis var ett exempel, gäller jobb inom olika myndigheter med mera,,, du kan inte adoptera barn som SV i Norge utan måste söka via SV , studielån om du vill studera, kräver vissa förbehåll om du inte är norsk, om du vill gifta dig med en som inte är med i ESS ,så får du problem ,man kan inte tävla i stora tävlingar som Norsk om man inte är skriven som NO,,, finns massor av skillnader här och var.

Men skatten på pension kolla jag upp, spec när jag visste att jag kommer inte bo där hela livet, och inte som pensionär , då fick jag dessa besked hur Norsk pension fungerar mot det Svenska systemet, och dom går inte ihop skattemässigt.
 
Har också läst att det kan vara knas när norrmän flyttar till Sverige och mottar norsk pension.
Men mitt första inlägg i denna tråd var att peka på att MEDBORGASKAP betyder noll i sammanhanget.
Kommer sannolikt att bo i Norge resten av mitt liv men kommer också förbli svensk medborgare.

Sen har jag kollegor som är engelsmän och har utvandrat till USA och då är det en helt annan femma.
I USA är det stor skillnad mellan egna medborgare och urlänningar men det är en annan story.
 
D
H hempularen skrev:
Jo men sedan gäller det väl även att lyckas bli "utskriven" från Sverige. Svenska skattemyndigheter vill att du betala skatt i Sverige om du har tillräckligt stark koppling hit. Kan räcka att äga en andel av en sommarstuga eller liknande.
Bara om den varit din permanentbostad.
 
D
Bulldozer!

Om du undrar var du ska beskattas kolla det nordiska skatteavtalet.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/3000.html

Det finns en viss risk att Norge vill ha förmögenhetsskatt för ditt hus i Sverige.

I vart fall för fem år sedan fanns det en risk att Sverige ville beskatta fastighetsförsäljningar i Norge trots att de var skattefria i Norge. Det gällde i de fall du flyttade hem innan huset i Norge var sålt. En jävla smäll! Jag vet inte om just dessa regler finns kvar dock.
 
T
Z Zodde skrev:
Har också läst att det kan vara knas när norrmän flyttar till Sverige och mottar norsk pension.
Men mitt första inlägg i denna tråd var att peka på att MEDBORGASKAP betyder noll i sammanhanget.
Kommer sannolikt att bo i Norge resten av mitt liv men kommer också förbli svensk medborgare.

Sen har jag kollegor som är engelsmän och har utvandrat till USA och då är det en helt annan femma.
I USA är det stor skillnad mellan egna medborgare och urlänningar men det är en annan story.
Kolla bara upp att du hinner jobba där i 20 år minst, väljer du att flytta innan så får du inte med dig all pension från Norge , spec om du vill vara längre tid i ex Thailand under pension , då gäller 12 månads regler och en 6 månader regel som räknas under en period, då blir du utskriven från folketrygden om du är längre tid utomlands inom en tidsram, dom Norska reglerna är inte som dom Svenska.
 
D Derbyboy skrev:
Bulldozer!

Om du undrar var du ska beskattas kolla det nordiska skatteavtalet.

[länk]

Det finns en viss risk att Norge vill ha förmögenhetsskatt för ditt hus i Sverige.

I vart fall för fem år sedan fanns det en risk att Sverige ville beskatta fastighetsförsäljningar i Norge trots att de var skattefria i Norge. Det gällde i de fall du flyttade hem innan huset i Norge var sålt. En jävla smäll! Jag vet inte om just dessa regler finns kvar dock.
Har du skattemässig hemvist i Norge räknas självklart ALL din förmögenhet i ALLA länder då du betalar förmögenhetsskatt. (Oavsett medborgarskap :)
Säljer du ditt hus i Norge och har hunnit få skattemässig hemvist i Sverige gäller självklart svenska regler
 
T Takläggare skrev:
Kolla bara upp att du hinner jobba där i 20 år minst, väljer du att flytta innan så får du inte med dig all pension från Norge , spec om du vill vara längre tid i ex Thailand under pension , då gäller 12 månads regler och en 6 månader regel som räknas under en period, då blir du utskriven från folketrygden om du är längre tid utomlands inom en tidsram, dom Norska reglerna är inte som dom Svenska.
Här förstår jag inte vad du menar? Upparbetad pension går du självklart inte miste om bara för att du flyttar utomlands?
 
D
Z Zodde skrev:
Har du skattemässig hemvist i Norge räknas självklart ALL din förmögenhet i ALLA länder då du betalar förmögenhetsskatt. (Oavsett medborgarskap :)
Säljer du ditt hus i Norge och har hunnit få skattemässig hemvist i Sverige gäller självklart svenska regler
njae så enkelt är det inte alltid. Skulle det alltid vara så enkelt skulle inga skatteavtal behövas. Du måste ta hänsyn till olika länders lagstiftning och när det krockar så används skatteavtalen.

Flyttar du ut från Sverige skatterättsligt så kommer Sverige trots detta vilja att du beskattas i Sverige för tex aktieförsäljningar i 10 år. Det landet du bosätter sig i kanske också vill ha skatt för försäljningen. Då kikar du i avtalet för att avgöra i vilket and du ska beskattas.
 
T
Z Zodde skrev:
Här förstår jag inte vad du menar? Upparbetad pension går du självklart inte miste om bara för att du flyttar utomlands?
Om du inte jobbat 20 år i Norge, då kan du inte ta med dig pensionen i sin helhet till ett annat land.

Sedan har du fällorna i det norska systemet.nu är den direkt översatt med googel , så man sitter ganska hårt fast i Norge som pensionär , blir du utskriven när du reser längre än dessa perioder så har du inte rätt till Norsk sjukvård som pensionär . och då har vi hamnat där du inte är Norsk medborgare, då inträffar dessa regler snabbare.så sök dubbelt medborgarskap, så tryggar du din pension om du vill resa mycket under den tiden.

När betraktar NAV mig som utlänad?
Eksport.jpgNAV anser att du har utvandrat när du inte längre är medlem i försäkringssystemet. Du kan stanna utanför Norge i upp till 12 månader utan att förlora ditt medlemskap i Folkförsäkringssystemet. Om du stannar utomlands i mer än 12 månader, eller mer än sex månader i två eller flera år i följd, anses du ha utvandrat i enlighet med reglerna i folkförsäkringslagen. Dessa sex månader behöver inte vara i en sammanhängande period. Det är den totala summan av de utländska perioderna under kalenderåret som räknas.

Kom ihåg att Skatteförvaltningen och det nationella befolkningsregistret använder andra regler än NAV när du bedömer om du är bosatt i Norge eller utomlands. Därför bör du också bekanta dig med dessa regler.
 
"Om du inte jobbat 20 år i Norge, då kan du inte ta med dig pensionen i sin helhet till ett annat land."
Direkt fel, kom gärna med bevis för ditt sensationella påstående. Nu pratar vi pension som du tjänat ihop, inte något annat.

Sen blandar du friskt med om du utvandrar så har du inte rätt till norsk sjukvård. Men så är det ju överallt, du åtnjuter det trygdesystem i det land du betalar skatt till!!
Har öht INGET med vilket medborgaskap du har och det är återigen MEDBORGARSKAP jag startade tråden med.
Avgörande är SKATTEMÄSSIG hemvist, sen spelar det ingen roll vilket pass du har...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.