Ulltand Ulltand skrev:
Träd som kan bli vindfällda och genom sin höjd och tyngd allvarligt riskerar skada annans bebyggelse kunde rimligen regleras i lag.
Perfekt! En ny myndighet! Precis vad vi behöver, vi måste se till att avdankade politiker med svågrar och diverse andra som inte klarar ett vanligt arbete får något att göra.

Här finns potential för utveckling.

Statens Allmänkontrollmyndighet, kontroller utförs oannonserat på fastigheter t,ex. vad gäller avstånd studsmatta till tomtgräns, decibelmätning av kidsens gap och skrik, grillosets innehåll av skadliga ämnen, ljudvolym på HD vid uppstart, om en man får ha nättröja fast han ser ut som en kassler i den osv osv.

Jag är på!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
16386 och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Perfekt! En ny myndighet! Precis vad vi behöver,
Nu är det ju fakltiskt inte så att det finns en myndighet för varje lag, som tur är.

Hur skulle det se ut :)

Så gott som alla träd som inte tas ner faller till slut i någon storm. Träd som är så stora och tunga att de kan krossa ett bostadshus är ju iaf ett reellt problem.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är det ju fakltiskt inte så att det finns en myndighet för varje lag, som tur är.

Hur skulle det se ut :)

Så gott som alla träd som inte tas ner faller till slut i någon storm. Träd som är så stora och tunga att de kan krossa ett bostadshus är ju iaf ett reellt problem.
Jo, jag var ju lite ironisk förstås, men du anar inte vilken enorm mängd myndigheter vi har i vårt land, runt 450 st av vilka de flesta antagligen behövs men att väldigt många inte gör det. Min nystartade myndighet i inlägget gör sig bäst i papperskorgen, men säg det inte till någon, då kanske det inrättas Statens Papperskorgsmyndighet avsedd att se till att det som hamnar i sagda utrymme också platsar där, givetvis först efter några grundliga utredningar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Absolut. Ville bara peka på att det finns två sidor av samma mynt. Oftast skrivs det om att man som boende i ett bostadsområde måste acceptera vad grannarna gör. Inte lika ofta att man skulle kunna tänka på hur vad man själv gör påverkar grannarna. I förlängningen hojtas det om att gillar man inte vad grannarna gör så borde man flytta ut i skogen, långt från grannar så man inte störs. Inte lika ofta om att den som stör kan flytta.

Inte helt sant Man får t ex tåla att hund skäller men inte ihållande skall som pågår i timmar varje dag.
 
A AndersS skrev:
Precis, och vissa vill ha en lummig miljö med träd och andra skulle kanske helst vilja asfaltera sin tomt.
Vill bara som TS berätta att bara för man vill ta bort höga träd nära ens hus behöver man inte vara asfalt människa. Tvärtom har en jag en lummig trädgård men en massa träd, buskar och blommor. Har hund och katt och älskar allt djurliv och matar fåglarna varje vinter. Grannarna däremot hade nog gärna velat ha asfalt och ett insynskyddande plank åt alla håll, de tycker inte om djur och skiter i alla grannar.

En anledning till varför bod inte ska placeras för nära tomtgräns är att brand kan sprida dig lättare och fortare
 
Tycker det ser tråkigt ut när man kommer till nybyggda villakvarter där det inte finns ett enda träd och som bonus ser alla hus och tomter precis likadana ut.

Har en gigantiskt lönn på min tomt som säkert genererar en dags krattande för mig men om någon vecka kommer den vara knallgul och sen blir helt blodröd helt värt det.
 
  • Gilla
Repeter och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är inte sannt.

Du har fått massor av frågor hur lagen skulle utformas, men vägrat att svara på nästan allt.
Så här kommer ett urval igen. När du svarat på dessa frågor, kan vi diskutera vidare.



Staffan
Enklast är att ha lag på trädets höjd i förhållande till tomtgräns!
Sedan önskvärt att trädets ägares försäkring betalar när träd faller! Tror att de flesta trädägare skulle ta ansvar för sina träd då. Känner många husägare och de tror det är det som gäller idag och de tror mig inte när jag berättar att trädägaren har inget ansvar alls och att det är de själva som får betala.

Kanske en ekvation som tar med avstånd till tomtgräns i förhållande till trädets höjd!

Eller en liggande triangel (linjal upp och en linjal längs marken, angivet med meter) som visar att trädet kan vara högre ju längre ifrån tomtgränsen trädet är.

