Hej!

I lördags började det gnista från eluttaget dom varmvattenberedaren är ansluten till och två säkringar gick. Efter lite googling har jag förstått att elpatronen troligtvis gått sönder? Varmvattenberedaren är 14 år gammal så jag ser ingen vits i att lägga ner pengar på att fixa den. Har kikat på en ny varmvattenberedare men ser att man inte kommit längre i utvecklingen kring eluppvärmda varmvattenberedare och de drar fortfarande väldigt mycket. Har kikat lite på varmvattenberedare med värmepump och förbrukningen är otroligt lockande.

Däremot förstår jag inte riktigt om jag kan ha det i mitt hus. Jag har inget kanalventilationssystem som kan hämta omgivningsvärme från hela huset och då innebär det att den enbart kan hämta värme från tvättstugan där den står. Blir det jättekallt där inne då? Jag har elelement och luft/luftvärmepump.

Tacksam för svar
 
S Soulistic skrev:
Har kikat på en ny varmvattenberedare men ser att man inte kommit längre i utvecklingen kring eluppvärmda varmvattenberedare och de drar fortfarande väldigt mycket.
En eluppvärmd beredare har alltid haft och kommer alltid att ha en verkningsgrad på 100%. Dvs varje instoppad kWh el blir 1 kWh värme i tanken. Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
En eluppvärmd beredare har alltid haft och kommer alltid att ha en verkningsgrad på 100%. Dvs varje instoppad kWh el blir 1 kWh värme i tanken. Varken mer eller mindre.
Ok. Men har du någon erfarenhet av varmvattenberedare med värmepumpsteknik. Tror du att jag kan ha det i mitt hus utan att sätta in massor av ventilationskanaler för att ta värme från flera rum?
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men är tveksam till funktionen. En sån beredare vill ha ett luftflöde på 3-400 m³ per timme, vilket är flera gånger högre än normal ventilation i ett normalt hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Soulistic skrev:
Ok. Men har du någon erfarenhet av varmvattenberedare med värmepumpsteknik. Tror du att jag kan ha det i mitt hus utan att sätta in massor av ventilationskanaler för att ta värme från flera rum?
Nej, du måste ta varmluft från större delen av huset för att det skall bli lönsamt. Detta är ju en teknik som man planerar och bygger in vid nybyggnation.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är du verkligen säker på att varmvattenberedaren gick sönder? Det kan vara skador på kabel/anslutning lika gärna. Be någon kunnig mäta upp det åt dig.
 
Magnus E K
useless useless skrev:
En eluppvärmd beredare har alltid haft och kommer alltid att ha en verkningsgrad på 100%. Dvs varje instoppad kWh el blir 1 kWh värme i tanken. Varken mer eller mindre.
Håller med om detta.

En viss skillnad kan det ändå bli pga värmeförluster från det att vattnet värms tills att det används. Det blir exakt 1 kWh värme totalt men (som exempel) kanske bara 0,8 kWh som tas ut i form av varmvatten medan resterande 0,2 värmer utrymmet där beredaren står, vilket kan vara allt från nödvändigt (undvika frysning) till direkt oönskat (sommarvarmt hus). Så det kan eventuellt vara värt att jämföra hur bra beredarens isolering är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är du verkligen säker på att varmvattenberedaren gick sönder? Det kan vara skador på kabel/anslutning lika gärna. Be någon kunnig mäta upp det åt dig.
pacman42 pacman42 skrev:
Är du verkligen säker på att varmvattenberedaren gick sönder? Det kan vara skador på kabel/anslutning lika gärna. Be någon kunnig mäta upp det åt dig.
Proppen gick ett par gånger senaste månaden och jag tänkte då att varmvattenberedaren var på väg att ge upp. När det sedan gnistrade som sjutton från den fasta anslutningen tänkte jag att det måste vara att elpatronen gett upp. Men det kan alltså vara fel på typ kabeln mellan varmvattenberedaren och elanslutningen? Ska ha hit en elektriker för ett annat jobb så jag kanske ska fråga om han kan kolla på det
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Krokben
S Soulistic skrev:
Proppen gick ett par gånger senaste månaden och jag tänkte då att varmvattenberedaren var på väg att ge upp. När det sedan gnistrade som sjutton från den fasta anslutningen tänkte jag att det måste vara att elpatronen gett upp. Men det kan alltså vara fel på typ kabeln mellan varmvattenberedaren och elanslutningen? Ska ha hit en elektriker för ett annat jobb så jag kanske ska fråga om han kan kolla på det
Kan ju vart dåligt kontakt i anslutningarna som orsakat varmgång. Låter mera så, min erfarenhet av att om en elpatron ger upp så tar det bara "tvärstopp", dvs oändligt motstånd.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hade samma fel , fick ta bort stickproppen+uttag och fast ansluta den till kabeln
 
useless useless skrev:
En eluppvärmd beredare har alltid haft och kommer alltid att ha en verkningsgrad på 100%. Dvs varje instoppad kWh el blir 1 kWh värme i tanken. Varken mer eller mindre.
Och när man köper en beredare med "bättre" verkningsgrad är det generellt bara att den är bättre isolerad.
Min gamla beredare kunde man i princip bränna sig på om man höll handen mot. Min nya är knappt varmare än kakelplattorna på väggen bredvid.

Sen är det ju klart. På vintern spelar det inte så stor roll då du ändå värmer huset med den värmen. I ett kallt klimat är inte varmvattenberedaren den stora energibesparingen man gör :)
 
Krokben
Appendix Appendix skrev:
Och när man köper en beredare med "bättre" verkningsgrad är det generellt bara att den är bättre isolerad.
Min gamla beredare kunde man i princip bränna sig på om man höll handen mot. Min nya är knappt varmare än kakelplattorna på väggen bredvid.

Sen är det ju klart. På vintern spelar det inte så stor roll då du ändå värmer huset med den värmen. I ett kallt klimat är inte varmvattenberedaren den stora energibesparingen man gör :)
Det där känner man igen sig i, min vvb håller garaget frostfritt:crysmile:
 
Krokben Krokben skrev:
Det där känner man igen sig i, min vvb håller garaget frostfritt:crysmile:
Tidigare ägarna här hade lagt VVB uppe på kallvinden.... Mysigt och gosigt för alla möss....
Nu är allt vatten omdraget. Så dels sover jag bättre utan frys/läckageångest. Och dessutom blir det väldigt spännande se elförbrukningen kalla månaderna :D

(Det roliga är dock att den enormt ineffektiva VVB antagligen minskat frysrisken då den värmt upp allt runt omkring och en bra bit in i ledningarna till och från den)
 
Q
Det låter inte som att det är varmvattenberedaren som är trasig.
Även om elementet är trasigt skall de inte slå gnistor om uttaget.
Tror mer på de är något med anslutningen/kabel.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Det låter inte som att det är varmvattenberedaren som är trasig.
Även om elementet är trasigt skall de inte slå gnistor om uttaget.
Tror mer på de är något med anslutningen/kabel.
Ska kolla med elektrikern. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.