Rogz skrev:
Jag tycker iofs att du reducerar problemet rätt kraftigt genom parallellen till rikets säkerhet. Det är mycket svårare att klanta till det med ett trådbundet nät så att en utomstående kan "snubbla in" mellan dig och din switch/router/whatever.

Däremot håller jag med dig om att man noga ska tänka igenom vilka behov man har just nu, men inte glömma bort att planera med lite framförhållning.
Måhända slog pendeln lite för långt åt ena hållet med min liknelse. Vad jag menar är att man inte skall överdriva riskerna med trådlöst på det sätt som många tenderar till. Slår man igång krypteringen har man fullt tillräcklig säkerhet för hushållsbruk. Visst är risken att göra fel större, men desto större anledning då att verkligen informera om konfigurering av trådlöst i nätverksskolan.

Det är ju inte heller riskfritt med trådbundet; skall du vara någorlunda säker måste du ändå ha brandvägg, hela tiden uppdaterad mjukvara med de senaste säkerhetsuppdateringarna och uppdaterat virussskydd.

Och vad gäller framförhållning utvecklas den trådlösa tekniken hela tiden, inom en snar framtid får vi ut pålitliga 100 mbit från trådlös utrustning och du kan lita på att det blir ännu mer på längre sikt.
 
Tomtebo skrev:
Det är ju inte heller riskfritt med trådbundet; skall du vara någorlunda säker måste du ändå ha brandvägg, hela tiden uppdaterad mjukvara med de senaste säkerhetsuppdateringarna och uppdaterat virussskydd.
Det argumentet gäller ju i precis lika hög grad oavsett om du har trådbundet eller trådlöst nät.

Tomtebo skrev:
Och vad gäller framförhållning utvecklas den trådlösa tekniken hela tiden, inom en snar framtid får vi ut pålitliga 100 mbit från trådlös utrustning och du kan lita på att det blir ännu mer på längre sikt.
Skillnaden blir att när 100Mbit blir en standard måste du köpa nya grejer (router, NIC). Med CAT5E/CAT6 som du köper idag håller grejerna för rätt lång tid framöver.
 
Rogz skrev:
Det argumentet gäller ju i precis lika hög grad oavsett om du har trådbundet eller trådlöst nät.
Givetvis, men meningen var att visa att trådbundna nät inte heller är vidare säkra om du inte konfigurerar dem rätt och håller efter dem.

Rogz skrev:
Skillnaden blir att när 100Mbit blir en standard måste du köpa nya grejer (router, NIC). Med CAT5E/CAT6 som du köper idag håller grejerna för rätt lång tid framöver.
Visst, men även trådbunden hårdvara behöver uppgraderas och du får ganska mycket trådlös hårdvara för de pengar du lägger på trådbundet nät.
 
Jag håller med om att det för många räcker med endast trådlöst närverk hemma.

MEN, bygger man ett nytt hus eller renoverar sitt gamla så bör man installera dosor och rör så att man i framtiden kan dra ett trådbaserat nätverk.

Anledningen till detta är att ingen vet hur behovet kommer att se ut i framtiden och man är ganska dum om man inte passar på att förbereda när man har chansen.
 
Ja visst kan det vara vettigt att lägga in tomrör om man ändå renoverar, även om jag tvivlar på att framtiden är speciellt trådbaserad.
 
För att då utt 100mbit ur ett trådlöst nät så måste du vänta till nästa standard efter 802.11N och då är det ändå max en station som kan få den prestandan. Därvilag ligger trådade nät långt före fortfarande.

Fundera på vad två HDTV boxar skulle ta via ip:tv. De siffor jag har sett säger 20-25Mbit per box. Två boxar i huset och dagens standarder klarar inte jobbet utan 802.11N krävs igen.

Det är igentligen kärnan i problemet med de trådlösa näten. De sjunker i tillgänglig bandbredd ju fler stationer som ansluter. Ett trådat nät går åt andra hållet och ger mer bandbredd i nätet även om man naturligtvis inte får mer mot enskild station.

Trådlöst är lite utanför vad jag hadde tänkt mig för nätverksskolan men den kan kanske få en uppföljare med en trådlöst skola?

 
Jag ser många tydliga fördelar med trådbundet nätverk och den kanske främsta är den minskade elektromagnetiska strålningen den medför. Om strålning och dess inverkan på biologiska organismer kan man säga mycket om. Det enda vi vet är att de långsiktiga verkningarna av att vara utsatt för denna strålning i varierande omfattning inte är kända.

Kan jag minska en källa till denna strålning till små pengar och samtidigt uppnå bättre prestanda i mitt nätverk är det argument nog.

De som påstår att trådlöst nätverk är snabbt, stabilt och säkert har nog liten praktisk erfarenhet inom detta område. Visst kommer det trådlösa att utvecklas men frågetecknen kring strålningen kommer alltid finnas närvarande. Av samma anledning bör man om möjligt välja bort trådlös telefon i hemmet.
 