Kanske en Pythagoras triangel ekvation där man bara stoppar in sina parametrar
Bifogar bild
 
  • Illustration av Pythagoras sats med triangel och märkta sidor: katet a, katet b, hypotenus c.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Enklast är att ha lag på trädets höjd i förhållande till tomtgräns!
Sedan önskvärt att trädets ägares försäkring betalar när träd faller! Tror att de flesta trädägare skulle ta ansvar för sina träd då. Känner många husägare och de tror det är det som gäller idag och de tror mig inte när jag berättar att trädägaren har inget ansvar alls och att det är de själva som får betala.

Kanske en ekvation som tar med avstånd till tomtgräns i förhållande till trädets höjd!

Eller en liggande triangel (linjal upp och en linjal längs marken, angivet med meter) som visar att trädet kan vara högre ju längre ifrån tomtgränsen trädet är.

Kanske en Pythagoras triangel ekvation där man bara stoppar in sina parametrar
Bifogar bild
Med detta resonemanget får du ju inte ha en häck eller ett litet träd eller ens ett grässtrå i tomtgräns.. Hur tänker du där?

Vet du ens vad Pythagoras sats är?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hur hade du tänkt använda dig av Pythagoras för att avgöra om trädet ramlar på ditt hus?
Det ända du kan mäta i den formeln här är avståndet hus-träd (b i din bild) a och c är lite svåra att mäta om du inte använder sinus.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Enklast är att ha lag på trädets höjd i förhållande till tomtgräns!
Sedan önskvärt att trädets ägares försäkring betalar när träd faller! Tror att de flesta trädägare skulle ta ansvar för sina träd då. Känner många husägare och de tror det är det som gäller idag och de tror mig inte när jag berättar att trädägaren har inget ansvar alls och att det är de själva som får betala.

Kanske en ekvation som tar med avstånd till tomtgräns i förhållande till trädets höjd!

Eller en liggande triangel (linjal upp och en linjal längs marken, angivet med meter) som visar att trädet kan vara högre ju längre ifrån tomtgränsen trädet är.

Kanske en Pythagoras triangel ekvation där man bara stoppar in sina parametrar
Bifogar bild

En förhärskande vindriktning och att någon bebyggelse är hotad tror jag man skall ha med stället.

Blåste det från väster och trädet krossade grannens hus är det bara att slanta upp :)
 
Violina Violina skrev:
Med detta resonemanget får du ju inte ha en häck eller ett litet träd eller ens ett grässtrå i tomtgräns.. Hur tänker du där?

Vet du ens vad Pythagoras sats är?
Ja naturligtvis vet jag det!?
Men det är sant att man kan inte använda "triangeln" rakt av! Kanske komplettera med text och skugga i figuren att det är godkänt med 4 m hög häck/ buske/ träd i direkt anslutning till tomtgräns
 
L Lakritsianen skrev:
Ja naturligtvis vet jag det!?
Men det är sant att man kan inte använda "triangeln" rakt av! Kanske komplettera med text och skugga i figuren att det är godkänt med 4 m hög häck/ buske/ träd i direkt anslutning till tomtgräns
Nej, det tror jag faktiskt inte alls på...

Och hur långt ifrån tomtgräns ska det då vara tillåtet med ex ett tio meter högt träd?

Ska du kunna nekas bygglov på en tomt du köpt om det runt tomten står tjugo meter höga träd?
Eller ska den som äger träden då bli tvingad att såga ner dem för att du vill kunna bygga på din tomt?

Nä.. dummare förslag får man nog leta efter..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här är några alternativ för att mäta höjden på tex träd,
[länk]
[länk]
[länk]
Jag gissar att inte ett enda har med Pythagoras sats att göra..
 
mikethebik mikethebik skrev:
Perfekt! En ny myndighet! Precis vad vi behöver, vi måste se till att avdankade politiker med svågrar och diverse andra som inte klarar ett vanligt arbete får något att göra.

Här finns potential för utveckling.

Statens Allmänkontrollmyndighet, kontroller utförs oannonserat på fastigheter t,ex. vad gäller avstånd studsmatta till tomtgräns, decibelmätning av kidsens gap och skrik, grillosets innehåll av skadliga ämnen, ljudvolym på HD vid uppstart, om en man får ha nättröja fast han ser ut som en kassler i den osv osv.

Jag är på!

Bra att du har fått så mycket uppmärksamhet då kan jag passa på.
Det finns en enkel lösning, trädägarens försäkring går in och betalar när träd faller och har också ansvar att ta bort sitt träd och rotvälta.
Om risken är stor att ett träd kommer att falla kommer fler att ta sitt ansvar och ta ned i tid, som det är idag kan de skita i det, för det kostar dem inget och de behöver inte heller göra sig besväret

Redan idag har vi sådana lagar om t ex en lösspringande hund biter en kopplad hund då får den attackerande hundens ägare betala får hen har ansvar för sin hund och för skadan den orsakar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.