Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att en nätverksskola som inte med ett ord tar upp att det faktiskt finns trådlösa alternativ som är fullt tillräckligt i de flesta fall är en alldels för enögd skola...

Hur många hade gillat en uppvärmningsskola som bara nämner pellets? En golvskola som bara nämner klinkers? En färgskola som bara nämner slamfärg?

Nej, in med några meningar om trådlöst i början av del 1 - ungefär -

"Skall nätet vara trådbundet eller trådlöst?

Trådbundna nät erbjuder högre hastigheter men är besvärligare att bygga upp och kostar mer. Trådlöst är långsammare men mer flexibelt och billigare. Ett trådlöst nätverk går att få igång på någon timme och till en totalkostnad på en dryg tusenlapp om du har två datorer. Ett trådbundet nät med uttag i varje rum i ett större hus kostar minst det tiodubbla. Trådlöst räcker oftast bra till för normalanvändaren, trådbundet väljer den som tänkt sig föra över stora filmängder eller skall se flera samtidiga tv-kanaler via internet.

Nätverksskolan tar till att börja med upp trådbundna nät."
 
Tomtebo skrev:
Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att en nätverksskola som inte med ett ord tar upp att det faktiskt finns trådlösa alternativ som är fullt tillräckligt i de flesta fall är en alldels för enögd skola...

Hur många hade gillat en uppvärmningsskola som bara nämner pellets? En golvskola som bara nämner klinkers? En färgskola som bara nämner slamfärg?

Nej, in med några meningar om trådlöst i början av del 1 - ungefär -

"Skall nätet vara trådbundet eller trådlöst?

Trådbundna nät erbjuder högre hastigheter men är besvärligare att bygga upp och kostar mer. Trådlöst är långsammare men mer flexibelt och billigare. Ett trådlöst nätverk går att få igång på någon timme och till en totalkostnad på en dryg tusenlapp om du har två datorer. Ett trådbundet nät med uttag i varje rum i ett större hus kostar minst det tiodubbla. Trådlöst räcker oftast bra till för normalanvändaren, trådbundet väljer den som tänkt sig föra över stora filmängder eller skall se flera samtidiga tv-kanaler via internet.

Nätverksskolan tar till att börja med upp trådbundna nät."
Det enklaste är ju om du tänker dig att man funderat länge och noga på precis vad du skriver ovan -innan- man bestämt sig för ett trådbundet nät och klickat på mats nätverksskola. :)

Skämt åsido så är det ju uppenbart att mats tråd handlar om installation av trådbundet nät och inte alls om vilket man ska välja eller inte av olika anledningar. Man ju hitta på ett mer beskrivande namn att det är just detta dock.

Jag hade t ex hoppats mer på info om ethernetstandarder och ip-stackar när jag klickade på den men ack vad besviken jag blev. :)
 
Vad vill du veta?

Vill ju inte skrämma bort någon genom att gå för djupt heller men vi kan väl börja med

10-base-2 10 Mbit ethernet över tunn coax, max 185 Meter och 30? noder
10-base-5 10 Mbit ethernet över tjock coax, max 500 Meter
10-base-t 10 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, min cat 3
100-base-T 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, min cat 5
100-base-T4 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, använder alla fyra par, min cat 5?
100-VG-anylan 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, använder alla fyra par, min cat 5? använder cmsa/CA istället för CD som är det vanliga



 
Tomtebo skrev:
Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att en nätverksskola som inte med ett ord tar upp att det faktiskt finns trådlösa alternativ som är fullt tillräckligt i de flesta fall är en alldels för enögd skola...
En dåres envishet behöver du om du skall överbevisa alla om att trådlöst är lika bra som trådbundet... ;)

Därmed inte sagt att det inte duger, det beror helt enkelt hur mycket man vill kompromissa med framför allt:
*säkerhet
*stabilitet
*strålning

Vad som är viktigt är upp till var och en...
 
mats_o skrev:
Vad vill du veta?

