3 164 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Har jag rätt eller fel?
Sida 1 av 2
Diskmaskin som fungerat, såldes för uppgradering till större "inbyggnadsbar" modell
Köparen hävdar nu att den inte fungerar, sålde den för 1700kr (nypris ca 5000kr)
Dock skrev han på köpeavtal, och jag förklarade i klartext där att den kördes senast sommaren 2019, sedan har den stått i avvaktan på att köpa större maskin..
Har jag rätt eller fel, behöver jag godkänna ett återköp om han godkänt och skrivit på kvittot?
Eller kan jag välja att tex. återbetala 1300kr, och se resten som handpenning för leverans etc?
Köparen hävdar nu att den inte fungerar, sålde den för 1700kr (nypris ca 5000kr)
Dock skrev han på köpeavtal, och jag förklarade i klartext där att den kördes senast sommaren 2019, sedan har den stått i avvaktan på att köpa större maskin..
Har jag rätt eller fel, behöver jag godkänna ett återköp om han godkänt och skrivit på kvittot?
Eller kan jag välja att tex. återbetala 1300kr, och se resten som handpenning för leverans etc?
Det roliga är att som privatperson tillämpas runt hörnet garanti.
Jag skulle fråga honom vem han lät installera den,
Har du förvarat den inomhus eller stående i kallgarage? Är ju mycket möjligt att den frusit sönder.
Jag skulle fråga honom vem han lät installera den,
Har du förvarat den inomhus eller stående i kallgarage? Är ju mycket möjligt att den frusit sönder.
Appendix skrev:
Förvarad inomhus, inkopplad etc..Appendix skrev:
frågan är hur man ska tackla det?
som privatperson behöver man väl inte ge garanti, specifikt inte om man dessutom förklarat omständigheterna - och köparen i detta fall valt att acceptera detta, och även skrivit på att han "godkänner" mina uppgifter/köpet
Runt hörnet garanti är att den gäller tills köparen hunnit runt hörnetN najks skrev:
Du kan välja att inte betala tillbaka nått. "Den fungerade när jag testade den"
Ja det var ju just detta jag förklarade för köparen, dels körde jag hem den till honom (ca 3.5mil enkel väg),Appendix skrev:
och sedan förklarade jag utförligt att den inte varit körd sedan sommaren 2019. och då användes den ca 25-30 gånger totalt
Om du har kört hem den till honom skulle jag bara skita i honom. Du har varit trevlig, Nu får du tillbaka.N najks skrev:
Alternativet om han vill lämna tillbaka den är att han kör den till dig och betalar dig för dina bilutgifter. Då är ditt avdrag rätt. Men kör INTE och hämta den igen
Ja personligen tänkte jag isf att ett avdrag på typ 300-400kr hade varit rimligt.. dels är det ju kostnaden men även tiden att åka och leverera något till en köpare!Appendix skrev:
han har alltså betalat 1700kr totalt, och så återbetalar jag 1350kr när jag får tillbaka den isf, låter det rimligt?
Problemet är köparens, men det pekar också på det svåra med att sälja begagnade prylar. Man vill inte gärna att folk ska bli besvikna och förlora pengar och känna sig blåsta, men du vet samtidigt inte om köparen kopplat in den fel eller tappat den eller nåt.
Jag brukar alltid skriva exakt vilket skick det är i annonser och avtal, friskriva mig från fel och i den mån det går filma fungerande prylar innan jag skickar iväg dem. För säkerhets skull.
Jag brukar alltid skriva exakt vilket skick det är i annonser och avtal, friskriva mig från fel och i den mån det går filma fungerande prylar innan jag skickar iväg dem. För säkerhets skull.
Jo och i detta fall så hade jag ju även förklarat att den fungerade när den kördes sist osv..T tanaris skrev:Problemet är köparens, men det pekar också på det svåra med att sälja begagnade prylar. Man vill inte gärna att folk ska bli besvikna och förlora pengar och känna sig blåsta, men du vet samtidigt inte om köparen kopplat in den fel eller tappat den eller nåt.
Jag brukar alltid skriva exakt vilket skick det är i annonser och avtal, friskriva mig från fel och i den mån det går filma fungerande prylar innan jag skickar iväg dem. För säkerhets skull.
Tycker ändå att jag går "the extra mile" om jag godkänner en retur, när jag rent juridiskt sett kanske inte är tvungen att göra detta - men då att göra ett rimligt avdrag på bensin + den timmes körning det tog (350kr dvs)
Vad har ni kommit överens om? Trodde du att den fungerade? Visste du att den fungerade?
Tycker att hur skicket diskuterades påverkar läget i allra högsta grad.
Trots det sagt så har du ju absolut ingen skyldighet att ge tillbaka några pengar.
Tycker att hur skicket diskuterades påverkar läget i allra högsta grad.
Trots det sagt så har du ju absolut ingen skyldighet att ge tillbaka några pengar.
Jag vet att den fungerade förra sommaren då vi sist använde den, detta förklarade jag i följande ordalagC C.Lundin skrev:
"vi körde den senast förra sommaren, totalt har den gått 25 - 30 gånger sedan vi köpte den"
överlag var skicket super, inte en skråma på maskinen, inte heller "smutsig eller kalkavlagringar" inuti,
såg mer ut som ett demo-ex man kan köpa i butik.. lite dammig osv.
Tycker inte att du ska ha något dåligt samvete. Kolla om den funkar och i.s.f. sälj den igen!N najks skrev:Jag vet att den fungerade förra sommaren då vi sist använde den, detta förklarade jag i följande ordalag
"vi körde den senast förra sommaren, totalt har den gått 25 - 30 gånger sedan vi köpte den"
överlag var skicket super, inte en skråma på maskinen, inte heller "smutsig eller kalkavlagringar" inuti,
såg mer ut som ett demo-ex man kan köpa i butik.. lite dammig osv.