Det är väl nu välkänt att jag ser dem som komplement men som sådanna är de helt ok även i prestanda och ska man göra en större installation så sätter man upp flera radiobaser som samverkar för att få upp kapacitet och prestanda men dessa baser kräver ju kabel då. De kostar dessutom många gånger om vad en "hemmapryl" kostar
 
WeeBe skrev:
De som påstår att trådlöst nätverk är snabbt, stabilt och säkert har nog liten praktisk erfarenhet inom detta område.
Där tar du fel min vän.
 
mats_o skrev:
Trådlöst är lite utanför ad jag hadde tänkt mig för nätverksskolan ...
Ja det har jag förstått. Problemet är att du är alldeles för inställd på att nätet i princip undantagslöst måste vara trådbundet och därför väljer du att inte ens nämna det trådlösa alternativet i din nätverksskola; du presenterar alltså en skev bild som faktiskt kan medföra att okunniga forumbesökare investerar i kablage de inte behöver.

Steg 1 i nätverksskolan borde vara att ställa frågan "Vilken typ av nät behöver du?".
 
För nätverk så är det smidigt med trådlöst och det passar för många, men inte för alla. Jag kör t.ex mest trådlöst nätverk fast skall jag kopiera över stora datamängder så tar jag fram en sladd och kopplar in i väggen. Det går alltför långsamt trådlöst. Säkerhetsmässigt så är det per definition mycket lättare att sätta upp ett säkert trådbundet nätverk än ett trådlöst. Utomstående kan ju lätt lyssna på ett trådlöst. Det betyder inte att man kan ha ett ganska säker trådlöst nät, bara att det kräver mer.

Så som det ser ut idag så vill man även ha trådbundet för att kunna köra tv och även telefon. Det som finns idag för att köra trådlöst är inte tillräckligt bra för att kunna användas om man inte vill ligga i framkanten och ha mer problem än man behöver. Jag har IP-TV idag och det är inget jag vill köra trådlöst även om det fungerar ganska bra ibland. Mobiltelefon kan dock fungera bra istället för en fast telefon.

Hur framtiden ser ut vet ingen. Det går alltid att gissa men det är få som får rätt. Det kan bli så att man bara använder trådlöst, eller så blir det bara trådbaserat. Antagligen blir det som idag att man använder både trådlöst och trådbundet.

Det viktiga är att man är förbered för båda alternativen.

Jag tycker det är viktigt att en "nätverkskola" går i första hand igenom trådbaserat för att de flesta behöver iallafall lite av det. Sedan är det bra att även prata om trådlöst och hur man skall tänka med det.
 
Jag tycker det är viktigt att en "Nätverksskola" skall behandla hur det fungerar idag inte hur det kanske kan fungera i framtiden.

På tal om framtiden så tror jag att det kommer med stor sannolikhet att vara mycket trådlöst då. Ett stort företag inom telecom räknar med att kunna leverera 200 Mb/s i mobilnätet om ca. 10 år. Det är drygt 100 gånger snabbare än vad Turbo-3G ger idag. Då behöver vi kanske inte ha någon "Nätverksskola" för att alla Dator/Tele/TV/Radio apparater har redan en "mobiltelefon" i sig som pratar direkt med Internet. Kanske har bilen, kaffekokaren, kylskåpet, micron samt tandborsten det också. Vem vet.....
 
MathiasS skrev:
Jag nöjer mig med att konstatera att bara för ett par år sedan, här på forumet, så kraxade olyckskorparna om att det minsann aaaaaldrig skulle gå att titta på digitaaal TV via ett trådlöst nät.
Vi kan väl alla sansa oss. När Tomtebo pratar om "stenåldersmässigt kablage" tycker jag det blir lite väl mycket religion åt andra hållet. Den som tycker trådlöst är överlägset trådbundet kan väl skriva en skola om det själv så att alla blir glada istället för att den här tråden ska fortsätta som nåt slags flame war mellan trådfanatister och trådlösa dito.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Kör både trådlöst och tråd hemma. Arbetar inom branschen där vi utvärderat olika former av trådlöst t.ex. olika WLAN-teknik, GSM/GPRS, 3G, Edge, mm tillsammans med trådalternativ och det vi ser är att trådalternativen är lätta att dimensionera och även garantera prestanda/funktionalitet. Trådlöst har flera faktorer som påverkar men kan vara ett bra alternativ om man har svårt att dra kabel, men att man kan få räkna med överaskningar.
Kör grabbens IPTV och PC, och även arbetsdatorn i normalfallet via kabel, men har sedan två "surfpc" via WLAN. Nätverksskrivare och "central hårddisk" via kabel.
Fortsätt att informera och svara på frågor Mats_O för man lär sig hela tiden.
 
Vill någon skriva en faktabaserad trådlöst skola så hjälper jag gärna till men precis som janbo säger så är denna tråd tänkt som feedback till till den befintliga skolan och vad som är skrivet där.

Delen om paneler och panelkopplingar är under bearbetning i huvudet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.