Vill ju inte skrämma bort någon genom att gå för djupt heller men vi kan väl börja med

10-base-2 10 Mbit ethernet över tunn coax, max 185 Meter och 30? noder
10-base-5 10 Mbit ethernet över tjock coax, max 500 Meter
10-base-........... osv
Tycker den är precis lagom som den är med tanke på målgrupp, var ute efter poängen att det kan räcka gott att hålla sig till installation av nätverk i din tråd och inte blanda in -allt- som har med nätverk att göra. Det blir ofta oläsbart och ointressant för många som bara vill veta grunderna.

Svårt att vara ironisk över forum. :)
 
Jo jag ska se om vi kan få till en ironi smiley i den närmste femårsplanen eller så. ;)

Mina grundmål med att skriva skolan var igentligen.
1. avmystifiera nätverksdragning. Det är inte svårt att dra en kabel i ett rör och kontakterna den.
2. Visa hur man enkelt kan stoppa in tele i samma system.
3. Visa hur sakerna kan se ut.
4. Samla information på en plats.

Förhoppningsvis leder detta till att fler vågar prova på och att det blir svårare för oseriösa aktörer att klippa till med hutlösa offerter på väldigt enkla instalaltioner.

Sen om nån vill gräva ner sig djupare så säg bara till alltså. Nätverk är kul, Nätvärk ska förebyggas ;)
 
Tycker detta är ett fantastiskt initiativ!

Kanske rubriken är lite för allmän, men de första inläggen förklarar ju snabbt vad det handlar om.

Någon kan väl skriva en egen tråd som introducerar trådlösa nät, diskussion fördelar/nackdelar etc.

Vem blir först med att skriva en tråd om token-ring nät ur ett historiskt perspektiv? Eller kanske en om ad-hoc-nät? ;)
 
Du talar alltså om IEE 802.5.
Den vanligste "hubben" var IBM 8228 Multistation Access Unit
Det vanligaste misstaget var att blanda 4 och 16 Mbit grejor på samma ring vilket leder till tvärstop :)
 
Fråga angående inkoppling av telefoni.
Telefonuttagen är väl inte RJ45? De är mindre vad jag ser. Vad är det för beteckning på dem? Om man har två dubbeluttag en för internet och den andra för telefoni så måste jag patcha om ett RJ45 uttagen till telefonnityp?
 
Rätta mig om jag har fel men den heter väl RJ11 och är sexpolig även om man bara kopplar in 2 eller 4 ledningar i den kontakten. Finessen är iallafall att om du bara kopplar nätverket som Mats beskriver så kommer det att funka för telefoni också, oavsett om du ansluter med RJ11 eller RJ45. Detta eftersom det är de två "yttersta ledningarna" som faller bort när du går från 8-pol till 6-pol, och för telefoni används ju inte dessa ledare.
 
Rättning beställd ;)

Rj 11 är fyrpolig
rj 12 är sexpolig men har för det mesta bara fyra stift monterad

Rj11 och rj 12 passar dock i rj45 uttag och "plastpliggen" ser till att kontakten hamnar rätt i uttaget.

Kopplar du enligt skolan så leder man in telefonin på stift 4 och 5 dvs mitt i jacket. Där kommer ju telefonens kontakt åt dem och det hela fungerar. Returen från telefonen går på 3 och 6 i rj 45 uttaget, dvs de yttre två ledarna i telefonens kontakt
 
En fråga till Mats:

När man kopplar in nätverkskabeln i uttagen (kontakterar) så finns det ju två olika märkningar (A samt B), vad är skillnaden ? Såg att du kopplade enligt B-standard...


Kalsipper
 
Skillanden är såvitt jag kommer på så här rakt av bara vilken färg man använder på två av paren.
Så länge man är konsekvent så är det bara att tuta och köra. Jag brukar köra b standard iom att det är vad färdiga patchkablar följer och därmed får jag enighet i hela kedjan
 
Tydligen kan man få teve signaler genom nätverkskabel. Elko Link Home system skickar data, telefoni, teve genom kablarna. De använder tror jag cat7 skärmad kabel.
Kan man återkomma detta med cat6 utan att kostar skjortan?

 
Jag har aldrig provat själv men det finns minst ett inlägg här på forumet (som jag naturligtvis inte hittar just nu) där man hadde provat med lexcoms tv-rj45 adapterkablar och vanlig cat6 kabel och det fungerade.

Detta är troligen långt utanför vad standarden säger men fungerar det så ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.