Hej!
Vi står inför samma frågeställning och kommer att välja två rader med 60x30-klinkers vid arbetsytorna ("rakt" kök). Övrigt golv blir Alloc Domestic Mörk EK. Det ser ut som Ekplank och dessutom har det "bevels" i skarvarna vilket gör det mer levande. Allocgolvet kostar 199:- på Bauhaus och är lätt att lägga och lätt att slänga ut när risken för mjölk-kiss-gröt-spagetti-färgpennor-kritor-röran är mindre.

I skarven mellan klinkers och laminat lägger vi INTE mjukfog, istället ett skapligt mellanrum och en T-list i samma färg som golvet. Classy!!!
 
Zeb skrev:
Forbo har ett linoliumgolv i klickversion, marmoleum klick. Vi valde detta för att ha ett mjukt golv som är lätt att rengöra.

I och med att det är ett klickgolv kan vi när vi vill ta fram orgianl plankgolvet, kankse när barnen vuxit upp om en sådär 20 år :)

/Zeb
Det verkar vara det optimala köksgolvet tycker jag. Tror starkt på det. Har bara funnits ett år i Sverige, så det är ett relativt nytt alternativ.
 
gaia skrev:
Vad än du väljer så kommer du att sakna plastgolvet efter ett tag ;). Sådan är min erfarenhet i alla fall. Nu har jag oljade ekplankor i mitt kök och det ser  ok ut efter ca ett år i bruk. Plastgolv var enklare att göra rent, känns det som, och är enklare, biligare att byta ofta ;). Vi bor i ett gammalt hus med separat kök och då är det helt ok med ett slitet trägolv i köket som det kommer att bli så småningom, tycker jag. Har man en öppen planlösning i huset så blir det kanske inte så charmigt när det slits så ojämt i olika väl synliga delar av huset :-/ om man nu tänker såååå långsiktigt ;).
Hade att välja, med dom begränsningar vi har, mellan plast och träplanka och chefen bestämde - oljad ek :-/.
Men egentligen tycker jag att om det praktiska/ långsiktiga är viktigt så är det  plast eller klinker man ska välja emellan  för kök.
gaia
Kul med ett svar på en fråga som är över två år gammal. ;D
 
Du kanske redan har lagt golv i köket, men om nån annan vill ha ett tips så kan jag tala mig varm för PERGO Kitchen, laminatplattor (40*40cm) Vi lade ettt svart-vitt eller rättare sagt mörk/ljus-grått golv. Lättlagt billigt och med 50 års garanti är det ett alternativ att fundera på :). Ett klassiskt golv som passar till många olika köksinredningar, både trä och som i vårt fall Ädel-vit från IKEA. Och om det är någon som undrar så jobbar jag varken för Pergo eller IKEA. Jag är bara en nöjd kund ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.