Har en vattenutkastare (se bilder) på huset som inte längre går att stänga av. Kranen går att vrida hur mycket som helst men den stänger inte av sig. Kan man byta nån ventil el dyl?
 
  • 20110728038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110728039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att det skulle kunna vara den genomgående axeln (som går till själva kranen som sitter på insidan) som slirar.
 
Nåt som går att laga? Kanske billigare att sätta dit en ny.
 
Är osäker på om det går att få tag på reservdelar faktiskt. Vad är det för märke på den?
 
Har faktiskt ingen aning. Tyvärr. Den har suttit sen 1999.
 
Du kan ju göra ett försök att ta isär den och se vart axeln är skadad och om det ser reparabelt ut. Det ser ju faktiskt ut som att denna modell kanske går att öppna från utsidan (mutter som sitter vid "nyckeln").

Annars kostar en ny utkastare runt 600kr och är ingen rocket science att montera om man har lite rörvana.
 
Ska testa det imorrn. Det verkar väl annars enklast att sätta dit en ny.
 
Varför har du två utkastare? Varm- och kallvatten?
 
Anade väl att nån skulle undra. Den andra är vatten från bergvärmehålet.
 
Hej Mozart,

sedan 10 minuter har jag precis samma problem. Har ett Älvsbyhus (byggt 1999) och när jag skulle vrida av "går det bara tomt".

Sedan en tid tillbaka har det känts som att det kärvat lite och gått lite trögt. Jag minns att två av mina grannar haft samma problem. De har nog bytt hela utkastaren.

Jag undrar nyfiket om du lyckats fixa problemet?
 
Krilleman
Med tanke på en ny vad en ny FMM kostar så är kostnaden för en ny kontra rep för mig förkastlig!
 
Jag har beställt en ny!
Har som massepasse haft samma problem, den har kärvat och varit allmänt trög.
 
Vi har också samma problem sen länge, går inte att stänga av vattnet från vattenutkastaren.

Testade först att köpa nytt strålmunstycke men trycket var alldeles för starkt, den sköt tillslut iväg munstycket. Testade då att köpa en ny vattenutkastare, vilket inte hjälpte heller. Nu knyter vi slangen så mycket det går och låter slangen hänga ner mot dräneringen. Men det är ju inte hållbart.

Någon som vet vad detta kan bero på?
 
B Beeeengan skrev:
Testade då att köpa en ny vattenutkastare, vilket inte hjälpte heller.
Gjorde ni någon modifiering av vattenutkastaren vi montaget?
Vilken tillverkare & modell är det på den. nya utkastaren?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gjorde ni någon modifiering av vattenutkastaren vi montaget?
Vilken tillverkare & modell är det på den. nya utkastaren?
Vi har inte gjort någon speciell modifiering utan bara kopplat bort den gamla och installerat den nya. Det är en FM Mattsson vattenutkastare. Se länk:

https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-fm-mattsson-4293-0400
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.